14-vuotiaana raskaana!
Olen 14-vuotias ja olen raskaana enkä tiedä miten esim kertoa vanhemmille tai kavereille😩
Kommentit (36)
Tiedätkö haluatko pitää vauvan vai tehdä abortin?
Olishan se ihan kiva pitää lapsi
Mun 14v tyttö syö e-pillereitä! Sun nyt vaan pitää kertoa vanhemmille tai kouluterkalle.
Ei hätää, kaikki järjestyy parhain päin. Koulun terkkarin kanssa kannattaa tosiaan jutella.
Onko sinulla ketään läheistä ihmistä, jolle voisit nyt ensin kertoa asian? Kouluterveydenhoitajan luo kannattaa mennä heti ensi viikolla.
Tietääkö lapsen isä/onko sinulla poikaystävää?
Lapsen isä ei vielä tiiä ja on poikaystävä ja on läheisii ihmisii jolle voisi kertoo
Kerro vanhemmillesi.
Mun lapsen kaverille sanottiin vastaavassa tilanteessa (tosin hän oli 16) niin, että joko abortti ja saa jatkaa seurustelua tai pitää lapsen ja seurustelu lapsen isän kanssa loppuu.
Tyttö valitsi aborttivaihtoehdon. Seurusteli vielä poikaystävänsä kanssa 3 vuotta, mutta ei enää ole yhdessä.
Nyt tyttö on saanut ammatin ja on vakituisessa työpaikassa. 20-vuotias.
Käyttäjä41585 kirjoitti:
Lapsen isä ei vielä tiiä ja on poikaystävä ja on läheisii ihmisii jolle voisi kertoo
Kerro rohkeasti jollekin, jonka uskot tukevan sinua. Onko sinulla läheiset välit vanhempiisi/voisiko heille kertoa?
Oletteko jutelleen poikaystävän kanssa, että näin voi käydä? Oletan siis, että ei ole kuitenkaan noin nuorena raskaus suunniteltu kuitenkaan. Varmaan hänelle pitäisi kertoa myös, on hänenkin asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vanhemmillesi.
Mun lapsen kaverille sanottiin vastaavassa tilanteessa (tosin hän oli 16) niin, että joko abortti ja saa jatkaa seurustelua tai pitää lapsen ja seurustelu lapsen isän kanssa loppuu.
Tyttö valitsi aborttivaihtoehdon. Seurusteli vielä poikaystävänsä kanssa 3 vuotta, mutta ei enää ole yhdessä.
Vauvan olisi voinut myös synnyttää ja lähipiirin että yhteiskunnan tuella kouluttautua, jatkaa seurustelua. Mennä naimisiin, elää perheenä, tehdä töitä ja lisää lapsia.
Kiiiiielo kirjoitti:
Käyttäjä41585 kirjoitti:
Kerro rohkeasti jollekin, jonka uskot tukevan sinua. Onko sinulla läheiset välit vanhempiisi/voisiko heille kertoa?
Oletteko jutelleen poikaystävän kanssa, että näin voi käydä? Oletan siis, että ei ole kuitenkaan noin nuorena raskaus suunniteltu kuitenkaan. Varmaan hänelle pitäisi kertoa myös, on hänenkin asiansa.
Tiedän ettei poikaystäväni ilahdu asiasta mutta voisinhan minä yrittää kertoa🙂
Käyttäjä41585 kirjoitti:
Kiiiiielo kirjoitti:
Käyttäjä41585 kirjoitti:
Tiedän ettei poikaystäväni ilahdu asiasta mutta voisinhan minä yrittää kertoa🙂
Tsemppiä, kyllä asiat järjestyy! Et ole ensimmäinen nuori, joka on raskaana :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet harrastanut seksiä lapsena?
Kyllä tuon ikäisellä haluja on, kun on kyseessä teini ja esitietojen perusteella (toki ap nyt tarkensi tilannetta) hänet olis voitu vaikka raiskata.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet harrastanut seksiä lapsena?
Miksi en?
Vierailija kirjoitti:
Kerro vanhemmillesi.
Itse haluasin ehkä pitää lapsen ja jatkaa seurustelua toivottavsti minulla ei ole tälläisiä vaihtoehtoja
Käyttäjä41585 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vanhemmillesi.
Itse haluasin ehkä pitää lapsen ja jatkaa seurustelua toivottavsti minulla ei ole tälläisiä vaihtoehtoja
No sitten kannattaa ihan ekana kertoa poikaystävälle. Jos hän taas ei missään nimessä halua pitää vauvaa yhdessä, vaihtoehdot on pitää vauva yksin, antaa se adoptioon tai tehdä abortti. Jos poikaystävä haluaa myös olla yhdessä ja pitää lapsen, voitte sitten yhdessä kertoa molempien vanhemmille tästä päätöksestä.
Vanhemmat eivät voi pakottaa aborttiin tai antamaan lasta adoptioon ja heillä on elatusvelvollisuus alaikäisistä lapsistaan.
Teidän taas pitäisi elättää vauva, mutta koska ette ole töissä, saatte kyllä yhteiskunnalta tukea.
Onko kummallakaan teistä sisaruksia tai läheisiä serkkuja/tätejä/setiä/enoja/isovanhempia, joista olisi myös tukea (sekä henkisesti että mahdollisesti lapsen hoidossa)?
Koulun terkkari. Niillä on salassapitovelvollisuus.