Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ansiosidonnaisen voisi poistaa

Vierailija
14.06.2015 |

Jotenkin erikoista, että joku ansaitsisi enemmän tukea vain sillä perusteella, että on joskus saanut isoa palkkaa. Tukihan pitää maksaa välttämättömään, eli ruokaan ja asuntoon. Peruspäivärahaa tarvittaessa täydennettäisiin asumistuella.

Sitten voisi toki olla vapaaehtoisia kokonaan itse kustannettavia työttömyysvakuutuksia.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän paljon ihmisiä jäisi kodittomaksi jos näin tehtäisiin? Hyvätuloisen jäädessä työttömäksi ei menojen sopeuttaminen tapahdu kuitenkaan ihan hetkessä. Mahdollisesti täytyy saada asunto ja auto myytyä, jotta pärjää pienemmillä tuloilla.

Vierailija
22/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:02"]

Kyllä ne jotka nauttii ansiosidonnaista, ovat myöskin maksaneet aika paljon liiton maksuja joka palkasta.

Voithan ottaa vakuutuksenkin jota maksat ITSE, ja nautit sitten niistä rahoista, pitäisikö sekin poistaa?

Minun puolesta koko sossu voitaisiin poistaa, tulkaa loiset omillanne toimeen.

[/quote]

Liiton maksuilla ei ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa. Liiton maksu menee Hakaniemen veroparatiisiin ja liiton pomojen muhkeisiin palkkoihin. Ansiosidonnaisen rahoittaa pääosin valtio, eli me kaikki veronmaksajat. Kassoista tulee alle 5 % ansiosidonnaisen rahoituksesta, eikä kassa ole liitto.

[/quote]

Näin ja kyllä jo peruskoulumatikkakin riittää laskemaan, että jos maksaa muutaman satasen vuodessa (itsellä insinööriliitossa alle 400 vuodessa, kiinteä maksu ja siitäkin osa menee paikallisyhdistyksen toimintaan), niin ei sillä kovin pitkää ansiosidonnaista kustanneta. Siellä kassassakin on palkkaa saavia ihmisiä töissä. Minä olen nyt valmistumisen jälkeen ollut viisi vuotta töissä ja maksanut siis alle 2000 euroa. Ansisosidonnaiseeni se riittäisi alle kahdeksi kuukaudeksi, jos siitä ei muuta maksettaisi, mutta kun se ei mene niin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:49"]Mitenköhän paljon ihmisiä jäisi kodittomaksi jos näin tehtäisiin? Hyvätuloisen jäädessä työttömäksi ei menojen sopeuttaminen tapahdu kuitenkaan ihan hetkessä. Mahdollisesti täytyy saada asunto ja auto myytyä, jotta pärjää pienemmillä tuloilla.
[/quote]
Hyvätuloisen luulisi voivan säästää vähän puskuria.

Vierailija
24/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:49"]

Mitenköhän paljon ihmisiä jäisi kodittomaksi jos näin tehtäisiin? Hyvätuloisen jäädessä työttömäksi ei menojen sopeuttaminen tapahdu kuitenkaan ihan hetkessä. Mahdollisesti täytyy saada asunto ja auto myytyä, jotta pärjää pienemmillä tuloilla.

[/quote]

No ei tapahdu hetkessä ei, mutta ensisijaisesti täytyy tietysti etsiä ja saada uusi työ. Eipä sitten tarvi sopeuttaa kun hommaa työpaikan.

Vierailija
25/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:57"]

[/quote]

No ei tapahdu hetkessä ei, mutta ensisijaisesti täytyy tietysti etsiä ja saada uusi työ. Eipä sitten tarvi sopeuttaa kun hommaa työpaikan.

[/quote]

Niin, rupeaa kummasti työ kuin työ kiinnostamaan siinä vaiheessa. Nythän tapana on pitää ensin pari vuotta ansiosidonnaista lomaa ja ruveta sitten vasta katselemaan uutta työtä.

Vierailija
26/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:57"]

[/quote]

[/quote]

Juh elikkäs tätä vaihtoehtoahan ei kukaan olekaan keksinyt. Mutta onneksi se on helppoa.

Vierailija
27/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloustuet pitäisi poistaa ihan kaikkein ensimmäisenä, ne kun ei perustu mihinkään kuin kepun muinaiseen ylivaltaan.

Vierailija
28/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaimo tienaa kolme kertaa enemmän tekemättä mitään, kuin minä töissä. 

Ansiosidonnaisesta kyllä nautitaan täysin rinnoin. Muuten en edes kävisi töissä nyt työnteko jopa kannattaa kun tuon pienen lisän talouteemme eli saamme maksettua vuokran palkallani.

Vierailija
29/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:49"]Mitenköhän paljon ihmisiä jäisi kodittomaksi jos näin tehtäisiin? Hyvätuloisen jäädessä työttömäksi ei menojen sopeuttaminen tapahdu kuitenkaan ihan hetkessä. Mahdollisesti täytyy saada asunto ja auto myytyä, jotta pärjää pienemmillä tuloilla.
[/quote]
Siksi tämän uudistuksen voisi tehdä asteittain. Esim. puolet pois ensin, ja sitten vähitellen loput. Jos ei ole varaa maksaa tuloistaan autoaan ja taloaan, niin sitten ne tosiaan täytyy myydä. Ansiosidonnainen on 95% yhteiskunnan tuki.

Vierailija
30/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:57"]

[/quote]

[/quote]

Niin, rupeaa kummasti työ kuin työ kiinnostamaan siinä vaiheessa. Nythän tapana on pitää ensin pari vuotta ansiosidonnaista lomaa ja ruveta sitten vasta katselemaan uutta työtä.
[/quote]
Kyllä minä ainakin etsin töitä jo irtisanomisajalla, mutta eipä tärpännyt silloin, eikä vieläkään puolentoista vuoden työttömyyden jälkeen. Nytkin on hakemuksia vetämässä.

Vierailija
31/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:05"]

Ansiosidonnaisesta kyllä nautitaan täysin rinnoin. Muuten en edes kävisi töissä nyt työnteko jopa kannattaa kun tuon pienen lisän talouteemme eli saamme maksettua vuokran palkallani.

[/quote]

Eli toisin sanoen joutuisitte kodittomiksi ilman vaimosi ansiosidonnaista?

Eli suoraan sossunluukulle. Työnteko ei siis sinun kohdallasi kannattaisi ja vaimosi ei välttämättä saisi töitä edelleenkään vaikka ansiosidonnainen otettaisiin pois.

Vierailija
32/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerä systeemi. Mm. yrittäjämieheni maksaa muiden ansiosidonnaisista vaikka ei koskaan itse voi sitä saada.

Vierailija
33/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha. rikkaat aina kadehtii köyhien tukia jotka eivät oikeasti riitä luksuselämään kuin ehkä 5% joilla on joku outo viritys, mutta sitten omia yhteiskunnalta tulevia tukia puolustetaan verisesti. jos on oikeasti tarpeellinen yhteiskunnalle niin luulisi saavan uuden työn 2 kuukaudessa .    (työttömyys ei ole pahasta kun työpaikkoja on niin vähän , mutta itsensä pitäminen tärkeämpänä kuin muita työttömiä on kusipäisyyttä... ´)

Vierailija
34/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:05"]

[/quote]

Eli toisin sanoen joutuisitte kodittomiksi ilman vaimosi ansiosidonnaista?

Eli suoraan sossunluukulle. Työnteko ei siis sinun kohdallasi kannattaisi ja vaimosi ei välttämättä saisi töitä edelleenkään vaikka ansiosidonnainen otettaisiin pois.

[/quote]

Olisi varmasti perheen lapsille kivaa joutua lastenkotiin, kun isä ja äiti joutuu kodittomiksi.

Kodittomuus on Suomessa todellinen uhka ja ihmisoikeusrikos. Meillä ei voi nukkua öitään luonnossa. Talvi tappaa. Jokaiselle pitäisi saada koti.

Vierailija
35/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, olen kerran lorvinut sen 500 päivää, en hakenut töitä koska tulin toimeen sillä ansiosidonnaisella ja olin mielestäni lomani ansainnut. En hetkeäkään usko, että olen ainoa joka näin on tehny  ja tekee tälläkin hetkellä. Ja teen varmaan vastaisuudessakin jos vaan mahdollisuus tulee. 

Vierailija
36/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan perusosan maksaa valtio, eli se reilu 700€ tulee valtiolta ja senhän saa jokainen työtön. Ansiosidonnaisen osan rahoittaa työnantajat ja työntekijät työttömyysvakuutusmaksujen kautta, lisäksi työttömyyskassat rahoittavat 5,5% ansiopäivärahoista.

Vierailija
37/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska töitä ei ole, niin ansiosidonnaista pitää jatkaa pitempään. Kuka tulee toimeen muuten?

Vierailija
38/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä te 500 päivää lomailevat saatte töitä oltuanne puolitoista vuotta poissa työelämästä? Normi-ihmiselle jo parin kuukauden aukko cv:ssä on pitkä miinus työnantajille, joten olisi kiva tietää, että millä meriselityksillä noin pitkä työttömyys sitten selitetään pois?

Vierailija
39/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen elämäni ensimmäistä kertaa nauttimaan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta tänä kesänä. Olin opettajan sijaisena ja vakiviran omaava palasi töihin 1.6. HAH. Muut saavat kesäpalkan. Kyllä vituttaisi pudota työmarkkinatuelle, nyt saa kuitenkin n. 1000 EUR kuussa bruttona enemmän.

Vierailija
40/49 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:35"]Miten ihmeessä te 500 päivää lomailevat saatte töitä oltuanne puolitoista vuotta poissa työelämästä? Normi-ihmiselle jo parin kuukauden aukko cv:ssä on pitkä miinus työnantajille, joten olisi kiva tietää, että millä meriselityksillä noin pitkä työttömyys sitten selitetään pois?
[/quote]
En pidä tätä missään mielessä lomailuna, eikä työttömyys ole vapaaehtoista, mutta valitettavasti työnantajien mielestä jo kolme kuukautta työttömänä ollut ei ole kiinnostava työnhakija, vaan hän palkkaa mieluummin työpaikkaa vaihtavan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän