Uusi hallitus haluaa perinteistä nainen kotona, mies töissä -yhteiskuntaa
http://yle.fi/uutiset/tutkijat_suomivat_hallitusta_meita_ollaan_viemassa_kohti_mieselattajyyden_yhteiskuntaa/8069338 Nyt olisi jo aika herätä! Olen aivan varma, että hallitus tekee tämän tarkoituksella.
Kommentit (117)
Tottakai ne tekee sen tarkoituksella. Eikä sen pitäisi ketään yllättää, että Keskusta ja Persut haluavat naiset takaisin nyrkin ja hellan väliin. Kokoomusta sen sijaan ei varmaan juurikaan kiinnosta, koska niitä nyt ylipäätään kiinnostaa vaan oma napa.
totta kai se haluaa matalapalkka-alat ensin polvilleen, kuten päiväkodit ja koulut sekä terveyskeskukset ja naiset kotiin riippuvaisiksi miehen armeliaisuudesta ja tuloista. Samalla eläkeikä nostetaan niin korkeaksi, ettei naisten eläkkeet ehdi nousta koskaan tarpeeksi ja köyhänä kitkuttelu jatkuu hautaan saakka. Tämähän on päivän selvä juttu ja onneksi otettu jo mediassa esille. Ainoat voittajat ovat keski-ikäiset varakkaat miehet tämän hallituksen päätösten jälkeen. En tosiaan äänestänyt hallituspuolueita!
Itse-asiassa tämä hanna ylöstalohan juuri luettelee omia vanhanaikaisia käsityksiään asioista sanomalla että subjektiivisen päivähoidon heikentäminen velvollistaisi juuri naisen jäämään kotiin. Minun ystävistäni useammin juuri miehet jäävät kotiin hoitamaan lapsiaan, kun ovat jo maksaneet lamasta työpaikkansa menettämisellä tai töiden vähenemisellä. Heidän "oikeuksistaan" ei kuitankaan muista nämä epätasa-arvoa kannattavat puhua kun ovat tohkeissaan vain naisten oikeuksista riippumatta mistään todellisesta.
Juuri näin. Keskusta ja persut kannattaa nimenomaan sitä, että nainen on kotona lapsia hoitamassa ja mies käy töissä. Kepun kannattajilla näin usein onkin, joten päiväkoteihin kohdistuvat leikkaukset eivät kosketa kepun äänestäjiä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:36"]Itse-asiassa tämä hanna ylöstalohan juuri luettelee omia vanhanaikaisia käsityksiään asioista sanomalla että subjektiivisen päivähoidon heikentäminen velvollistaisi juuri naisen jäämään kotiin. Minun ystävistäni useammin juuri miehet jäävät kotiin hoitamaan lapsiaan, kun ovat jo maksaneet lamasta työpaikkansa menettämisellä tai töiden vähenemisellä. Heidän "oikeuksistaan" ei kuitankaan muista nämä epätasa-arvoa kannattavat puhua kun ovat tohkeissaan vain naisten oikeuksista riippumatta mistään todellisesta.
[/quote]
Niin, tässähän on juuri se kysymyksessä, että työttömiltä lähtee subjektiivinen päivähoito-oikeus ja naisvaltaisilta aloilta jyrätään eniten ihmisiä pois, joka johtaa siihen, että naiset jäävät yhä enemmän kotiin, koska perheille ei jää enää valinnanvaraa.
Kyllä tuo kotiin jääminen sopisi meikäläiselle oikein hyvin kunhan
1) miehen palkka nousee niin paljon että sillä elättää perheen eikä elintaso nykyisestä laske
2) minä saan kuukaudessa palkkani verran rahaa
3) eläkkeeni kertyy
4) minulla on käytettävissä ilmainen terveydenhoito (vrt. työterveys)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:39"]Kyllä tuo kotiin jääminen sopisi meikäläiselle oikein hyvin kunhan
1) miehen palkka nousee niin paljon että sillä elättää perheen eikä elintaso nykyisestä laske
3) eläkkeeni kertyy
[/quote]
Minä olen luonteeltani sellainen, että en vain ole kotiäiti ja ihmettelenkin miksei miesvaltaisilta aloilta leikata yhtä paljon? Uusi hallitus vie meidät muutenkin kohti säätyjärjestelmää. Sairasta touhua, sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:39"]
3) eläkkeeni kertyy
[/quote]
Toisin sanoen muiden ihmisten pitäisi maksaa sinulle täysi palkka, yksityinen terveydenhoito ja eläke? Niistä parista kakaran rimpulasta, joita sinä siellä kotona hyysäät?
Miksi pitää mennä sinne matalapalkka-aloille, vaikka monilla olisi koulumenestystä muuhunkin? Ei kukaan estä naista menemästä koville aloille.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:39"]Kyllä tuo kotiin jääminen sopisi meikäläiselle oikein hyvin kunhan 1) miehen palkka nousee niin paljon että sillä elättää perheen eikä elintaso nykyisestä laske 2) minä saan kuukaudessa palkkani verran rahaa 3) eläkkeeni kertyy 4) minulla on käytettävissä ilmainen terveydenhoito (vrt. työterveys) [/quote] Minä olen luonteeltani sellainen, että en vain ole kotiäiti ja ihmettelenkin miksei miesvaltaisilta aloilta leikata yhtä paljon? Uusi hallitus vie meidät muutenkin kohti säätyjärjestelmää. Sairasta touhua, sanon minä.
[/quote]
Mitä ne miesvaltaiset alat on julkisella sektorilla, joilta voisi leikata?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:39"]Kyllä tuo kotiin jääminen sopisi meikäläiselle oikein hyvin kunhan 1) miehen palkka nousee niin paljon että sillä elättää perheen eikä elintaso nykyisestä laske 2) minä saan kuukaudessa palkkani verran rahaa 3) eläkkeeni kertyy 4) minulla on käytettävissä ilmainen terveydenhoito (vrt. työterveys) [/quote] Minä olen luonteeltani sellainen, että en vain ole kotiäiti ja ihmettelenkin miksei miesvaltaisilta aloilta leikata yhtä paljon? Uusi hallitus vie meidät muutenkin kohti säätyjärjestelmää. Sairasta touhua, sanon minä.
[/quote]
No en minäkään kyllä mikään kodin hengetär ole mutta lapset ovat sen verran isoja että käytännössä olisin ihan kotirouva. Jäisi aikaa omille mielenkiinnon kohteille kun tämän talouden siivoamisessa yms. ei kauaa mene muutenkaan.
Mutta mitä tulee leikkauksiin, jotenkin ajattelen että on lähinnä sattumaa että leikkaukset osuvat nimenomaan naisvaltaisille aloille. Kyseessä on kuitenkin julkinen puoli. Miesvaltaiset alat ovat aika usein yksityisellä puolella. En nimittäin lähtisi leikkaamaan esim. poliisin määrärahoista kovin herkästi.
Kannattais politiikkojenkin sitten lukaista historiaa vähän tarkemmin, jos he väittävät asetelman nainen kotona - mies töissä olevan perinteinen.
Ehei, kyllä vanhaan hyvään aikaa koko perhe painio duunia, että pysyttiin leivässä. Ei ollut äidilläkään varaa jäädä kotia hoitamaan, muksut mukaan pellolle kasvamaan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:39"]
3) eläkkeeni kertyy
[/quote]
Toisin sanoen muiden ihmisten pitäisi maksaa sinulle täysi palkka, yksityinen terveydenhoito ja eläke? Niistä parista kakaran rimpulasta, joita sinä siellä kotona hyysäät?
[/quote]
Miksi heikentäisin omaa asemaani heittäytymällä miehen varaan? Mies todennäköisesti kuolee ennen minua joten siinä menisi elättäjä. Tai mies voisi vaihtaa minut nuorempaan ja jälleen olisin tyhjän päällä.
Jos nyt jäisin kotiin, taloutemme varat putoaisivat yli puolella. Kerjuulleko pitäisi sitten lähteä että saadaan mukuloille ja itsellemme ruokaa ja vaatetta?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:48"]
Mutta mitä tulee leikkauksiin, jotenkin ajattelen että on lähinnä sattumaa
[/quote]
Politiikassa ei mikään ole sattumaa. Kyllä nämä linjaukset ovat täysin tietoisia arvovalintoja, kuten kaikki muutkin linjaukset. Sipilähän on myös täysin suoraan ilmoittanut, että päätösten tasa-arvovaikutuksia ei aiota arvioida lainkaan vaan jälkikäteen sitten katsotaan miten kävi.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:45"]Miksi pitää mennä sinne matalapalkka-aloille, vaikka monilla olisi koulumenestystä muuhunkin? Ei kukaan estä naista menemästä koville aloille.
[/quote]
Matalapalkka-aloilla on miehiäkin (erittäin vähän) ja jonkun on pakko sitäkin duunia tehdä. Ja yksi syy miksi naiset hakeutuvat naisvaltaisille aloille on seksuaalinen ahdistelu. Itse olen kokenut edellisessä kesätyöpaikassani jatkuvasti seksuaalista häirintää, olin raksalla ja moni mies vaan heitteli kommentteja tyyliin, mä voin kyllä tehdä ton kun et kuitenkaan jaksa ja jos laitoin hiukseni hyvin niin tuli kommentteja tämä on raksa eikä mikään kauneushoitola ja ehdoteltiin kahdenkesken sänkyynmenoa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:50"]
Kannattais politiikkojenkin sitten lukaista historiaa vähän tarkemmin, jos he väittävät asetelman nainen kotona - mies töissä olevan perinteinen.
Ehei, kyllä vanhaan hyvään aikaa koko perhe painio duunia, että pysyttiin leivässä. Ei ollut äidilläkään varaa jäädä kotia hoitamaan, muksut mukaan pellolle kasvamaan.
[/quote]
Näinhän se on. Ihan naurettavaa liiottelua kaikki.
Naiset, jos tasa-arvo ei toteudu omassa parisuhteessa ja mies ei suostu käyttämään perhevapaita, jättäkää lapset tekemättä!!!
Näin minä aion toimia, en suostu siihen että perheen perustamisen "haitat" kaatuvat vain naiselle.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:50"] [/quote] Tiesitkp että sveitsiläiset järjestävät sen hyvän koulutuksensa yksityisellä rahalla ja ilman raskasta julkista sektoria.
[/quote]
Ja tiesitkö, että Sveitsissä tähän on mahdollisuus, koska pinta-ala ja väkiluku on pieni ja muiden maiden sijoittajat tuovat varansa sveitsiin? Toki, voimmehan me suomestakin tehdä sijoittajille kannattavan paikan eli veroparatiisin. Lähtee suomenkin varallisuus nousuun..
[/quote]
Aivan, sveitsiläiset tekevät fiksua talouspolitiikkaa. Suomeenkiin saataisiin pääomaa alentamalla verotusta. Mutta se ei käy vassareille.