Antakaa apua työasioissa, mm. perehdytys ja palkka...
Hommani on näin, että olen todennäköisesti saamassa osapäivätyötä (huh, edes jotain!). Työnantaja pyysi minut huomenna mm. Harjoittelemaan veikkauskoneen käyttöä muutamaksi tunniksi.
Kysymys on, pitäisikö tuolta ajalta maksaa / vaatia maksamaan palkkaa. Työsopimusta EI ole edes kirjoitettu vielä, ja työnantaja oli vähän epämääräinen sen suhteen "ehkä maanantaina tai tiistaina katsotaan...". Vaadinko että työsopimus kirjoitetaan aamulla? En viitsinyt alkaa haastattelussa tivaamaan tarkkaa aikaa sopimuksen kirjoitukselle, kun pelkäsin etten saisi työtä... Ja nyt pelottaa että työnantaja katsoo huomenna että "osaanko tarpeeksi hyvin" ja jos en osaa niin sanoo heihei. Ahdistavaa, kun tuntuu että kaikkeen pitää suostua työnsaannin toivossa...
Anteeksi mahd. sekavuus, mutta auttakaa!
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 23:52"]Kiitos rohkaisevista kommenteista! En kuulu liittoon (vielä?), mutta pitää luoda silmäys sille... Tarkennuksena vielä, kyseessä on yksityinen työnantaja, joka tarjosi osapäivätyötä määräaikaisesti. Palkka tulisi tukieni päälle (ihan vaan työmarkkinatuki), eli kun on sopimus kourassa, menen työkkärii, puhumaan sovitellusta päivärahasta... Pelkällä osapäiväpalkalla en eläisi. Sovitellusta päivärahasta kellään kokemuksia?
[/quote]
Minä ainakin menin kirjoille TE toimistoon valmistuttuani ylioppilaaksi ja sain sieltä työttömyyskorvausta. Nyt olen ollut vuoden verran töissä kaupallisen alan tehtävissä ja lähetän joka kuukausi palkkalaskelman ja tehdyt työtunnit joista he laskee sitten sovitellusti summan tehtyjen tuntien ja saadun rahamäärän mukaan. Osa-aikaisena siis olen. :)
Tuo on ihan normaalia. Sinä menet sinne harjoittelemaan veikkauskoneen käyttöä, tutustumaan työpaikkaan ja osoittamaan, että sinusta on ko. työhön (olet oikeaan aikaan paikalla, siististi pukeutunut jne. eli ei mitään varsinaista täsmäosaamista edellytetä). Monissa työtehtävissä esim. kokkina tai kondiittorina annetaan päivän mittainen työnäyte ennen valintaa ja tuossahan on kyse siitä, että työnantaja testaa oppimistasi. Varsinainen perehdytys annetaan palkallisena työaikana. Ja jos se veikkauskone on ylivoimainen, voit heti sanoa, että minusta ei ole tähän (mitä en tietenkään usko, mutta periaatteessa et menetä mitään, saa karenssia tms. jos et yksinkertaisesti opi sitä työtä).
Työkkäriä soviteltu päivärahasi ei kiinnosta, se on maksajan eli Kelan asia.
Työnantaja tekee sopimuksen vasta sitten, kun havaitsee, että olet sopiva tyyppi. Maanantaina "työnäytteen" jälkeen voit sitä pyytää muistuttaen, että työkkäri tarvitsee sitä.
Siis yhden näyte/perehdytys vuoron (8h) voi teetättää ilman palkkaa. Sitten pitäis saada normaalia palkkaa... Tai no harjoitteluajan palkka voi olla hieman vähemmän kuin normaali palkka
Vierailija kirjoitti:
Hommani on näin, että olen todennäköisesti saamassa osapäivätyötä (huh, edes jotain!). Työnantaja pyysi minut huomenna mm. Harjoittelemaan veikkauskoneen käyttöä muutamaksi tunniksi.
Kysymys on, pitäisikö tuolta ajalta maksaa / vaatia maksamaan palkkaa. Työsopimusta EI ole edes kirjoitettu vielä, ja työnantaja oli vähän epämääräinen sen suhteen "ehkä maanantaina tai tiistaina katsotaan...". Vaadinko että työsopimus kirjoitetaan aamulla? En viitsinyt alkaa haastattelussa tivaamaan tarkkaa aikaa sopimuksen kirjoitukselle, kun pelkäsin etten saisi työtä... Ja nyt pelottaa että työnantaja katsoo huomenna että "osaanko tarpeeksi hyvin" ja jos en osaa niin sanoo heihei. Ahdistavaa, kun tuntuu että kaikkeen pitää suostua työnsaannin toivossa...
Anteeksi mahd. sekavuus, mutta auttakaa!
Ammattiliittosi juristi auttaa jäsenmaksua vastaan. Ellet kuulu liittoon, olet omillasi.
Mua vaadittiin ennen työn aloitusta suorittamaan yksi sertifikaatti. Meni opiskelussa viikon verran ja puolipäivää kokeissa. En saanut palkkaa. Materiaalit sain monisteina. Itse näin tuon lähinnä sijoituksena tulevaisuuteeni. Olenkin ollut nyt 10 vuotta alalla töissä. En tiedä mitä olisi käynyt, jos olisin alkanut vaatimaan palkkaa tuolta ajalta. Saattaisin olla ollut kortistossa koko ajan. Sitö kannattaa varovaisesti kysyä sopimusta allekirjoittaessa, että oliko myös harjoittelupäivä palkallista. Itse en lähtisi asiasta työnantajan kanssa kinastelemaan vaikka harjoittelu olisi ollut palkatonta. Saavutettava hyöty yhdellä palkattomalla harjoittelulla on luultavasti suurempi kuin sen päivän mahdollisella palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan normaalia. Sinä menet sinne harjoittelemaan veikkauskoneen käyttöä, tutustumaan työpaikkaan ja osoittamaan, että sinusta on ko. työhön (olet oikeaan aikaan paikalla, siististi pukeutunut jne. eli ei mitään varsinaista täsmäosaamista edellytetä). Monissa työtehtävissä esim. kokkina tai kondiittorina annetaan päivän mittainen työnäyte ennen valintaa ja tuossahan on kyse siitä, että työnantaja testaa oppimistasi. Varsinainen perehdytys annetaan palkallisena työaikana. Ja jos se veikkauskone on ylivoimainen, voit heti sanoa, että minusta ei ole tähän (mitä en tietenkään usko, mutta periaatteessa et menetä mitään, saa karenssia tms. jos et yksinkertaisesti opi sitä työtä).
Työkkäriä soviteltu päivärahasi ei kiinnosta, se on maksajan eli Kelan asia.
Mutta Kela ( tai työttömyyskassa ) ei maksa mitään ilman työkkärin lausuntoa. Eli kyllä kaikki työasiat menee työkkärin kautta, jos on osa-aikainen tai vaikka keikkatyöläinen.
Vierailija kirjoitti:
Siis yhden näyte/perehdytys vuoron (8h) voi teetättää ilman palkkaa. Sitten pitäis saada normaalia palkkaa... Tai no harjoitteluajan palkka voi olla hieman vähemmän kuin normaali palkka
Joo, näin se menee. Mä annoin työnäytteen, eli tein töitä noin 5h. En saanut siitä palkkaa, työpaikan sain
Ravintolan keittiö.
Ei ole menetettävää, ihan mielelläni menen muutamaksi tunniksi ns. näyttämään osaamistani, mutta mielestäni on (kuten olette sanoneet) hämärää, että työsopimuksen kanssa junnaillaan! Joko saan työn tai en,voisi sanoa suoraan.
Työssäoloehtoni ei (laskujeni mukaan) täyty, joten saan tällä hetkellä työmarkkinatukea. Kun alan tekemään osapäivätyötä, tukeni muuttuu sovitelluksi työmarkkinatueksi. Siinä ei kai ole väliä (kelan sivujen mukaan?) työssäoloehdolla, vaan saan silti mm.tienata 300 € ilman että Se vaikuttaa tukiin, ja 300€ yli menevät vaikuttavat.
-Ap