Apua, miten valmistan lihaköntsän (naudan ulkofile 1,4 kg)???
Poikaystävä osti kaappiin tuon. Luulee että olen hyvä keittiössä vaikka oikeasti olen ihan käsi. Miten valmistan 1,4 kg lihaa. Huom. inhoan raakan lihan käsittelyä (pilkkomista tms) eli antakaa mieluusti ohje, jossa paisti lykätään uuniin tms. Mutta siis mikä lämpötila, kuinka pitkäksi aikaa?!? Perunat osaan kuoria sentään kaveriksi...
Kommentit (12)
Googlaa. Paistat pinnan kiinni, isket mittarin kiinni ja uuniin.
Leikkaa pihveiksi ja mausta suolalla ja pippurilla ja pannulle. Anna ennen paistamista olla ainakin kaks tuntia huoneenlämmössä.
Suolaa ja pippuroi paisti ja anna niiden imeytryä. Ruskista sitten ympäriinsä pannulla voissa ruskeaksi. Laita uuniin paistomittarin kanssa ja paista miedolla lämmöllä (jotain 150 astetta) kunnes sisälämpä on haluttu. Paras tulee, kun sisälämpö on jotain 55 astetta, jolloin sisusta jää punervaksi. Ota liha uunista, kääri folioon ja anna levätä kääreessä vähintään tunti ennen leikkaamista. Kaveriksi vaikka valmis valion kermainen kastike, voissa kieheuttettuja pikkuporkkanoita, keitinperunoita ja vihreä salaatti.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:23"]Leikkaa pihveiksi ja mausta suolalla ja pippurilla ja pannulle. Anna ennen paistamista olla ainakin kaks tuntia huoneenlämmössä.
[/quote]
Ja pannulle voita ja öljyä
Pyydä poikaystävääsi poistamaan siitä kalvot ja leikkamaan 8 - 10 pihviä. Se mitä syötte tänään, niin pannulle ja loput pihvit pakkaseen.
Leikkaa pihveiksi,hakkaa ohuemmaksi nuijalla,mausta suolalla ja pippurilla,paista 1-3 min per puoli riippuen millaisena haluat ja laita kuuman pihvin päälle siivu maustevoita .
Laitat tosi kuumalle pannulle kunnon nokareen voita, ruskistat lihaan paistopinnan joka puolelta - myös päät. Sitten hierot pintaan suolaa ja rouhittua pippuria. Laitat lihan vuokaan, fileen paksuimpaan kohtaan työnnät paistomittarin. Sitten koko komeus uuniin 130 asteeseen ja annat sen rauhassa kypsyä, kunnes mittari näyttää noin 70 astetta(itse otan aiemmin).
Kun olet ottanut lihan uunista, peität sen foliolla ja annat vetäytyä parikymmentä minuuttia. Sinä aikana voit valmistaa kastikkeen tai käyttää vaikka valmista hollandaise-kastiketta. Sitten vain lihaa viipaleiksi ja tarjolle salaatin, perunoiden ja kastikkeen kera.
Älä ahmi liian nopeasti ettei tule köntsät housuun.
Itse leikkaisin pihveiksi