Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauksia pitää olla, että pääsee työkyvyttömyys- tai

Vierailija
12.06.2015 |

osa-aikaeläkkeelle?

En osannut googlellä etsiä, miten laskevat kuinka paljon jollain on työkykyä jäljellä? Mitkä sairaudet/vammat vaikuttaa ja kuinka pahana sairauden pitää olla? Varmaan tietenkin jokaisen kohdalla arvioidaan erikseen, mutta onko kellään esimerkkejä?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen takia eläkkeelle 36 vuotiaana.

Vierailija
42/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus, ja sehän on helppo feikata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mm. Selkärankareuma, keskivaikea masennus ja persoonallisuus häiriö.

Kelan mukaan olen täysin terve.

Vierailija
44/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka idiootti alapeukuttaa täysin asiallisia vastauksia?

Vierailija
45/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri pääsi kun oli leikattu selkä ja niska noin 10 kertaa ja tärisi kivuista vaikka veti aamulla hurjan lääkityksen. Sairaslomakierre

46/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös siitä miten ko. sairaus vaikuttaa siihen työhön, mitä tekee. Esim. tuttu autonkuljettaja sai aika nopeasti työkyvyttömyyseläkkeen kun todettiin neurologinen sairaus. Jos olis ollut toimistotöissä, ei olisi niin nopeasti päässyt/joutunut eläkkeelle.

Siihen vaikuttaa,ikä, koulutus, ammatti, sairaudet; paljonko työkykyä tai kykyä mahdollisesti kouluttautua uuteen anmattiin on jäljellä. Jos on nuori ja työvuosia (laskennaliseen vanhuuseläkeikään) vaikka 30 vuotta jäljellä, et saa pysyvää työkyvyttämyyseläkettä vaan määräaikaista kuntoutustukea ja sinun edellytetään kouluttautuvan sellaiseen uuteen ammattiin johon työkykyä on jäljellä. Se kannattaa valita huolella sillä jos kouluttaudut ammattiin jos on paljon työttömyyttä, ei työttömäksi jääminen auta pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle.

47/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asioit Kelan kanssa, et ole ollut edes vuotta yhtäjaksoisesti työkyvyttömänä. Kela/työeläkeyhtiöä ei pidä sairaita ihmisiä täysin terveinä vaan arvoi että sinulla on vielä jäljellä työkykyä johonkin työhön tai kykyä kouluttautua vielä uuteen.

Vierailija
48/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin eläkkeelle aivorunkoinfarktin

vuoksi.

Olet onnekas. Äitini kuoli siihen matkalla töihin.

Vierailija
49/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34428 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asioit Kelan kanssa, et ole ollut edes vuotta yhtäjaksoisesti työkyvyttömänä. Kela/työeläkeyhtiöä ei pidä sairaita ihmisiä täysin terveinä vaan arvoi että sinulla on vielä jäljellä työkykyä johonkin työhön tai kykyä kouluttautua vielä uuteen.

Olen ollut vuodesta 2012 työkyvytön.

Vierailija
50/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:49"]Ajattelin, että kannattaako missä vaiheessa hakea... Ei varmaan ikinä sitten.

ap

Kerro lisää. Mutta jos pitää pohtia sitä, onko työkyvytön, niin ehkä ei ole. En tiedä. Mun tilanne oli niin selkeä, ettei tarvinnut miettiä. Mutta sairaslomallehan sitä ensin mennään.

Itse mietin edelleen olisinko jossain määrin työkykyinen, vaikka olen ollut jo kaksi vuotta pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä. Olen ehkä jossain määrin sairaudetunnoton. Joskus sen näkee ulkopuolelta paremmin, onko ihminen työkykyinen vs. oma arvio. Vaikka kyllä alan itsekin tulla samaan johtopäätökseen tässä vähitellen, kun normielämä ilman töitäkin on välillä varsin haastavaa. Bipolaari-häiriön kanssa tasapaino menee aina välillä, lääkityksestä huolimatta. Ja onhan mulla parinkymmenen vuoden sairaushistoria tän kanssa, mutta siitä huolimatta valmistuin yliopistosta ja olin töissäkin kymmenisen vuotta. Asiat eivät ole aina mustavalkoisia. Toisaalta toimintakykyä ja taitoja olisi, mutta toisaalta vointi saattaa äkkiä romahtaa. Joten parempi olla eläkkeellä.

Vierailija
51/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös siitä miten ko. sairaus vaikuttaa siihen työhön, mitä tekee. Esim. tuttu autonkuljettaja sai aika nopeasti työkyvyttömyyseläkkeen kun todettiin neurologinen sairaus. Jos olis ollut toimistotöissä, ei olisi niin nopeasti päässyt/joutunut eläkkeelle.

Itsellä myös neurologinen sairaus (MS-tauti) johti työkyvyttömyyseläkkeeseen ja vieläpä toimistotöistä. Syy oli heikentynyt keskittymiskyky ja heikentynyt jaksaminen, jotka ovat hyvin usein MS-taudin kognitiivisia oireita. Mitään fyysistä vikaa minulla ei ole.

Vierailija
52/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeelle joudutaan, ei päästä. Eläkkeen hinta on todella kova: lopullisesti menetetty terveys.

Lääkärit kyllä kertovat sitten kun on tultu siihen pisteeseen, että ei ole enää työkykyä eikä mahdollisuutta toipua työkykyiseksi. Ja varmasti sen huomaa itsekin : (

Itselläni ainakin oireet helpottivat, kun työstä aiheutuva stressi jäi pois. En siis kykene enää työntekoon, mutta eläkepäivistä nauttimiseen terveyteni riittää.

Vierailija
53/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No diagnoosit ei välttämättä riitä itsessään eläkkellle. Itse "pääsin" kun toimintakyky sitä luokkaa, etten pääse yksin edes kauppaan. Suihkussa ehkä kerta viikkoon ja 95% ajasta menee sängyssä maatessa.

Noh, töitä kerkesin tehdä ehkä noin 15vuotta.

Ja maksaisin mitä vaan, jos saisin tehdä sitä "pa*kaa duunia", mutta olisin terve.

Tämä siis niille, jotka kadehtivat. Ei herätä linnunlauluun ja käydä kyläilemässä tai lenkillä.

Haaveet: siivoaminen (kämpän), lenkkeily, järven/meren rannelle pääsy.

54/59 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34428 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis omasta mielestäsi epävirallisesti?

Vierailija
55/59 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stf

Vierailija
56/59 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34428 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34428 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä epäilet?

Olen ollut sairaslomalla, työttömänä, kuntoutuksessa jne. Minut sanottiin irti vakipaikasta sairauden takia.

Vierailija
57/59 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34428 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34428 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sairaslomalla, työttömänä, kuntoutuksessa jne. Minut sanottiin irti vakipaikasta sairauden takia.

sitten kouluttaudut uuteen ammattiin

Vierailija
58/59 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34428 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34428 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sitten kouluttaudut uuteen ammattiin

Olen ollut jo uudelleen koulutuksessa. Harmi vaan etten ole työkykyinen.

Vierailija
59/59 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34428 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen vaikuttaa,ikä, koulutus, ammatti, sairaudet; paljonko työkykyä tai kykyä mahdollisesti kouluttautua uuteen anmattiin on jäljellä. Jos on nuori ja työvuosia (laskennaliseen vanhuuseläkeikään) vaikka 30 vuotta jäljellä, et saa pysyvää työkyvyttämyyseläkettä vaan määräaikaista kuntoutustukea ja sinun edellytetään kouluttautuvan sellaiseen uuteen ammattiin johon työkykyä on jäljellä. Se kannattaa valita huolella sillä jos kouluttaudut ammattiin jos on paljon työttömyyttä, ei työttömäksi jääminen auta pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle.

Juuri näin. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on nykyään vaikeaa. Saa varautua noin 4-5 vuoden hoitosuhteeseen johon kuuluu kuntouttavaa työharjoittelua, mahdollinen uuden ammatin opiskelu, työkykyarvioita, lääkärit/tutkimukset, terapiaa, fysioterapiaa/laitoskuntoutusta, jne. Mielenterveyspuolella menee myös vuosia. Kaikki kivet käännetään, että potilaasta saadaan työkykyinen tai edes osatyökykyinen. Mitä nuorempi, sen vaikeampi on työkyvyttömyyseläkkeelle päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi