Miksi kaveri nappaa minun selitykset ja alkaa käyttää niitä ominaan?
Jos minä vaikka sanon, että tein homman väärin, koska en ymmärtänyt ohjetta tai ymmärsin sen väärin. Niin parin kuukauden päästä kaveri selittää omia tekemisiään minulle samalla selityksellä.
No, yksi kerta voi olla sattumaa, mutta asia pisti silmään, kun huomasin, että se toistuu samanlaisena usein, mutta eri yhteyksissä ja eri selityksellä. Eikä kaikki ole selittelyä, vaan muutakin kopioimista esim. puhetyyliin liittyen.
Mikä saa sen kopioimaan minun selitykset omikseen? Onkohan sillä omat ideat lopussa? Vai onko tuo jotain hämäämistä?
Kommentit (29)
Mulla oli aikoinaan koulukaveri, joka oli kova valehtelemaan. OIkeastaan huomasin asian ja aloin kiinnittää siihen huomiota siinä vaiheessa, kun hän alkoi kertoa ominaan ja hänelle tai hänen tutulleen sattuneena asioita, jotka oli kuullut minulta. Muutaman kerran oikein viritin ansoja, kun halusin olla varma asiasta. Oltiin kavereita vielä pitkään ihan viime vuosiin saakka, mutta tuon jälkeen opin tunnistamaan tietyistä merkeistä, koska rupeaa pukkaamaan palturia.
Vierailija kirjoitti:
Puhetavat tarttuvat joillekin ihmisille helposti kuten murteetkin. Toinen vaihtoehto voi olla se, että hän on kokenut sinun tiivistävän/muotoilevan jonkin asian hyvin ja haluaa itsekin käyttää tällaista ilmaisua jatkossa, koska kokee sen toimivan paremmin. Ei siinä välttämättä tule ajatelleeksi, että tuo vuo toisesta osapuolesta tuntua oudolta tai ikävältä. Jos tämä ns kopioiminen häiritsee, niin kannattaa ottaa puheeksi.
Ei siis ole huonoa se, että oppii uusia sanoja tai uusia tapoja ilmaista asioita. Eikä minua haittaisi, jos käyttäisi minulta oppimaansa muiden ihmisten kanssa keskustellessaan.
Mutta kyse ei ole sellaisesta. Vaan tuntuu, että kääntää minulle takaisin käyttämäni argumentit. Jos vaikka sanon, että koen hänen puheensa liian hyökkäävänä, niin kahden kuukauden päästä hän keksi väittää, että hän kokee minun puheeni liian hyökkäävänä, vaikka aiemmin on vakuutellut, että olen paras keskustelukumppani.
Tai se voi mennä niinkin pitkälle, että jos olen huomauttanut, että olisi kiva, jos hän soittaisi takaisin, jos ei ole vastannut puheluuni. Niin hän keksii joskus aikojen päästä, että minä muka en ole soittanut takaisin, vaikka aivan varmasti olen soittanut joka ikiseen vastaamattomaan puheluun takaisin.
Eli jotain tavallista oudompaa siinä on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko tuo selittely siitä, että ei jostain syystä halua avata oikeaa syytä sille käytökselle/mokalle, jota selittää? Sitten antaa syyksi sellaisen asian jota tietää sinun ymmärtävän, kun olet itsekin käyttänyt samaa syytä.
Jotain tällaista voisi olla.
Ap
Mulla oli matkija työkaverina. Hän oli kyllä tosi rasittava. Heti helpotti, kun hän jäi töistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tällainen ystävä. Hän siis omi ihan kaikenlaista puhetta. Jos vaikka kerroin, että kun kävin Italiassa, niin opin, että lasagne kannattaa aina tehdä näin ja näin. Parin viikon päästä kun tavattiin, niin hän kertoi minulle tuon saman asian ikään kuin uutena tietona.
Tuota tapahtui joka kerta tavatessa. Lopulta paloi käämit kun alkoi omia jopa parisuhdekokemuksiani ja minun luonani juhlissa suureen ääneen toi esille uusia ajatuksiaan, tietoa ja näkökulmia. Olen hiljentänyt välit. Tuo ihminen ei ole kovin älykäs, mutta normaaliälyinen kylläkin.
En usko, että teki sitä tahallaan, vaan oli rasittava tapa.
Kuulostaa kyllä ikävämmälle kuin vain rasittava tapa. Joskaan ei välttämättä tahallistakaan, vaan jotain alitajuntaista häiriintynyttä toimintaa, väittäisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan koulukaveri, joka oli kova valehtelemaan. OIkeastaan huomasin asian ja aloin kiinnittää siihen huomiota siinä vaiheessa, kun hän alkoi kertoa ominaan ja hänelle tai hänen tutulleen sattuneena asioita, jotka oli kuullut minulta. Muutaman kerran oikein viritin ansoja, kun halusin olla varma asiasta. Oltiin kavereita vielä pitkään ihan viime vuosiin saakka, mutta tuon jälkeen opin tunnistamaan tietyistä merkeistä, koska rupeaa pukkaamaan palturia.
Tämä selitystennappaajakaveri on myös kova valehtelemaan. Olen miettinyt sitäkin, että mahtavatko nämä liittyä toisiinsa ja miten.
Valehteluja myönsi ensin, jonka jälkeen aloin myös huomaamaan niitä enemmän. Kun hän tajusi, että minä tajuan miten paljon hän valehtelee, niin lopetti myöntämästä yhtään valetta. Hän ei enää valehtele, vaan on vain vahingossa sanonut jotain tai ei ole tarkoittanut tai minä olen ymmärtänyt väärin tai hän on ilmaissut huonosti tai ... (loputon liuta selityksiä).
Ap
Ihan tuttua juttua, yksi juoppo narsisti tätä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tällainen ystävä. Hän siis omi ihan kaikenlaista puhetta. Jos vaikka kerroin, että kun kävin Italiassa, niin opin, että lasagne kannattaa aina tehdä näin ja näin. Parin viikon päästä kun tavattiin, niin hän kertoi minulle tuon saman asian ikään kuin uutena tietona.
Tuota tapahtui joka kerta tavatessa. Lopulta paloi käämit kun alkoi omia jopa parisuhdekokemuksiani ja minun luonani juhlissa suureen ääneen toi esille uusia ajatuksiaan, tietoa ja näkökulmia. Olen hiljentänyt välit. Tuo ihminen ei ole kovin älykäs, mutta normaaliälyinen kylläkin.
En usko, että teki sitä tahallaan, vaan oli rasittava tapa.
Kuulostaa kyllä ikävämmälle kuin vain rasittava tapa. Joskaan ei välttämättä tahallistakaan, vaan jotain alitajuntaista häiriintynyttä toimintaa, väittäisin.
Sekin on toki mahdollista, ainakin ressukalla oli tolkuttoman huono itsetunto. Pidin häntä sellaisena vähän hupsuna, mutta hauskana. Hän saattoi lainailla vaatteitani ja kerran tuumasi peiliin katsoessa, että "minä näytän ihan sinulta!" ja lähti sitten niissä treffeille. Kun perustin perheen niin oli pakko alkaa laittaa rajoja, kun olisi tahtonut viettää kodissamme aikaa kun emme itse olleet kotona. Sitten kun muutimme aikanaan eri paikkakunnille töiden perässä, niin hän ainakin kymmenen vuoden ajan kyseli puheluissa uusista ystävistäni ja mitä olen heidän kanssaan tehnyt.
Nyt kun sitä koko kuviota miettii, niin ehkä vähän karmii.
Onkohan se samaa sukua sille, kun tällä palstalla keskustelijat torppaavat ajatukset ja myöhemmin muutama käyttää niitä. Entä jos se olisi jopa alanuolittaja.