Harjoitteluni taitaa olla aikamoista ilmaisen työvoiman hyväksikäyttöä !!!!
Olen nyt harjoittelussa tämän kesän eräässä suurehkossa yrityksessä. Kyseiseen yritykseen on meitä harjoittelijoita otettu suhteellisen monta. Ketään ei ole palkattu. Me harjoittelijat teemme kesälomalle lähtevien hommat. Onhan se ihan kiva saada työkokemusta joo, sen voi laittaa sitten omaan CV:seen.
Alkoi vaan ottaa pannuuun vielä lisää kun en saanut palkallista kesätyötä. Nyt teen tuolla harjoittelussa ilmaiseksi tosi paljon hommia. Luokkakaverini pääsivät kesätöihin ja heilläkään taida olla niin paljon työtä kun mulla. Ja firman puolesta ottaa vielä enemmän kupoliin. Kaikki kesälomasijaisuudet hoidetaan ilmaisella työvoimalla.
Ymmärrän että tämä taloustilanne johtaa siihen että firmat tekee säästöjä. Mutta onko oikein ottaa harjoittelijoita hommiin johon voisi palkata ? Lisäksi osa töisa voi olla aika haasteellisia, että mielestäni osaan olisi ollut ihan hyvä palkata joku jolla jo työkokemusta, nyt kyseistä työtä tekee tumpelo opiskelija ja virheitä tulee.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:48"]Huh mikä pentu ap on.
[/quote]
Ei vaan huh mikä sika ap:n pomo on. Niin hyvää repimistä sellaisten ihmisten selkänahasta, joilla ei ole varaa valita. Ap:kin olisi varmaan mennyt ihan palkalliseen työhön, jos olisi ollut mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:05"]
Mutta opintoihin kuuluu ne pakolliset harjoittelut.
[/quote]Niinpä. Opintoihin KUULUU HARJOITTELU, EI VAKITUISEN TYÖNTEKIJÄN TUURAAMINEN! Noilla asioilla on huima ero.
[/quote]
Niinpä. Teeppä tämä selväksi myös "työnantajataholle".
Nyt vanhempana ja viisaampana en moiseen alistuisi, silloin nuorena opiskelijana en osannut/uskaltanut oikein pitää puoliani.
Jatkossa, jos tulee pakkorako työkkärin suhteen eli orjatyöt kutsuu niin aion ottaa tuon aikaisemmin esillä olleen AMK opiskelijan asenteen.
Olen oman osani tehnyt (opiskelujen lisäksi noin pari vuotta 9/päivä hommia).
Laki ja ajatus on hieno, muttä ei toteudu käytännössä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:02"]
Missä koulussa työharjoittelut hoidetaan kesällä ?? eikö ne kuulu opiskelun oheen silloin kun koulua on. En ole ennen kuullut että kesäisin pitää suorittaa harjoitteluja ? Lomaahan silloin kouluista on.
[/quote]
jos AMK opinnot kestävät 3,5 v, ne voi tehdä milloin tahansa opintojen aikana. Voit tehdä syksyllä / keväällä, päivisin, käyt iltaisin koulua, milloin vaan. Aikaisintaan voit aloittaa työharjoittelulla ja voit lopettaa työharjoittelulla, saat todistuksen harjoittelun lopulta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:46"]
Jos harjoittelupaikat olisivat täyspalkkaisia, niin jäisi monelta se paikka saamatta sekä valmistautuminen siltä osalta ontua. Jossain mielessä harjoittelupaikka on kädenojennus opiskelijoille yritysten puolesta ja jos sitä ei ota sellaisena voi olla vaikea päästä sopimusuhteiseen työhön asenteella jossa purkaa heti mieltään siitä mitä saanut. Ei missään työpaikassa kaivata luonnehäiriöisiä.
[/quote]
Hah hah. Jos se oikeasti olisi kädenojennus, ei olisi läsnäolopakkoa 8 h / päivä ja tulosvastuuta. Itse aikoinani lähdin vastaavasta diilistä. Eivät olisi maksaneet palkkaa, vaikka olisi pitänyt. Kaltaisesi naiivi opiskelukaveri voivotteli, ettei firma nyt sitten enää "huolisi ketään", jos "teet näin ja pilaat maineemme". No, kuten arvaatkin: kyllä ilmainen työntekijä kelpaa aina :). Minä menin parempaan paikkaan. (Ymmärrän kyllä, että nykyään paikkoja voi olla vaikea saada. Väärin tuollainen kollektiivinen hyväksikäyttö silti on).
Työpaikalla pitää saada tulosta aikaiseksi, ja tulle muiden kanssa toimeen. Mutta millään kiltti-tyttö-asenteella ei uraa rakenneta.
Hei, jos etsit töitä josta saisi rahaa,minulla olisi kotipihalla paikka vapaana, elikkä linnunpelättimenä oleminen. Helppoa työtä, seisoa pellolla niin pitkään kun jaksaa, palkkaus on tuntipalkalla (olen pitänyt edellisinä kesinä 15e/h). Töitä olisi alustavasti parisen kuukautta, aikasempi alankokemus ei tarpeen, niinkuin arvata saattaa :)
Ota yhteyttä jaana.linnunpelatin@luukku.fi
-Jaana
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:49"]
No niinhän se kaikkialla menee, ei sille oikein voi mitään.
[/quote]ei muuten mene, mä olen työpaikassa jossa on kaksi yliopistosta tullutta harjoittelijaa, joiden opintoihin kuuluu 3 kk harjoittelujakso ja molemmat saavat harjotteluajalta palkkaa
[/quote]
Palkan maksu harjottelijalle on kuitenkin täysin vapaaehtosta, on enemmän sääntö kuin poikkeus ettei sitä makseta... Koulun harjoittelusta en osaa sanoa, kuinka työnantaja hyötyy mutta työkkärin harjoittelussa työnantajasetä kerää fyffet sillä että ottaa harjoittelijan, eikä maksa palkkaa sille, win-win... Kela maksaa sitten työntekijälle ja koko touhusta ei ole mitään hyötyä työnhakijalle. Yleistäen voin sanoa että vain kouluntyöharjoittelusta työllistyy, alappa kyselee että onko joku työllistyny kelan harjottelusta niin ei kuulu ees heinäsirkkoja.
Työnlaadullakaan ei ole mitään väliä tossa, vuosia kun tuossa kelan pyörityksessä karaistuu niin sitten käy enää vaan muodonvuoksi perseilemässä noissa.
Mä oli 18-vuotiaana työharjottelussa koulunkäyntiavustajana puolivuotta kelan kautta. Sain siis työkkärit en edes sitä 9e/pv. Tein töitä samallalailla kun muutkin avustajat, kun luokan opettaja oli päivän poissa minä pidin tunnit sen päivän. Kukaan ei tainnut edes tajuta, että en mä mikään koulunkäyntiavustaja ammatiltani ollu vaan työharjoittelia.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 00:04"]
Moni harjoittelija saa ansiosidonnaista ja hyvässä lykyssä lähes saman korvauksen kuin työhön opettajakin. Harjoittelu = opiskelua. Kuka saa opiskelusta palkkaa? Tuskin kovinkaan moni. Jos harjoittelupaikka on huono niin parempi olisi vaihtaa opiskelupaikkaa.
[/quote]
En ole kuullut yhdestäkään harjoittelijasta, joka olisi saanut ansiosidonnaista. Mahdollistahan se toki on, mutta ehkä parista sadasta harjoittelijasta jotka ovat oman elämäni aikana vastaan tulleet, ei yksikään ole mitään ansiosidonnaisia todellakaan saaneet. Sen sijaan joka ikinen työnantaja joka harjoittelijoita on ottanut, on odottanut yritystä hyödyttävää työpanosta. Valitettavan usein ilmaiseksi.
Meillä (yliopisto, humanistinen ala) ei saanut tehdä harjoittelua palkatta. Vähintään Kelan työssäoloehdon mukaista minimipalkkaa oli saatava, ja sitä esimerkiksi laitoksen kautta järjestetyistä harjoitteluista maksettiin. Myöskään laitoksen harjoitteluapurahaa ei saanut jos työnantaja ei osallistunut palkkakustannuksiin.
En pelkää ketään, mutta en siedä
- kyyläämistä
- mustamaalaajaa
- henkistäväkivaltaa huumorin varjolla
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 08:26"]En pelkää ketään, mutta en siedä
- kyyläämistä
- mustamaalaajaa
- henkistäväkivaltaa huumorin varjolla
[/quote]Sorry, väärä otsikko.
Tarkoitus oli lähettää" millaist naista pelkäät?"
Harjoittelut on vähän niin ja näin, on myös vissiin vähän alakohtaista miten kohdellaan. Opiskelin itse matkailu- ja ravitsemisalaa johon kuului paljon pakollista työharjoittelua. Onnistuin valitsemaan herjoittelupaikan jossa vastaava/ohjaaja oli niin uskomattoman epäreilu ja vittumainen ämmä ku olla pystyy, edes muut vakituiset työntekijät eivät pitäneet tästä. Se nainen ei ollut mistään ikinä tyytyväinen, haukkuja vaan tuli ei koskaan kiitosta mistään, muut työntekijät kyllä kehuivat. Myös kaikki virheet menivät minun piikkiini ja sain huudot siitäkin huolimatta että toinen työntekijä myönsi tehneensä kyseisen virheen. Töistä ei myöskään saanut olla poissa edes lääkärin todistuksella, vaan kaikki tunnit piti korvata, tämä saattoi olla koulunkin tapa, mutta huudot toisten pulaan jättämisestä tuli silti, ei auttanut vaikka oli kamala flunssa ja 40 astetta kuumetta. Kun tämä piina oli viimein ohi, minua kysyttiin kesätöihin muiden työntekijöiden toimesta, totesin että myyn mieluummin kadulla persettä kuin työskentelen kyseisen vastaavan kanssa, mutta jos paikkaan tulee toinen vastaava niin kyllä. Vaihdoin vuotta myöhemmin myös alaa, koska ilmeisesti kyseinen toiminta on yleistä tällä alalla.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:43"]
Meillä on nyt AMK pohjainen työharjoittelija paraikaa töissä.
Oli elokuusta marraskuuhun, olin hänen kanssaan ihan harjoittelun alussa, ekan kuukauden aikana ja mietin vähintään kerran tunnissa tästä ei tule mitään. Kaikenlainen oma-aloitteisuus kaukana, oma puhelin oli 10 min välein kädessä. Lopulta hermostuin, otin puhelimen pois ja sanoin saat klo 17 takaisin.
kyseessä on ylioppilas ja muutaman vuoden opiskelutkin takana, yli 20 v siis.
no, nyt tuli tekemään toista harjoittelua kesäkuun alussa ja tänään tuli konkreettinen asia esille minkä oli tehnyt alusta loppuun. Rivityöntekijä tekee näitä ainakin 3 päivässä, häneltä valmisti eka 2 vkon työn jälkeen ja kuitenkin talon tavat ovat tuttuja.
ja arvatkaas mitä ? Sama nirinä palkasta kuin täälläkin.
jos huomenna ollaan eväitä syömässä samaan aikaan jaksaa taas niristä palkattomuudesta, pitää laittaa faktoja pöytään.
mm siskoni palkattiin kesken harjoittelun. Oli mennyt palkattomaan harjoitteluun ja ekan viikon jälkeen pomo sanoi tuo verokortti ja tilinro ennen palkkapäivää.
[/quote]
Eipä tuo yksi esimerkki kerro yhtään mitään mistään. Jos hän olisi oikea palkkaa saava työntekijä, olisi varmaan saanut tuolla asenteella jo potkut, siksihän on koeaika. Nyt sen sijaan hän jatkaa ilmaisen hyödyn tuottamista työnantajalle, vaikkakin sitten hyvin hitaasti. Eipä kyllä itselläkään riittäisi motivaatio ilmaisessa työssä, palkallisessa kylläkin. Ja tuntuu kyllä olevan todella harvinaista, että ilmainen harjoittelu vaihtuisi palkalliseen. Useimmissa paikoissa pyöritetään hommia juurikin niiden ilmaisorjien voimin vuodesta toiseen.
[/quote]
No meillä työnantaja maksaa ruokailun, eli jos harjoittelija saa yhden työn tehtyä, ei sillä ole edes ruokailukuluja kuitattu.
Tämä on juuri se, mitä nyt peräänkuulutan. Meillä tehdään asiantuntijatyötä ja sitä ei voi tehdä ellei ole työkokemusta. Kukaan ei ole valmis suoraan koulunpenkiltä vaikka tosi moni niin kuvitteleekin.
Koulutus on välttämätön, mutta se työssä oppiminen on vähintään yhtä tärkeää ja kumpaakin pitää olla että työtä voi tehdä.
Minun työpaikkani on reilu että tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa pakollinen harjoittelu ja saa arvokasta työkokemusta. Mutta jokainen harjoittelija voisi myös ajatella niin että harjoittelija vie työntekijän aikaa, eli harjoittelija kuluttaa sen sijaan että tuottaa.
Mutta opiskelijat kun ovat toista mieltä.
En tiedä kauanko työnantaja ottaa harjoittelijoita, koska taso vuosi vuodelta heikkenee. Olen myös tästä puhunut muutaman opettajan kanssa, mutta ei mitään vaikutusta.
[/quote]
Oi mitä suuria hyväntekijöitä te olettekaan! Omina opiskeluaikoinani oli vielä tapana maksaa harjottelijoille (harjoittelijan) palkkaa. Harjoittelijan ottaminen oli panostus firman tulevaisuuteen, ja harjoittelijat haluttiin mahdollisimman pian mahdollisimman tuottavaan työhön. Tuottavasta työstä kuuluu maksaa, vaikka se ei kenties olisikaan aivan yhtä tuottavaa kuin kokeneempien työntekijöiden työpanos (tämä tuottavuusero toki huomioitiin palkassa). Epäilen, että nuo tuottavuusvaatimukset eivät ole nykyäänkään muuttuneet mihinkään, palkanmaksuhalukkuus sen sijaan on.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:38"]
kiitos nyt vaan kun olet ollut täällä kärpäsenä katossa. Minä itse olen aina ottanut mielelläni harjoittelijoita vierihoitoon, ihan kun ajattelen omaa uraani, vierihoidossa olen aloittanut.
Minulla on harjoittelijoita n kk verran vierihoidossa vähintään 1 joka toinen vuosi ja voin sanoa selkeästi taso on laskenut.
n 10 vuotta sitten opiskelija oli innoissaan harjoittelusta, sai oppia oikeaan työhön. Meillä ei ikinä jätetä harjoittelijaa yksin, eli aina vieressä on toinen henkilö.
Usein syventävässä harjoittelussa sitten harjoittelija haluaa itse tehdä itsenäisesti töitä mutta silloin hän istuu minun tai kollegan vieressä, eli apu on lähellä.
Meillä ei muutenkaan töissä ole mitenkään negatiivinen ilmapiiri, päinvastoin. Eikä ikinä mollata ketään harjoittelijaa. Ei tietenkään. Meillä on käytöstavat.
Koska varsinkin ensimmäisessä harjoittelussa on viime kädessä harjoittelijasta vaan haittaa, minun aikaani menee paljon hänen opettamiseen, olisi suorastaan hölmöä että hänelle siitä jotain maksettaisi.
Tämä viime syksyinen episodi oli melkoinen ja hänelle piti useaan kertaan sanoa puhelimen räpläämisestä. Viime kädessä sitten tein kuukauden aikana 3 - 4 kertaa niin että otin puhelimen pois ja silti hän sanoi ruokatunnin jälkeen pitää katsoa onko äiti soittanut.
Harjoittelija oli muuttanut kotoa ja äiti ei kertaakaan soittanut työaikana. Äidillä oli aivot päässä, ettei soita lapselleen työaikana. Muut opiskelukaverit sen sijaan soittivat, lähettivät viestejä ja selfieitä otettiin työpaikan logon edestä, sisällä kuvaaminen on tietenkin kielletty.
Yhteistä kaikille harjoittelijoille kaikkien vuosien aikana on se, että he oikeasti kuvittelevat että osaavat vaikka mitä. Ja sitten kun näkevät minut työssään, ymmärtävät ettei osaakaan. Pikkuhiljaa oppia menee perille tai ei mene, riippuu harjoittelijasta, mutta palkkaa ei heille voi maksaa heidän mitättömästä tai jopa olemattomasta työpanoksesta.
Kaikkein pahimpia on nämä vastavalmistuneet, jotka kuvittelevat että osaavat kaiken. Tämän lisäksi kun olen käynyt muutaman kerran oppilaitoksessa puhumassa, myös heidän opettajat kuvittelevat he ovat täysin oppineita työntekijöitä ja ovat valmiita töihin samantien. Näin ei ole. Ainakaan meidän alalla.
Vähän nöyryyttä mukaan opiskelijat, kun menette sinne harjoitteluun. Ja kannattaa miettiä kenelle menee valittamaan työolosuhteista. Meillä kaikista harjoittelijoista on tehty raportti, kuten kaikista työsuhteista. Sinne kirjataan harjoittelijan tiedot ja miten on osallistunut. Jos valittelee palkkauksen puuttumista, voitte sanoa heipat yritykselle tulevaisuudessakin.
Meillä ON palkattu harjoittelijoita, jopa harjoittelujakson jälkeen, mutta ei muutamaan vuoteen ainakaan, koska taso on ollut hyvin vaatimatonta.
[/quote]
Olen huomannut ainakin meidän alan harjoittelijoissa hieman samaa, kuin ylempi kirjoittaja. Muutamia vuosia sitten harjoittelijoiden asenne oli jotenkin paljon parempi ja vastaanottavaisempi, nyt tullaan harjoitteluun odottaen pääsevänsä heti ''oikeisiin'' hommiin, ja kaikkia hanttihommia katsotaan nyrpeästi, vaikka jokainen meistä vakituisista työntekijöistä on joskus niistä aloittanut ja edelleen joutuu niitä myös tekemään. Harva työpaikka on sellainen, että kaikki työtehtävät olisivat mielekkäitä. Ärsyttävimpiä ovat sellaiset harjoittelijat, jotka jättävät mielestään itselleen ala-arvoiset tehtävät kokonaan tekemättä (kai toivoen, että kukaan ei huomaa) tai tekevät ne mahdottoman hitaasti.
Sanoisin nyt harjoitteluun meneville, että tärkeintä on hyvä asenne ja ystävällinen käytös! Sitten jos koette, että koko harjoittelu on pelkkää toimiston sekatavarakaapin järjestelyä, ottakaa asia esille esimiehen tai ohjaajan kanssa. Olkaa myös joustavia. Nykyään valitettavasti kyllä meidän harjoittelijat järjestään katsovat, että työpaikan ja vakituisten työntekijöiden pitää joustaa heidän aikataulujen mukaan, eikä toisinpäin. Enkä sano tätä siinä mielessä, että harjoittelija olisi meillä orja jonka pitää hyppiä kun me käsketään, vaan kyllä mekin joustamme esim. jos harjoittelijalla on jo jokin matka varattuna tiettyyn ajankohtaan.
Orjatyötä. Eipä tarvitse maksaa palkkaa...kaveri oli sairaanhoitajaopiskelija ja joutui tekemään vuoron ainoana sairaanhoitajana harjoitteluaikanaan...huh. Potilasturvallisuudesta viis.
Suomesta on tullut palkattoman työn luvattu maa. Alapeukutuksista päätellen ilmaistyöllä on maassamme vankka kannatus, toivottavasti kaikki täällä sitä puolustelevat pääsevät itsekin sitä mahdollisimman pian tekemään.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:06"]
Harjoittelut on vähän niin ja näin, on myös vissiin vähän alakohtaista miten kohdellaan. Opiskelin itse matkailu- ja ravitsemisalaa johon kuului paljon pakollista työharjoittelua. Onnistuin valitsemaan herjoittelupaikan jossa vastaava/ohjaaja oli niin uskomattoman epäreilu ja vittumainen ämmä ku olla pystyy, edes muut vakituiset työntekijät eivät pitäneet tästä. Se nainen ei ollut mistään ikinä tyytyväinen, haukkuja vaan tuli ei koskaan kiitosta mistään, muut työntekijät kyllä kehuivat. Myös kaikki virheet menivät minun piikkiini ja sain huudot siitäkin huolimatta että toinen työntekijä myönsi tehneensä kyseisen virheen. Töistä ei myöskään saanut olla poissa edes lääkärin todistuksella, vaan kaikki tunnit piti korvata, tämä saattoi olla koulunkin tapa, mutta huudot toisten pulaan jättämisestä tuli silti, ei auttanut vaikka oli kamala flunssa ja 40 astetta kuumetta. Kun tämä piina oli viimein ohi, minua kysyttiin kesätöihin muiden työntekijöiden toimesta, totesin että myyn mieluummin kadulla persettä kuin työskentelen kyseisen vastaavan kanssa, mutta jos paikkaan tulee toinen vastaava niin kyllä. Vaihdoin vuotta myöhemmin myös alaa, koska ilmeisesti kyseinen toiminta on yleistä tällä alalla.
[/quote]
Minä olin myös aikoinaan ilmaisessa harjottelussa, painoin hommia hulluna ja vakituiset työntekijät tykästyivät minuun ilmeisesti sen vuoksi kovasti. Firmasta sitten pyydettiin minut myöhemmin ihan oikeisiin kesätöihin, mutta en edes harkinnut meneväni. Koin aiemman palkattoman harjoittelun niin epäreiluna ja räikeänä hyväksikäyttönä, että meni ns. "maku" koko puljusta. Pääsin onneksi muualle.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:43"] Meillä on nyt AMK pohjainen työharjoittelija paraikaa töissä. Oli elokuusta marraskuuhun, olin hänen kanssaan ihan harjoittelun alussa, ekan kuukauden aikana ja mietin vähintään kerran tunnissa tästä ei tule mitään. Kaikenlainen oma-aloitteisuus kaukana, oma puhelin oli 10 min välein kädessä. Lopulta hermostuin, otin puhelimen pois ja sanoin saat klo 17 takaisin. kyseessä on ylioppilas ja muutaman vuoden opiskelutkin takana, yli 20 v siis. no, nyt tuli tekemään toista harjoittelua kesäkuun alussa ja tänään tuli konkreettinen asia esille minkä oli tehnyt alusta loppuun. Rivityöntekijä tekee näitä ainakin 3 päivässä, häneltä valmisti eka 2 vkon työn jälkeen ja kuitenkin talon tavat ovat tuttuja. ja arvatkaas mitä ? Sama nirinä palkasta kuin täälläkin. jos huomenna ollaan eväitä syömässä samaan aikaan jaksaa taas niristä palkattomuudesta, pitää laittaa faktoja pöytään. mm siskoni palkattiin kesken harjoittelun. Oli mennyt palkattomaan harjoitteluun ja ekan viikon jälkeen pomo sanoi tuo verokortti ja tilinro ennen palkkapäivää. [/quote] 8 Sinulla on asennevamma. Harjoittelijan pitäisi mielestäsi pystyä samaan kuin vuosikymmenten työkokemuksen omaavat ja motivaationkin pitäisi olla palkattomuudesta huolimatta suunnaton. Tuli ihan mieleen oma ensimmäinen kesätyöni teollisuuslaitoksessa. Vakituisilla työntekijöillä ei ollut minkäänlaista sietokykyä osaamattomuudelle tai pienillekään virheille. Kuvittelivat, että lukiolaisen pitäisi osata tehdashommat vanhan duunarin varmuudella ja kiukuttluvat kuin pienet kakarat jos kaikki ei heti ensimmäisellä kerralla mennytkään putkeen. Nykyajan nuoret joutuvat tekemään vastaavia epäkiitollisia lomitushommia palkatta, todella vastenmielinen ajatuskin. [/quote] Siellä taas on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Ikävää että ensimmäinen työkokemuksesi oli noin negatiivinen, mutta ei sillä kyllä ole mitään tekemistä lainaamasi viestin kanssa. Alan opiskelijoilta odotetaan jo jonkinlaista motivaatiota tai edes perus käytöstapoja (puhelimen näpräys työaikana)!
