Päästäisitkö 16-vuotiaan lapsesi kaverin kanssa kahdestaan ulkomaille?
Molemmat ovat 16-vuotia vastuullisia ja luotettavia nuoria. Haluaisivat nyt kesällä lähteä yhdessä lomalle viikoksi jonnekin etelään. Kertokaa mielipiteitänne tähän asiaan, ja omia kokemuksia lasten ulkomaillelähdöstä jos niitä on!
Kommentit (77)
Päästin (ja maksoin) jo vuotta aikaisemmin. Ei tosin ollut mikään rantaloma, vaan eurooppalainen pienehkö kaupunki. Mukavasti meni, joten nyt, vuotta myöhemmin, uudestaan, ja pidemmäksi aikaa. Tietenkin aina jännittää ja huolestuttaa ja on ikävä, mutta se nyt ei varmaan katso lapsen ikää.
Luotan, päästän vapaaksi ja olen ylpeä reippaasta nuorestani.
Riippuu vähän lapsesta, mihin reissu suuntautuu yms. Mun äiti päästi minut 16-vuotiaana kaverin kanssa Itävaltaan (jossa vielä juomia saa 16v ostaa), eikä ollut mitää ongelmia. Nautittiin reissusta, käytiin nähtävyyksissä, shoppailtiin, syötiin hyvin. Joo yhdeksi illaksi ostettiin muutamat siiderit, jotka hostellissa juotiin, mutta eipä siinä edes humalassa oltu ja kerran käytiin kuppilassa yhdet kaljat juomassa. Olisin kyllä ollut tosi hämmästynyt ja pettynyt jos äiti olisi kieltänyt reissuun menemästä. Mahtava matka oli ja ihania kokemuksia ystävän kanssa. Tietysti olin aiemmin paljon äidin kanssa matkustellut, joten oli kokemusta siitä. Itse tunnet lapsesi ja sinun se päätös täytyy tehdä sen pohjalta.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 16:31"]
Päästin (ja maksoin) jo vuotta aikaisemmin. Ei tosin ollut mikään rantaloma, vaan eurooppalainen pienehkö kaupunki. Mukavasti meni, joten nyt, vuotta myöhemmin, uudestaan, ja pidemmäksi aikaa. Tietenkin aina jännittää ja huolestuttaa ja on ikävä, mutta se nyt ei varmaan katso lapsen ikää.
Luotan, päästän vapaaksi ja olen ylpeä reippaasta nuorestani.
[/quote]
huh huh...
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:52"]Ensireaktioni oli että en todellakaan. Sitten muistin, että reilasin itse tuossa iässä kaverini kanssa ja ihan hyvin pärjättiin. Eikä tuo penska taida olla äitiään tyhmempi, joten pitäisi se varmaan päästää jos tahtoisi. [/quote] Maailma on muuttunut pahemmaksi sitten meidän nuoruuden.
[/quote]
Meinaatko, ettei maailma ollut muuttunut sitten vanhempiemme nuoruuden? Silti osa uskalsi paastaa lapsensa maailmalle... Maailma muuttuu sukupolvelta toiselle, mutta muista, etta myos nykyajan nuoret ovat kasvaneet toisenlaisessa maailmassa kuin missa sina kasvoit. He ovat kasvaneet netin, somen yms. ymparoimana. Olen samaa mielta tosin siina, etta maailmassa tapahtuu paljon pahaa.
25 jatkaa: laittoi kyllä ajattelemaan tämä kysymys. Mulle ei silloin 16-kesäisenä tullut mieleenkään että äiti olisi voinut kieltää lähtemästä. Mutta tietysti olisi voinut ja varmasti hänkin on näitä asioita silloin miettinyt. Suurta arvostusta tunnen nyt äitiä kohtaan että antoi lähteä :) olisi tosi harmi jos ei olisi nyt niitä muistoja
Reilasin 17v samanikäisen kaverini kanssa 4 viikkoa Eurooppaa ympäri ja elossa ollaan. 16v lähtien matkustin kavereiden kanssa ympäri Eurooppaa noin viikoksi kavereille ulkomaille. Vanhemmat päästivät vaikka olen ainoa lapsi ja ovat aina olleet ylihuolehtivaisia, olin luotettava.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:52"]Ensireaktioni oli että en todellakaan. Sitten muistin, että reilasin itse tuossa iässä kaverini kanssa ja ihan hyvin pärjättiin. Eikä tuo penska taida olla äitiään tyhmempi, joten pitäisi se varmaan päästää jos tahtoisi. [/quote] Maailma on muuttunut pahemmaksi sitten meidän nuoruuden.
[/quote]
Maailma on nykyään paljon turvallisempi, nopea ja koko ajan saatavilla oleva tiedonvälitys saa vain ihmiset ajattelemaan että nykyään on turvattomampaa. Lisäksi liikennekuolemat, -onnettomuudet yms. ovat vähentyneet, esimerkiksi Suomessa kuoli liikenneonnettomuuksissa 1990-luvun alussa yli 1000 ihmistä, nykyään alle 300 vuodessa.
En todellakaan päästäisi. Joutavat odottaa vielä sen pari vuotta ja sitten perseilemään, kun ovat täysi-ikäisiä!
En päästäisi omin nokkineen, joku ohjattu kielimatka olisi ihan ok.
Riippuu ihan nuoresta ja miten kotona käyttäytyy. Itse olin tuon ikäisenä kahden kaverini kanssa 5 päivää Berliinissä kolmisin. Me tosin oltiin kyllä kaikki tuohon aikaan sellasia ehkä vähän "nörttejä" kympin tyttöjä eikö ketään kiinnostanut bilettäminen. Ja siellähän olisin saanut mietoja alkoholijuomiakin ostaa jo 16-vuotiaana mutta emme niitä silti nauttineet reissun aikana kertaakaan vaikka ei vanhempia mukana ollutkaan. Ei vaan kuulunut meidän tapoihin Suomessakaan ryypätä alaikäisenä niin ei se meille sitten sielläkään maistunut. Eikä sattunut mitään vaaratilanteita muutenkaan vaikka vielä aika myöhään illalla kaupungilla liikuimme. Oli onneksi sen verran jo silloin järkeä päässä, että emme lähteneet mihinkään sivukujille ja liikuimme aina kolmisin. Oli kyllä kaikenkaikkiaan ihan huippureissu ja vieläkin sitä lämmöllä muistelee näin 9 vuotta myöhemmin :) Onneksi vanhempamme luottivat meihin sen verran. Mutta tosiaan, jos nuori olisi kotona Suomessakin jäänyt kiinni vaikka juomisesta ym. niin silloin en kyllä yksin päästäisi. Tapauskohtaista täysin.
Itse olin 17v ja serkkuni 16v kun matkustimme ekaa kertaa ilman vanhempia ulkomaille, Espanjaan. Tosi hyvin meni ressu, ei mitään ongelmia! Alkoholiin tai päihteisiin ei koskettu kumpikaan kertaakaan koko matkan aikana. Lähtiessä hitellin omistajatar antoi meille kastanjetit lahjaksi, kun oli tykännyt meistä kuulemma niin paljon ja oltiin oltu niin kilttejä, vaikka kertoi ensin pelästyneensä kun näki ikämme ja oli ajatellut että meistä seuraa "poikia ja ongelmia" :D no mutta me oltiinkin kai vähän ns. Erilaisia nuoria :)
Itse olin yksin 15 vuotiaana, ja kaverin kanssa 16-vuotiaana reissussa, ja hengissä olen. Tyttöni on 14, ja varmasti pääsee parin vuoden päästä jos omalla työllään matkarahat saa kasaan. Luottamusta pitää antaa, jos kahlitsee liikaa niin kahleet revitään sitten pakolla...
En todellakaan
nimim. olen työskennellyt yhden kesän turistyrysä-kohteen hotellissa ja nähnyt sen turismin ''toisen puolen''
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 01:07"]
En todellakaan
nimim. olen työskennellyt yhden kesän turistyrysä-kohteen hotellissa ja nähnyt sen turismin ''toisen puolen''
[/quote]
Ei se järvi soutamalla kulu. Tai no pikku lampi kuluu vähän aluksi, mutta sen jälkeen ei kulu....
Joo, ei ne aina niin luotettavia ole kuin miltä vaikuttavat. Tuossa ylempänä joku kertoi kotiintuloaika huijauksestaan, itsekin hyvin "kilttinä ja luotettavana" teininä tulin aina tismalleen kotiintuloaikana kotiin, mutta vanhempien nukkumaan mennessä vaatteet päälle, monimutkaisilla naruviritelmillä huoneeni tuuletusikkuna auki niin, ettei tuulessakaan paiskaudu kiinni, hyppy pihalle, huoneeni roskis odottamaan ulkopuolelle, että pääsen kiipeämään takaisin.
Aina olin ennen aamu kuutta kotona, eikä tämä luotettava teini koskaan kiinni jäänyt.
Kammottavaa lukea, että näin harva luottaa miltei täysi-ikäiseen nuoreensa.
Mitä ihmeellistä opasvetoisella seuramatkalla voi tapahtua sen kummemmin kuin täälläkään? En ymmärrä.
Eli meillä ovat kaikki käyneet itsenäisesti kavereiden kanssa ulkomailla tuossa iässä. Ei mitään ongelmaa. Ja niin tuttavapiirissäkin. Ovatko nämä ylisuojelijat lähinnä maalta? Ei täällä Helsingissä ajatella, että jokin Etelän lomakohde tai Keski-Euroopan kaupunki on jokin kuolemanloukku, jossa lapsi heti ryöstetään, raiskataan ja myydän orjaksi Lähi-itään.
Olin 16-vuotiaana viikon samanikäisen ystäväni kanssa Puerto de la Cruzissa Teneriffalla ja 17-vuotiaana kaksi viikkoa Kreikan Skiathoksella, 18-vuotiaana kaksi viikkoa Tunisiassa ja todellakaan millään näistä reissuista ei käytetty alkoholia eikä oltu missään tekemisissä miesten kanssa. Diskoja inhosimme niin kotimaassa kuin matkoillakin. Kävimme matkanjärjestäjän retkillä ja retkeilimme omatoimisesti, nautimme auringosta - ei olisi tullut mieleenkään, etteivät vanhempani olisi päästäneet reissuun.
Olin kiltti kympin tyttö, samoin ystäväni ja meihin pystyi kyllä luottamaan 100 %, onneksi vanhempani luottivatkin. Olin pienestä pitäen matkustellut vanhempieni kanssa ja käynyt kaksi kertaa kielikurssilla, kielitaitoni oli loistava (enkku, ruotsi, saksa, ranska ja italia). Eli vastaus ap:n kysymykseen on; ulkomaille alaikäisenä lähteminen riippuu täysin nuoresta. Kunnollisen nuoren päästäisin!
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:58"]
Kammottavaa lukea, että näin harva luottaa miltei täysi-ikäiseen nuoreensa.
Mitä ihmeellistä opasvetoisella seuramatkalla voi tapahtua sen kummemmin kuin täälläkään? En ymmärrä.
Eli meillä ovat kaikki käyneet itsenäisesti kavereiden kanssa ulkomailla tuossa iässä. Ei mitään ongelmaa. Ja niin tuttavapiirissäkin. Ovatko nämä ylisuojelijat lähinnä maalta? Ei täällä Helsingissä ajatella, että jokin Etelän lomakohde tai Keski-Euroopan kaupunki on jokin kuolemanloukku, jossa lapsi heti ryöstetään, raiskataan ja myydän orjaksi Lähi-itään.
[/quote]
Minä olen ihan Helsingistä ja en todellakaan päästäisi. Ottavatko seuramatkat edes alaikäisiä yksin matkustavia nykyään? Vähän epäilen, kun laivayhtiötkään eivät ota risteilyille. Taitaa muuten lastensuojeluilmoituskin rapsahtaa jos joku tekee ilmoituksen että muksu reissaa yksin, sehän rapsahtaa jo siitä jos akaikäinen jää ihan kotosuomessa poliiseille kiinni alkoholinkäytöstä.
En voi mitenkään ymmärtää noin välinpitämättömiä vanhempia kuin sinä olet. Mikä kiire ne lapset on aikuisuuteen työntää? Onko niin ylivoimaista olla täydet 18v se vastuullinen vanhempi? Oma äitini antoi minun liftata ympäri Suomea 16v, olisi varmaan ulkomaille päästänyt jos olisi ollut rahaa lähteä. Ei mitään rajoituksia missä olen ja kauanko ja kenen kanssa. Itse tulin äidiksi ihan suunnitellusti 18v joten olin aika kypsä ikäisekseni. Silti kyllä oman lapsen myötä tajusi omien vanhempieni vastuuttomuuden. En ymmärrä motiivia sellaiseen käytökseen, haetaanko lasten suosiota olemalla kiva kaverivanhempi, eikö jakseta enää olla vanhempi joten tyrkätään lapsi aikuisuuteen vai mikä? Lapsella on vain yhdet vanhemmat, mutta kavereita voi olla vaikka kuinka paljon. Miksi viedä lapselta ne ainoat vanhemmat heittäytymällä teinin tasolle?
Laske ihmeessä. Sulle voi käydä ohtä hyvä mäihä kuin Iltasanomien toimittajalle Riika Kuuskoskelle:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1433903185458.html