Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa vauvan/taaperon ruoka-asiat

Vierailija
12.06.2015 |

Kuulostan varmasti todella uusavuttomalta ja saanen haukkuja, mutta kerronpahan kuitenkin. Minulla on 11-kuinen lapsi, jolle olen antanut ruuaksi pääsääntöisesti purkkiruokaa ja tämä ahdistaa minua paljon.

Esimerkkipäivä:

Aamupala: Puuroa maitoon, voisilmä, hedelmäsosetta

Lounas: Purkkiruoka

Välipala: Jugurttia, hedelmää, leipää, välipalasosetta tms.

Päivällinen: Purkkimuonaa

Iltapala: Puuro maitoon, voisilmä, sosetta

Ja rintamaitoa muutamia kertoja päivässä.

Halusin aina tehdä itse soseet vauvalleni, kuultuani purkkiruokien huonoista puolista, mutta useista yrityksistä huolimatta hän ei yksinkertaisesti huolinut mitään itsetehtyä sosetta! Nyt pakastin on täynnä epäonnistuneita soseyrityksiä.. Lapsi on ollut aina huono syömään ja teolliseet purkkisoseet menee jotenkuten alas. Painoa tuli viime neuvolaan mennessä liian vähän ja tuskailen täällä miten saisin normaaliruokaa menemään alas.. Annan aina kaikkea sormiruokailtavaa, mutta ei sitä niin paljon mene, että sillä eläisi. Aikuisten ruokaa ei syö.

Pyydän siis vinkkejä, reseptejä, ruokaohjeita, vertaiskokemuksia vuoden ikäiselle- miten saisi totutettua normaaliruokaan purkkipöperöistä!? Kiitos.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun antaa aikuisten ruokaa, työntää vaan kielellä pois. Haluaisin niin kovasti, että söisi kunnolla. Kaiketi ei ymmärrä pureskella isoja kikkareita, jos syötetään.

Vierailija
22/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annanko siis vaan samaa ruokaa kuin vanhemmatkin syövät ja syö jos on syödäkseen? Pelkään vaan, ettei painoa tule ja jää nälkäiseksi, kun ainakaan tähän mennessä ei todellakaan ole syostunut edes puraisemaan mitään aikuisten ruokaa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on melko nirso reilu 1-vuotias. Vauvana söi mitä vaan, miten vaan, oli kuin pieni linnunpoikanen kita ammollaan. Nyt on toista :D

Meillä toimiva kikka myös nirsoillessa on se, että lapsi "syöttää" minua lautaseltaan. Hän siis laittaa ruokaa suuhuni omalta lautaseltaan ja kun minulle maistuu hyvin, maistaa hän itsekin ja monesti syökin kaiken. Toki on joitakin ruokia mistä ei vaan tykkää, mutta tuo on sellainen temppu mikä toimii valtaosan kerroista. Joskus myös lapsi haluaa ruokaa mieluummin minun lautaseltani (ja meillä siis tietenkin ihan sama ruoka kummallakin edessä) ja annan hänen ottaa siitä. Kai hän jotenkin haluaa varmistua, että äitikin söisi tätä :D

Nirsoilua myös helpotti se, kun lapsi oppi käyttämään lusikkaa/haarukkaa - vaikka onkin sormiruokaillut puolivuotiaasta, selkeästi lisämotivaatiota syömiseen toi kun haarukalla/lusikalla on jännää saada ruokaa suuhun.

Vierailija
24/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:53"]

Hei mitä ne purkkiruokien huonot puolet on?

[/quote]

Huomaat, kun luet purkin kyljestä. (jos ymmärrät lukemaasi)

Vierailija
25/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saman ikäinen ja yhtä huonosti syövä vauva. Sormiruokaa tarjotaan, mutta ei maistu. Lähes kaikki päätyy sormien välissä puserrettuna lattialle. Anna aterian aluksi sormiruokaa, saa siinä harjoitusta. Syö minkä syö ja sen jälkeen annat sen soseen. Eihän nyt noin pienen tarvi osata heti syödä aikuisten ruokaa!! Sitä taitoa harjoitellaan vähitellen vauvan mukaisesti. Toiset syö ihan pienestä asti hienosti kokkareisetkin ruoat hyvällä ruokahalulla ja toiset on näitä huonosti syöviä sihtikurkkuja. Älä stressaa! Jos painoa tulee huonosti niin onko teillä öljylisä käytössä?

Terv. Th

Vierailija
26/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:53"]

[/quote]

[/quote]

Lisään vielä, että ne ovat steriilejä.

Vierailija
27/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkaan sivun, mistä voisi saada maistuvia soseohjeita: http://www.annabelkarmel.com/recipes

Tein noita meidän molemmille, ja tietty tuonikäisen ei tarvitse enää sileitä soseita syödä, täällä vinkkejä muuhunkin ja nirson lapsen ruokiin myös.

Varmaan on vaikea muuttaa sitä, mihin on tottunut. Mutta jos todella lopetat purkkiruoan antamisen ja annat vain sormiruokaa, muun perheen ruokaa, omatekemiä vauvanruokia, en usko että nälkään kuolee vaan alkaa pian sopeutua. Nyt varmaan kieltäytyy muista ruoista, kun tietää, että perästä seuraa sitten se tuttu ja turvallinen purkki... 

Vierailija
28/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:53"] Hei mitä ne purkkiruokien huonot puolet on? [/quote] Huomaat, kun luet purkin kyljestä. (jos ymmärrät lukemaasi) [/quote] Lisään vielä, että ne ovat steriilejä.

[/quote]

Steriilisyys ei tee niistä hyvää ravintoa.

Vierailija
29/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:07"]Minulla on melko nirso reilu 1-vuotias. Vauvana söi mitä vaan, miten vaan, oli kuin pieni linnunpoikanen kita ammollaan. Nyt on toista :D

Meillä toimiva kikka myös nirsoillessa on se, että lapsi "syöttää" minua lautaseltaan. Hän siis laittaa ruokaa suuhuni omalta lautaseltaan ja kun minulle maistuu hyvin, maistaa hän itsekin ja monesti syökin kaiken. Toki on joitakin ruokia mistä ei vaan tykkää, mutta tuo on sellainen temppu mikä toimii valtaosan kerroista. Joskus myös lapsi haluaa ruokaa mieluummin minun lautaseltani (ja meillä siis tietenkin ihan sama ruoka kummallakin edessä) ja annan hänen ottaa siitä. Kai hän jotenkin haluaa varmistua, että äitikin söisi tätä :D

Nirsoilua myös helpotti se, kun lapsi oppi käyttämään lusikkaa/haarukkaa - vaikka onkin sormiruokaillut puolivuotiaasta, selkeästi lisämotivaatiota syömiseen toi kun haarukalla/lusikalla on jännää saada ruokaa suuhun.
[/quote]

Tervetuloa kariesbakteeri lapselle! Yök.

Vierailija
30/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:53"]

[/quote]

En ymmärrä! Voitko suomentaa?

[/quote]

Vierailija
31/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:55"]

Juu juu, mutta suurin osa menee lattialle, eikä kurkusta alas ja siksi olenkin huolissani! Annankin sormiruokaa, mutta eihän se määrä, mitä hän syö, voi millään kerryttää painoa/terveyttä.. Eikä suostu syömään samaa ruokaa. ap

[/quote]

Tietenkin menee lattialle! Mutta myös suuhun! Onko taapero kasvanut neuvolaseurannassa omalla käyrällään loogisesti? JOs kasvussa ei ole ollut mitään erityistä, sormiruokaa vaan kehiin. , ei terve lapsi nälkään kuole. Lapsi osaa kyllä itse päättää milloin on saanut kyllikseen syötävää.