Minulla sopimus huijata valtiolta ansiosidonnaista
Minulla on nykyiseen järjestelmään ja elämäntilanteeseeni sopiva optimiratkaisu.
Olen puolen vuoden pätkissä leppoisissa töissä 3000€ mediaanipalkalla kaverini firmassa ja tämän jälkeen aina kaksi vuotta niiden välissä lomalla hieman alle 2000€ ansiosidonnaisella, josta kertyy eläkettä (eikä esim. vaikuta pääomatulot) saman verran kuin vastaavan suuruisesta palkasta toisin kuin työmarkkinatuesta.
Eli kaveriyrittäjäni antaa lahjakortin valtion suureen tukiaiseen kahden vuoden pätkissä työllistämällä minut puoleksi vuodeksi mediaanipalkalla.
Kuten reiluun kaupankäyntiin kuuluu, lahjoitan tästä päivärahasta käteisellä 10% yrittäjäkaverilleni kustakin kahden vuoden ansiosidonnaisesta tukijaksosta.
Suosittelen muitakin rakentamaan ja kehittämään samanlaisia optimaalisia kohtuullisen elintason turvaavia ratkaisua, jotka mahdollistavat maksimaalisen vapauden ja harrastusmahdollisuudet valtion kirstusta.
Kommentit (23)
Minulla on samanlainen diili, mutta kahden eri kaverin kanssa, joten olen vuorotellen heillä töissä 3 kk jaksot.
"En minä ainakaan saa kolmen tonnin palkallani kahta tonnia ansiosidonnaista. Ennemminkin reilun puolet kolmesta tonnista. Ei lyö leiville."
Minulla on oma velaton asunto ja pääomatulojakin. Kyllä minä ainakin tuolla pärjään. Vapaus ja harrastukset ovat minulle tärkeitä. En halua ahertaa pelkästään suurien rahojen takia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:30"]"En minä ainakaan saa kolmen tonnin palkallani kahta tonnia ansiosidonnaista. Ennemminkin reilun puolet kolmesta tonnista. Ei lyö leiville."
Minulla on oma velaton asunto ja pääomatulojakin. Kyllä minä ainakin tuolla pärjään. Vapaus ja harrastukset ovat minulle tärkeitä. En halua ahertaa pelkästään suurien rahojen takia.
[/quote]
Ok, mutta ansiosidonnaisen määrä ei siis 2000€ ole 3000€ tuloilla.
Saanko kysyä, mistä haet ansiosidonnaisesi?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:34"]Melkein on. n. 1700 euroa kuussa.
[/quote]
Miinus verot vähintään 20 % eli jää todella kauas 2000€. Noissa tuloisaa jo se 300€ vähemmän on iso raha.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:33"]Saanko kysyä, mistä haet ansiosidonnaisesi?
[/quote]
Kassastahan se yleensä haetaan, oli liiton tai pelkän kassan jäsen.
"Saanko kysyä, mistä haet ansiosidonnaisesi?"
Ansiosidonnaiseni maksetaan valtion työttömyysvakuutusrahastosta ja sen tilittää Loimaan kassa. Niin käsittääkseni se muillakin menee. Olisi yksinkertaisempaa, jos nämä valtion verorahat voitaisiin tilittää Kelasta ja lakkauttaa tuollaiset turhat kassat.
ap
"Melkein on. n. 1700 euroa kuussa.
Miinus verot vähintään 20 % eli jää todella kauas 2000€. Noissa tuloisaa jo se 300€ vähemmän on iso raha."
Jos on oma velaton asunto ja pääomatuloja, eiköhän tuo riitä minulle hyvin vapauden toteuttamiseen. En tarvitse ökytuloja vain leuhkiakseni niitä muille.
ap
Eihän tuo mitään huijaamista ole. Tulojen optimointia vain. Sitähän ne rikkaatkin harrastavat verosuunnittelullaan. Olisipa itsellänikin tuollainen kaverin firma, jonne päästä sovitusti pätkissä töihin. Toisaalta kaverisi osaa ottaa myös hyödyn tilanteestasi.
Mitä erikoista tuossa on??? Noinhan toimii kymmenettuhannet muutkin.
Työnantajani luulee minun laiskottelevan puolet vuodesta tahallani, eikä aio jatkaa siksi enää kesätöitäni.
Satuin kysymään, josko työn pituutta voisi jatkaa 5kk--->6kk, koska se vaikuttaa ansiosidonnaiseen.
Nyt minua luullaan työnvieroksujaksi.
Kysyin, jotta selusta olisi turvattu, jos ei löydy töitä työn loppumisen jälkeen. Onneksi löytyi.
Typerää, että jotkut olettavat omiaan!!!
"Mitä erikoista tuossa on??? Noinhan toimii kymmenettuhannet muutkin."