[/quote]
Käytöstapoja on lupa odottaa myös niiltä harjoittelupaikan vakituisilta työntekijöiltä. Kyllähän lainaamastani viestistä paistoi selvästi läpi perin v***mainen suhtautuminen "AMK-harjoittelijaan" puhelimen takavarikoimisineen ja muine nillittämisineen. Motivaatiota muuten parantaa kummasti se, että solmitaan työsuhde ja maksetaan palkkaa.
Ei pitäisi olla yllätys kenellekään, että hyvin moni harjoittelija ja työssäoppija on palkattomassa "työ"suhteessa vain ja ainoastaan olosuhteiden pakosta, jolloin suhtautuminenkin tuppaa olemaan sen mukaista. Miksi ihmeessä palkaton harjoittelija ei muuten saisi "näprätä" puhelintaan? Hänelle ei makseta mitään, joten ei hänelle voida mitään tulostavoitteitakaan asettaa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:43"]
Meillä on nyt AMK pohjainen työharjoittelija paraikaa töissä.
Oli elokuusta marraskuuhun, olin hänen kanssaan ihan harjoittelun alussa, ekan kuukauden aikana ja mietin vähintään kerran tunnissa tästä ei tule mitään. Kaikenlainen oma-aloitteisuus kaukana, oma puhelin oli 10 min välein kädessä. Lopulta hermostuin, otin puhelimen pois ja sanoin saat klo 17 takaisin.
kyseessä on ylioppilas ja muutaman vuoden opiskelutkin takana, yli 20 v siis.
no, nyt tuli tekemään toista harjoittelua kesäkuun alussa ja tänään tuli konkreettinen asia esille minkä oli tehnyt alusta loppuun. Rivityöntekijä tekee näitä ainakin 3 päivässä, häneltä valmisti eka 2 vkon työn jälkeen ja kuitenkin talon tavat ovat tuttuja.
ja arvatkaas mitä ? Sama nirinä palkasta kuin täälläkin.
jos huomenna ollaan eväitä syömässä samaan aikaan jaksaa taas niristä palkattomuudesta, pitää laittaa faktoja pöytään.
mm siskoni palkattiin kesken harjoittelun. Oli mennyt palkattomaan harjoitteluun ja ekan viikon jälkeen pomo sanoi tuo verokortti ja tilinro ennen palkkapäivää.
[/quote]
Eipä tuo yksi esimerkki kerro yhtään mitään mistään. Jos hän olisi oikea palkkaa saava työntekijä, olisi varmaan saanut tuolla asenteella jo potkut, siksihän on koeaika. Nyt sen sijaan hän jatkaa ilmaisen hyödyn tuottamista työnantajalle, vaikkakin sitten hyvin hitaasti. Eipä kyllä itselläkään riittäisi motivaatio ilmaisessa työssä, palkallisessa kylläkin. Ja tuntuu kyllä olevan todella harvinaista, että ilmainen harjoittelu vaihtuisi palkalliseen. Useimmissa paikoissa pyöritetään hommia juurikin niiden ilmaisorjien voimin vuodesta toiseen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:26"]1990-luvun laman jälkimainingeissa keksittiin sellainen asia kuin "harjoittelu, joka kuuluu opintoihin". Tämä oli aiemmin ammatillisella alalla käytäntönä, mutta nyt sitä on ujutettu myös korkeakoulututkintoihinkin. Ennen mentiin työpaikalle opinnoista valmistuttua ja siinä työssä opittiin työtä tekemällä ja saatiin palkkaa. Siinä sitten edettiin parempiin tehtäviin kun kokemus kasvoi. _Koko ajan saatiin kuitenkin palkkaa._
Nyt ei. Koska harjoittelu. Syy: ilmaista työvoimaa firmoille, kunnille ja valtiolle. Mikäs sen mukavampaa kuin luoda laki, joka hyödyttää omaa yritystä.
[/quote]
Hyi helv... Kiitos, että valistit meitä historiallisista tosiasioista.