Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa pienituloisella ei ole varaa kunnon terapiaan.

Vierailija
15.06.2015 |

Heidät jätetään heitteille. Sitten vielä ihmetellään, mistä lisääntyneet mielenterveysongelmat ja syrjäytyminen johtuvat. 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:10"] Käyn terapiassa ja terapiaryhmässä kerran viikossa. Terapeutti on tavoitettavissa arkipäivisin, kriisiaika järjestyy tarvittaessa. Psykiatrin tapaan tarvittaessa, puhelimella tavoitan hänet samana päivänä, viimeistään parissa päivässä. Lääkitys on riittävä. Psyk. kotihoito käy kerran viikossa. Tukihenkilöinäni on kolme ystävää. Kriisisuunnitelma on, voin kävellä päivystykseen tietäen, että saan olla turvassa ainakin pari päivää siellä. Sossu hoitaa raha-asiani, saan käyttörahaa sieltä. Osa työeläkkeestäni menee säästöön. Asun puoli-ilmaisessa kaupungin tukiasunnossa. Tää kaikki julkisella puolella, Helsingissä. En maksa senttiäkään hoidostani, vaikka maksuvaraa olisi. Elämmekö me samassa yhteiskunnassa teidän valittajien kanssa??? Olenko oikeasti poikkeuksellisen onnekas? [/quote] Et ole poikkeuksellisen onnekas, vaan poikkeuksellisen heikossa tilanteessa ns. terveeseen työssäkäyvään ihmiseen verrattuna. Mutta olosi voi olla onnekas, koska olet tottunut tuohon ja järjestely helpottaa sinun elämääsi.  [/quote] En koe itseäni onnekkaaksi oikeasti. Mulla on ollut koulutus, työ, perhe, talo, kaikki. Sitten tuli romahdus. Mutta en tajua näitä valittajia. En todella.

[/quote]

Sä et ymmärrä, mutta se ei tarkoita etteikö "valittajien" tilanne olisi ymmärrettävä.

Vierailija
42/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:10"]

Käyn terapiassa ja terapiaryhmässä kerran viikossa. Terapeutti on tavoitettavissa arkipäivisin, kriisiaika järjestyy tarvittaessa. Psykiatrin tapaan tarvittaessa, puhelimella tavoitan hänet samana päivänä, viimeistään parissa päivässä. Lääkitys on riittävä. Psyk. kotihoito käy kerran viikossa. Tukihenkilöinäni on kolme ystävää. Kriisisuunnitelma on, voin kävellä päivystykseen tietäen, että saan olla turvassa ainakin pari päivää siellä. Sossu hoitaa raha-asiani, saan käyttörahaa sieltä. Osa työeläkkeestäni menee säästöön. Asun puoli-ilmaisessa kaupungin tukiasunnossa. Tää kaikki julkisella puolella, Helsingissä. En maksa senttiäkään hoidostani, vaikka maksuvaraa olisi. Elämmekö me samassa yhteiskunnassa teidän valittajien kanssa??? Olenko oikeasti poikkeuksellisen onnekas?

[/quote]

Et ole poikkeuksellisen onnekas, vaan poikkeuksellisen heikossa tilanteessa ns. terveeseen työssäkäyvään ihmiseen verrattuna. Mutta olosi voi olla onnekas, koska olet tottunut tuohon ja järjestely helpottaa sinun elämääsi. 
[/quote]
En koe itseäni onnekkaaksi oikeasti. Mulla on ollut koulutus, työ, perhe, talo, kaikki. Sitten tuli romahdus. Mutta en tajua näitä valittajia. En todella.
[/quote]
Et ehkä ymmärrä siksi, koska olet käynyt pohjalla ja saanut siksi apua. Moni taas on vielä tilanteessa, jossa ei ole tullut romahdusta tai välitystilejä tai tukiasuntoja (mitenkään näitä halveksumatta). Kapula tulisi pistää rattaisiin siinä kohdin, kun se on vielä jossain määrin vapaaehtoista. Ei sitten, kun nimenomaan ollaan pohjilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:10"]

Käyn terapiassa ja terapiaryhmässä kerran viikossa. Terapeutti on tavoitettavissa arkipäivisin, kriisiaika järjestyy tarvittaessa. Psykiatrin tapaan tarvittaessa, puhelimella tavoitan hänet samana päivänä, viimeistään parissa päivässä. Lääkitys on riittävä. Psyk. kotihoito käy kerran viikossa. Tukihenkilöinäni on kolme ystävää. Kriisisuunnitelma on, voin kävellä päivystykseen tietäen, että saan olla turvassa ainakin pari päivää siellä. Sossu hoitaa raha-asiani, saan käyttörahaa sieltä. Osa työeläkkeestäni menee säästöön. Asun puoli-ilmaisessa kaupungin tukiasunnossa. Tää kaikki julkisella puolella, Helsingissä. En maksa senttiäkään hoidostani, vaikka maksuvaraa olisi. Elämmekö me samassa yhteiskunnassa teidän valittajien kanssa??? Olenko oikeasti poikkeuksellisen onnekas?

[/quote]

Et kuulu siihen suureen väliinputoajien joukkoon, ei siinä muuta. Täällä pitää olla joko täysin työkykyinen (ja hyväpalkkainen) jotta voi maksaa hoitonsa kokonaan itse, tai sitten kokonaan yhteiskunnan kelkasta tippunut joka saa kaiken ilmaiseksi - kuten sinä. Jos joutuisit elämään pienellä palkalla ja maksamaan normaalia vuokraa, niin voisi olla pikkuisen eri mielipide. Lisäksi tuollaisia tukihenkilöitä ja kriisisuunnitelmia ei todellakaan joka paikkakunnalla tehdä. Voisin väittää että hyvin harvalla. 

Hulluintahan tässä onkin se, että sinun kaltaisesi (anteeksi vaan) menetetyt tapaukset saavat hirveästi tukea ja apua, ja sitten ne jotka vielä olisivat työkuntoisia jätetään "pilaantumaan" oman onnensa nojassa. Olisi paljon fiksumpaa panostaa heihin, eikä sinun kaltaisiisi eläkeläisiin joista ei enää koskaan ole työelämään (päättelen näin, kun kerran eläkkeelle olet päässyt). Pääseväthän nämä väliinputoajatkin sitten saman avun piiriin kun ovat jääneet työttömiksi  ja sairauslomaputkeen, mutta monilla se onkin sitten jo liian myöhäistä :(. Taloudellisesti ja inhimillisesti tuossa ei ole mitään järkeä, että autetaan vasta sitten kun se on jo liian myöhäistä.
[/quote]
Olen alle 40, mulla on hyvä koulutus ja varma työpaikka odottamassa. Eli menetetty tapaus en ole. Siksi mua kuntoutetaan näin intensiivisesti. Mutta olen ollut todella vakavasti sairas.

Vierailija
44/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko sinä moniongelmainen vänkääjä että jokainen saisi samanlaiset tukitoimet jos haluaisi? Että me valehdellaan kun väitetään että terapia maksaa 50-80e/kerta? Vai mikä sun pointti nyt oikein on? Sama kuin tulisi "en saa aikaa tk:sta" -keskusteluun kertomaan kuinka pääsi kyllä ambulanssissa sairaalaan kun sai sydänkohtauksen.

Vierailija
45/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tappaa jo ennen kuin pääsee terapiaan!

Vierailija
46/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ise kävin terapiassa parikymppisenä opiskelijana, Kela maksoi koko lystin vuoden ajan. Toiseksi vuodeksikin olisin saanut, mutta en kokenut tarvetta. En siis maksanut yhtään mitään paitsi ennen Kelan päätöstä maksoin muutaman käynnin. Että jos on tarpeeksi nuori ja hullu, saa ilmaiseksi. Tai ainakin sai kahdeksan vuotta sitten.

Vierailija
47/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:39"]

Itse asiassa suomalaiset käyvät nykyisin terapiassa enemmän kuin koskaan aiemmin.

[/quote]

Totta. Suomalaiset myös "shoppailevat" terapiaa eli tahtovat terapiaa, joka on mukavaa, helppoa, ja tietenkin yhteiskunnan maksamaa.

Jos auttavan ammattilaisen habitus tms ei miellytä, vaihdetaan kivempaan ("Kunnon Terapiaan"). Koska minä. Minä. Minulle kuuluu. Minun Hoitosuhde. 

Vierailija
48/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:44"]Meinaatko sinä moniongelmainen vänkääjä että jokainen saisi samanlaiset tukitoimet jos haluaisi? Että me valehdellaan kun väitetään että terapia maksaa 50-80e/kerta? Vai mikä sun pointti nyt oikein on? Sama kuin tulisi "en saa aikaa tk:sta" -keskusteluun kertomaan kuinka pääsi kyllä ambulanssissa sairaalaan kun sai sydänkohtauksen.
[/quote]
- toisin kuin täällä aina huudetaan, julkiselta puolelta saa apua

- ei todella kannata olla sairaille kateellinen

Vierailija
49/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omalla kohdallani köyhyys ja jatkuva rahanpuute on yksi syistä psykiatrisiin ongelmiin."

Mikään psykoterapia ei auta köyhyyteen eikä rahanpuutteeseen. 

Vierailija
50/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:53"]

"Omalla kohdallani köyhyys ja jatkuva rahanpuute on yksi syistä psykiatrisiin ongelmiin."

Mikään psykoterapia ei auta köyhyyteen eikä rahanpuutteeseen. 

[/quote]

Hold your horses, Ignoratus.

Vierailija
51/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:39"]

Itse asiassa suomalaiset käyvät nykyisin terapiassa enemmän kuin koskaan aiemmin.

[/quote]

Totta. Suomalaiset myös "shoppailevat" terapiaa eli tahtovat terapiaa, joka on mukavaa, helppoa, ja tietenkin yhteiskunnan maksamaa.

Jos auttavan ammattilaisen habitus tms ei miellytä, vaihdetaan kivempaan ("Kunnon Terapiaan"). Koska minä. Minä. Minulle kuuluu. Minun Hoitosuhde. 

[/quote]

Hold your horses, Ignoratus. Tieteellinen näyttö puhuu kylläkin sen puolesta, että tärkeimpiä terapian tuloksellisuutta ennustavista tekijöistä on terapeutin ja potilaan välinen henkilökemia.

Vierailija
52/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:11"]  Tekee vain lisästressiä jos/kun jo valmiiksi on psyykkisiä ongelmia. Psykoterapeutit taitaa olla kaikki itsenäisiä ammatinharjoittajia, ja siksi hinta on tosi kova.  [/quote]   Kova hinta verrattuna mihin? Kampaamokäyntiin? Gynelle? Ripsihuoltoon? Hammaslääkäriin? Kynsistudioon? Ammattilaisen työ maksaa joka alalla. [/quote] Niin no siis luuletko, että köyhällä on varaa maksaakaan noista juuri mitään? Että voithan sinä toki luetella hintoja ja vertailla, mutta eivät ne pienituloista koske, koska nimenomaan ei ole varaa niihinkään. Hml:n (julkinen) maksaa sossu, gynen samaten monissa paikoissa. Kampaaja on pakko monen aika ajoin kustantaa itse, mutta eiköhän moni siinäkin kohdin joudu laistamaan.

[/quote]

Kampaaja on pakko monen aika ajoin kustantaa itse, mutta eiköhän moni siinäkin kohdin joudu laistamaan.

Voi en tiennyt, ettei sossu maksa! Tuohon traumaan voisi auttaa kolmivuotinen kognitiivinen terapia. 

Vierailija
53/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sossu mitään kampaamokäyntejä ja gynejä maksa. Tai ehkä jollekin kunniakansalaiselle tai jollekin, joka saa sossut vakuuttuneeksi, että työpaikka on vain hiustenleikkuun päässä.

Vierailija
54/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekaan. Köyhänä ei pääse terapiaan ja terapiaa tarvitsisi, jotta pääsisi työelämään ja tienaamaan. Paska tilanne

Vierailija
55/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 16:07"]Ei olekaan. Köyhänä ei pääse terapiaan ja terapiaa tarvitsisi, jotta pääsisi työelämään ja tienaamaan. Paska tilanne
[/quote]

Ja kun lääkäri kirjoittaa niin huonon lausunnon ettei saa Kelan terapiaa.

Vierailija
56/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko, että nykyisellä hallituspolitiikalla tähän asiaan tulee parannusta. Eiköhän ne määrärahat vähene entisestään. 

Vierailija
57/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla kuin Suomessa ei pääse terapiaan ilman paksua lompakkoa!

Vierailija
58/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 16:07"]Ei olekaan. Köyhänä ei pääse terapiaan ja terapiaa tarvitsisi, jotta pääsisi työelämään ja tienaamaan. Paska tilanne [/quote] Ja kun lääkäri kirjoittaa niin huonon lausunnon ettei saa Kelan terapiaa.

[/quote]

Lääkärin vika. Aina sen jonkun MUUN vika. 

Vierailija
59/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totean sen että julkisten lääkäreinen ja terveydenhoitajien mielenterveyshoito on vitsi. Ei kannata edes mennä sinne koska siellä elämä laitetaan huolella solmuun. Saat keksityn diagnoosin, sinuun ei usko enää kukaan ja syöt vaarallisia lääkkeitä.Tämä on suomessa varjeltu salaisuus ja siksi asiaa ei varmaan korjata vuosiin. Sehän maksaisi rahaa. Siksi jos haluaa hoitoa niin yksityinen on ainoa vaihtoehto ja köyhille ja normaalituloisille sitä vaihtoehtoa ei edes ole. Kelan tukemanakin se maksaa kuin synti. Parempi olla vaan yhteiskunnan pummi. Sitähän jotku rikkaat ja päättäjät toivoo. On ainakin joku ryhmä mitä syylistää taloustilanteesta.

Vierailija
60/67 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 16:07"]Ei olekaan. Köyhänä ei pääse terapiaan ja terapiaa tarvitsisi, jotta pääsisi työelämään ja tienaamaan. Paska tilanne [/quote] Ja kun lääkäri kirjoittaa niin huonon lausunnon ettei saa Kelan terapiaa.

[/quote]

Lääkärin vika. Aina sen jonkun MUUN vika. 
[/quote]
Itse pääsin Kelan terapiaan. Ja hakuvaiheessa kokenut psykiatri totesi, että hän kyllä osaa kirjoittaa lausunnon, jolla terapiaan pääsee ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä