Onko miehellä oikeus tulla synnytykseen?
Kommentit (61)
vuoksi leikkauspöydälle sen jälkeen kun lapsi oli saatu ulos...
Olin todella kiitollinen siitä, että mieheni oli mukana. En ainoastaan sen vuoksi, että hän oli tukenani synnytyksen ajan mutta myös sen vuoksi, että hän jäi huolehtimaan vastasyntyneestä lapsestamme kun minut kärrättiin kiireesti suoraan synnytyssairaalan puolelta toiselle osastolle.
Olo olisi ollut todella surkea jos olisin yksin joutunut kokemaan kaiken "draaman"
jos jotain oikeasti menee vikaan. Itse kaksi kertaa synnyttäneenä, yhden erittäin vaikean synnytyksen läpikäyneenä, tiedän, että siinä tilanteessa voi oikeasti olla taju kankaalla ja muutenkin aivan pihalla. Eipä minulle olisi kukaan kertonut, mitä oikeasti tapahtui, jos mieheni ei olisi ollut mukana. Ja sekin, että synnytyksessä on muutenkin, vaikka kaikki menisi täydellisesti, ihan omissa maailmoissaan. On kivaa, että joku seuraa sitä ulkopuolelta ja pistää silmälle ja muistiin asioita, mitä synnyttäjä ja henkilökunta ei.
Henkilökunta kyllä kertoo synnytyksen jälkeen lääketieteellisesti merkittävät asiat, mutta se muu pikkuinen ekstra, mikä tekee synnytyksestä ainutlaatuisen jää sinulle ja miehellesi. Kuka muistelee kanssasi, mitä tyhmää olet sanonut tai tehnyt? Ei ainakaan henkilökunta. Tai miltä se vaavi oikeen näytti kun ulos putkahti, ilmeet jne. Ei ainakaan henkilökunta, ja itse et sitä pääse näkemään.
Saitko mitään selvyyttä tilanteeseenne?
haluaako miehen mukaan synnytykseen vai ei.
Ihan kuten isääkään ei voida "pakottaa" synnytykseen mukaan, jos hän ei tahdo.
Vittu sää oot niin hyvä ihminen!!
Ja sädekehä sen kun kasva..
...oksettavaa
nyt en ymmärtänyt. Mitä oksettavaa oli 16:sta viestissä? En ole 16, mutta mielestäni tuo juuri oikea ratkaisu, olla paikalla, mutta kuin ei olisi... tärkeä hetki molemmille vanhemmille. Kellä oikeus päättää kuka saa sen kokea ja kuka ei?
No, yleensä raiskaajat eivät halua tulla mukaan synnytykseen... varsinkin jos puhutaan, jostain puskaraiskauksista.
Jos lapsi olisi saanut alkunsa raiskauksen myötä, olisiko isällä subjektiivinen oikeus tulla mukaan synnytykseen, riippumatta äidin tahdosta? Ei varmasti ole, vaikka hänen lapsensa syntymästä olisi kyse.
Vaan pointti oli yrittää avata miehen (isän) oikeutta tulla mukaan synnytykseen. Ei hänellä ole sitä ohi synnyttäjän tahdon. Sama pätee esim. psykiatrisessa hoidossa tai kuolevaa potilasta: ei häntä voi väkisin tulla tapaamaan, vaikka olisi kuinka läheinen.
Syntymätön ja syntynyt lapsi ovat eri asioita. Syntymän jälkeen aletaan puhua lapsen oikeudesta isään, ei silloinkaan puhuta isän oikeudesta lapseen.
Niin tai näin: hyvä olisi, jos ap ja hänen miehensä pääsisivät molempia tyydyttävään sopimukseen.
Vittu sää oot niin hyvä ihminen!!
Ja sädekehä sen kun kasva.....oksettavaa
omasta mielestäni en ollut synnytyksessä heikoimmillani, vaan VAHVIMMILLANI. myös mieheni sanoi että olin kuin leijonaemo ja hän on todella ylpeä sekä minun että omasta suorituksestaan.
tämä siis kommenttina sille joka sanoi, ettei halunnut miehen näkevän häntä heikoimmillaan.
En ole ehdoton tämän "kieltoni" kanssa, taisin muotoilla kysymyksen vähän väärin. Eli mies saa tulla mukaan, mutta en siitä niin kovin mielissäni ole. Mutta täytyykin sanoa hänelle, että pysyy taka-alalla jos niin haluan.
Meillä ei ole parisuhteessa ongelmia, tämä on vaan ollut pienoinen kiista...
ap
Minä olin myös mielestäni synnytyksessä vahvimmillani, enkä suinkaan heikoimmillani. Mies oli mukana tottakai. Tosin jälkeenpäin moneen kertaan naurettu että kun minä uppouduin synnytykseen niin hän ei oikein osannut mitään tehdä hyväkseni kun aisti että mun pitää saada olla omissa maailmoissani. Tämän tuloksena mulla on oikein hyvin hierottu vasen olkapää ;-)
Mies hieroi olkapäätäni ponnistusvaiheen ajan ja ihan lopussa kun puoli päätä oli ns. huulilla niin kannusti kätilön kanssa sen pienen vaiheen yli.
En mistään hinnasta olisi kieltänyt mieheltäni synnytystä, yhdessä on lapsi tehty, maailmaan saatettu ja yhdessä häntä kasvatetaan. Ei minulla mielestäni ole lapseen mitään yksinoikeutta edes synnytyksessä.
Ymmärrän, jos haluat "rauhan" synnytyksessä. Ja tosiasiahan on, että useasti se miehen "hieronta" ei auta sitten yhtään, lähinnä ärsyttää. Mutta se ei estä miestä osallistumasta synnytykseen, pitää vaan antaa kunnon ohjeet ennen sairaalaan lähtöä :) Kuten jo sanottu, se on jotain ihanaa, mikä on maailman ihaninta kokea yhdessä.
Kylla se ap nimittain sattuu kun lantio napsahtelee liitoksistaan jotta lapsi mahtuisi maailmaan...veikkaan etta synnytyksessa huudat miestasi apuun. Mutta hyva etta mies saa tulla, voithan pyytaa valilla hetkeksi poistumaan tai saattaa halutakin poistua - esim. meilla salissa oltiin perjantaiaamusta lauantai-iltaan...
tulla, jos nainen niin haluaa????
Mutta pakottaa ei saa.
Miehen OIKEUS synnytykseen? Vaikka nainen ei halua? En ole ikinä kuullut, että tästäkin saa riidan aikaan :-O Olisi nyt tyytyväinen, ettei sinne tarvitse mennä. Nainenkaan ei miestä paikalle kaipaa ja silti jotain ihme vinkunaa kuuluu. Onko se mies vai hiiri siellä? En minäkään olisi mennyt ellen olisi ollut äiti... Menisi oluelle vaikka mielummin siksi aikaa!
Mieheni haluaisi tulla mukaan synnytykseen, mutta en haluaisi häntä mukaan. En halua siihen muita "häiritsemään", itseäni sellainen hieronta, kannustus jne. vain ärsyttää... Mies jankuttaa, että miehellä on oikeus nähdä lapsensa syntymä ja olen KYLMÄ NAINEN kun en hänelle sitä salli! Onko näin teidän mielestä?
voit kertoa hänelle, että et halua hänen koskevan sinuun tai edes puhuvan sinulle, mutta anna hänelle mahdollisuus olla se, joka katkaisee napanuoran ja kylvettää lapsen ensimmäistä kertaa.
Kyllä sä vähän kylmän ja itseriittoisen vaikutelman itsestäsi annat, jos puolison tuki on lähtökohtaisesti negatiivinen asia.
ovat yhdessä jne. Mutta myös äidillä on oikeus kieltäytyä asiasta. Kannattaisi neuvotella ja sopia joku kompromissi. Esimerkiksi, että isä pitää suunsa kiinni koko ajan tai sitten tulee vasta ns. huippuhetkellä mukaan.
Oma mieheni oli hyvä siinä vaiheessa kun pyysin kivunlievitystä, henkilökunnan mielestä pärjäsin hyvin mutta mies tietää etten ihan vähästä valita.