Päästäisitkö 16-vuotiaan lapsesi kaverin kanssa kahdestaan ulkomaille?
Molemmat ovat 16-vuotia vastuullisia ja luotettavia nuoria. Haluaisivat nyt kesällä lähteä yhdessä lomalle viikoksi jonnekin etelään. Kertokaa mielipiteitänne tähän asiaan, ja omia kokemuksia lasten ulkomaillelähdöstä jos niitä on!
Kommentit (77)
Itse olin useaankin otteeseen 16-17-vuotiaana kavereiden kanssa reissussa. Mutta tästä aikaa jo 20 vuotta. Omiani en päästäisi, maailma on erilainen kuin ennen.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:30"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:58"]
Kammottavaa lukea, että näin harva luottaa miltei täysi-ikäiseen nuoreensa.
Mitä ihmeellistä opasvetoisella seuramatkalla voi tapahtua sen kummemmin kuin täälläkään? En ymmärrä.
Eli meillä ovat kaikki käyneet itsenäisesti kavereiden kanssa ulkomailla tuossa iässä. Ei mitään ongelmaa. Ja niin tuttavapiirissäkin. Ovatko nämä ylisuojelijat lähinnä maalta? Ei täällä Helsingissä ajatella, että jokin Etelän lomakohde tai Keski-Euroopan kaupunki on jokin kuolemanloukku, jossa lapsi heti ryöstetään, raiskataan ja myydän orjaksi Lähi-itään.
[/quote]
Minä olen ihan Helsingistä ja en todellakaan päästäisi. Ottavatko seuramatkat edes alaikäisiä yksin matkustavia nykyään? Vähän epäilen, kun laivayhtiötkään eivät ota risteilyille. Taitaa muuten lastensuojeluilmoituskin rapsahtaa jos joku tekee ilmoituksen että muksu reissaa yksin, sehän rapsahtaa jo siitä jos akaikäinen jää ihan kotosuomessa poliiseille kiinni alkoholinkäytöstä.
En voi mitenkään ymmärtää noin välinpitämättömiä vanhempia kuin sinä olet. Mikä kiire ne lapset on aikuisuuteen työntää? Onko niin ylivoimaista olla täydet 18v se vastuullinen vanhempi? Oma äitini antoi minun liftata ympäri Suomea 16v, olisi varmaan ulkomaille päästänyt jos olisi ollut rahaa lähteä. Ei mitään rajoituksia missä olen ja kauanko ja kenen kanssa. Itse tulin äidiksi ihan suunnitellusti 18v joten olin aika kypsä ikäisekseni. Silti kyllä oman lapsen myötä tajusi omien vanhempieni vastuuttomuuden. En ymmärrä motiivia sellaiseen käytökseen, haetaanko lasten suosiota olemalla kiva kaverivanhempi, eikö jakseta enää olla vanhempi joten tyrkätään lapsi aikuisuuteen vai mikä? Lapsella on vain yhdet vanhemmat, mutta kavereita voi olla vaikka kuinka paljon. Miksi viedä lapselta ne ainoat vanhemmat heittäytymällä teinin tasolle?
[/quote]
Skitsofreenisinta tekstiä ever. Asiavirheistä puhumattakaan.
En päästäisi. En luottaisi edes hotellin henkilökuntaan. Liikaa kuullut näitä juttuja, kun "etelän" miehet ovat tunkrutuneet väkisin nuorten tyttöjen hotellihuoneeseen. Keneltä kysyt apua, kun tunkeutuja on yörespa...
En päästäisi.
Vaikka nuoret olisivat kunnollisia, niin maailmassa on niin paljon ihmisiä joilla on pahat mielessä (viimeisimpänä mielessä tän ruotsalaisen 17v Lisan kohtalo). Monissa lomakohdemaissa, mm Turkissa, naisten asema on aika huono eikä naisia arvosteta tai rajoja kunnioiteta samaan tapaan kuin Suomessa. Varansa täytyy todellakin osata pitää, sanoisin jopa et etenkin jos on vaalea, "eksoottinen" skandinaavi. 16-vuotias on kuitenkin vielä nuori, täysi-ikäisyyteen on vielä matkaa. 2 vuotta on pitkä aika noin nuoren elämässä ja sen aikana kypsyy vielä paljon. Ylipäätään alkoholin käyttöä ja biletystä kannattaa aloitella ja harjoitella täällä Suomen "lintukodossa". Etelän maissa tapahtuu vaikka kuinka paljon sellaista, mitä meillä täällä kauhisteltaisiin lööpeissä asti mutta siellä edes uutiskynnys ei ylity.
N23
En ilman aikuista mukana. Ryyppäämiseks noi etelänmatkat nuorilla menee, ja mitä jos saa vaikka tyrmäystippoja
En todellakaan päästäisi, ton ikäiset eivät osaa pitää itsestään huolta missään etelän turistirysällä. Osaan sanoa tämän vaikka olen itse 20 vuotias vasta, eikä ole lapsia.
En päästäisi. Jos mielii omin päin ulkomaille, osallistukoon kielikurssille tai odottakoon pari vuotta.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:41"]En päästäisi. Jos mielii omin päin ulkomaille, osallistukoon kielikurssille tai odottakoon pari vuotta.
[/quote]
Kielikurssilla olivat yhdessä jo viimekesänä, ja erittäin hyvin siellä sujuikin.
Mutta juu olen kyllä kanssanne samaa mieltä etten nuoria päästä sinne lähtemään, halusin vielä jollakin tapaa todistaa itselleni etten ole liian ankara.
Älä päästä hyvänen aika. Et ole liian ankara todellakaan.
Asia ei ole kiinni pelkästään siitä, ovatko nuoret luotettavia. Siellä on muitakin ihmisiä, jotka eivät ehkä ole luotettavia ja tuon ikäiset ovat vielä aika sinisilmäisiä ja helposti vietävissä. Kielikurssille päästäisin, mutta en täysin valvomattomalle omatoimimatkalle.
Ensireaktioni oli että en todellakaan. Sitten muistin, että reilasin itse tuossa iässä kaverini kanssa ja ihan hyvin pärjättiin. Eikä tuo penska taida olla äitiään tyhmempi, joten pitäisi se varmaan päästää jos tahtoisi.
Päästäisin ilman muuta ja päästänkin. Tyttö on lähdössä elokuun puolella! Maksaakin suuren osan itse hankkimillaan kesätyörahoilla.
Annan vain käyttörahaa jonkin verran.
Itse en ajattele sitä, onko lapseni luotettava vai kunnollinen, vaan ovatko muut luotettavia ja kunnollisia. Myös mietin sitä, etät jos jotain pahaa tapahtuu, osaako lapsi selviytyä. Oma vastaukseni 16v on, että ei. Liian nuori selviämään ,jos oikeasti jotain pahaa tapahtuu.
Tottahan se on, että ehkä joku tunnettu suurkaupunki voi olla vähän "turvallisempi" paikka kuin vaikka Turkkiin lähtö, mutta silti en päästäisi. Saa sitten mennä, kun on 18v ja hankkinut matkarahat itse, mutta alaikäisenä ei mihinkään suomea kauemmaksi lähde ilman valvontaa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:55"]Päästäisin ilman muuta ja päästänkin. Tyttö on lähdössä elokuun puolella! Maksaakin suuren osan itse hankkimillaan kesätyörahoilla.
Annan vain käyttörahaa jonkin verran.
[/quote]
No mutta tämähän on hienoa :-) etkö pelkää että mitään sattuu tms? (:
-ap
Meidät päästettiin, kaksi 16 v poikaa, vuosia sitten. Ryypättiin viikko ja ensimmäinen lämmin ateria paluulennolla. Hauskaa oli ja vanhemmille iso käsi että luottivat, touhu oli kuitenkin "harmitonta".