Miksi tk-lääkärit suhtautuvat vähätellen potilaiden vaivoihin ja miksi on niin vaikea saada sairaslomaa julkiselta puolelta?
Yksityisellä puolella tutkitaan potilaat perusteellisemmin ja sairaslomaakin annetaan helpommin ja pitemmissä jaksoissa. Mistä se johtuu?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä maksaisi siitä, että saisin itselleni fibromyalgiadiagnoosin.
Mä en kehtaisi myöntää kenellekään saaneeni fibromyalgiadiagnoosin.
En minäkään, enkä ikinä suostuisi, että kipujani kuitataan sillä. Sitähän ei pysty edes todistamaan. Se on niiden vaikeiden tapausten, joilla on aina jotain vaivaa, mutta kaikki kokeet ok, diagnoosi. Luulosairaudelle hienompi nimi, ja keino millä lääkärit pääsee tapauksessa edes vähän eteenpäin. Saikuttajille kelpaa, koska ei heillä oikeasti ole niin paljoa mitään, että heitä kiinnostaisi muu, kun syy jäädä kotiin. Eivät oikeasti ole huolissaan terveydestään jos tuon diagnoosin ottavat vastaan, saati että kertoisi siitä kenellekään.
Yksityisellä ylitutkitaan koska asiakas maksaa siitä. Mitä enemmän häntä tutkitaan, sitä enemmän hän maksaa. Ja on myös tyytyväisempi hoitoon ja tulee uudelleen, eli maksaa taas lisää. Siksi. Tk ei vähättele, vaan toimii suositusten mukaan, mutta yksityistä käyttävät kokee sen vähättelynä, koska ovat tottuneet tuohon ylihoitamiseen.
Lässyttilässytilässytipotaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksiin kasautuu ne jotka ei muualla pärjää
Kyllä se on niinpäin, että esim. ortopedit eivät pärjäisi terveyskeskuksessa.
Ne ortopedir on kuule olleet jo kandivaiheessa siellä terveyskeskuksessa töissä
Mutta eivät pärjänneet siellä ja päätyivät opiskelemaan ortopedeiksi.
Ei vaan heillä oli kykyä nousta sieltä.
Ortopedin keskipalkka on googlettamalla 5804 e. Tuohon palkkaan taitaa sisältyä jonkin verran päivystyksiäkin.
Itse olen terveyskeskuslääkäri keskisuuressa kaupungissa, enkä tee töitä missään Lapin perukoilla vaan ihan Länsi-Suomessa. En ole erikoistunut, eli ihan yleislääkäripohjalta teen töitä. Viikkotuntimääräni on 30 tuntia enkä tee ilta- tai viikonloppupäivystyksiä. Tienestini tuosta 30 viikkotunnin työstä oli viimeisessä palkkakuitissa 7939 e.
Meidän terveyskeskuksessa on ajatelu pitkälti lääkärin jaksamista, vastaanottoajat ovat kiireettömillä ajoilla 30-40 minuutin pituisia. Kirjallisille töille on aikaa riittävästi. Kullekin lääkärille on varattu päivittäin oma hoitaja-avustaja. Työyhteisö on hyvä. Olen viihtynyt tässä työpaikassa jo yli 20 vuotta, enkä pois aio ennen eläkeikää lähteä, en välttämättä kokonaan silloinkaan.
Mihinkähän tämäkin tajunnanvirta jostain korvesta kuuluu?
Kandit ja nuoret lääkärit on ainakin on tykänneet, ollaan kärkisijoilla heidän koulutuspaikkakyselyssään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortopedin keskipalkka on googlettamalla 5804 e. Tuohon palkkaan taitaa sisältyä jonkin verran päivystyksiäkin.
Itse olen terveyskeskuslääkäri keskisuuressa kaupungissa, enkä tee töitä missään Lapin perukoilla vaan ihan Länsi-Suomessa. En ole erikoistunut, eli ihan yleislääkäripohjalta teen töitä. Viikkotuntimääräni on 30 tuntia enkä tee ilta- tai viikonloppupäivystyksiä. Tienestini tuosta 30 viikkotunnin työstä oli viimeisessä palkkakuitissa 7939 e.
Meidän terveyskeskuksessa on ajatelu pitkälti lääkärin jaksamista, vastaanottoajat ovat kiireettömillä ajoilla 30-40 minuutin pituisia. Kirjallisille töille on aikaa riittävästi. Kullekin lääkärille on varattu päivittäin oma hoitaja-avustaja. Työyhteisö on hyvä. Olen viihtynyt tässä työpaikassa jo yli 20 vuotta, enkä pois aio ennen eläkeikää lähteä, en välttämättä kokonaan silloinkaan.
Mihinkähän tämäkin tajunnanvirta jostain korvesta kuuluu?
Kandit ja nuoret lääkärit on ainakin on tykänneet, ollaan kärkisijoilla heidän koulutuspaikkakyselyssään.
Kun ei tämä koko sun horinasi liity ketjun aiheeseen edelleenkään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tk-lääkäriksi päätyvät tosiaan ne, joilla ei ole rahkeita muualle. Kuka työhönsä tyytyväinen lääkäri jää terveyskeskukseen työskentelemään, ei kukaan, mutta kun ei pääse muualle..
Eniten tänä päivänä hakeudutaan jatko-opintoihin yleislääketieteen erikoislääkärikoulutukseen. Lähestymistapa on holistinen, ihmisen kokonaisvaltaisuus. Ei vasen korva tai oikea sierain. Kyseinen koulutus vaatii paljon opiskelua. Kirurgia, plastiikkakirurgeja, lastenlääkäreitä valmistuu liikaa.
Vierestä seuraava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tk-lääkäriksi päätyvät tosiaan ne, joilla ei ole rahkeita muualle. Kuka työhönsä tyytyväinen lääkäri jää terveyskeskukseen työskentelemään, ei kukaan, mutta kun ei pääse muualle..
Eniten tänä päivänä hakeudutaan jatko-opintoihin yleislääketieteen erikoislääkärikoulutukseen. Lähestymistapa on holistinen, ihmisen kokonaisvaltaisuus. Ei vasen korva tai oikea sierain. Kyseinen koulutus vaatii paljon opiskelua. Kirurgia, plastiikkakirurgeja, lastenlääkäreitä valmistuu liikaa.
Ja lopputulos on se että sieltä valmistuu papukaijoja jotka hokee miten ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja tämän takia ihan kaikki on lähtökohtaisesti psyykkistä eikä mitään edes yritetä hoitaa oikein ja kunnolla.
Yksityisellä sinä maksat siitä lääkärikäynnistä enemmän kuin julkisella. Yksityisellä määrätään herkästi esim. antibiootteja vaivaan, joka ei todellakaan vaadi antibioottia ja vain siksi, että asiakas olisi tyytyväinen ja tulisi uudelleen maksavaksi asiakkaaksi. Yksityispuolella työskentelee myös lääkäreitä, jotka määräävät heppoisin perustein ja runsain mitoin bentsoja ja muita riippuvuutta aiheuttavia lääkäreitä, joita terveyskeskuksessa potilaan paremmin tunteva lääkäri ei määrää - tosin suurin osa yksityislääkäreistä taitaa näistä kieltäytyä. Sama taitaa olla noiden sairauslomien pituuden kanssa. Yksityisellä maksat myös määrätyistä tutkimuksista, ja siksi määrätään tarpeettomiakin tutkimuksia, jotta lääkärikeskus saisi rahaa.
Terveyskeskuksessa joku potilas saattaa pyytää vaivansa kanssa magneettitutkimusta, joka oli itse asiassa tehty saman vaivan vuoksi jo muutama vuosi aiemmin. Oire ei ole muuttunut miksikään ja magneettikuvaus oli tuolloin aikaisemmin normaali. Terveyskeskuslääkäri ei uutta magneettitutkimusta ohjelmoi, ihan perustellusta syystä - mutta annapa oilla, kun sama potilas (tällä kertaa asiakas) menee yksityislääkärille, niin hän pääsee magneettikuvaukseen uudelleen.
Yksityispuolella optikkoliikkeissä kaupataan myös yleisesti silmänpohjakuvauksia, mutta jätetään mainitsematta, että ammattilaisen tulkintaa niille kuvauksille ei saa.
Joku potilas kävi yksityispuolella kokovartalomagneetissa, mutta ei halunnut maksaa radiologin lausunnosta. Tuli sitten terveyskeskukseeen, että nämä hänen kuvansa pitää jonkun täällä katsoa. Eihän terveyskeskuksessa ole osaamista magneettikuvien tulkinnassa. Kuten arvata saattaa, potilas ei ollut tyytyväinen.
Koska Suomen terveydenhuolto on nykyään ihan peetä eikä sitä enää pystytä korjaamaan. Pilattu täysin. Mikään hemmetin sote ja alueet ei tätä enää korjaa.
Olen ollut julkisen ja yksityisen puolen asiakkaana. Kumpikin on toiminut hyvin. En toki ole ravannut kummassaan jatkuvasti. On vaikeat syövät sairastettu jo kauan sitten. Ilman lääkäreitä en eläisi. Kiitos heille kaikille.
Kyllä tk-lääkörit ovat minusta olleet ihan asiallisia suurimmalta osin, mutta sairaanhoitajien vastaanotoilla on ollut sellaisia pskanarttuja että oksat pois! Valituksen olen onneksi tehnyt jokaisesta ja teen vastedeskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä unohda lääkärin ilmettä kun hän aamulla tkn akuuttivastaanotolla kertoi tutkimatta ettei minua vaivaa mikään ja saman päivän iltana olin päivystyksessä tulehdusarvot useammassa sadassa verenmyrkytyksen takia. Mitäpä sitä turhaa uskomaan kun potilas sanoo, että nyt ei ole kaikki kohdallaan.
En ole tuon jälkeen asioinut enää tkn akuuttivastaanotolla vaan kärvistelen tai hakeudun suoraan päivystykseen kun ei enää kotona pärjää.
Minä menin kilpirauhastulehduksen takia terveyskeskukseen, sain labrasta testitulokset, vein ne yksityislääkärille, joka totesi heti että kilpirauhanen on tulehtunut. Terveyskeskuslääkäri soitti samaisista testituloksista seuraavana päivänä ja selitti pokkana, että minussa ei ole mitään vikaa ja väitti että olen alkoholisti.
Sitten kun sanoin, että kuulepas kun minulla on jo oikea diagnoosi niiden samaisten testitulosten takia, hän pokkana sanoi että minun pitäisi"kipaista" ne yksityislääkärin lausunnot hänelle, että "heillä voidaan oppia niistä".
Siis päivää. Eikä pyytänyt anteeksi.
Sulla oli siis diagnoosi valmiina etkä kertonut lääkärille oireitasi, dg. "kilpirauhastulehdus", jota ei sitten kokeista niin vain löytynytkään - paitsi yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaivani ja oireeni on kuunneltu ja kyselty siitä lisää.
Ihmettelen syvästi näitä ihmisiä, jotka jatkuvasti väheksyvät ja ivailevat terveyskeskuslääkäreitä.
Joskus vois miettiä sitäkin, voisko itsessä oli jotain vikaa ja syytä siihen, että näin on?
Jos menette vastaanotolle jo valmiina oman diagnoosinne kanssa, jonka olette muka, siis muka, netistä löytäneet, niin tottahan jokainen asiantuntija, millä alalla tahansa oleva asiantuntija alkaa suhtautua asiakkaansensa varauksellisesti.
Minuakin on monesti kyllä kuunneltu, mutta jätetty välillä tutkimukset tekemättä. Pelkkä kuuntelu ei ole lääkärin työn kohokohta vaan se, että potilaan vaiva katoaa. Mielellään lopullisesti eikä vain siksi minuutiksi kun joku häntä kuuntelee.
Minulla on ollut useita googlediagnooseja, jotka myös lääkäri on lopulta todentanut. Vai olivatko nämä lääkärit kenties väärässä? Onpa voitu lukea jopa samaa tekstiä. Yksi oli leikkausta vaativa etenevä vaiva ja ihan normaalisti tämä lääkäri sen sattui ottamaan. Ehkä asenteella oli jotain tekemistä asian kanssa? Yksityisellä, mutta on minulla myös julkiselta vastaavaa kokemusta vaikkei juuri kyseisen vaivan kanssa.
Mietin yhden jos toisenkin kerran omaa osuuttani. Keksin vuosien saatossa sairauteni oireet ja lääkärien asenteen syyksi. Heti kun oikea lääkitys suostuttiin antamaan, pystyin aloittamaan oman osuuteni ja tekemään sen työn, mitä kukaan muu ei voinut tehdä. Diagnoosi oli (myös parjattu google oli lääkärin kanssa samaa mieltä siitä) ja pyysin myös Käypää hoitoa lääkkeiden osalta, mutta eipä sellaista saanut. Koska lääkärin asenne nyt vain oli että suosituksia hän ei suostu noudattamaan vaan jotain itse keksimäänsä linjaa. Kuulemma tutkimuksia KH-suosituksen linjasta ei ollut riittävästi. Yksityiseltä en tuota asiaa sattunut pyytämään.
Kiitollinen ja onnellinen kirjoitti:
Olen ollut julkisen ja yksityisen puolen asiakkaana. Kumpikin on toiminut hyvin. En toki ole ravannut kummassaan jatkuvasti. On vaikeat syövät sairastettu jo kauan sitten. Ilman lääkäreitä en eläisi. Kiitos heille kaikille.
Toisin sanoen joku on tutkinut ja hoitanut sinua. Ihmiset ravaavat siellä siksi, koska eivät saa noita ylellisyyksiä kuten tutkimuksia ja oikeita diagnooseja, oikeista hoidoista nyt puhumattakaan. Ei sinulla syövät olisi itsekseen parantuneet, kuten jo totesit itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä unohda lääkärin ilmettä kun hän aamulla tkn akuuttivastaanotolla kertoi tutkimatta ettei minua vaivaa mikään ja saman päivän iltana olin päivystyksessä tulehdusarvot useammassa sadassa verenmyrkytyksen takia. Mitäpä sitä turhaa uskomaan kun potilas sanoo, että nyt ei ole kaikki kohdallaan.
En ole tuon jälkeen asioinut enää tkn akuuttivastaanotolla vaan kärvistelen tai hakeudun suoraan päivystykseen kun ei enää kotona pärjää.
Minä menin kilpirauhastulehduksen takia terveyskeskukseen, sain labrasta testitulokset, vein ne yksityislääkärille, joka totesi heti että kilpirauhanen on tulehtunut. Terveyskeskuslääkäri soitti samaisista testituloksista seuraavana päivänä ja selitti pokkana, että minussa ei ole mitään vikaa ja väitti että olen alkoholisti.
Sitten kun sanoin, että kuulepas kun minulla on jo oikea diagnoosi niiden samaisten testitulosten takia, hän pokkana sanoi että minun pitäisi"kipaista" ne yksityislääkärin lausunnot hänelle, että "heillä voidaan oppia niistä".
Sulla oli siis diagnoosi valmiina etkä kertonut lääkärille oireitasi, dg. "kilpirauhastulehdus", jota ei sitten kokeista niin vain löytynytkään - paitsi yksityisellä.
Lukutaito olisi kiva. Pinnistä jos vaikka ymmärtäisit.
Tulehdus kuule just näkyy niissä tuloksissa, höntti. Siksi ne otetaan.
Ei tulehdusta potilaan puheista diagnosoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos TSH ja T4v ovat normaalit, mutta TPOab koholla, on tosiaan kilpirauhastulehdus, mutta lääkitystä siinä viheessa ei ole syytä aloittaa.
Kerroit menneesi kilpirauhastulehduksen vuoksi terveyskeskukseen. Yleensä terveyskeskukseen mennään lääkärillle oireiden perusteella eikä valmiin diagnoosin kanssa. Lääkäri tekee diagnoosin, ei potilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos TSH ja T4v ovat normaalit, mutta TPOab koholla, on tosiaan kilpirauhastulehdus, mutta lääkitystä siinä viheessa ei ole syytä aloittaa.
Kerroit menneesi kilpirauhastulehduksen vuoksi terveyskeskukseen. Yleensä terveyskeskukseen mennään lääkärillle oireiden perusteella eikä valmiin diagnoosin kanssa. Lääkäri tekee diagnoosin, ei potilas.
Jankataan nyt sitten idiootin kanssa:
- Enhän minä mennessäni terveyskeskukseen tiennyt mikä minua vaivaa, se selvisi siellä yksityislääkärillä
- Menin terveyskeskukseen, selitin lääkärille oireet ja oloni, näin heti että se venäläinen lukiolaisen ikäiseltä näyttävä kielitaidoton tollo mitään tajunnut, mutta antoi sentään sen labralähetteen kun olin tarpeeksi sitkeä
- Lähdettyäni sieltä tk-lääkäriltä, menin labraan mutta varasin saman tien sitten sen yksityislääkärin
koska arvasin jo mikä sen tk-käynnin lopputulema on
- sain ne labratulokset, vein ne Mehiläiseen ja niistä se yksityislääkäri teki diagnoosin
- sitten se tk-lääkäri soitteli ihan niistä samoista tuloksista ja väitti ettei niissä näy mitään epänormaalia minkä jälkeen hän sonkotti että olen alkoholisti
- Ja tässä tapauksessa se terveyskeskuksen siivoojakin olisi varmasti ollut pätevämpi kuin se ns lääkäri
- Ja kyllä lääkärin voi mennä valmiin diagnoosin kanssa, siinä ei ole mitään vikaa
Ja minulla aloitettiin lääkitys ja sain sairauslomaa sekä lähetteen Meilahteen endokrinologille.
Enkä edelleenkään ole alkoholisti.
Voi höpsöt! Katsotaas taas pari jaksoa sairaalasarjaa, niin opitaan jotain terveydenhuollosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuppukylän ponneton ja lahjaton lössykkä.
Miten suuri mahtaisikaan palkka olla, jos 8000 euroa osa-aikaisena lääkärinä toimiva lössykkä osaisikin oikeasti jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuppukylän ponneton ja lahjaton lössykkä.
Miten suuri mahtaisikaan palkka olla, jos 8000 euroa osa-aikaisena lääkärinä toimiva lössykkä osaisikin oikeasti jotain?
Ja miten hyvä lääkäri olisikaan jos oikeasti olisi kiinnostunut työstään rahan ja laiskottelun sijaam.
En minäkään, enkä ikinä suostuisi, että kipujani kuitataan sillä. Sitähän ei pysty edes todistamaan. Se on niiden vaikeiden tapausten, joilla on aina jotain vaivaa, mutta kaikki kokeet ok, diagnoosi. Luulosairaudelle hienompi nimi, ja keino millä lääkärit pääsee tapauksessa edes vähän eteenpäin. Saikuttajille kelpaa, koska ei heillä oikeasti ole niin paljoa mitään, että heitä kiinnostaisi muu, kun syy jäädä kotiin. Eivät oikeasti ole huolissaan terveydestään jos tuon diagnoosin ottavat vastaan, saati että kertoisi siitä kenellekään.
Yksityisellä ylitutkitaan koska asiakas maksaa siitä. Mitä enemmän häntä tutkitaan, sitä enemmän hän maksaa. Ja on myös tyytyväisempi hoitoon ja tulee uudelleen, eli maksaa taas lisää. Siksi. Tk ei vähättele, vaan toimii suositusten mukaan, mutta yksityistä käyttävät kokee sen vähättelynä, koska ovat tottuneet tuohon ylihoitamiseen.