Päästäisitkö 16-vuotiaan lapsesi kaverin kanssa kahdestaan ulkomaille?
Molemmat ovat 16-vuotia vastuullisia ja luotettavia nuoria. Haluaisivat nyt kesällä lähteä yhdessä lomalle viikoksi jonnekin etelään. Kertokaa mielipiteitänne tähän asiaan, ja omia kokemuksia lasten ulkomaillelähdöstä jos niitä on!
Kommentit (77)
Jos tyttöjä niin suosittelen rauhallista lomakohdetta Syyrian rannikolta.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:30"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:58"]
Kammottavaa lukea, että näin harva luottaa miltei täysi-ikäiseen nuoreensa.
Mitä ihmeellistä opasvetoisella seuramatkalla voi tapahtua sen kummemmin kuin täälläkään? En ymmärrä.
Eli meillä ovat kaikki käyneet itsenäisesti kavereiden kanssa ulkomailla tuossa iässä. Ei mitään ongelmaa. Ja niin tuttavapiirissäkin. Ovatko nämä ylisuojelijat lähinnä maalta? Ei täällä Helsingissä ajatella, että jokin Etelän lomakohde tai Keski-Euroopan kaupunki on jokin kuolemanloukku, jossa lapsi heti ryöstetään, raiskataan ja myydän orjaksi Lähi-itään.
[/quote]
Minä olen ihan Helsingistä ja en todellakaan päästäisi. Ottavatko seuramatkat edes alaikäisiä yksin matkustavia nykyään? Vähän epäilen, kun laivayhtiötkään eivät ota risteilyille. Taitaa muuten lastensuojeluilmoituskin rapsahtaa jos joku tekee ilmoituksen että muksu reissaa yksin, sehän rapsahtaa jo siitä jos akaikäinen jää ihan kotosuomessa poliiseille kiinni alkoholinkäytöstä.
En voi mitenkään ymmärtää noin välinpitämättömiä vanhempia kuin sinä olet. Mikä kiire ne lapset on aikuisuuteen työntää? Onko niin ylivoimaista olla täydet 18v se vastuullinen vanhempi? Oma äitini antoi minun liftata ympäri Suomea 16v, olisi varmaan ulkomaille päästänyt jos olisi ollut rahaa lähteä. Ei mitään rajoituksia missä olen ja kauanko ja kenen kanssa. Itse tulin äidiksi ihan suunnitellusti 18v joten olin aika kypsä ikäisekseni. Silti kyllä oman lapsen myötä tajusi omien vanhempieni vastuuttomuuden. En ymmärrä motiivia sellaiseen käytökseen, haetaanko lasten suosiota olemalla kiva kaverivanhempi, eikö jakseta enää olla vanhempi joten tyrkätään lapsi aikuisuuteen vai mikä? Lapsella on vain yhdet vanhemmat, mutta kavereita voi olla vaikka kuinka paljon. Miksi viedä lapselta ne ainoat vanhemmat heittäytymällä teinin tasolle?
[/quote]
Ei luottamus ole vastuuttomuutta. Ihan kuosissa olevia 25-31 -vuotiaita nuoria aikuisia lapseni ovat tällä hetkellä. Jos sinä olet kokenut noin, niin se ei tarkoita, että meillä olisi sama tilanne.
En tosiaan tiedä, mikä on käytäntö nykyään. Ennnen kyllä seuramatkoille pääsi vanhempien luvalla 16-vuotias. Voi olla, että on muuttunut tämä asia.
Mikään lastensuojeluilmoitus ei tullut kyllä mieleenkään. Maassa maan tavalla. Jos 16-vuotias saa ostaa alkoholia, niin sitten saa. Ei suomalainen lainsäädäntö ulotu maan rajojen ulkopuolelle.
[/quote]
Mutta joku Suomessa saattaa tehdä ilmoituksen. Paljon pienemmästäkin niitä tehdään.
