Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoinen suksija

Epätoivoinen
03.02.2022 |

Osaako kukaan neuvoa, millaiset sukset voisi ostaa reilusti ylipainoinen sohvaperuna, joka haluaisi kuitenkin lähteä vähän liikuttamaan itseään? Monta vuotta kateellisena katsonut, kun ihmiset sivakoivat ihanilla keleillä ulkona laduilla. Mutta edellinen suksikokemus on vuosien takaa, jolloin hiihto oli silkkaa piinaa, kun ei luistanut pätkääkään eteenpäin, kun massa painoi suksen latua vasten. Voisiko luistelusukset toimia? Entäs ne optigripit? Tai mihin kohtaan sitä suksea voidetta tulisi laittaa, että sillä jotenkin pääsis eteenpäin? Ylämäkeen en todellakaan haluais mennä, mutta eikai niitä kokonaan välttämäänkään pysty.
Vai onko se tässäkin lajissa vaan todettava, että läskit pysykööt jatkossa vaan sohvalla syömässä. Liikunnan ilot ja luonto on tarkoitettu vaan normaalipainoisille, kuten ulkoiluvaatteetkin.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihto on tarkoitettu normaalipainoisille. Ärsyttää kun joutuu ohittamaan hitaampia lyllertäjiä ladulla. 

Myös normaalipainoinen voi olla hidas hiihtäjä ja aina on joki nopeampi hiihtäjä. Itse hitaana ylipainoisena väistän kun huomaan jonkun nopeamman tulevan. Hiihdän kyllä niin rauhallisissa paikoissa, että ei kauheasti muita näy.

Vierailija
62/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ihan näinkään. Luisteluhiihdossa liian löysä suksi on kuin hiihtäisit suksilla hiekkamäkeä ylös. Ts. luistoa  ei vaan ole.

Löysä luistelusuksi myös karkaa alta.

Kyllähän asianlaita on niin, että on sitten kyseessä luistelu- tai perinteisen suksi, niin välineiden pitää olla oikein mitoitetut niin jäykkyydeltään, kuin pituudeltaankin, muuten hiihtämisestä tulee tervanjuontia ja mielenkiinto loppuu lyhyeen.

Hiihto on välineurheilua/liikuntaa, jossa välineet pitää olla kunnossa.

Olosuhteilla on myös merkitystä. Omat luistelusukset on kevyemmiltä päiviltä, edelleen hyvät pehmeällä lumella, mutta kovalla alustalla karkaa alta. Nyt onkin ollut ihanaa pitkästä aikaa luistella, kun on sopiva alusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä painan 128kg ja ostin viime talvena karvapohjasukset paikalliselta mieheltä joka myy välineitä toiminimellä. Ei kysynyt mun painoa. Sukset on jäykät ja pituus 205cm, mun pituus 170cm. Hyvin onnistuu hiihto.

Melkosen pitkät sukset myi, kun suositus pituudellesi on 185-195, mutta ilmeisesti ei paikalliselta mieheltä löytynyt edes 195 sentisenä tarpeeksi jäykkää paria ja halusi sulle välttämättä sukset myydä. No kyllähän noilla varmaan vähemmän mutkasilla laduilla pärjäilee.

Vierailija
64/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihto on tarkoitettu normaalipainoisille. Ärsyttää kun joutuu ohittamaan hitaampia lyllertäjiä ladulla. 

Näin mäkin epäilen asian laidan olevan. Vauhdikkaita hiihtoja. /ap

Vierailija
65/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä painan 128kg ja ostin viime talvena karvapohjasukset paikalliselta mieheltä joka myy välineitä toiminimellä. Ei kysynyt mun painoa. Sukset on jäykät ja pituus 205cm, mun pituus 170cm. Hyvin onnistuu hiihto.

Melkosen pitkät sukset myi, kun suositus pituudellesi on 185-195, mutta ilmeisesti ei paikalliselta mieheltä löytynyt edes 195 sentisenä tarpeeksi jäykkää paria ja halusi sulle välttämättä sukset myydä. No kyllähän noilla varmaan vähemmän mutkasilla laduilla pärjäilee.

Mä halusin aivan välttämättä sukset ostaa eikä paljon ollut vaihtoehtoja. En hiihdä mitään mutkaisia ja mäkisiä latuja. Lisäksi pidemmät sukset on paremmat kun painoa on paljon.

Tuolta kun taulukkoa katsoo niin kyllä pitää painavalla olla pidempi suksi.

https://maaninganmahti.sporttisaitti.com/@Bin/173689/Hiihtovalinetauluk…

Vierailija
66/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole noin. 

T:Se joka kertoi olevansa 128kg ja hiihtävänsä.

Vierailija
67/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäykät. Suksien pitoalueiden (monon alla) pitäisi olla ilmassa, kun seisot paikallaan.

Siinä on vaan se ongelma, että jos ylipainoinen ostaa pertsan sivakat ihan itselleen sopivinakin jäykkyydeltään, niin eipä tarvi kauaa hiihdellä, kun et saa niitä pitämään enää millään. Nimittäin varsinkin reippaasti ylipainoisella sitä massaa lähtee alussa reipaastikin, kun aloittaa kuntoilun, varsinkin kun siinä kohtaa yleensä aletaan katselemaan vähän sen syömisenkin perään. Ylipainoisen olisikin hyvä ensin pudottaa kunnolla painoaan, ennen kuin sukset hommaa, varsinkin jos niihin meinaa vähänkään enemmän sijoittaa. Tokihan voi ostaa alkuun halvat käöytetyt ja satsata enemmän vasta sitten, kun alkaa olemaan lähempänä normipainoa.

Olen eri mieltä. Heti vaan sukset, sitten kun on laihtunut niin paljon, että ne eivät ole sopivat, toriin sukset ja uudet alle, siteet voi toki säästää. Ei se nyt niin mahdoton investointi ole. Syy tähän se, että hiihto on parasta liikuntaa, joten ylipainoinen hyötyy siitä, jos haluaa pudottaa painoaan lihaskunnon kohentamisen ohessa.

No periaatteessahan me ollaan kyllä samoilla linjoilla, kuten tuossa viimeisessä virkeessä mainitsinkin. Kuitenkin jos on totaalinen sohvaperuna, jolla ei ole pohjalla minkäänlaista liikuntaa, niin suosittelisin kyllä aloittamaan ihan kävelyllä. Hiihto on aika rankka laji aloittaa täysin nollasta, joten siinä lentää helposti sukset nurkkaan, kun tulee puolikuolleena ensimmäiseltä hiihtolenkiltä ja seuraavan viikon on paikat niin kipeenä, ettei pääse edes sängystä ylös.

Olen eri mieltä. Hiihto on sohvaperunallekin hyvä laji siksi, että sitä on helppo harrastaa tarpeeksi pienellä rasitustasolla. Pitää vain hiihtää tarpeeksi hitaasti ladulla, jossa ei ole paljon mäkiä. Esimerkiksi järven ja meren jäälle vedetyt ladut ovat tässä hyviä. Joillakin paikkakunnilla on myös lentokentän ympärille vedetty tasaisia latuja. Toki kävelykin on sohvaperunalle sopiva laji, mutta hiihto on selvästi monipuolisempaa.

Huonokuntoiselle aloittelijalle suosittelen enemmän perinteisen suksia kuin luistelusuksia. Luistelutyyli vaatii hitaassakin vauhdissa kovempaa kuntoa ja parempaa tekniikkaa kuin rauhallinen perinteisen hiihto.

Joo, en ollut lähtemässäkään luisteluhiihtoon vaan tiedustelin, että josko luistelusukset sopis ylipainoiselle perinteisen hiihtoon. Ja todellakin, hyvää fiilistä minäkin haluasin lähteä kauniilla kelillä hakemaan laduilta. Kuka tietää, vaikka innostus kasviksi ja joskus voisi mennä vaikka muuallakin kuin jäälle/lentokentän ympärille.

Vierailija
68/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sitten oikein painat? Vaikea uskoa, ettei muka mitään löytyisi.

Ei liene olennaista, mutta jos joku on asiasta tietoinen tai kenties kokenut saman, niin olisi osannut ohjeistaa oikean tiedon lähteille. 

Onhan se nyt olennainen tieto. Ihan eri asia, etsiikö suksia esim. 100 kiloiselle vai 180 kiloiselle. Ensimmäiselle löytyy heittämällä vaikka mitä vaihtoehtoja ihan joka liikkeestä, jälkimmäiselle sitten voi jo tarvita vinkkejä oikeasti hyvistä paikoista ostaa.

No joo, jos ihan joka liikkeestä löytyisi ratkaisu, sen perään nyt tuskin tarttls täällä kysellä. Vaikkei nyt ihan tossa toisessa antamassasi esimerkissä ollakaan, niin noita paikkoja tai

Välinesuosituksla tietäjältä olinkin hakemassa. /ap

Vierailija
69/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mitoiltani 150cm/132kg ja hiihdon aloittaminen kiinnostaisi myös. Olen kotona treenaillut punttipenkillä ja käsipainoilla muutamia kuukausia, mutta olisi mukavaa vaihtelua kokeilla hiihtoa. Mahtaakohan mitoillani löytää mistään sopivia suksia? Hävettää mennä mihinkään urheiluliikkeeseen kyselemään, mutta ehkä se on pakko.

Vierailija
70/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen on hankalaa jos paino vaihtelee. Luistelutyyli silloin parempi koska ei haittaa vaikka taipuisi joskus liikaa.

En tiedä tehdäänkö edes suksia reilusti ylipainoisille, tuskin niitä myytäisiin paljon.

Niin voihan olla tosiaan niin. Harvemmin ylipainoisilla(kaan) se paino mitään hirveesti vaihtelee, kun kerran on saavuttanut ’tasapainon’.

Ylipainoisten tulis vaan jatkaa sohvalla mässyttämistä, eihän heille kukaan valmista edes urheiluvaatteita. Onneksi kenkiä ei sentään valmisteta painon mukaan, et pääsee edes kauppaan välillä ostamaan lisää syömistä. /ap

Vierailija
71/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mitoiltani 150cm/132kg ja hiihdon aloittaminen kiinnostaisi myös. Olen kotona treenaillut punttipenkillä ja käsipainoilla muutamia kuukausia, mutta olisi mukavaa vaihtelua kokeilla hiihtoa. Mahtaakohan mitoillani löytää mistään sopivia suksia? Hävettää mennä mihinkään urheiluliikkeeseen kyselemään, mutta ehkä se on pakko.

Tuolla eräs laittoi linkin mistä oli löytänyt sukset. Ehkä sullekin sieltä? Muita vinkkejä ei ole vielä tullut . Muita pohdintoja toki, että miten hiihtämisellä paino voi tippua ja sit hankitut välineet voivat jäädä huonoksi. Se tässä mietityttääkin eniten. /ap

Vierailija
72/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne Malmin lentokentälle, ei oo mäkiä.

Lainaa joltain himohiihtäjältä vanhat sukset ja kokeile ensin niitä. Mulla on aina toiminut paremmin vähän liian lyhyet ja kevyemmän painoluokan sukset. Nanogripit ei pidä kuin nollakelissä ja karvapohjat ei luista kunnolla. Perinteiset pertsat ja pitoteippiä 3-3 (pohjassa on asteikko siteen kohdalla).

Hiihtäminen on sikakivaa. Ja hei Youtubessa on tekniikasta videoita, kandee katsoa!

Todella fiksu kirjotus jonka tähän lainasin.Aihe sopii kaikille jotka eivät hihtänet miesmuistin kiloista huolimatta. Kanataa aloitelijoiden mennä kierätyskeskus tai työtömien kirpis ostaa ensin käytetyt sukset ja testaa hoituuko homma edes. Toisalta jos raha toki uudet ja varastointin sit kellarin täyteeksi,jos homma kusee.

Vierailija
73/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäykät. Suksien pitoalueiden (monon alla) pitäisi olla ilmassa, kun seisot paikallaan.

Siinä on vaan se ongelma, että jos ylipainoinen ostaa pertsan sivakat ihan itselleen sopivinakin jäykkyydeltään, niin eipä tarvi kauaa hiihdellä, kun et saa niitä pitämään enää millään. Nimittäin varsinkin reippaasti ylipainoisella sitä massaa lähtee alussa reipaastikin, kun aloittaa kuntoilun, varsinkin kun siinä kohtaa yleensä aletaan katselemaan vähän sen syömisenkin perään. Ylipainoisen olisikin hyvä ensin pudottaa kunnolla painoaan, ennen kuin sukset hommaa, varsinkin jos niihin meinaa vähänkään enemmän sijoittaa. Tokihan voi ostaa alkuun halvat käöytetyt ja satsata enemmän vasta sitten, kun alkaa olemaan lähempänä normipainoa.

Olen eri mieltä. Heti vaan sukset, sitten kun on laihtunut niin paljon, että ne eivät ole sopivat, toriin sukset ja uudet alle, siteet voi toki säästää. Ei se nyt niin mahdoton investointi ole. Syy tähän se, että hiihto on parasta liikuntaa, joten ylipainoinen hyötyy siitä, jos haluaa pudottaa painoaan lihaskunnon kohentamisen ohessa.

No periaatteessahan me ollaan kyllä samoilla linjoilla, kuten tuossa viimeisessä virkeessä mainitsinkin. Kuitenkin jos on totaalinen sohvaperuna, jolla ei ole pohjalla minkäänlaista liikuntaa, niin suosittelisin kyllä aloittamaan ihan kävelyllä. Hiihto on aika rankka laji aloittaa täysin nollasta, joten siinä lentää helposti sukset nurkkaan, kun tulee puolikuolleena ensimmäiseltä hiihtolenkiltä ja seuraavan viikon on paikat niin kipeenä, ettei pääse edes sängystä ylös.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että hiihto on paras talviliikuntalaji ja painonpudotuksen kannaltakin erittäin hyvä ja tehokas liikuntamuoto. Ihan halpa painonpudotusmuoto se ei kuitenkaan ole, koska se vaatii jo aloittaessa kohtuullisen investoinnin, jos välineitä ei lainkaan ole ja painon reippaamin pudotessa on edessä välineiden päivitys.

Kuitenkin on niin, että ei ole mitään sen mahtavampaa, kuin aurinkoisilla kevättalven hangilla, ottaa eväitä reppuun ja lähteä hiihtoretkelle kauniisiin maisemiin ja muutaman viikon päästähän ne on taas kyseiset unelmakelit tarjolla.

No tämä vika kpl on se, miksi myös minä haluaisin kokea hiihtämisen ilon. Rankkuuden voin kuvitella, mutta sen riskin olisin valmis ottamaan. /ap

Vierailija
74/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole noin. 

Muistatko mistä ostit suksesi? /ap

Vierailija
75/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 160-senttinen normaalipainoinen nainen. Ihan urheilukaupan myyjän avustuksella ja sovittamalla ostin 192-senttiset perinteisen sukset yli 10 vuotta sitten. Eivät tunnu yhtään liian pitkiltä ja ilmeisen hyvin toimivat myös siitä päätellen, että tosi harvoin kukaan menee minusta perinteisellä ohi, kun taas minä saan ohitella muita hiihtäjiä jatkuvasti.

Tällä perusteella sanoisin, että minua 10 cm pidemmälle selvästi ylipainoiselle henkilölle 205-senttiset sukset eivät ole älyttömän pitkät.

Vierailija
76/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole noin. 

Muistatko mistä ostit suksesi? /ap

Ostin paikalliselta mieheltä joka myi suksia toiminimellä päivätyönsä ohessa. Ei enää myy. Rossignol-merkkiset sukset ostin.

Vierailija
77/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huonokuntoinen aloittelijakin voi hyvin aloittaa liikunnan hiihdolla, mutta silloin ei pidä aloittaa millään muutaman kilometrin lenkillä, vaan tasaisella kilometrin tai kahden lenkillä. Näin lihakset tottuvat vähitellen eivätkä ole täysin jumissa päiväkausia.

Vierailija
78/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset karvakolmiosukset on hyvät!

Vierailija
79/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos karvapohjasukset eivät luista, vaikka jäykkyys on oikea, niin vikana on todennäköisesti luistovoiteen puute. Karvapohjasuksia ei ole tarkoitettu täysin voiteluvapaiksi, vaan karva-alueen ulkopuolelle on tarkoitus laittaa luistovoidetta. Luistovoitelu on kuitenkin selvästi pitovoitelua helpompaa, koska sama luistovoide toimii tarpeeksi hyvin joka kelillä, jos ei ole tarve optimoida suksia kilpahiihtoon, jossa jo sekuntien erot ratkaisevat. Luistovoiteluun on myös saatavissa pikavoiteita, joiden levittäminen on tosi nopeaa ja helppoa.

Vierailija
80/90 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sukset ei ole oikeasti niin pitkiä kuin lapussa lukee. Mulla on esim. 165cm naisena perinteisen suksi joka on 197cm, mutta se oikea pituus on about 193cm. Kilpahiihtäjien harjoitussuksi, joka on todella miellyttävä hiihtää. Pelkästään sen suksen pituus ei ratkaise, vaan suksien välillä on tosi paljon eroja esimerkiksi sen hiihdettävyyden kannalta.