Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvun kastemekko + kakoset, mitä tehdä?

Vierailija
11.06.2015 |

Meillä on suvussa kiertänyt 1800-luvulta asti kastemekko, jossa on kastettu mm. isoisoisäni, mummini, äitini sisaruksineen, minut sisaruksineni, esikoisemme... mutta mitä tehdä nyt kun lapsosia tuli kerralla kaksi? Kuinka muissa monikkoperheissä on selviydytty tälläisistä tilanteista?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:49"]

Kastakaa vauvat nakuna.

[/quote]

Eikös valkoisen kastemekon hörhelöineen kuulukin kuvata vauvan puhtautta ja viattomuutta? Nakuna lapsi olisi puhtaimmillaan. Ehkä joku valkoinen harso vaipaksi ettei maitokakat lennä sylikummin pyhävaatteille.

[/quote]

Ja pitkä mekko symboloi, että Jumalan armo on ihmistä suurempi.

Vierailija
42/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:39"]

Onko toi nyt ongelma? Vaihdatte välillä mekon vauvalta toiselle? Meillä vauvat vaihtoivat muutenkin vaatteita ristiäisissä. Olin valinnut kullekin kolmesta pojastamme neljä eri asukokonaisuutta, jotka kävimme välillä vaihtamassa, ja sitten seremonia taas jatkui.

[/quote]

Oletko sinä New Yorkin (tai jonkin muun kaupungin) ns. täydellinen nainen? :D :D

[/quote]

Hehheh, en nyt sentään! Minulla on vain taiteellista silmää ja haluan kaiken olevan kaunista.

[/quote]

Mutta että neljä! Montako tuntia tilaisuus kesti? Miten kauan meni asukokonaisuuksien vaihtoon? Oliko vieraille tarpeeksi kuohuviiniä tarjolla, että jaksoivat odotella tyhjänpanttina?

[/quote]

En nyt muista kestoa mutta aika pitkä oli, meillä oli välissä pari musiikkiesitystäkin. Asujen vaihtaminen oli helppoa ja olin pyytänyt pari läheisintä ystävätärtäni ikään kuin kaasoiksi tms auttamaan siinä.

[/quote]

Punastuin. Myötähäpeä iski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heität tietty toisen lapsen roskiin ja kastat toisen siinä perintömekossa. Ei voi olla noin vaikeeta!

Vierailija
44/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tyttö ja poika, niin pojalle sitten. Muissa tapauksissa en osaa sanoa miten tekisin

Vierailija
45/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti molemmille uudet mekot. Tai käsittääkseni kirkolta voi lainata mekkoja myös.
Mutta itse olisin näin aikuisena todella loukkaantunut jos kaksoissiskoni olisi kastettu perintömekossa ja minua ei. Olen siis oikeasti kaksonen, onneksi meille oli juurikin kirkon lainapuvut, monia muita loukkauksia olen kyllä saanut vanhemmiltani kokea lapsuudessa. Hyvin selviä osoituksia siitä kuinka toinen sisko oli aina tärkeämpi ja arvokkaampi.

Vierailija
46/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:27"]Tunkekaa 2 vauvaa samaan kolttuun [/quote] Niin päin että molemmista näkyy pää. Voi ristiäisvieraat yllättyä.

[/quote]

Hirnahdin. Kannatetaan!

Vierailija
47/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ompelin tuplille omat kastemekot. Sanoin, että maailma ei romahda, vaikka lapset uudet mekot saavatkin, ovatpahan jotain sellaista, mitä nykylapsilla enää harvoin on eli äidin ihan itse tekemät.

Vierailija
48/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle suvun kastemekko, toiselle uusi johon otatte vanhasta kastemekosta esim satiininauhan. Tällöin kumpikin saa "osansa" suvun perinteestä

Vierailija
49/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nyt on annettava vähemmän miellyttävä lapsi adoptioon, ei muu auta, eiei.

Vierailija
50/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on ollut paljon kaksosia, mutta säilössä vain yksi kastemekko. Uusimmilla vauvoilla toisella oli tämä vanha puku ja toiselle ommeltiin samannäköinen uusi puku. Kankaissa ja valkoisen sävyissä oli tottakai eroa, että ei ihan ontumaton ratkaisu.

Vierailija
51/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:51"]

Onko toi nyt ongelma? Vaihdatte välillä mekon vauvalta toiselle? Meillä vauvat vaihtoivat muutenkin vaatteita ristiäisissä. Olin valinnut kullekin kolmesta pojastamme neljä eri asukokonaisuutta, jotka kävimme välillä vaihtamassa, ja sitten seremonia taas jatkui.

[/quote]

Oletko sinä New Yorkin (tai jonkin muun kaupungin) ns. täydellinen nainen? :D :D

[/quote]

Hehheh, en nyt sentään! Minulla on vain taiteellista silmää ja haluan kaiken olevan kaunista.

[/quote]

Mutta että neljä! Montako tuntia tilaisuus kesti? Miten kauan meni asukokonaisuuksien vaihtoon? Oliko vieraille tarpeeksi kuohuviiniä tarjolla, että jaksoivat odotella tyhjänpanttina?

[/quote]

En nyt muista kestoa mutta aika pitkä oli, meillä oli välissä pari musiikkiesitystäkin. Asujen vaihtaminen oli helppoa ja olin pyytänyt pari läheisintä ystävätärtäni ikään kuin kaasoiksi tms auttamaan siinä.

[/quote]

Ahaa, ymmärsin ensin, että kyse oli ristiäisistä, mut olikin muotinäytös.

Vierailija
52/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette voi oikeasti ehdottaa että vaatteita vaihdetaan kesken kirkollisen toimituksen.

Molemmille uudet mekot tai molempien suvusta mekko.

Meillä on kaapiss yksi 80 vuotta vanha mekko, tosi kaunis.

Vierailija
53/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaste kuuluu uskoontulleelle.

Vierailija
54/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:35"]

Meidän suvussa on ollut paljon kaksosia, mutta säilössä vain yksi kastemekko. Uusimmilla vauvoilla toisella oli tämä vanha puku ja toiselle ommeltiin samannäköinen uusi puku. Kankaissa ja valkoisen sävyissä oli tottakai eroa, että ei ihan ontumaton ratkaisu.

[/quote]

Toisaalta jos teilläkin on 1800-luvulta asti oleva sukumekko niin kyllähän se jossain vaiheessa haperoituu käyttökelvottomaksi. Sitten on tuo kaksoselle tehty kopio johon voi vaikka pelastaa pienen palan vanhaa mekkoa. Näin perinne säilyy.

Vierailija
55/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:50"]

Hei!

Meillä oli vähän vastaava tilanne kolme vuotta sitten! Miehen suvun mekko oli ja sitä haluttiin ehdottomasti käyttää. Minun suvun mekko oli siskollani ja hän ei sitä syystä tai toisesta halunnut lainata. Ratkaisumme oli, että ompelutaitoinen anoppini teki heidän suvun mekosta kaksoiskappaleen. Ihan täysin identtistä oli mahdotonta saada (pitsinauhat ym.) mutta valokuvissa katsottuna mekot ovat kyllä hyvin samanlaiset.

[/quote]

Aika narttu sisko sinulla.

Vierailija
56/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Lähinnä tuli mieleen se yksi bridezilla, jolla oli kuusi (6) morsiuspukua ja myös käytti niitä kaikkia, because she can.

Vierailija
57/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kastetoimitus yhdelle lapselle, sitten toiselle, ja välissä kastepuvun vaihto. 

Tai käytte ostamassa Jokerien fanikaupasta molemmille lätkäpaidat.

Vierailija
58/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:27"]Tunkekaa 2 vauvaa samaan kolttuun
[/quote]
Niin päin että molemmista näkyy pää.
Voi ristiäisvieraat yllättyä.
[/quote]

Ei saa nauran täällä :Dd

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän