13-vuotias = nuori NAINEN ???
"13-vuotias nuori nainen löysi vuosi sitten Pohjois-Ruotsin tuntureilta 4 000–6 000 vuotta vanhoja kalliomaalauksia"
Kommentit (57)
En kyllä minäkään ymmärrä, miksi ei voitu kirjoittaa yksinkertaisesti 13-vuotias tyttö tai 13-vuotias nuori tyttö. Nuori nainen sanomalehtikielessä viittaa jo johonkin yli 16-vuotiaaseen, minun mielestäni.
Ps. Äitini tosin aina patistellessaan minua tai toruessaan saattoi sanoa minulle Nyt vauhtia siihen, nuori nainen! tms. ollessani yläaste- ja lukioikäinen.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:38"]
En kyllä minäkään ymmärrä, miksi ei voitu kirjoittaa yksinkertaisesti 13-vuotias tyttö tai 13-vuotias nuori tyttö. Nuori nainen sanomalehtikielessä viittaa jo johonkin yli 16-vuotiaaseen, minun mielestäni.
Ps. Äitini tosin aina patistellessaan minua tai toruessaan saattoi sanoa minulle Nyt vauhtia siihen, nuori nainen! tms. ollessani yläaste- ja lukioikäinen.
[/quote] No nyt kun ilmeisesti olet jo lukionkin käynyt , niin varmasti ymmärrät,että lehti otsikoi uutisensa ja juttunsa niinkuin katsoo lukijakuntansa huomioonottaen sopivaksi.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 08:23"]
Tärkeä aihe tämä!
Mitä mieltä olet hallituksen tulevista leikkaussuunnitelmista, vai onko prinssihäät niitäkin tärkeämpi aihe?
[/quote]
Aloita sinä sitten uusi ketju siitä.
Menee nimittäin ihan kokonaan tämän ketjun aiheen ulkopuolelle.
[/quote]
Voitko olla tosissasi, Sinä asian ytimeen osuja. Mutta jatka toki tämän tuikitärkeän asian ruotimista ja siirry tt-ohjelmien arviointiin vasta sen jälkeen.
No miksei olisi nuori nainen? Moni 13-vuotias on jo täysin naiseva täyteläisine, isoine rintoineen ja leveine lantioineen.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 04:31"]
Outoa minusta että uutinen koski Pohjolan muinaishistoriaa ja siihen liittyvää ,erityisesti saamelaisille merkittävää löytöä ja täällä keskustelu käy kiivaana siitä olisiko löytäjää saanut uutisotsikossa sanoa naiseksi vai pitäisikö häntä sanoa tytöksi jne.
Itse löytö sinänsä ei tunnu kiinnostavan ketään ,vaan keskustelu sensijaan kääntyy lopulta joukkoraiskauksiin,pedofiileihin,alaikäisten tyttöjen suojeluun maahanmuuttajamiehiltä, ym. vauvapalstan ( valitettavasti näköjään jo melko päivittäisiin )´vakioaiheisiin´ ...
Puhutaanko täällä nyt siis asiasta, vaiko asian vierestä ,vai onko yksinkertaisesti vain menty aivan suoraan aivan asiattomuuksiin ?
(...siis ilman että niihin olisi ensin tarvinnut edes eksyä )
Uskoisin muuten ,että niin löytäjä ,kuin tuon löydön tutkijatkin pitäisivät tällaista keskustelua tuosta mielenkiinnon kohteestaan ja aiheestaan melko outona-jopa aivan omituisenakin ,ehkä...
[/quote]
Tässä keskustelussa ei nyt puhuta tuosta itse uutisesta, siitä ei ole kyse.
Aiheena on se että miksi 13 vuotiasta nuorta teiniä sanotaan naiseksi.
Tuosta uutisaiheesta voi siis puhua vaika toisessa ketjussa ne joita se kiinnostaa. Tämä keskustelu ei liity siihen
[/quote]
No mitäpä tuosta nyt sitten voisi muutakaan päätellä, kuin että tämä keskustelu tuosta uutisesta ei nyt sitten liity tuohon uutiseen ja sen varsinaiseen aoiheeseen lainkaan ,vaan on sen kannalta aivan täysin epäolennaiseen tarrautumista ja hiuksenhalkomista pelkästään siitä.
´Nuori teini´ ilmausta esim . engl. kielessä ei muuten ole ,koska ´teen-ager´ jo sinänsä merkitsee 13-19 vuotiasta. ( thirTEEN- nineTEEN ) Sieltähän ilmaus nykymuodossaan on kieleemme tullutkin.
Ei siis sanota ´She is as teen´ vaan ´She´s in her teens´ tai ´she´s a teen-ager´
...´tätä ei kuitenkaan tarvitse käyttää jos tiedämme esim. että ´she´s thirteen´
Sana ´teen´ taas sellaisenaan on sensijaan vanhahtava sana ja ilmaus, joka merkitsee englannin kielessä ´murhetta ´ ( se on samalla tavalla erilainen sana kuin suomessa vastaavasti ´kuusi´ (numero) ja ´kuusi´ (puu) eli on osattava erottaa ja selviää tavallisesti asiayhteydestä .
Tietysti otsikko olisi voinut olla ´murrosiässä oleva tyttö löysi...´ mutta sehän olisi kiinnittänyt lukijan huomion heti (itse aiheen sijasta) epäolennaiseen ,eli siis tuon löytäjän ikään.
Jos se taas olisi ollut ´teini löysi....´ niin se olisi herättänyt kysymyksen´ teinipoika, vaiko teinityttö´ mikä sekin olisi harhauttanut lukijan huomion näin esilleotetusti ja ´alleviivatusti´ vain johonkin ´teini-iän kysymyksiin ´ja niiden käsittelyyn ja laittanut hänet heti arvailemaan tuon otsikon arvoituksellisen ´teinin´sukupuolta.
Solveig itse tuskin halusi olla mikään ´sukupuoleton lapsi´,eikä mikään anna ymmärtää että hän olisi millään lailla loukkaantunut siitä ,jos häntä sanottiinkin pääotsikossa (...yhden kerran) ´nuoreksi naiseksi´.
Siitä on tuskin missään muualla maailmassa kukaan pahoittanut mieltään niin pahasti, kuin jotkut lukijat tällä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:17"]
mutta eikös ennen vanhaan kun nuori terminä alkoi tulla, se oli ensin nuori nainen ja nuori mies ja sitten vaan lyhentyi nuoriksi, tarkoittaen just jotain 12-18 v....
Miksi musta toi on ihan normaalin kuuloista?
[/quote]
No "nainen" on puhekielessä todella tuore esim. isovanhempani eivät koskaan käyttäneen sanaa. Aiemmin puhuttiin neideistä tai neidoista ennen "rouvaikää".
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:52"]
No miksei olisi nuori nainen? Moni 13-vuotias on jo täysin naiseva täyteläisine, isoine rintoineen ja leveine lantioineen.
[/quote]
Nuori nainen on 18-25-vuotias. Nainen viittaa AIKUISEEN.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 01:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:08"]
Sanottaisiinko myös, että 13-vuotias nuori mies?
[/quote] Johan tuolla ketjun edellisellä sivulla on esitetty esimerkki (24/37) siitä milloin tuo ´nuori mies´ (tosin yleensä yhteenkirjoitettuna) olisi uutisessa aivan paikallaan :
" Rohkeudellaan ja ripeällä toiminnallaan 13-vuotias nuorimies pelasti veden varaan joutuneen toverinsa hukkumasta "
[/quote]
Nuorimies on ihan eri ilmaisu kuin erikseen, nuori mies, kirjoitettuna.
[/quote] Itse asiassahan ilmaisu esiintyy ainoastaan ja vain tuossa yhteenkirjoitetussa muodossa. Ei siis sanota : " Nuori mies aloitti oppisopimuskoulutuksen" ,mutta kylläkin ,että " nämä nuoret naiset ovat jo työharjoittelussa"
No hyvä on sitten: ´Sukupuoleton ihmisolento, jonka ikääkään emme suojaussyistä voi lehdessämme kertoa´ löysi....´
Aloittajalla ei taida olla oikeita ongelmia kun pitää tällaisestakin valittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:06"]
Eihän naisia saa tytötellä...
[/quote] Aivan ja just´joo: naisia ei saa tytötellä eikä tyttöjä ´naisetella´....
Jätkistä ja äijistä taas ei ole niin väliä,kunhan vain muistaa aina erottaa herrat tarkkaan narreista ja rahamiehet tyhjätaskuista .
Vai näinkö se nyt oli,en nyt niin muista....
Voi maailman vääryyttä! Tapahtuipa kerran Ruotsissa, että 13-vuotias nuori nainen....!
" Entäpä näin päin: 13-vuotias nuori nainen raiskattu? Tehdään pienestä lapsesta isompi kuin onkaan."
Mutta entäpä jos nyt kuitenkin otettaisiin huomioon ,että tarkasteltavanamme ei nyt ollutkaan tämäntyyppinen rikosuutisotsikko, vaan aivan toisenlainen uutinen.
Olisiko siinä yhteydessä ollut asiallista tehdä 13-vuotiaasta, nuoresta naisesta "pieni lapsi" ? Asianomainen itse tuskin olisi ilahtunut tuontyyppisestä ´yliholhoavasta otsikoinnista´.
Kaikkea maailmassa ei sentään tarvitse arvioida ja ajatella jostain ´raiskauksen näkökulmasta´.Sellainen tarkastelutapa, jossa ´13-vuotias naispuolinen henkilö´ tuo ensisijaisesti mieleen raiskauksen on oikeastaan jo itsessään melko perverssi .
Olisiko pitänyt kirjoittaa mies? On vain kaksi sukupuolta.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 22:58"]
[/quote]
Tyttö.
Noh, tähän ollaan näköjään menty... huoh. Pojat ovat poikia 80-vuotiaiksi. Mutta tytöt ovat naisia jo 10-vuotiaina!?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 22:58"]
[/quote]
Voi olla muutakin kuin mies tai nainen.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 08:23"]
Tärkeä aihe tämä!
Mitä mieltä olet hallituksen tulevista leikkaussuunnitelmista, vai onko prinssihäät niitäkin tärkeämpi aihe?
[/quote]
Aloita sinä sitten uusi ketju siitä.
Menee nimittäin ihan kokonaan tämän ketjun aiheen ulkopuolelle.