Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko irtisanoutuneet koeajalla? Mikä oli syy?

Vierailija
06.02.2022 |

Miten pitkään sinnittelitte uudessa paikassa ennen irtisanoutumista? Lähdittekö heti vai odotitteko, että uuden rekrytointi on ainakin lähtenyt vauhtiin? Mitä työkaverit sanoivat lähdöstänne?

Tää on nyt vakavan harkinnan alla mulla, mutta jotenkin vaan kesken kaiken lopettaminen hävettää ja tietää jättävänsä työkaverit ongelmiin työmäärän kanssa. Kokemuksia kaipailisin.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono tai oikeastaan olematon perehdytys. Kaksi viikkoa jaksoin, sitten sanoin että ei enää. Lopetin samantien. Oli oikea päätös, koska sitä työtä ei voinut tehdä ilman kunnollista perehdytystä. Koska tämä ei ollut kunnossa, lopetin.

Vierailija
42/53 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, sain paremmin palkatun ja kiinnostavamman työn. Ilmoitin edellisen viikon torstaina, että en tule enää maanantaina.

Mun työkaveri teki saman ja sai työnantajalta 4300 euron laskun. Parempi työ ei ole lainmukainen purkuperuste koeaikana.

KOEajalla saa kumpi tahansa - työnantaja tai työntekijä - lopettaa työsuhteen vaikka heti.

Siinä sulle lainmukaista faktaa. Älä levitä väärää tietoa Suomen työlaista täällä.

Jep, koeajalla saa molemmat osapuolet irtisanoa sopimuksen ilman seuraamuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin koeajalla tehtävästä, joka oli ihan mahdoton. Esimies vaan meni menojaan eikä kukaan perehdyttänyt kunnolla. Vaikutti jopa tahalliselta tuo, ettei perehdytetty, koska paikassa oli myös yt:t menossa. Minulle oli kasattu ja kasaantui koko ajan hirveästi töitä, jotka olisi pitänyt tehdä asap, mutta kun ei perehdytetty, niin eipä voinut tehdä. Olin todella stressaantunut, joten lähdin pois. Ei tuossa ympäristössä olisi ollut ollenkaan mukava työskennellä.

Vierailija
44/53 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla harvoin irtisanoudutaan, yleensä puretaan työsuhde.

Irtisanoudutaan silloin, kun annetaan työnantajalle tilaisuus hankkia uusi työntekijä ennen kuin itse lopettaa.

Irtisanoutumisessa ei koeajalla ole mitään merkitystä. Miksi tämä on joillekin niin vaikea ymmärtää? Vain koeaikapurku on se, johon se vaikuttaa. Silloin työ loppuu heti.

Vierailija
45/53 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, sain paremmin palkatun ja kiinnostavamman työn. Ilmoitin edellisen viikon torstaina, että en tule enää maanantaina.

Mun työkaveri teki saman ja sai työnantajalta 4300 euron laskun. Parempi työ ei ole lainmukainen purkuperuste koeaikana.

KOEajalla saa kumpi tahansa - työnantaja tai työntekijä - lopettaa työsuhteen vaikka heti.

Siinä sulle lainmukaista faktaa. Älä levitä väärää tietoa Suomen työlaista täällä.

Ei pidä paikkaansa. Työntekijä voi irtisanoa itsensä ihan milloin tahansa ilman perusteluja ja  seuraamuksia, yleensä käytännössä myös määräaikaisesta. Työnantaja ei voi irtisanoa koskaan ilman hyvää syytä, ei edes koeaikana.

Koeaikapurku on eri asia. Siitä on tosiaan olemassa joku korkeamman oikeuden päätös (jota en nyt ala etsimään), että toinen työpaikka on epäasiallinen koeaikapurun syy. Siihen ei nimittäin muuten tarvitse ilmoittaa mitään syytä, mutta tarvittaessa on pystyttävä todistamaan, että syy liittyy työhön eikä ole epäasiallinen.

20:n ei tietenkään olisi kannattanut sanoa pois lähtemisen syyksi parempaa uutta työtä vaan nimenomaan ne tekijät, jotka siinä edellisessä olivat ongelmia.

Vierailija
46/53 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purusta en tiedä, mutta eikö parempi paikka ja palkka ole aivan ilmeinen ja hyvä syy irtisanoutua??

Varmasti, mutta silloin pitää noudattaa sopimuksessa olevaa irtisanoutumisaikaa.

Työntekijän ei tarvitse koskaan kertoa syytä irtisanoutumiseen. Sen sijaan työnantajalla pitää olla laillinen syy työntekijän irtisanomiseen.

Vierailija
47/53 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukainen fakta on se, että syy ei saa olla epäasiallinen. Sellaisia ovat mm. työntekijän raskaus ja sukupuolinen suuntautuminen. Syy pitää liittyä nimenomaan siihen työhön, josta lähtee, eli toinen työpaikka ei sellainen syy ole vaan täysin mahdollista, että katsotaan epäasialliseksi.

Vierailija
48/53 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa tosin purkaa ilman asiallista syytä.

Asialliseksi syyksi työntekijälle käy vaikkapa se, ettei työ ollut sitä mitä odotti.

Se on työnantaja jonka pitää antaa asiallinen syy purulle. Työntekijän ei oikeesti tarvitse perustella mitään, ainoastaan sanoa jotain, ettei ole hänen homma.

Totta, eli ei kannata sanoa syyksi parempaa työpaikkaa. Kysyttäessä on kuitenkin pystyttävä vakuuttamaan, että syy ei ollut epäasiallinen eli se toinen työpaikka vaan nimenomaan se, että ei tämä työ vastannut odotuksia.

Vierailija
49/53 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa, ravintola-alalla

Minulla oli kahden kuukauden koeaika, viimeisellä koeaikaviikolla lopetin samoin kaksi muuta työntekijää. Syynä kelvottomat työolot.

Toinen kerta lopetin koeajalla kuukauden kuluttua työn aloittamisesta. Olin ohjaavassa roolissa ravintola-alalla. Ammattieettisistä syistä lopetin, yrityksessä ei ollut riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa, riitti kun on positiivinen asenne. Hygieniaosaaminen heikkoa tasoa, olen varma että asiakkaat saivat ruokamyrkytyksiä. Tämä oli pääkaupunkiseudulla toimiva pieni ketju. Siihen ketjuun en ole jalallani astunut lähtemiseni jälkeen.

Tietäspä mikä ni osais välttää moista putiikkia.

Vierailija
50/53 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin, olin joutunut heti tulostani lähtien syntipukiksi kaikkiin epäkohtiin, mitkä nyppi vakituisia. Mulla oli sama tilanne kuin aloittajalla, työyhteisö tarvitsi kipeästi vahvistusta, mutta yksi toisensa jälkeen uusista lähti koeajan puitteissa. En raaskinut heitä huonosta kohtelusta huolimatta jättää pulaan heti ekan viikon lopulla, vaan sinnittelin sinne koeajan loppuun, että ehtivät lomansa pitää.

Tyhjän päälle jäin, mutta kun hoitoalalla olen, sain heti uuden paikan.

Vierailija
51/53 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanominen ja purkaminen ovat 2 eri asiaa. Molemmissa pitää olla lainmukainen peruste eikä parempipalkkainen työ ole tällainen, jos sopimus sen perusteella puretaan. Tästä on korkeimman oikeuden päätös eli rahan perässä työtä vaihtava on korvausvelvollinen vanhalle työnantajalle.

Vierailija
52/53 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purusta en tiedä, mutta eikö parempi paikka ja palkka ole aivan ilmeinen ja hyvä syy irtisanoutua??

Varmasti, mutta silloin pitää noudattaa sopimuksessa olevaa irtisanoutumisaikaa.

Työntekijän ei tarvitse koskaan kertoa syytä irtisanoutumiseen. Sen sijaan työnantajalla pitää olla laillinen syy työntekijän irtisanomiseen.

Laki on erittäin paljon eri mieltä kanssasi. Sopimuksen purkamisen syy pitää kertoa, oli kumpi osapuoli tahansa.

"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."

Perusteet on siis kerrottava, vaikka työntekijä sopimuksen purkaisi ja jos niitä ei kerro, voi hyvinkin maksaa kuukauden palkkaa vastaavan summan sopimuksen toiselle osapuolelle.

Vierailija
53/53 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikani loppuu pian ja kerään rohkeutta lähteä.

Miksihän sitä ajattelee aina, että työnantaja/työkaverit jäävät pulaan, koska realiteetti on, että työnantaja on vaatinut työsopimukseen ehdon koeajasta, omaksi turvakseen.