Kielikurssille päästäisin ja kesätöihinkin, tosin mielummin vasta kielikurssin jälkeen. Itse olin 16-vuotiaana kielikurssilla ja seuraavana vuonna kaverin kanssa Lontoossa viikon. 18-vuotiaana Kreikassa töissä. Luotan tyttäreeni, en usko että hän puuhaisi ulkomailla mitään sen kummallisempaa kuin kotonakaan ja kotona hän on hyvin järkevä tyttö, kaverit samoin. Mutta alottaisin siitä kielikurssista (teillä se olikin jo takanapäin) ja sitten joku rauhallinen kohde, jos pelkästään lomalle tahtoo mennä (ei mikään totaaliseksi örvellys-bilepaikaksi luokiteltu paikka, vaan vaikka joku vähän pienempi Kreikan saari, kylä tms.).
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 08:03"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:52"]
Mitä ihmeellistä opasvetoisella seuramatkalla voi tapahtua sen kummemmin kuin täälläkään? En ymmärrä.
Eli meillä ovat kaikki käyneet itsenäisesti kavereiden kanssa ulkomailla tuossa iässä. Ei mitään ongelmaa. Ja niin tuttavapiirissäkin. Ovatko nämä ylisuojelijat lähinnä maalta? Ei täällä Helsingissä ajatella, että jokin Etelän lomakohde tai Keski-Euroopan kaupunki on jokin kuolemanloukku, jossa lapsi heti ryöstetään, raiskataan ja myydän orjaksi Lähi-itään.
[/quote]
Minä olen ihan Helsingistä ja en todellakaan päästäisi. Ottavatko seuramatkat edes alaikäisiä yksin matkustavia nykyään? Vähän epäilen, kun laivayhtiötkään eivät ota risteilyille. Taitaa muuten lastensuojeluilmoituskin rapsahtaa jos joku tekee ilmoituksen että muksu reissaa yksin, sehän rapsahtaa jo siitä jos akaikäinen jää ihan kotosuomessa poliiseille kiinni alkoholinkäytöstä.
En voi mitenkään ymmärtää noin välinpitämättömiä vanhempia kuin sinä olet. Mikä kiire ne lapset on aikuisuuteen työntää? Onko niin ylivoimaista olla täydet 18v se vastuullinen vanhempi? Oma äitini antoi minun liftata ympäri Suomea 16v, olisi varmaan ulkomaille päästänyt jos olisi ollut rahaa lähteä. Ei mitään rajoituksia missä olen ja kauanko ja kenen kanssa. Itse tulin äidiksi ihan suunnitellusti 18v joten olin aika kypsä ikäisekseni. Silti kyllä oman lapsen myötä tajusi omien vanhempieni vastuuttomuuden. En ymmärrä motiivia sellaiseen käytökseen, haetaanko lasten suosiota olemalla kiva kaverivanhempi, eikö jakseta enää olla vanhempi joten tyrkätään lapsi aikuisuuteen vai mikä? Lapsella on vain yhdet vanhemmat, mutta kavereita voi olla vaikka kuinka paljon. Miksi viedä lapselta ne ainoat vanhemmat heittäytymällä teinin tasolle?
[/quote]
Ei luottamus ole vastuuttomuutta. Ihan kuosissa olevia 25-31 -vuotiaita nuoria aikuisia lapseni ovat tällä hetkellä. Jos sinä olet kokenut noin, niin se ei tarkoita, että meillä olisi sama tilanne.
En tosiaan tiedä, mikä on käytäntö nykyään. Ennnen kyllä seuramatkoille pääsi vanhempien luvalla 16-vuotias. Voi olla, että on muuttunut tämä asia.
Mikään lastensuojeluilmoitus ei tullut kyllä mieleenkään. Maassa maan tavalla. Jos 16-vuotias saa ostaa alkoholia, niin sitten saa. Ei suomalainen lainsäädäntö ulotu maan rajojen ulkopuolelle.
[/quote]
Mutta joku Suomessa saattaa tehdä ilmoituksen. Paljon pienemmästäkin niitä tehdään.
[/quote]
Saahan sitä tehdä ilmoituksen, mutta ei se mihinkään toimenpiteisiin johtaisi. Miksi johtaisi? 16-vuotias voi asua jo kaukana vanhemmistaan. Miten joku viikon seuramatka olisi heitteillejättöä?
Lopettakaa nyt tuollainen moralisointi ja pitkää nuorenne tynnyrissä. Ei kuulu minulle. Meillä on saanut matkustaa ja teillä ei. Kummassahan perheessä nuoret mieluummin eläisivät?
En olisi päästänyt, ei siksi etten olisi luottanut lapseeni vaan siksi etten olisi luottanut ympäröivään maailmaan.
Kun niitä ikäviä asioita oikestikin tapahtuu :(
Alaikäisenä lapseni oli minun vastuulla ja vastuullisena vanhempana en olisi voinut päästää.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 16:20"]Olin yksin interrail-matkalla kolme viikkoa kun olin 16v - hienosti meni!
PS: olin harrastanut seksia aikaisemmin samana kesana (vihdoinkin...) ja matkalla oli pari kivaa seikkailuakin :o).
PS2: nykyisin asun yhdessa niista suurkaupungeista joissa kavin silloin 16-vuotiaana
[/quote]
16 v Vihdoinkin seksiä? Ja heti useiden kanssa
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:36"]Molemmat ovat 16-vuotia vastuullisia ja luotettavia nuoria. Haluaisivat nyt kesällä lähteä yhdessä lomalle viikoksi jonnekin etelään. Kertokaa mielipiteitänne tähän asiaan, ja omia kokemuksia lasten ulkomaillelähdöstä jos niitä on!
[/quote]
Etelä on laaja käsite. Synny beach? Alanaija? Barcelona? Nizza? Dupro?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 08:36"]
En olisi päästänyt, ei siksi etten olisi luottanut lapseeni vaan siksi etten olisi luottanut ympäröivään maailmaan.
Kun niitä ikäviä asioita oikestikin tapahtuu :(
Alaikäisenä lapseni oli minun vastuulla ja vastuullisena vanhempana en olisi voinut päästää.
[/quote]
Toki tapahtuu ikäviä asioita. Et kuitenkaan voi muuttaa ympäröivää maailmaa. Voit vain kasvattaa lapsesi tilannetajuiseksi ja vastuulliseksi -- häkissä pitämällä se tuskin onnistuu.
Miten se nuori juuri tietyllä kellonlyömällä muuttuu itsestään vastuuta kantavaksi aikuiseksi. Kyllä se pikku hiljaa tapahtuu, ei 16-vuotias henkisesti eroa juurikaan pari vuotta vanhemmasta. Yksilölliset erot tietysti ovat suuria.
Mitä siellä Kreetan merenrantapaikassa nyt sitten sen enempää kauheuksia voi tapahtua kuin Helsingin metroasemalla? Suojatumpiahan paikkoja tuollaiset ovat kuin monet Helsingin paikat. Vai kuulutteko niihin, joiden nuorten kotiintuloaika on yhdeksältä ja silloinkin haette autolla naapurista?
Jaha, mulla onkin sitten ollut aika vapaa lapsuus/nuoruus tähän mennessä, koska olen 18v nyt ja käynyt itsekseni viime kesinä alaikäisenä Saksassa, Puolassa, Itävallassa ja Italiassa. Kaverin kanssa ollaan käyty mm. Makedoniassa ja siellä alueella, ja on ollut todella mielenkiintoisia reissuja.
Reissuilla ei ryypätä, vaikka siihen on ollut monesti mahdollisuus ja aika vapaasti ollaan yleensä liikuttu reissukohteissa, mutta EI öisin, koska uskotaan sen olevan aika iso riski.
Hostelleissa ja vastaavissa yleensä ollaan reissuilla asuttu, ja esim. kun 15v ikäsenä olin kaverin kanssa Itävallassa, tavattiin hostellissa yksi tosi mukava tyyppi, joka reissasi paljon ja suunnitteli silloin matkaa suomeen, ja hän sitten kävikin meillä.
Eli toisin sanoen, riippuu täysin nuoresta. Esim koulussa kun kahtelee menoa, ei kyllä tekis mieli päästää vielä 18v nuoriakaan yksin reissuun.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:56"]
[/quote] Syyrian rannikolta?? Sieltä nyt ei ainakaan. Ei oo aina kysymys siitä ettei lapseen ole luottoa mutta on niin monia vaaratekijöitä ja varsinkin kauniilla ja nuorella tyttölapsella.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:56"]
[/quote] Syyrian rannikolta?? Sieltä nyt ei ainakaan. Ei oo aina kysymys siitä ettei lapseen ole luottoa mutta on niin monia vaaratekijöitä ja varsinkin kauniilla ja nuorella tyttölapsella.
[/quote]
Tästä kommentista havaitsee näiden elämänpelkoisten häkkikasvattajien älyn puutteen :D
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 23:14"]
Kyllä päästäisin. Koin ensimmäisen seksisuhteeni lomareissulla 16 vuotiaana. Olimme kaverini kanssa Italiassa. Suhde ei johtanut seurusteluun, mutta olen tuon 5 vuotta vanhemman italopojan kanssa fb kaveri vieläkin.
[/quote]
Kysyitkö kuinka monen neitsyyden tuo "mies" on vienyt? Siellä kilpaillaan kuka saa korkattua eniten, lomaromanssikirjanpidot ovat hauskaa luettavaa. Valitettavasti osa suomineitsyistäkin kuvittelee löytäneensä rakkauden...
Itse olin ainakin tosi naiivi ja sinisilmäinen maalaistyttö 16-vuotiaana. Valitettavasti sillä varjolla minua huijattiinkin. En päästäisi.
Olin 16-vuotiaana reilaamassa samanikäisen kaverini kanssa v. 2007 ja hienosti meni. Olimme säästäneet itse kesätyörahoista matkakassan ja olen ikuisesti kiitollinen vanhempieni luottamuksesta. Emme tietenkään halunneet maailmalle ryyppäämään vaan näkemään kaupunkeja ja kulttuureja, tutustumaan uusiin ihmisiin ja harjoittelemaan kielitaitoa käytännössä. Matka oli teini-ikäiselle itselleni hyvin silmiä avaava eikä seikkailuiltakaan vältytty.
Itse oman kokemukseni pohjalta päästäisin 16-vuotiaan matkaan. :)
Päästäisin. Teet vaan selväksi että missä kannattaa kulkea ja missä ei, ja sanot että jos ryypätä haluaa niin tehköön sen Suomessa. Itse en päässyt nuorena kielikurssille vaikka olisin halunnut, ja sitten viivyttelinkin ulkomaille lähtöä vuosia enkä koskaan tullut lähteneeksi vaihtoonkaan. Oma syyni tietenkin mutta jos olisin nuorena käynyt vähän maailmalla omine nokkineni niin olisin kasvanut helpommin vähän reippaammaksi.
Asuin 16-vuotiaana jo yksin. Olisin päässyt mutta ei ollut rahaa, palkat meni asumiskuluihin. 18-vuotiaana kun aloin saada tukia niin olen reissannut senkin edestä ;)
Pääsääntöisesti sanoisin, että ei todellakaan, mutta jos lapsesi on älykäs, ns kympintyttö, niin ehkäpä sitten
Kyllä mä päästäisin, jos käyttävät stringejä ja ajelevat karvat ettei taudit tartu.
[/quote]
[/quote]