Oletteko irtisanoutuneet koeajalla? Mikä oli syy?
Miten pitkään sinnittelitte uudessa paikassa ennen irtisanoutumista? Lähdittekö heti vai odotitteko, että uuden rekrytointi on ainakin lähtenyt vauhtiin? Mitä työkaverit sanoivat lähdöstänne?
Tää on nyt vakavan harkinnan alla mulla, mutta jotenkin vaan kesken kaiken lopettaminen hävettää ja tietää jättävänsä työkaverit ongelmiin työmäärän kanssa. Kokemuksia kaipailisin.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, sain paremmin palkatun ja kiinnostavamman työn. Ilmoitin edellisen viikon torstaina, että en tule enää maanantaina.
Mun työkaveri teki saman ja sai työnantajalta 4300 euron laskun. Parempi työ ei ole lainmukainen purkuperuste koeaikana.
Purusta en tiedä, mutta eikö parempi paikka ja palkka ole aivan ilmeinen ja hyvä syy irtisanoutua??
Varmasti, mutta silloin pitää noudattaa sopimuksessa olevaa irtisanoutumisaikaa.
Jep. Silloin irtisanoutumisaika on käytännössä kaksi viikkoa ja usein jos koeaika on pitkä (itsellä oli 6kk) niin loppupuolella on jo lomapäiviäkin kertynyt muutamat. Jos kuitenkin käyttää purkua niin ei sano että on uusi työ vaan ei ilmoita mitään siinä vaiheessa muuta kuin että purkaa työsopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, sain paremmin palkatun ja kiinnostavamman työn. Ilmoitin edellisen viikon torstaina, että en tule enää maanantaina.
Mun työkaveri teki saman ja sai työnantajalta 4300 euron laskun. Parempi työ ei ole lainmukainen purkuperuste koeaikana.
KOEajalla saa kumpi tahansa - työnantaja tai työntekijä - lopettaa työsuhteen vaikka heti.
Siinä sulle lainmukaista faktaa. Älä levitä väärää tietoa Suomen työlaista täällä.
Ei saa tosin purkaa ilman asiallista syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti pettyvät, omien sanojesi mukaan olet tullut jo koeaikana korvaamattomaksi työntekijäksi yritykselle...
En tietenkään ole korvaamaton. Mutta uusien työntekijöiden saaminen on ollut kiven alla tuolla. Joten ihan heti tilalleni ei tulijaa löytyisi, mikä tarkoittaa sitä, että työkaverit joutuvat tekemään saman määrän pienemmillä resursseilla. Plus sen uuden perehdyttäminen vie paljon aikaa.
Mitä sillä on väliä?
Työsopimuksessasi on koeaika ja se tarkoittaa, että silloin saa kävellä työstä pois vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOEajalla saa kumpi tahansa - työnantaja tai työntekijä - lopettaa työsuhteen vaikka heti.
Siinä sulle lainmukaista faktaa. Älä levitä väärää tietoa Suomen työlaista täällä.
Syy voi olla vaikka että työ/työpaikka/työkaverit ei ollut sitä mitä odotti.
Jos vaihtaa työpaikkaa koeajalla niin eikö syy ole silloin ettei ole tyytyväinen. Syy ei ole uusi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti pettyvät, omien sanojesi mukaan olet tullut jo koeaikana korvaamattomaksi työntekijäksi yritykselle...
En tietenkään ole korvaamaton. Mutta uusien työntekijöiden saaminen on ollut kiven alla tuolla. Joten ihan heti tilalleni ei tulijaa löytyisi, mikä tarkoittaa sitä, että työkaverit joutuvat tekemään saman määrän pienemmillä resursseilla. Plus sen uuden perehdyttäminen vie paljon aikaa.
Itse en työnantajalle kuuluvia asioita liikaa miettisi.
No näinpä. Eipä se työnantajakaan sitoudu täysillä työntekijöihinsä. Määräaikainen ja keikkalainen tai puoli-ilmainen harjoittelija kyllä kelpaa. Muutenkin helposti tulee YT:t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Kun sitä syytä ei ole pakko kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en työnantajalle kuuluvia asioita liikaa miettisi.
No näinpä. Eipä se työnantajakaan sitoudu täysillä työntekijöihinsä. Määräaikainen ja keikkalainen tai puoli-ilmainen harjoittelija kyllä kelpaa. Muutenkin helposti tulee YT:t.
Kaikille se ei vaan ole niin helppoa. Sääliksi käy niitä työkavereita, jotka jo nyt valtavan työkuorman alla, ei työnantajaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purusta en tiedä, mutta eikö parempi paikka ja palkka ole aivan ilmeinen ja hyvä syy irtisanoutua??
Varmasti, mutta silloin pitää noudattaa sopimuksessa olevaa irtisanoutumisaikaa.
Eikä pidä KOEAJALLA. Työsopparissa lukee: koeaika 3 kk. Ja siitä edelleen alkaa sitten varsinainen toistaiseksi voimassa oleva työ, jolloin irtisanoudutaan irtisanomisaikaa noudattaen.
Koeajalla saa sekä työntekijä että -antaja lähteä heti menemään. Ja koeaika on olemassa sekä määräaikaisessa että toistaiseksi olevassa työsuhteessa. Määräaikaisessa se koeaika saa olla enintään puolet määräaikaisuudesta.
Koeaika on siis sekä työntekijän että -antajan turvaksi. Jos jompikumpi ei ole tyytyväinen työhön, voi aina lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asialliseksi syyksi työntekijälle käy vaikkapa se, ettei työ ollut sitä mitä odotti.
Laki "Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."
Hirveesti ei kyllä työntekijän tarvitse aljaa kertomaan, miksi lähtee koeajalla. Turhaan täällä jotkut on olevinaan oman elämänsä lakimiehiä.
Voiko työhöntulotarkastuksessa lääkäri katsoa, että työntekijän mielenterveys ei kestä ko työtä, ja siten ilmoittaa työnantajalla, että henkilö ei ole työhönsä sopiva?
Jos työsuhteen aikana on kehittynyt ahdistuneisuushäiriötä ja tullut paniikkikohtauksia, joita ei ole aiemmin ollut, voimakasta stressiä, niin onko ne riittäviä syitä todeta, että on epäsopiva valittuun työtehtävään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverisi oli hölmö kun ilmoitti tuon perusteeksi.
Juurikin näin. Koeaikapurun syy on aina koeaikapurku eikä mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asialliseksi syyksi työntekijälle käy vaikkapa se, ettei työ ollut sitä mitä odotti.
Se on työnantaja jonka pitää antaa asiallinen syy purulle. Työntekijän ei oikeesti tarvitse perustella mitään, ainoastaan sanoa jotain, ettei ole hänen homma.
Vierailija kirjoitti:
Laki "Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."
Hirveesti ei kyllä työntekijän tarvitse aljaa kertomaan, miksi lähtee koeajalla. Turhaan täällä jotkut on olevinaan oman elämänsä lakimiehiä.
Jos koeajan purun syy on parempipalkkainen uusi työ, niin se on työntekijän puolelta epäasiallisen syy. Silloin työnantaja voi vaatia tämän korvaamaan uuden työntekijän rekryamisesta aiheutuneita kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Voiko työhöntulotarkastuksessa lääkäri katsoa, että työntekijän mielenterveys ei kestä ko työtä, ja siten ilmoittaa työnantajalla, että henkilö ei ole työhönsä sopiva?
Jos työsuhteen aikana on kehittynyt ahdistuneisuushäiriötä ja tullut paniikkikohtauksia, joita ei ole aiemmin ollut, voimakasta stressiä, niin onko ne riittäviä syitä todeta, että on epäsopiva valittuun työtehtävään?
Tietääkö joku onko tällainen työnantaja puolelta aihe työsuhteen purulle?
Kaksi kertaa, ravintola-alalla
Minulla oli kahden kuukauden koeaika, viimeisellä koeaikaviikolla lopetin samoin kaksi muuta työntekijää. Syynä kelvottomat työolot.
Toinen kerta lopetin koeajalla kuukauden kuluttua työn aloittamisesta. Olin ohjaavassa roolissa ravintola-alalla. Ammattieettisistä syistä lopetin, yrityksessä ei ollut riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa, riitti kun on positiivinen asenne. Hygieniaosaaminen heikkoa tasoa, olen varma että asiakkaat saivat ruokamyrkytyksiä. Tämä oli pääkaupunkiseudulla toimiva pieni ketju. Siihen ketjuun en ole jalallani astunut lähtemiseni jälkeen.
Olen lähtenyt koeajalla, kahdestakin paikasta. Ja syy molemmissa tehtävissä oli se, ettei työ ollutkaan sitä mitä oletin.
Työhön perehdyttäminen oli surkeaa, työnjohto samoin sekä työilmapiiri oli erittäin huono (tästä heikosta johdosta sekä muutamasta omituisesta työkaverista johtuen) ja minulta odotettiin jotakin Jeesuksen ihmettä.
Toisessa työssä asiakaskunta oli todella kamala, enkä kokenut työn arvoja omieni kanssa ollenkaan yhtäläisiksi. Joka aamu itketti lähteä töihin ja viikonloput meni ahdistuneena maanantaita peläten. Yöt meni kivi rinnan päällä kieriessä 4 h unilla.
Ja kyllä, koeajalla saa lähteä. Ilmoitin vain esihenkilölle, että lopetan tähän. Hoidin hommani jo etukäteen siihen pisteeseen, että siitä pystyi seuraava jatkamaan. Ja aivan sama lopulta, miten se sekalainen seurakunta siellä taaplasi, paikassa oli muutenkin kaikki aivan levällään.
Oli elämäni parhaat päätökset nuo. Miksi kärsiä, kun voi olla paremmassakin duunissa?
Aloitin tehtävässä, jossa kahden ihmisen työtehtävät oli lyöty yhteen yhdeksi työtehtäväksi.
Työtä oli jo aloittaessani sellainen puolen vuoden suma, joka kasvoi päivä päivältä vain suuremmaksi työpinoksi. Perehdytys oli surkeaa ja firman pomo kohteli minua kuin ilmaa. Pari kuukautta yritin sinnitellä ja totesin, että en tule viihtymään tai jaksamaan moisessa kaaoksessa. Ilmoitin, että tehtävä ei ole odotuksieni mukainen ja lähdin menemään samantien. En ole katunut päivääkään.