Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HY: Opettajan pedagoogiset opinnot + täysipäiväinen työ. Onnistuuko?

Vierailija
13.06.2015 |

Siis onnistuuko tuolainen yhdistelmä. Itsellä joustavat työajat ja mahdollisuus tehdä etätöitä. 
Yhden kurssin suoritan alta pois jo nyt syksyllä, koska sen voi tehdä vapaasti.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan miltä ensi keväänä maailma näyttää. Haen jos siltä tuntuu ja katson sitten onnistuukö työnohessa opiskelu.  
t ap.

Vierailija
2/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ollaan nyt muuttamassa. Mm. soveltava harjoittelu jää pois. Ohjeissa on että niihin kannattaa varata aikaa ja että ovat kokopäiväopiskelua. Tuskin niin sanottaisiin, jos eivät olisi. Itseäni rassasi harjoittelu Viikissä ja syksyn hajaniasuus ja repaleisuus. Tutkielma oli minulle helppo ja Ratakadulla oli kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 16:26"]

Niitä ollaan nyt muuttamassa. Mm. soveltava harjoittelu jää pois. Ohjeissa on että niihin kannattaa varata aikaa ja että ovat kokopäiväopiskelua. Tuskin niin sanottaisiin, jos eivät olisi. Itseäni rassasi harjoittelu Viikissä ja syksyn hajaniasuus ja repaleisuus. Tutkielma oli minulle helppo ja Ratakadulla oli kivaa.

[/quote]
Ohjeita nyt ei koskaan kannata lukea. :) Ja aina voi tehdä toisin kuin sanotaan tai ohjeistetaan jos ei ole ehdotonta pakkoa. 

Vierailija
4/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia tulee erityisesti ihmiselle, joka kirjoittaa pedagooginen  :(

Vierailija
5/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei onnistu. Se opiskelu+harjoittleu on ihan täysipäiväistä. Toki osa-aikaisesti voi tehdä töitä varsinkin jos suoritat kasvatustieteen perusopintoja aiemmin.

Vierailija
6/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et ole vielä edes saanut opiskelupaikkaa? Sinne on aika vaikea päästä (toki riippuu aineesta).

Vierailija
7/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 09:44"]

[/quote]

ei välttämättä tule ongelmia. Voi tulla hyvä opettaja. Jos oppii vaikka heti tuon oikeinkirjoituksen. Eikä tarvi rautalangasta vääntää.

jos sulla ei olemusta kuin ty ja opinnot, niin luulisi onnistuvan. Vaatii panostamista. 

Voi olla, ettäjoudut ottamaan vähän vapaata tai sit ei.

tsemppiä, jos olet päässyt opiskelemaan, kokeile.

Vierailija
8/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulla on jo aineopinnot tehty- oletan. Ja nyt puuttuu se 35ov?

luulisi onnistuvan. Jos joustava työ ja panostat. Voi kyllö viesä enemmän aikaa. Pariin lukuvuoteen ehkä pitää venyttää? Kysy opintosihteeriltä.

Vierailija
9/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 09:40"]

Yhden kurssin suoritan alta pois jo nyt syksyllä, koska sen voi tehdä vapaasti.

[/quote]

Mitä tarkoitat ylläolevalla? Siis että tuon yhden kurssin teet tulevana syksynä, mutta aloitat pedagogiset varsinaisesti vasta syksyllä 2017? Niin tai näin ei tuolla yhden kurssin saamisella pois alta ole merkitystä. Kursseja on paljon ja niissä vaaditaan paljon läsnäoloa. Työn yhdistäminen on mahdollista, jos se on ilta-/viikonlopputyö. Tosin iltatyönkin kanssa on varmasti hyvin haastavaa etenkin harjoittelujen aikaan, koska päivät olet koululla ja omien harjoitustuntien suunnitteluun menee tunteja eli ne illat. Tuo tunteja saattaa kuulostaa liioittelulta, mutta niin se vain on. Useat ohjaavat opettajat ovat todella pilkunviilaajia ja saattavat laittaa hyvänkin suunnitelman uusiksi vain haastaakseen harjoittelijaa.

Omien pedagogisten aikaan tein töitä vain viikonloppuisin. Silti tuntui, ettei vapaata ollut käytännössä koskaan. Opinnot olivat rankka vuoden paketti, mutta opiskelijayhteisöstä muodostui todella yhteisö, jolta sai tukea.

Toki meitä opiskelijoita on moneen lähtöön. Joku superihminen tekee vuodessa pedagogiset, kirjoittaa gradunsa, käy töissä, pyörittää usean lapsen perhettään, rakentaa omakotitalon, kasvattaa koiranpennun, menee naimisiin ja mitä tähän vielä keksisi ;) Itse en ole koskaan ollut opinnoista stressaaja tai kokenut opintoja kuormittaviksi, mutta nuo pedagogiset olivat nopeassa temmossa omaa luokkaansa.

Vierailija
10/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennetaan
- olen HY:n opiskelija toisessa tiedekunnassa 

- hakisin opiskelemaan opettajan pedagiogisia opintoja 60 op

- olen gradua vaille maisteri omalta alaltani yli 280 op tällä hetkellä, gradu osin kirjoitettu.

- pystyn suorittamaan yhden 3 op tentin tuosta jo nyt syksyllä.

- täysipäiväinen erittäin josutava työ on ollut koko opiskeluajan ja on jatkossakin.

- ikuisuus opiskeluoikeus

- opiskelen elämää en numeroita varten
- lapsi on jo koululainen, ei rakenneta

Harjoittelut tietysti vaativat läsnäoloa päivisin, joten niihin pitää järjestää enemmän vapaata kun osuvat kohdille.

Vierailija
11/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 09:46"]

Siis et ole vielä edes saanut opiskelupaikkaa? Sinne on aika vaikea päästä (toki riippuu aineesta).

[/quote]
Joo ei ole. Aikuisopetuksen puolelle voin hakea HY:n opiskelijana omassa haussa, jossa käsittääkseni pääsen haastatteluun, koska  
- valinta tehdään suoiritettujen opintopisteiden mukaan 
- omasta tiedekunnastani hakijoita ei ole ollut edes aina tuota kolmeakaan 2014 peräti kaksi

varmaahan opiskelupaikan saaminen ei koskaan ole.

Vierailija
12/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 09:44"]

[/quote]
En ole täydellinen kuten et ole sinäkään. :)

Vierailija
13/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suoritin ne juuri ja voin kertoa että ohjeet todellakin kannattaa lukea. Ja nöyryys on opelle muutenkin hyvä ominaisuus - ja taju siitä että opintojen tarkoitus on oppia, ei läpijuoksu!

Vierailija
14/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista. Osa-aikainen työkin on vaikea yhdistettävä. Itse en ainakaan jaksanut tehdä mitään muuta tuon vuoden aikana.

Vierailija
15/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikkea pitää kokeilla paitsi mummoaan. :)

t ap

Vierailija
16/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aineesta ja harjoittelukoulusta, mutta kyllä minusta imi mehut nuo opinnot ja perhe ihan täysin!

Vierailija
17/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en pystynyt, mutta mun duuni on päivätyötä 8-16. Siksi hautasin haaveet pedagogisista yo:n puolella ja luin käännöstiedettä sen sijaan. Ajattelin, että jos haluan opettajaksi joskus, voin hakea amk:n pedagogisiin sitten myöhemmin, kun ne pystyy tekemään työn ohessa. Lisäksi minulla on myös ammattikorkeakoulututkinto, joten amkin opettajaopintoihin pääseminen ei välttämättä tuota isompaa ongelmaa, kun joissakin paikoissa se taitaa olla yksi ehto.

Vierailija
18/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 10:36"]

Tarkennetaan
- olen HY:n opiskelija toisessa tiedekunnassa 

- hakisin opiskelemaan opettajan pedagiogisia opintoja 60 op

- olen gradua vaille maisteri omalta alaltani yli 280 op tällä hetkellä, gradu osin kirjoitettu.

- pystyn suorittamaan yhden 3 op tentin tuosta jo nyt syksyllä.

- täysipäiväinen erittäin josutava työ on ollut koko opiskeluajan ja on jatkossakin.

- ikuisuus opiskeluoikeus

- opiskelen elämää en numeroita varten
- lapsi on jo koululainen, ei rakenneta

Harjoittelut tietysti vaativat läsnäoloa päivisin, joten niihin pitää järjestää enemmän vapaata kun osuvat kohdille.

[/quote]

Miten sulla voi olla ikuinen opintooikeus? Eikö ne lakkautettu siitä riippumatta milloin on opintonsa aloittanut? Onko HY jotenkin poikkeus muiden yliopistojen joukossa? 

Vierailija
19/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluikeus taitaa edelleen olla ikuinen niillä, jotka ovat aloittaneet vuonna kivi ja kirves.

Vierailija
20/45 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin JAMKissa pedagogiset opinnot vuodessa ja olin työssä opettajana koko ajan. Ei hyväksilukuja.

Samaan aikaan siellä oli opiskelemassa sellaisia jotka tekivät opetustyötä joko yliopistossa tai AMK:ssa tai ammattiopistossa tai aikuisopistossa.

Opiskelussa oli kerran kuussa pari päivää lähiopetusta eli seminaareja. Opintopiireissä tehtiin tehtäviä, paljolti se oli itsenäistä opiskelua.

Työpaikallani kävivät katsomassa opetustani pari kertaa.

ammatillinen opettaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi