Kuuluisiko terapeutin myöntää asiakkaalle että hän on ruma?
Minun on ulkonäköni takia vaikeaa mennä minnekään, siksi etsin terapeuttia. Olen todella ruma 20-vuotias nainen. Ei ylipainoa, kasvot se ongelma, toki vartalokin voisi olla parempi. Pähkinänkuoressa syy, miksi hakeudun terapiaan. Kaikki sosiaaliset tilanteet ovat ulkonäköni takia vaikeita. Laittaudun jne, mutta ei se auta kun on OIKEASTI ruma. Ensimmäinen terapeuttini sanoi että olen rumasta päinvastainen ja viehättävä. Hän oli naispuoleinen, kuten minäkin. Etsin toisen terapeutin, koska en halunnut että minulle valehdellaan. Kun sanoin toiselle terapeutille, että pidän itseäni rumana, hän sanoi että hänen mielestään olen "ihan kaunis nuori nainen" huom. IHAN. Se jo kertoo sen, että hän valehteli. Pitääkö tässä etsiä kolmas terapeutti? En pysty käsitellä näitä asioita, jos minulle ei myönnetä sitä että olen ruma.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 00:02"]
Rumuudesta puhuminen on tabu.Itse olen myös ruma,ja tiedän että rumuus vaikeuttaa ja vaikuttaa moniin asioihin,vaikka kukaan ei myönnä sitä ääneen.Rumuuden vaikutuksia vähätellään.Aivan kun lihavalle sanottaisiin,ettet ole lihava ja painolla ei ole mitään tekemistä minäkuvasi,itsetuntosi,työnsaantiisi tai ihmissuhteisiisi. Mistä tämä rumuudesta vaikeneminen johtuu.Puheet siitä että kauneus on katsojan silmissä on vain asioiden peittelyä.Meillä on yhteiskunnassa aika yleiset käsitykset siitä mut kauneus on ja on ihmisiä jotka eivät millään muotoa näihin raameihin mahdu. Ulkonäkö asioiden merkitys tunnutaan ymmärtävän vain silloin jos on kyse hörökorvista tai olemattomissa rinnoissa...tällöin yhteiskunta kustantaa esteettisen kirurgian.Mutta kasvoiltaan ruma tai suhteettoman suuren kyömynenän kansa ihmisen täytyy elää läpi elämänsä.
[/quote]
Kuinka paljon olet tehnyt kaunistautuaksesi? Kauneushoitoja? Kampaajakäyntejä? Tatuoidut kulma? Ripsienpidennykset? Kauneusleikkauksia? Kenenkään ei ole pakko olla ruma.
[/quote]
Noista toimenpiteistä oikeasti auttavat vain kunnon kauneusleikkaukset. Suomi tulee niissä jäljessä moniin muihin maihin verrattuna. Esim. Etelä-Amerikan maissa kauneuskirurgiset leikkaukset ovat yleisiä. Itse kannatan niitä myös, koska jos on noin helppo keino tehdä elämästä parempaa, niin se pitää käyttää.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:25"]
No minun mielestäni muu huoliteltu olemus vaikuttaa yleisilmeeseen tosi paljon, eli jos on oikein kauniit hiukset ja vaatteet, niin mun huomio kiinnittyy ainakin ekana niihin. Enkä nyt tarkoita sellaista pröystäilyä vaan siistiä ja huoliteltua. Vaateliikkeissähän on pukeutumisneuvontaa tarjolla ,jos sellaista kaipaa. Ei varmaan kauheasti lohduta ,mutta on silläkin hyvät puolensa, ettei ole niin näyttävä nainen. Itse ainakin inhoan kaikenmaailman sössöttäjiä yli kaiken ja nyt 3-kymppisenä tavallisen näköisenä naisena saan olla aika rauhassa miehiltä.
[/quote]
Asteikolla 1-10 kuinka kauniina pidät itseäsi? Nimittäin monesti juuri ne kauniit höpöttävät miten se ja se on tärkeämpää kuin itse kasvojen kauneus. Mutta heillä ei ole mitään tajua siitä, mitä on olla ruma. Mielestäni rumuus vie niin paljon resursseja ihmiseltä, että siitä pitäisi pystyä hankkiutumaan eroon.
Terapeutin ei kuulu sano sinulle yhtään mitään tuollaisia asioita. Hän esittää vastakysmyksiä, jotta oivaltaisit miksi ajatuspolkusi vaivaavat sinua ja jotta löytäisit muita reittejä miettiä asioita. Hän voisi kysyä vaikka "miksi koet olevasi ruma? Mistä tämä ajatus on lähtenyt, muistatko hetkeä milloin olet ruvennut pohtimaan sellaisia? MIllaisia asioita tämä ajatus estää sinua tekemästä vai estääkö?"
Tota, minkälaista naamaa tässä nyt pidetään rumana? Voitteko laittaa vaikka kuvia samantyyppisistä tai tasoisista naamoista. Koska mun on vaikea kuvitella, etteikö jonkun "rumuutta" saatais stailauksella hoidettua.
No ei se ole terapeutille soveliasta ruveta kertomaan omia mielipiteitään, joten etsi sellainen joka ei suostu kommentoimaan asiaa ollenkaan.
no mitä hyötyä siitä olisi, että terapeutti haukkuisi sinut maanrakoon? korjautuisiko ongelmasi? terapeutti varmasti yrittää korjata itsetuntoasi, ja sitä ei todellakaan auta se, että sinua haukutaan. ylipäätänsäkki miksi luokitella, kuka on kaunis ja kuka ruma..niin turhaa vertailla itseään muihin, se ei tuo sulle onnea, pelkästään tyytymättömyyttä itseäsi kohtaan ja ruokit vain huonoa itsetuntoasi
Tästäkin ketjusta näkee, kuinka rumuudesta puhuminen on tabu. Jokainen yrittää selittää kauniisti, että kaikki ovat omalla tavallaan viehättäviä, ja ettei rumuutta voi mitenkään määritellä. Kyllä se rumuus on ihan oikeasti olemassa, jokainen teistä sen tietää, tai on tekopyhä. Toki rumallakin ihmisellä voi, ja useimmiten onkin, jotain kaunistakin kasvoissaan ja/tai vartalossaan, mutta kyllä joitain ihmisiä voi oikeasti siitä huolimatta sanoa rumiksi. Ei tietenkään ääneen.
Terapeutin kuuluisi sanoa, ok, koet itsesi rumaksi.
Sillä ei ole väliä, näkeekö terapeutti asiakkaan kauniina vai rumana. Varmaan joku, joka on tapaturmaisesti menettänyt kasvonsa, ottaisi ilomielin vastaan ap:n rumat kasvot.
Kaikki on suhteellista.
Kyse on ap siitä, mitä aiot tehdä asialle ja hyväksyä sen että näytät mielestäsi rumalta. Se on totuus. Ei kannata koittaa terapeutinkaan asiaa kierrellä. Ap kokee olevansa ruma. Siitä huolimatta hän voi elää hyvinvoivaa, täysipainoista ja onnellista elämää. Katkeroitumatta, keskittymällä johonkin muuhun kuin omaan ulkonäköönsä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:24"]
Tota, minkälaista naamaa tässä nyt pidetään rumana? Voitteko laittaa vaikka kuvia samantyyppisistä tai tasoisista naamoista. Koska mun on vaikea kuvitella, etteikö jonkun "rumuutta" saatais stailauksella hoidettua.
[/quote]
Googleta hakusanoilla "extreme makeover before and after" - kyllä löytyy ihan oikeastikin rumia naisia joiden kohdalla plastiikkakirurgiset toimenpiteet on ollu ihan perusteltuja.
Mä jouduin vasta lopettamaan yhden terapeutin kanssa koska se valehteli mulle että mä muka kelpaisin johonkin ja osaisin tehdä jotain. En ole tarpeeksi tyhmä uskoakseni ja jaksaakseni kuunnella tuollaisia valheita kun itse tiedän miten asia on.
Höh. :| Minä vielä sanoin, että hän valehtelee, niin kielsi, ja blablabla.. Kyllä molemmat terapeutit kysyivätkin, että miksi minusta tuntuu siltä jne.
t Ap.
Mikä on kysymyksesi, ap? Sekö, että mistä löytäisit haluamasi terapeutin vai mitä kuuluu terapeutin ammattietiikkaan?
Oletetaan, että jostain löytyy haluamasi terapeutti, joka lähtee vahvistamaan käsitystäsi itsestäsi rumana (vsin koska intät ja haluat sitä itse). Miten siitä eteenpäin? Mitä sinä terapialta olet lähtenyt hakemaan ja miten sen ajattelit saavuttaa?
Oletko ap miettinyt että sulla saattaa olla jonkinlainen ruumiinkuvahäiriö, toisin sanoen et ole oikeasti ruma, uskot vain itse niin ja se onkin se sun ongelma.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:30"]
Höh. :| Minä vielä sanoin, että hän valehtelee, niin kielsi, ja blablabla.. Kyllä molemmat terapeutit kysyivätkin, että miksi minusta tuntuu siltä jne.
t Ap.
[/quote]
NO KERRO NYT MEILLE MIKSI SINUSTA TUNTUU SILTÄ!
Niin ja itse olen valittanut terapeutille yhdestä rumasta kohdasta kasvoistani, tunnistamisen vuoksi en sano mistä, mutta leikitään nyt vaikka että se oli iso nenä. Kun valitin siitä että miten minua ärsytti tuo iso nenä, niin terapeutti totesi siihen että "Mitä sitten vaikka sinulla onkin iso nenä?" Eli tavallaan myönsi sen, eli terapeutit voi myöntää rumuuden, tuon takia uskon että sä et ap oo ruma vaan sulla on ruumiinkuvahäiriö.
-9
Minulla on pienet rinnat, pari vuotta sitten puhuin miehelleni koko ajan miten haluan laittaa silarit sitten kun minulla on rahaa. Mies lupasi maksaa terapian ettei tarvitse mennä ottamaan silareita :D Mutta mihin se ongelma katoaisi? ei ne rinnat terapiassa kasva. Onneksi pääsin eroon tuosta ongelmasta synnytyksen jälkeen kun rintani pysyivät terhakoina imetyksen jälkeenkin. Opin rakastamaan niitä. Eli eb tarvitse terapiaa enkä silareita :D
Et sinä ap ole ruma, vaan sinulla on heikko itsetunto. Kun terpeutti saa vahvistettua itsetuntoasi, niin peilikuvastakin alkaa katsella ihan toisen näköinen nuori nainen. Tällä hetkellä sinulla on paha olla, mutta et oikein osaa pukea tuntemuksia sanoiksi. On helpompi kertoa joku konkreettinen syy, vaikka sitten ruma ulkonäkö. Jos sinussa on jotain selkeästi korjattavaa, niin pyri se korjauttamaan. Muista kuitenkin, että suurin osa meistä naisista ei kelpaa missikisoihin, mutta emme me sen takia terapiaan pyri.
Jos terapeutti olisi todennut, että olet niin kamalan näköinen, että olet kuin riihen seinästä repäisty. Nenäkin kuin kartanon valjasnaula. Olisitko silloin ollut tyytyväinen, kun terapeutti olisi vahvistanut tuota kieroutunutta minä-kuvaasi? Ei, et sinä olisi siitäkään tykännyt, vaan olisit sitten tullut tänne ruikuttamaan, että terapeutti on kamala, kun se haukkuu ulkonäköäni. Sinulla taitaa vielä murkkuikä painaa päälle. Kunhan siitä pääset eroon, niin elämäkin alkaa näyttää toisenlaiselta. Et enää tuijota omaan napaan kuten nyt etkä koko ajan tarkkaile itseäsi.