Mies pyytää naisen isältä lupaa kosia tytärtään
Miten naisena suhtautuisit jos seurustelukumppanisi -tässä tapauksessa mies, pyytäisi isältäsi lupaa kosiakseen sinua?
Olisiko se mielestäsi liian vanhanaikaista? Vaikuttaisiko se päätökseesi? Tuntuisiko se sinusta siltä kuin olisit jokin kauppatavara? Olisiko se sinusta ihanan romanttista?
Mitä ajattelet tästä?
Kommentit (73)
Minä kannatan vieläkin perintesempää tapaa, eli miehen vanhemmat neuvottelevat naisen vanhempien kanssa että kuinka paljon kultaa ja kotieläimiä naisen vanhemmat antavat että miehen vanhemmat suostuvat avioliittoon.
Minulla on sen verran itsekunnioitusta, että en kyselisi keneltäkään lupaa. Tuntuisi idioottimaiselta kysellä tuollaista asiaa appiukolta. Asia on minun ja naisen välinen juttu, joka ei kuulu ulkopuolisille.
t. avoliitossa ja perheellinen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vaimoni isä oli kuollut. Pidän nimittäin perinteiden noudattamista suuressa arvossa.
No ei kuulu suomalaiseen perinteeseen millään muotoa. Täällä naiset eivät olleet kenenkään omaisuutta.
Kyllä naiset ovat Suomessakin olleet miesten holhouksessa. Siirtynyt isältä aviomiehelle.
No ehkä joskus 200-300 vuotta sitten.
En aikanaan kysynyt lupaa ja nauraisin kunnolla, jos joku tulisi kysymään lupaani tyttäreni kosimiseen. Tyttäreni avioituminen ei kuulu minulle mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
En aikanaan kysynyt lupaa ja nauraisin kunnolla, jos joku tulisi kysymään lupaani tyttäreni kosimiseen. Tyttäreni avioituminen ei kuulu minulle mitenkään.
JOs minulla olisi tytär ja joku kysyisi lupaa niin sanoisin että ei kuulu minulle mutta kun kerran kysyit niin et saa lupaa. Liian vanhakantainen ajattelutapa naisen asemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vaimoni isä oli kuollut. Pidän nimittäin perinteiden noudattamista suuressa arvossa.
No ei kuulu suomalaiseen perinteeseen millään muotoa. Täällä naiset eivät olleet kenenkään omaisuutta.
Paitsi vielä 1800-luvulla Suomessa tämä käden pyytäminen isältä oli tapana, ainakin paremmissa piireissä.
Vähän aiemmin käytettiin kosioaikeissa mukana myös puhemiestä, joka tuli tytön kotiin sulhasen kanssa keskustelemaan mahdollisesta naimakaupasta. Puhemies esitti tytön isälle asian ja kehui samalla sulhasen ominaisuuksia. Hän toimi samalla myös sopimuksen todistajana, mikäli iskä päätyi antamaan tyttärensä. Naimakauppa oli siis ihan oikea kauppa, jossa sovittiin raha-asioista, kuten myötäjäisistä ja huomenlahjasta.
Appiukko kehotti ottamaan koko naisen. Mitä nyt pelkällä kädellä.
ihmettelisin aika paljon, kun poikaystäväni tietää, että en ole yhteyksissä isääni melkein ollenkaan muutenkaan, niin miksi hitossa isältäni pitäisi lupaa kysyä. onneks tiedän, että poikaystäväni ei olisi koskaan noin vanhanaikainen.
Meillä yliopistolla naurettiin tuon kaltaisille otsikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naiset ovat Suomessakin olleet miesten holhouksessa. Siirtynyt isältä aviomiehelle.
No ehkä joskus 200-300 vuotta sitten.
About 150 vuotta sitten.
Siskoni mies oli kysynyt ja isä tykkäsi kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tapa on mielestäni iljettävä ja kuuluu menneeseen. Kyllä tänä päivänä sen pitää olla naisen oma päätös.
Tietenkin naista kositaan erikseen! Naisen isältä kysytään tavallaan, että hyväksytkö sinä minut vävyksi, jos tyttäresi hyväksyy minut puolisokseen?
Ei siinä yhtään mitään naisen yli päätetä, nainen päättää omasta puolestaan, suostuuko kosintaan.
Hah, entäs jos isi vastaisikin:”En hyväksy.” Mitäs sitten tehdään? Tuleva morsian suunnittelee jo serviettien värejä ja hääpukukin on jo tilattu...