Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa vauvan/taaperon ruoka-asiat

Vierailija
12.06.2015 |

Kuulostan varmasti todella uusavuttomalta ja saanen haukkuja, mutta kerronpahan kuitenkin. Minulla on 11-kuinen lapsi, jolle olen antanut ruuaksi pääsääntöisesti purkkiruokaa ja tämä ahdistaa minua paljon.

Esimerkkipäivä:

Aamupala: Puuroa maitoon, voisilmä, hedelmäsosetta

Lounas: Purkkiruoka

Välipala: Jugurttia, hedelmää, leipää, välipalasosetta tms.

Päivällinen: Purkkimuonaa

Iltapala: Puuro maitoon, voisilmä, sosetta

Ja rintamaitoa muutamia kertoja päivässä.

Halusin aina tehdä itse soseet vauvalleni, kuultuani purkkiruokien huonoista puolista, mutta useista yrityksistä huolimatta hän ei yksinkertaisesti huolinut mitään itsetehtyä sosetta! Nyt pakastin on täynnä epäonnistuneita soseyrityksiä.. Lapsi on ollut aina huono syömään ja teolliseet purkkisoseet menee jotenkuten alas. Painoa tuli viime neuvolaan mennessä liian vähän ja tuskailen täällä miten saisin normaaliruokaa menemään alas.. Annan aina kaikkea sormiruokailtavaa, mutta ei sitä niin paljon mene, että sillä eläisi. Aikuisten ruokaa ei syö.

Pyydän siis vinkkejä, reseptejä, ruokaohjeita, vertaiskokemuksia vuoden ikäiselle- miten saisi totutettua normaaliruokaan purkkipöperöistä!? Kiitos.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:53"]

Hei mitä ne purkkiruokien huonot puolet on?

[/quote]

Huomaat, kun luet purkin kyljestä. (jos ymmärrät lukemaasi)

[/quote]

Kerrotko mitä ne huonot puolet ovat? Minä en tuoteselostetta lukemalla mitään epäilyttävää huomaa. Ehkä en vain ymmärrä, siksi haluaisin kuulla viisaammilta. Odotan esikoistani ja olen luullut, että purkkiruoka on laadukasta ravintoa vauvalle.

Vierailija
2/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:53"] Hei mitä ne purkkiruokien huonot puolet on? [/quote] Huomaat, kun luet purkin kyljestä. (jos ymmärrät lukemaasi) [/quote] Lisään vielä, että ne ovat steriilejä.

[/quote]

Steriilisyys ei tee niistä hyvää ravintoa.
[/quote]

Sitä mä tarkoitinkin.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niinkuin mun avaukselta joskus, kunnes aloin tehdä kasvisosekeittoa/muusia.

1 pussi porkkanaa 4 bataattia ja 1 pussi jauhoperunaa.

Kuori, pilko, keitä ja soseuta. Ei mitään mausteita eikä suolaa.

Tästä tulee veden määrästä riippuen iso soossi, meidän tyttö syö tätä 8l viikossa.

Käytän tätä valmissoseen jatkeena jokaisella lämpimällä aterialla. Kannattaa, tulee huomattavasti halvemmaksi.

Vierailija
4/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:53"]

[/quote]

Huomaat, kun luet purkin kyljestä. (jos ymmärrät lukemaasi)

[/quote]

Kerrotko mitä ne huonot puolet ovat? Minä en tuoteselostetta lukemalla mitään epäilyttävää huomaa. Ehkä en vain ymmärrä, siksi haluaisin kuulla viisaammilta. Odotan esikoistani ja olen luullut, että purkkiruoka on laadukasta ravintoa vauvalle.
[/quote]

Paljon vettä ja tärkkelyksellä paksuunnettu sopivaan koostumukseen.

Vierailija
5/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, tilanne muuttuu! Meillä oli aiemmin sama ongelma. Yritin alusta asti syöttää lapselle itse tehtyjä soseita tai sormiruokaa. No, sormiruokailu ei edennyt ollenkaan ja soseet piti olla todella sileitä hyvin pitkään (9kk asti). Itse tehty ei kelvannut, kaupan sose lopulta kylläkin. Alkuun en ollut huolissani, kun oletinkin, että alkuun muu ruoka ei maistu. Sitten yhtäkkiä lähes suoraan sileistä soseista hypättiin sormiruokaan lapsen tahdosta. Kieltäytyi syöttämisestä, halusi 10kk ikäisestä syödä itse. Kun halu tuli itsestään, alkoi sujua nopeasti! Nyt hieman reilu vuoden ikäinen syö samaa kuin mekin, joko itse lusikalla tai sormin. Turhaan podet huonoa omaatuntoa siitä että ruokit lastasi. Antaisitko mieluummin nääntyä, kuin antaisit purkista? Et selvästikään. Aina ei ole mahdollista elää ideaalitilabteessa. Ja ne muuttuvat jatkuvasti. Aivan varmasti parin kk päästä on jo eri tilanne. Mitä on puolen vuoden purkkiruuan syönti, jos loppuelämän tavoite on syödä terveemmin? Tai oikeastaan en edes usko purkkiruokien haittoihin (kasvatinhan niillä ihanan, terveen lapsen), mitä ne edes ovat?

Vierailija
6/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:27"]

Paljon vettä ja tärkkelyksellä paksuunnettu sopivaan koostumukseen.
[/quote]

Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi tämä vesi + tärkkelys tuntuu olevan joidenkin mielestä suoraan saatanasta lasten purkkiruokien kohdalla. Vesi + tärkkelys = kastike. Itsekin tykkään laittaa ruokiini paljon kastiketta, se lisää ruoan nestemäärää ja tekee ruoan siten helpommaksi niellä. Ja se tärkkelys kastikkeessa lisää sitkoa, pelkkä neste ruoan päälle kaadettuna ei toimi yhtä hyvin. Vauvoilla on monesti vähän hankaluuksia kiinteisiin siirryttäessä ruoan nielemisen kanssa muutenkin, miksi sitä pitäisi entisestään hankaloittaa tarjoamalla kuivakkaa ruokaa.

Vierailija
7/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:27"] Paljon vettä ja tärkkelyksellä paksuunnettu sopivaan koostumukseen. [/quote] Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi tämä vesi + tärkkelys tuntuu olevan joidenkin mielestä suoraan saatanasta lasten purkkiruokien kohdalla. Vesi + tärkkelys = kastike. Itsekin tykkään laittaa ruokiini paljon kastiketta, se lisää ruoan nestemäärää ja tekee ruoan siten helpommaksi niellä. Ja se tärkkelys kastikkeessa lisää sitkoa, pelkkä neste ruoan päälle kaadettuna ei toimi yhtä hyvin. Vauvoilla on monesti vähän hankaluuksia kiinteisiin siirryttäessä ruoan nielemisen kanssa muutenkin, miksi sitä pitäisi entisestään hankaloittaa tarjoamalla kuivakkaa ruokaa.

[/quote]

No, sulta puuttuu se ymmärrys. Ei ilman tärkkelystä tarvitse kuivakkaa ruokaa tarjota.

Vierailija
8/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:45"]

Älä huoli, tilanne muuttuu! Meillä oli aiemmin sama ongelma. Yritin alusta asti syöttää lapselle itse tehtyjä soseita tai sormiruokaa. No, sormiruokailu ei edennyt ollenkaan ja soseet piti olla todella sileitä hyvin pitkään (9kk asti). Itse tehty ei kelvannut, kaupan sose lopulta kylläkin. Alkuun en ollut huolissani, kun oletinkin, että alkuun muu ruoka ei maistu. Sitten yhtäkkiä lähes suoraan sileistä soseista hypättiin sormiruokaan lapsen tahdosta. Kieltäytyi syöttämisestä, halusi 10kk ikäisestä syödä itse. Kun halu tuli itsestään, alkoi sujua nopeasti! Nyt hieman reilu vuoden ikäinen syö samaa kuin mekin, joko itse lusikalla tai sormin. Turhaan podet huonoa omaatuntoa siitä että ruokit lastasi. Antaisitko mieluummin nääntyä, kuin antaisit purkista? Et selvästikään. Aina ei ole mahdollista elää ideaalitilabteessa. Ja ne muuttuvat jatkuvasti. Aivan varmasti parin kk päästä on jo eri tilanne. Mitä on puolen vuoden purkkiruuan syönti, jos loppuelämän tavoite on syödä terveemmin? Tai oikeastaan en edes usko purkkiruokien haittoihin (kasvatinhan niillä ihanan, terveen lapsen), mitä ne edes ovat?

[/quote]

Kiitos vastauksista kaikille! <3 Kokeilen antamianne vinkkejä ja uskon helpompaan huomiseen! Kiitti tsempeistä! :) Ei kai tuo ruuan eteen nälkään kuole.. ap

Vierailija
9/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoatko joka aterialla sormiruokaa? Syötkö itse samalla?

Vierailija
10/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin lopetat ruokailusta stressaamisen. Syökää itse samaan aikaan, perheenä siis. Lapsen eteen sormiruokaa tai kotiruokas ja lusikka tai pieni haaarukka. Voit myös totuttaa pikkuhiljaa po i s purkkiruoasta lisäämällä siihen vähitellen kotiruokaa.

Vierailija
11/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun lapsi saa ruokaa. Älä stressaa suotta

Vierailija
12/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, sori tyhmät kysymykset. Kun antaa samaa ruokaa kuin vanhemmillekin, annatteko syöttämällä vai lautanen naperon eteen ja kauhoo siitä itse? Lusikalla vai käsin? Jos on kyse esim. jauhelihakastikkeesta ja pastasta? AP

Vierailija
13/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:06"]

Ai niin, sori tyhmät kysymykset. Kun antaa samaa ruokaa kuin vanhemmillekin, annatteko syöttämällä vai lautanen naperon eteen ja kauhoo siitä itse? Lusikalla vai käsin? Jos on kyse esim. jauhelihakastikkeesta ja pastasta? AP

[/quote]

Voi tehdä sekä että, eli päälle Ikean essu (http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90210490/) tai vastaava, eteen lautanen, lapselle käteen lusikka ja samalla aikuinen syöttää samalta lautaselta. Lisäksi kaveriksi pala leipää tai sormiruokaa, että saa järsiä. Parasta tietysti on, jos ruokailuhetkellä muutkin syövät samaan aikaan. :)

Vierailija
14/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:06"]

[/quote]

Voi tehdä sekä että, eli päälle Ikean essu (http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90210490/) tai vastaava, eteen lautanen, lapselle käteen lusikka ja samalla aikuinen syöttää samalta lautaselta. Lisäksi kaveriksi pala leipää tai sormiruokaa, että saa järsiä. Parasta tietysti on, jos ruokailuhetkellä muutkin syövät samaan aikaan. :)

[/quote]

Kiitos kaunis vinkistä! :) Yksi vielä.. Että kun me ollaan jossain vieraassa paikassa ruokailemassa (kylässä, kaupungilla), miten siellä toimittaisi? Olen toki nytkin antanut sormiruokaa muualla, mutta ajatus itsesyövästä opettelevasta taaperosta ei kuulosta hyvältä yhdistelmältä kahvilamiljöön kanssa.. Purkkia noissa tilanteissa vai mites ootte tehneet? AP

Vierailija
15/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on vauva syönyt paljon purkkiruokaa.. Luomusoseissa ei ainakaan ole lisätty tärkkelystä. Meillä tyttö nyt melkein 10 kk ja vasta nyt on oppinut syömään hieman karkeampaa ruokaa. Parempi antaa lapselle edes sitä purkkiruokaa jos ei muuta syö. Meidän tyttö kasvaa ainakin hurjaa vauhtia, joten ei vaikuta kärsineen purkkiruoista.

Vierailija
16/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 kk ei tarvitse enää mitään soseita! Anna sille sormiruokaa. Pottua, porkkanoita, kukkakaalia, leipää, raejuustoa, mustikoita tms. Poimii siitä itse suuhunsa mitä poimii. Ja sillehän voi jo antaa samaa ruokaa kun muullekin perheelle!

Vierailija
17/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei syö aikuisten ruokaa? 11kk on niin vanha, että voi syödä jo normaalia kotiruokaa esim. jauhalihakastiketta, keittoja, wokkeja jne. oikeastaan siis mitä vain. 

Vierailija
19/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu, mutta suurin osa menee lattialle, eikä kurkusta alas ja siksi olenkin huolissani! Annankin sormiruokaa, mutta eihän se määrä, mitä hän syö, voi millään kerryttää painoa/terveyttä.. Eikä suostu syömään samaa ruokaa. ap

Vierailija
20/31 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan osa edes menee suuhun. Anna lapselle lusikka tai sormiruokaa omaan käteen ja toisella syötät samalla kun syöt itsein. Jos yhtään lohduttaa niin yksi lapsistani suostui syömään mitään kiinteää ruokaa ennen kuin vasta lähellä 10kk. Ihan normaali lapsi on nyt.