Totta. Mutta harva kuitenkaan voi optimoida tuota niin hyvin, että on pystyy olemaan 4/5 ajasta vapaalla ja 1/5 töissä. Eli valtion syklin kiertonopeus on tällä hetkellä 2.5 vuotta, josta 0.5 vuotta ollaan töissä. Ennen se oli 8 kuukautta. Kompensaationa maksan kaveriyrittäjälle pimeästi 10% saamistani ansiosidonnaisista.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:49"]
"Mitä erikoista tuossa on??? Noinhan toimii kymmenettuhannet muutkin."
Totta. Mutta harva kuitenkaan voi optimoida tuota niin hyvin, että on pystyy olemaan 4/5 ajasta vapaalla ja 1/5 töissä. Eli valtion syklin kiertonopeus on tällä hetkellä 2.5 vuotta, josta 0.5 vuotta ollaan töissä. Ennen se oli 8 kuukautta. Kompensaationa maksan kaveriyrittäjälle pimeästi 10% saamistani ansiosidonnaisista.
ap
[/quote]Kunnan työntekijänä pystyy olemaan puoli vuotta erilaisilla lomilla ja saikuilla täydellä palkalla ja toiset puoli vuotta töissä. Been there, done that. Eikä tarvii turvautua mihinkään ansiosidonnaisiin, vaan saa täyden palkan joka kasvattaa eläkettä koko ajan + lomatkin vielä kertyy jatkuvasti. Rahaa tulee vaikkei tekisi mitään. Mihin tässä oikein joutuu kaikkien noiden vapaiden ja lomien kanssa?
"Kunnan työntekijänä pystyy olemaan puoli vuotta erilaisilla lomilla ja saikuilla täydellä palkalla ja toiset puoli vuotta töissä. Been there, done that. Eikä tarvii turvautua mihinkään ansiosidonnaisiin, vaan saa täyden palkan joka kasvattaa eläkettä koko ajan + lomatkin vielä kertyy jatkuvasti. Rahaa tulee vaikkei tekisi mitään. Mihin tässä oikein joutuu kaikkien noiden vapaiden ja lomien kanssa?"
Olen terve. En voi pelleillä lääkärien kanssa saadakseni harrasteaikaa 2 vuoden jaksoissa ilman huolta.
ap
Tuollaisten ihmisten vuoksi ansiosidonnaisuuden kestoa pitäisi lyhentää ja työssäoloehtoa huomattavasti pidentää. Toivottavasti nämä ystävät, jotka tarjoavat tällaisille työpaikkoja tajuavat, että rahoittavat näitä loisia ei vain tarjoamalla työtä vaan myös maksamillaan veromarkoilla ja tekevät itse pitkää päivää yrittäjinä. Ymmärrän jos tilanne on pakotettu, on vain tarjolla pätkää, että nostaa välissä ansiosidonnaista, mutta jos joku oikein työkseen toimii näin on se loisimista muiden rahoilla. Tämän vuoksi myös kaikki hyvä loppuu aikanaan, koska on aina näitä, jotka kahmivat itselleen maksimaaliset edut. Ja joku vielä ihmettelee, miksi rahahanat ovat sulkeutumassa.
Mitä luulette että isot herrat tekee?
"Toivottavasti nämä ystävät, jotka tarjoavat tällaisille työpaikkoja tajuavat, että rahoittavat näitä loisia ei vain tarjoamalla työtä vaan myös maksamillaan veromarkoilla ja tekevät itse pitkää päivää yrittäjinä."
Kuten sanoin, maksan pimeästi kaveriyrittäjälle 10% ansiosidonnaisesta takaisin. Eli hän saa minut halvemmalla. Puoli vuotta töissä ja kaksi vapaalla. Tällöin kaveriyrittäjä saa siltä puolen vuoden kestolta tavallaan 40% ansiosidonnaisen suuruuteen.
Ja mitä tulee lakeihin, valtio säätää kaikella viisaudella sellaiset lait, kun tahtoo ja ihmiset optimoivat sitten niiden rajoissa.
ap
Ja mun kaverini on ollut jo kuusi vuotta ansiosidonnaisella niin, että tekee alle 15 tunnin työsopparia ruokakaupassa ja saa loput ansiosidonnaista. Uskomatonta miten kauan jengi voi lypsää rahaa tekemättä paljoa mitään. Saa 300 euroa vähemmän käteen kuin jos tekisi 36 tuntia viikossa.
Eipä ihme, että jaksaa riekkua pubeissa ja aurinkolomilla ;).
En minä ainakaan saa kolmen tonnin palkallani kahta tonnia ansiosidonnaista. Ennemminkin reilun puolet kolmesta tonnista. Ei lyö leiville.