Koko Hubaran uusin kirja
”Millainen on suomalainen ihminen. Saunoo ja syö salmiakkia? Katsoo mäkihyppyä? Alkaa HS:n otsikoimaton artikkeli 5.2. ilmestyneessä lehdessä, sivulla C2.
Tuore ja sinällään todella mielenkiintoiselta kuulosta kirja Third Culture Kids kertoo suomalaisista, jotka elävät kahden tai useamman kulttuurin risteymässä.
Olen Suomessa syntynyt, dna-testin mukaan 70 % suomalainen. Kenen puolesta saan puhua?
Syön salmiakkia, kesällä saatan saunoa, mäkihyppyä olen katsonut viimeksi 80-luvulla.
Koko Hubara ja muut kirjan tekijät puhuvat monikulttuurisuuden ja lokeroimattomuuden puolesta, mutta mikäli HS:n artikkelin aloituslause on heidän näkemyksensä suomalaisista ja suomalaisuudesta, on se jo itsessään melko räikeää stereotyypittämistä, ehkä jopa hieman alentavaa.
Kulttuureita ja monikulttuurisuutta voi katsoa monelta muultakin kantilta kuin vain etnisyyden perusteella, ja loppujen lopuksi suurin osa meistä on perimältään melkoisen monenkirjavia, kuten itsekin.
Artikkelissa toinen kirjan kirjoittaja, Mona Eid toteaa, että tällaisessa kirjassa on tärkeä, ketjä sen tekevät, ettei vähemmistöjä kuvata ulkopuolisen katseen kautta. Tämäkin on lokeroivaa, universaalin kokemusmaailman kieltämistä. Salmiakkia syövä, saunova ja mäkihyppyä katseleva suomalainen – esimeriksi Hubaran tai Eidin suomalainen äiti – ei siis voisi tai vielä pahempaa, saisi, tällaista kirjaa kirjoittaa?
"Helposti otetaan vain yksi tyyppi edustamaan jotain ryhmää, joka on kuitenkin aika kuvitteellinen", Eid sanoo. Jostain syystä usein juuri Hubaraa haastetellaan kiertohaastetteluissa, kun halutaan räväköitä kommentteja jossakin monikulttuurisuuskohussa.
Mikä on kirjoitukseni pointti? Se, että joskus ihminen voi olla sokea omassa idealismissaan, eikä itse näe lokeroivansa, stereotyyppittävänsä ja puhuvansa alentavasti.
Artikkelissa todetaan, etteivät valkoiset ihmiset kohtaisi elämässään ihonväristä johtuvia vaikeuksia. Itse olen kohdannut ihonväristä/eurooppalaisuudesta johtuvia vaikeuksia, maissa, joissa naisilla on enemmän rajoituksia kuin Suomessa, minua on pidetty lähtökohtaisesti moraalittomana ja "vapaana saaliina", koska olen eurooppalainen paljon yksin matkustava nainen.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Kokon koko ura perustuu ruskeaan meikkivoiteeseen ja varttiruskeuden tuomaan uhripositioon. Ei kiinnosta hänen tekemisensä ja sanomisensa niin millään tavalla.
Mutta tunteisiin menee?
Vierailija kirjoitti:
Alkaa jo kyllästyttää tämä etuoikeuksista jauhaminen, puolesta loukkaantuminen ja uhriutuminen.
Niinpä. Kyllästyttää kun vähemmistöt avautuvat kohtaamistaan ongelmista. En jaksa kuunnella sellaisesta, kun itse en niitä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin noilla "syrjityillä" "ruskeilla ihmisillä" on suhteessa noita etuoikeutettuja suojatyöpaikkoja. Luulisi, että jotain valkonaama-wokettajaa jossain kohtaa kirpaisisi kun hän ei "etuoikeutetun asemansa" vuoksi saakaan enää oman alansa töitä esim. media-alalla jne.
https://yle.fi/uutiset/3-12231030?utm_source=facebook&utm_campaign=yleu…
Vau, en tiennyt että ruskeat naiset saa paremmin työtä Suomessa kuin valkoiset. Tuo oli uusi juttu, että yhteiskunta suosii heitä.
Vierailija kirjoitti:
Kokon pitäisi muuttaa pois Suomesta ihan oman mielenrauhansa vuoksi. Hän ei tykkää suomalaisista, joten miksi hän on täällä? Kyllä täältä pois pääsee.
Niinpä. Tämä samainen neiti oli saanut ison jutun Eeva-lehdessä. Kyllä ärsytti lukea, miten antoi ohjeita ja arvosteli meitä suomalaisía. Pitäisi vähän miettiä. Täällä ei ole pakko asua kenenkään. Maailma on pian auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokon kanssa kauan sitten opiskelupaikan jakaneena en aivan ymmärrä hänen kaikkia kokemuksiaan. En voi niitä kiistää, mutta ainakaan silloin ei oikeasti huomannut, että häneen olisi suhtauduttu millään lailla eri tavalla kuin muihin. Aika keskiluokkaisesta taustasta hän vaikutti tulevan, eikä "ruskeus" kyllä herättänyt siinä ympäristössä sen enempää erityistä kiinnostusta kuin hyljeksintääkään.
Etenkään valkoisena koulukiusattuna en voi ymmärtää noiden joidenkin valituksia. Jokaisesta löytyy jotain kiusattavaa jos halutaan. Yhdessä rillit, toisessa hampaat, kolmannessa perseen malli, neljännessä hiukset ja viidennessä ihonväri. Luonteenpiirteissä sama juttu. Jotkut kokevat oikeasti paljon vakavampaa väkivaltaa koulussa kuin huutelu. Jotkut myös seksuaalista ahdistelua. Ei värihuutelu ole sen kummempaa kuin mukaan kisaaminen. Ei kukaan voi esim. näkökyvylleen mitään jos tarvitsee rillit. Tai latuskaperseelleen. Geenit on mitä on. Kaikissa kiusaamistapauksissa toimenpiteet pitäisi kohdistaa kiusaajaan, jotta kiusaaminen loppuisi. Myös silloin kun kiusaaja on ruskea.
Minä ihmettelen sitä että sinä entisenä koulukiusattuna et osaa tuntea sympatiaa toisia kohtaan. Usein kiusatut osaavat muita paremmin asettua toisten asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokon pitäisi muuttaa pois Suomesta ihan oman mielenrauhansa vuoksi. Hän ei tykkää suomalaisista, joten miksi hän on täällä? Kyllä täältä pois pääsee.
Niinpä. Tämä samainen neiti oli saanut ison jutun Eeva-lehdessä. Kyllä ärsytti lukea, miten antoi ohjeita ja arvosteli meitä suomalaisía. Pitäisi vähän miettiä. Täällä ei ole pakko asua kenenkään. Maailma on pian auki.
Hän on suomalainen. Arvostelevathan ”oikeatkin” suomalaiset jatkuvasti kuinka paska maa tämä on ja mikä kaikki täällä on huonosti. Esim. koronapolitiikka, eliitti, verot, ylipaino..
Ruskeus luo sen illuusion, että kaikki elämän ongelmat johtuvat siitä ruskeudesta, eli muiden ihmisten rasismista. Tottakai se on helppoa, kun mihinkään ongelmaan ei tarvitse etsiä syytä tai ratkaisua itsestä, vaan kaikki on aina pelkästään muiden vika, kaikki muut ovat rasiateja ja itse on aina uhri, oli ongelma sitten mikä hyvänsä. Jos vaikka itse on laiska vätys ja mokaa opinnot , on senkin juurisyy pahoissa rasisteissa, siirtomaahistoriassa ja mikroaggressioissa. Itse olen ollut mm. masentunut, kärsinyt sosiaalisesta ahdistuksesta, yksinäisyydestä ja ajoittaisesta työttömyydestä ja olen aivan varma, että jos olisin edes 1/16 jotain muuta etnisyyttä tai astetta normimarjattaa tummempi, niin syyttäisin pahoinvoinnistani ja ongelmistani rasismia, varsinkin nykyisessä keskusteluilmapiirissä. Mutta koska olen "Nieminen", en voi, joudun vain katsomaan peiliin. Tai sitten kehittämään jonkin "poikkeavan seksuaali-identiteetin" ja syyttää kaikkia muita cis-heteronormatiivisuudesta, mutta ymmärsin moisen identiteettileikin vaarat viimeisillekin mielenterveyden rippeille.
Nykyään menee hyvin, muiden syyttämisen sijaan olen työskennellyt itseni kanssa ja päässyt eteenpäin sen sijaan, että jumittaisin uhriutumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin haluan lukea kirjaa missä ruskea ammattivalittaja taas pätee suomalaisuudesta.
Ei tarvitse pelätä että lukisit hänen kirjoittamia kirjoja
Mitä pelkoa siihen liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokon koko ura perustuu ruskeaan meikkivoiteeseen ja varttiruskeuden tuomaan uhripositioon. Ei kiinnosta hänen tekemisensä ja sanomisensa niin millään tavalla.
Mutta tunteisiin menee?
Kyllähän tuo eukko vähän ärsyttävä on.
Mutta juuri sille hän brändinsä selvästi rakentaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeus luo sen illuusion, että kaikki elämän ongelmat johtuvat siitä ruskeudesta, eli muiden ihmisten rasismista. Tottakai se on helppoa, kun mihinkään ongelmaan ei tarvitse etsiä syytä tai ratkaisua itsestä, vaan kaikki on aina pelkästään muiden vika, kaikki muut ovat rasiateja ja itse on aina uhri, oli ongelma sitten mikä hyvänsä. Jos vaikka itse on laiska vätys ja mokaa opinnot , on senkin juurisyy pahoissa rasisteissa, siirtomaahistoriassa ja mikroaggressioissa. Itse olen ollut mm. masentunut, kärsinyt sosiaalisesta ahdistuksesta, yksinäisyydestä ja ajoittaisesta työttömyydestä ja olen aivan varma, että jos olisin edes 1/16 jotain muuta etnisyyttä tai astetta normimarjattaa tummempi, niin syyttäisin pahoinvoinnistani ja ongelmistani rasismia, varsinkin nykyisessä keskusteluilmapiirissä. Mutta koska olen "Nieminen", en voi, joudun vain katsomaan peiliin. Tai sitten kehittämään jonkin "poikkeavan seksuaali-identiteetin" ja syyttää kaikkia muita cis-heteronormatiivisuudesta, mutta ymmärsin moisen identiteettileikin vaarat viimeisillekin mielenterveyden rippeille.
Nykyään menee hyvin, muiden syyttämisen sijaan olen työskennellyt itseni kanssa ja päässyt eteenpäin sen sijaan, että jumittaisin uhriutumassa.
Tämä. Jostain syystä monet m a m u t pystyvät tähän, eli ponnistelemaan eteenpäin elämässä ilman jatkuvaa uhriutumista ja rasismikortin heiluttelua. Jostain syystä palstatilaa saavat vain nämä ruskeat ruikuttajat, jotka tekevät tiliä uhriutumisella, eli erilaisilla yhdenvertaisuuskoulutuksilla, "asiantuntija"-esiintymisillä, kirjoilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa joskus miettinyt tätä "värillinen" tai "ruskea tyttö" -käsitettä siitä näkökulmasta, että määritteleekö sen vierasperäinen nimi vai ihonväri, oma kokemus vai mikä? Jotkut ihan suomalaisista sukulaisistani ovat ihan helkkarin tummia. Joskus näin sitten ihan samansävyisen ihmisen telkkarissa, jolla oli tosin iranilainen tms. nimi. Hän viittasi itseensä termillä, oliko se nyt "ruskea", "tumma" tai "värillinen"...
Aloin miettiä tämän jälkeen, mistä se erillinen värillisyys kumpuaa, ja mitä se on, kun moni suomalainen on ihan saman sävyinen. Voiko olla "värillinen", jos ei tietonsa mukaan omaa "etnisyyttä"? Onko tämäkin osin siis sellaista erityisyyden kuplan luomista, vähättelemättä nyt kenenkään kokemusta. Onhan yhtä sukulaistani haukuttu mamuksi ja joku kaverinikin kysyi: oliko teillä jotain ulkomaalaisia kylässä? 😂 Mitä se "ruskeus" siis on? Mielenkiintoinen aihe sinällään.
Taannoin jokin kustantamo (en muista mikä, joku näistä isoista) julisti kirjoituskilpailun/kutsun johon toivottiin tekstejä "ruskeilta". Ohjeissa "ruskeiksi" kävivät kaikki paitsi kantasuomalaiset/länsimaalaiset, kuulemma myös venäläiset ja virolaiset(!) olivat määritelmän mukaan tarpeeksi ruskeita 😂
Mietin vaan, kuinka montaa virolaista saati venäläistä kiinnostaa olla kustantajan silmissä "ruskea"? Toki jos palkkio tästä "ruskeudesta" on kustannussopimus, niin ehkä sitten.
Me ollaan ruskeita kaikki, kun oikein silmin katsotaan. Itse en ole vielä nähnyt valkoista ihmistä. Edes itsensä valkaissut Michael Jackson ei ollut sellainen.
Kokee sitä ja kokee tätä.
Pääpaino sanalla kokee. Sitä väitettä ei kukaan muu pysty havaitsemaan, kuin kokija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin noilla "syrjityillä" "ruskeilla ihmisillä" on suhteessa noita etuoikeutettuja suojatyöpaikkoja. Luulisi, että jotain valkonaama-wokettajaa jossain kohtaa kirpaisisi kun hän ei "etuoikeutetun asemansa" vuoksi saakaan enää oman alansa töitä esim. media-alalla jne.
Vau, en tiennyt että ruskeat naiset saa paremmin työtä Suomessa kuin valkoiset. Tuo oli uusi juttu, että yhteiskunta suosii heitä.
Ainakin kouluttamattomat ruskeat saavat paremmin töitä kuin kouluttamattomat valkoiset.
Koko on itse ilmaissut, ettei hänen kirjoitukset ole tarkoitettu valkoisille, eikä valkoisten tarvitse niitä kommentoida. Haluan kunnioittaa hänen toivettaan tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa joskus miettinyt tätä "värillinen" tai "ruskea tyttö" -käsitettä siitä näkökulmasta, että määritteleekö sen vierasperäinen nimi vai ihonväri, oma kokemus vai mikä? Jotkut ihan suomalaisista sukulaisistani ovat ihan helkkarin tummia. Joskus näin sitten ihan samansävyisen ihmisen telkkarissa, jolla oli tosin iranilainen tms. nimi. Hän viittasi itseensä termillä, oliko se nyt "ruskea", "tumma" tai "värillinen"...
Aloin miettiä tämän jälkeen, mistä se erillinen värillisyys kumpuaa, ja mitä se on, kun moni suomalainen on ihan saman sävyinen. Voiko olla "värillinen", jos ei tietonsa mukaan omaa "etnisyyttä"? Onko tämäkin osin siis sellaista erityisyyden kuplan luomista, vähättelemättä nyt kenenkään kokemusta. Onhan yhtä sukulaistani haukuttu mamuksi ja joku kaverinikin kysyi: oliko teillä jotain ulkomaalaisia kylässä? 😂 Mitä se "ruskeus" siis on? Mielenkiintoinen aihe sinällään.
Ruskeus on kulttuuria, ei ihonväri.
Edustaako korkeasti koulutettu, varakas, USA:ssa syntynyt ruskea siis samaa kulttuuria kuin savimajassa asuva, luku- ja kirjoitustaidoton, rutiköyhä somali?
Hymähdin. Mitä ihmeen ruskeita yli-ihmisiä nuo kuvittelevat olevansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taannoin jokin kustantamo (en muista mikä, joku näistä isoista) julisti kirjoituskilpailun/kutsun johon toivottiin tekstejä "ruskeilta". Ohjeissa "ruskeiksi" kävivät kaikki paitsi kantasuomalaiset/länsimaalaiset, kuulemma myös venäläiset ja virolaiset(!) olivat määritelmän mukaan tarpeeksi ruskeita 😂
Mietin vaan, kuinka montaa virolaista saati venäläistä kiinnostaa olla kustantajan silmissä "ruskea"? Toki jos palkkio tästä "ruskeudesta" on kustannussopimus, niin ehkä sitten.
Me ollaan ruskeita kaikki, kun oikein silmin katsotaan. Itse en ole vielä nähnyt valkoista ihmistä. Edes itsensä valkaissut Michael Jackson ei ollut sellainen.
Michael Jackson ja Eddie Murphy ovat suosikkiruskeat ihmiseni.
Vierailija kirjoitti:
Koko on itse ilmaissut, ettei hänen kirjoitukset ole tarkoitettu valkoisille, eikä valkoisten tarvitse niitä kommentoida. Haluan kunnioittaa hänen toivettaan tässä asiassa.
Miksi täällä niin kovasti loukkaannutaan Kokon jutuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kouluttamattomat ruskeat saavat paremmin töitä kuin kouluttamattomat valkoiset.
Vai olisko niin ettei kouluttamaton valkoinen tee esim. siivoustyötä/postinjakelua öisin? Koska ei sovi heidän arvolleen. Näin siis tilastot osoittaa.
Eli minä olen suomalainen perimän, huumorini, asenteeni ym. vuoksi? Mutta minä myös olen lukenut historiaa ja ei se Suomenkaan osalta täysin ”puhdas” ole. Eikä tietysti voi olettaakaan.
Mutta entä esim. toisen polven britit jotka ovat Intiasta, Britannian entisestä siirtomaasta. Heillä on intialaisia tapoja, eivätkö he sitten kuitenkaan ole brittejä? Vaikka heidät on itse Englantiin tuotu töihin.