Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut säästää rahaa?

Vierailija
11.06.2015 |

Ymmärrän että säästetään jotan isompaa hanketta varten kuten asuntoa tai autoa. ymmärrän senkin, että säästöön jää rahaa koska tulot on isommat kuin menot, mutta en ymmärrä sitä säästämistä että pakko laittaa toiselle tilille tietty summa säästöön joka kuukausi ja sitten kiristellään vyötä kun ei ole varaa mihinkään. 

Sitten tämä pahan päivän varalle säästäminen. Mikä niin paha päivä voi tulla, ett joudut säätösi siihen tuhlaamaa? Työttömyys?? Saat ansiosidonnaista ja muita tukia. Talo palaa?? Vakuutukset on sitä varten. Sairastuminen?? Et silloinkaan jää tyhjän päälle.

En ole rikas ja minulla on vain yksi tili jolla olen pärjänny aina. Tilillä on 130e ja maanantaina tulee lisää. Nautin elämästäni tässä ja nyt enkä siltikään elä kädesä suuhun. Tuo raha riittää komeasti viikonlopun rientoihin.  Mitä hyötyä on tuhansien säästöistä jos en niistä pääse nuttimaan??

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutus ei korvaa kaikkia vahinkoja ja vakuutusrahat tulee tottakai jälkikäteen.

mahdollinen sairastuminen on yksi hyvä syy pitää säästöjä.

vakuutus korvasi kyllä kun työmatkalla kaatuessa murtui käsi ja olin 4 kk sairaslomalla.

MUTTA Ensimmäiset vakuutusrahat tulivat vasta n. 3 kk vahingon jälkeen. eli se 3 kk piti elää ilman tuloja viimeisellä palkalla. ja viimeiset vakuutusrahat tuli vasta kun olin aloittanut jo uudessa työssä.

Ja lomautukset ja yt-neuvottelut voi tulla todella nopeasti.

Vierailija
2/19 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä ei vaan saa tuhlattua kun ostaminen ostamisen vuoksi ei kiinnosta. Se on sitten perikunnan ongelma jos rahaa jää niille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä kadehdi.

Vierailija
4/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:06"]Ymmärrän että säästetään jotan isompaa hanketta varten kuten asuntoa tai autoa. ymmärrän senkin, että säästöön jää rahaa koska tulot on isommat kuin menot, mutta en ymmärrä sitä säästämistä että pakko laittaa toiselle tilille tietty summa säästöön joka kuukausi ja sitten kiristellään vyötä kun ei ole varaa mihinkään. 

Sitten tämä pahan päivän varalle säästäminen. Mikä niin paha päivä voi tulla, ett joudut säätösi siihen tuhlaamaa? Työttömyys?? Saat ansiosidonnaista ja muita tukia. Talo palaa?? Vakuutukset on sitä varten. Sairastuminen?? Et silloinkaan jää tyhjän päälle.

En ole rikas ja minulla on vain yksi tili jolla olen pärjänny aina. Tilillä on 130e ja maanantaina tulee lisää. Nautin elämästäni tässä ja nyt enkä siltikään elä kädesä suuhun. Tuo raha riittää komeasti viikonlopun rientoihin.  Mitä hyötyä on tuhansien säästöistä jos en niistä pääse nuttimaan??
[/quote]No minä esim jouduin irtisanoutumaan töistä työilmapiirin vuoksi ja sain 3kk karenssin joten säästöistä oli ihan mukava maksaa asuntolainaa ja laskut. Jos en olisi irtisanoutunut, olisin ottanut sairaslomaa työuupumuksesta ja sehän on palkatonta.
Sairastuessakin kun sairaus jatkuu pidempään, tippuu päivärahoille eikä niillä välttämättä saa kulujaan maksettua.

Vierailija
5/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään säästämisen ei tarvitse tuntua kieli vyön alla säästämiseltä. Jos säästää vaikka 5 tai 10% nettopalkastaan, niin ei sen pitäisi tuntua liian pahalta tai muussa tapauksessa normaali arki on jo mitoitettu liian suuriksi kuluiltaan.

Miksi säästän? No vaikka sen vuoksi, että en usko eläkkeisiin. Seuraan vierestä tälläkin hetkellä, jossa henkilön kotihoitokulut ovat kuussa 1000 euroa, kodin siivoaminen 200 euroa, kotiin tuodut ruuat 500 euroa ja lääkkeet 50 euroa ja asuminen 450. Tuloja on tällä henkilöllä 750 euroa kuussa. Jokainen tuosta kuvioa laskeva ymmärtää, että säästöjä on polteltava.

Vierailija
6/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. vuokra-asuntoa on todella vaikea saada pk-seudulla, jos ei ole säästössä vähintään 2 kk takuuvuokraa. Myös ulkomaan matkoja varten pitää säästää. Tai jos lemmikki sairastuu. Lemmikkivakuutukset ovat älyttömän kalliita eivätkä ne kuitenkaan korvaa, jos jotain sattuu. Jos talo palaa, tarviit silti rahaa alussa, kun vakuutusprosessiin menee kauan aikaa. Samoin jos jää työttömäksi tai sairastuu, tukien hakuun ja käsittelyyn menee aikaa. 

Kiva kuitenkin, että nautit elämästä! Eihän sitä rahaa hautaankaan saa mukaan, joten tietyn pesämunan jälkeen on turha pihistellä. 

Vierailija
7/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin ollut kusessa ilman säästöjä kun joku urpo laski rinteessä päälle. Ranne murtui ja sääriluu katkesi. Pitkä sairasloma, ja niillä päivärahoilla ei paljon lainoja olis makseltu.

Vierailija
8/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän ja tuhlaan sen sitten kesällä lomamatkaan. Ja taas aloitan säästämisen ja seuraavana kesänä tuhlaan sen lomamatkaan...

tietty voisi sen tehdä tostekin päin: ostan lomamatkan ja otan velkaan, ja vuoden maksan sitä takaisin. Ensi kesänä taas uusi velka ja....

Vierailija
9/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan täällä pk-seudulla juuri muuttopuuhissa. Helpotetaan elämää maksamalla puolet uuden asunnon vuokrasta, niin saadaan muuttaa jo tämän kuun puolivälissä ja muuttoaikaa on ruhtinaalliset kaksi viikkoa. Lisäksi maksamme kahden kuukauden takuuvuokran, joka pitää maksaa ennen kuin ehdimme saada edellisen asunnon takuuvuokran takaisin. Jos tilillä olisi nyt 130 euroa, niin aika nihkeätä olisi raapaista kasaan sellaiset 3200 euroa. :) Käytiin juuri kesälomareissulla, budjetti oli pari tonnia, eikä tarvinnut pennejä laskea reissun päällä ollessa. Eletään säästeliäästi, katsotaan mitä ostetaan ruokakaupasta ja joka kuukausi pistetään jokin kohtuullinen summa jemmaan. Seuraavaksi ostoslistalla on kuivausrumpu, eikä taaskaan tarvitse miettiä että onko varaa ostaa käytetty 100 euron kone vai ostetaanko kerralla rapiat 1000 euron pesutorni. Eikä tosiaankaan olla mitään isokenkäisiä, kummallakin palkkataso vähän päälle pari tonnia, ei olla peritty rahaa, asutaan Hgin keskustassa ja eletään ihan normaalia elämää. Kun laittaa säästöön, on oikeasti varaa elämiseen. :)

Vierailija
10/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi vaikka taloudellinen riippumattomuus? Jos sijoitussalkku on vaikka 400ke ja tuotto 5% vuodessa, sillä voi jo tulla niukasti toimeen. Eikä tarvitse kuunnella kenenkään pomotusta.

Vierailija
11/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti eletään aina alle eikä yli varojen, että on rahaa käytössä silloin kun sitä tarvitaan, sekä pakollisiin että muuten itselle tärkeisiin asioihin.

Vierailija
12/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli se paha päivä, kun sairastuin. Sairaalassa meni yli viikko, lääkeisiin meni muutamassa kuukaudessa monta sataa euroa ja polimaksuihinkin meni melkein kaksisataa. Palkallinen saikku oli neljä viikkoa, sitten tipuin Kelan sairauspäivärahalle, joka oli tuntuvasti palkkaa pienempi. Onneksi oli säästöjä, mutta kaikki ne meni tuon puolen vuoden aikana.

Vierailija
13/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli se paha päivä, kun erosin. Jos ei olisi ollut säästöjä niin en tiedä millä olisin maksanut kaikki takuuvuorat, vuokran, uudet huonekalut ja kaiken muun minkä jouduin ostamaan uuteen asuntooni. Ja vieläkin on säästöjä. Enkä ostanut velaksi mitään tai lainannut keneltäkään. Kyllä säästäminen on ihan hyvä asia minusta.

Vierailija
14/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on ihan liian ruusuinen kuva sosiaaliturvasta ja vakuutuksista. Esimerkkejä:

* Sairastumisen ajalta saa palkkaa tes:stä riippuen noin 1-2kk. Sen jälkeen tippuu sairauspäivärahalle joka on noin 40% palkasta. 

* Julkisella puolella voi hoitoja joutua jonottamaan kuukausi-, jopa vuosikaupalla. Rahalla pääsee yksityiselle heti.

* Työttömyyspäiväraha on ansiosidonnaisenakin vain noin 30-60% palkasta (mitä isompi palkka, sen vähemmän suhteessa aiempaan palkkaan). Jos työttömyys venyy yli sen kahden vuoden, onkin peruspäiväraha noin 500e/kk.

* Vakuutuksissa on isot ikävähennykset. Esim. jos 20 vuotta vanha koti palaa, sillä ei rakennetakaan vastaavaa tilalle vaan vakuutus korvaa hatusta heittämällä noin puolet uuden rakentamisesta. Ilman omaa rahaa jää rakentamatta.

Jos sinä nyt elät niin että koko tili menee, niin olet heti pulassa jos esim. sairastut tai jäät työttömäksi - mitenkäs vähennät kulutustasi sen ~50% jos jo nyt elät kädestä suuhun?

Vierailija
15/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintäin 10 % netosta pistän säästöön.  Jos esim. pesukone menee rikki, ei tarvitse uutta ostaa osamaksulla vaan voi mennä kauppaan ja sanoa "1 pesukone, kiitos".  Tuo prosenttimäärä on niin pieni, etten itse ole katsonut sitä vyön kiristykseksi vaikka isoa palkkaa en saakaan.  Suosittelen muillekin :)

Vierailija
16/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:06"]

Ymmärrän että säästetään jotan isompaa hanketta varten kuten asuntoa tai autoa. ymmärrän senkin, että säästöön jää rahaa koska tulot on isommat kuin menot, mutta en ymmärrä sitä säästämistä että pakko laittaa toiselle tilille tietty summa säästöön joka kuukausi ja sitten kiristellään vyötä kun ei ole varaa mihinkään. 

[/quote]

Tuhansien eurojen säästöt sijoitettuna tuottavatt jo joitakin kymmeniä tai satoja euroja vuodessa, voi sitten säästää nekin rahat sinne sijoituksiin kasvattamaan varallisuuspottia ja sijoitettuna pitävät kotimaista yritystoimintaa kotimaisina omistuksina ja kotimainen yritystoiminta ja kotitaloudet saavat kotimaista lainarahoitusta piensijoittajilta. Sitten kun sijoitukset ovat riittävän isoja voi tuottoa alkaa ottamaan ulos eli säästöt alkavat tuottaa...

Vierailija
17/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:06"]

[/quote]

Tuhansien eurojen säästöt sijoitettuna tuottavatt jo joitakin kymmeniä tai satoja euroja vuodessa, voi sitten säästää nekin rahat sinne sijoituksiin kasvattamaan varallisuuspottia ja sijoitettuna pitävät kotimaista yritystoimintaa kotimaisina omistuksina ja kotimainen yritystoiminta ja kotitaloudet saavat kotimaista lainarahoitusta piensijoittajilta. Sitten kun sijoitukset ovat riittävän isoja voi tuottoa alkaa ottamaan ulos eli säästöt alkavat tuottaa...
[/quote]Mut mitä iloa niistä on sulle siellä tilillä? Sä voit kuolla viikon päästä ja rahoja et saa mukaan, vaan joku onnellinen perii ne ja nauttii omasta elämästään kun sä et halunnu.

Vierailija
18/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsia.

Vierailija
19/19 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:06"] Ymmärrän että säästetään jotan isompaa hanketta varten kuten asuntoa tai autoa. ymmärrän senkin, että säästöön jää rahaa koska tulot on isommat kuin menot, mutta en ymmärrä sitä säästämistä että pakko laittaa toiselle tilille tietty summa säästöön joka kuukausi ja sitten kiristellään vyötä kun ei ole varaa mihinkään.  Sitten tämä pahan päivän varalle säästäminen. Mikä niin paha päivä voi tulla, ett joudut säätösi siihen tuhlaamaa? Työttömyys?? Saat ansiosidonnaista ja muita tukia. Talo palaa?? Vakuutukset on sitä varten. Sairastuminen?? Et silloinkaan jää tyhjän päälle. En ole rikas ja minulla on vain yksi tili jolla olen pärjänny aina. Tilillä on 130e ja maanantaina tulee lisää. Nautin elämästäni tässä ja nyt enkä siltikään elä kädesä suuhun. Tuo raha riittää komeasti viikonlopun rientoihin.  Mitä hyötyä on tuhansien säästöistä jos en niistä pääse nuttimaan?? [/quote] Tuhansien eurojen säästöt sijoitettuna tuottavatt jo joitakin kymmeniä tai satoja euroja vuodessa, voi sitten säästää nekin rahat sinne sijoituksiin kasvattamaan varallisuuspottia ja sijoitettuna pitävät kotimaista yritystoimintaa kotimaisina omistuksina ja kotimainen yritystoiminta ja kotitaloudet saavat kotimaista lainarahoitusta piensijoittajilta. Sitten kun sijoitukset ovat riittävän isoja voi tuottoa alkaa ottamaan ulos eli säästöt alkavat tuottaa... [/quote]Mut mitä iloa niistä on sulle siellä tilillä? Sä voit kuolla viikon päästä ja rahoja et saa mukaan, vaan joku onnellinen perii ne ja nauttii omasta elämästään kun sä et halunnu.

[/quote]

Miten säästäminen estää minua nauttimasta omasta elämästäni? Eihän tuhansien eurojen säästäminen esimerkiksi satasen tai pari kuukaudessa säästämällä merkitse kieltäytymistä oikeastaan mistään. Lisäksi sitten kun säästö alkaa tuottaa niin on mahdollisuuksia sellaisiin nautintoihin joihin ei ikinä ole varaa sellaisella, joka käyttää ne säästetyt sata-parisataa euroa/kk nautintoihin. Sitäpaitsi saapahan perikunnan iloiseksi kun perivät aikanaan.