Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi viet lapsen päiväkotiin jos itse olet töissä?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni vanhempi sanoo että lapsi jää jostain paitsi jos ei tuo lasta päiväkotiin. Jää paitsi mistä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen varmasti osaa jokainen perhe kertoa itse. Omat lapseni on viety päiväkotiin silloin, kun olen ollut vauvan kanssa kotona. Varmaankin parhaiden kavereiden seura oli meillä se keskeisin asia, josta he olisivat jääneet paitsi.

Vierailija
2/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin tietenkin että miksi viet lapsen päiväkotiin jos itse olet kotona?

- Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapset päiväkotiin, jotta pääsin sinne töihin. Mitä ap sekoilee.

Vierailija
4/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska olen töissä?

Vierailija
5/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän kakarat saada pois jaloista.

Vierailija
6/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi jäisi paitsi ainakin asianmukaisesta hoidosta, jos hän olisi yksin kotona vanhempiensa ollessa töissä.

Vierailija
7/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on erittain sosiaalinen ja kaipaa toisten lasten seuraa. Hanella oli bestikset paivakodissa.

Paivakoti voi olla ihan hauska paikka lapselle, kun sita ei ole liikaa. Riippuu paljon myos lapsesta

Vierailija
8/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsella on subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen hyödyistä on selkeää tutkimusnäyttöä. Lisäksi toki silläkin on vaikutusta, että lapsi haluaa myös itse päivähoitoon.

Vierailija
9/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa on porsaan reikä että annetaan kotona oleville mahdollisuus tuoda lapset päiväkotiin. Viedään päiväkoti paikat niiltä jotka niitä oikeasti tarvitsee. Tälläkin hetkellä meidän päiväkodissa on 10 lasta jossa äiti on kotona.

Vierailija
10/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otsikkoon vastaisi ensin: tulis aika äkkiä lasu jos päikkyikäinen olisi yksin päivät kotona🤣

Ja sitten tuo varsinainen... Työttömänä oli pakko. Piti olla valmis ottaan työpaikka heti vastaan, eikä päikkypaikka ainakaan silloin (2002-) ollut ihan vaan ilmoitusluontoinen asia, vaan ajoittain jopa kiven alla.

Vierailija
11/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvikseni! Tai siis yhden vien, taapero on vielä kanssani kotona. Olen aikeissa hakea hänellekin hoitopaikan kevääksi, että voin osallistua aktiivimalli 2:n tarjoamiin toimiin.

Toivottavasti Helsinki on hyvin varautunut tilanteeseen ;).

Vierailija
12/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut että kukaan katuisi sitä että on ollut lasten kanssa kotona, mutta niitä sitäkin enemmän joita harmittaa ettei ole antanut lapsille aikaa silloin kun ne oli pieniä. Lapset on pieniä vaan hetken ja sitä aikaa ei saa takaisin.

Päiväkotielämää nähneenä en ymmärrä miksi tuot lapsesi hoitoon, jos itse olet kotona. Miksi kotona olo ei riitä lapselle? Jos vaihtoehto on kotona 1aikuinen ja vaikka kolmekin lasta ja päiväkodissa riippuu iästä voi olla 21 lasta ja kolme aikuista (ja ne kolme ei ole siellä KOKO päivää) niin kummassako on mielyttävämpää olla.

Vierailija
13/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen kotielämä teillä oikein on, kun teidän lapset haluaa riemuiten mennä päiväkotiin ja olla siellä mieluummin kuin kotona. Mun lapset ovat olleet parissa eri päiväkodissa ja jokainen heistä halusi aina olla mieluummin kotona kuin mennä päiväkotiin, jos olisivat saaneet valita. Ihan tuntuivat viihtyneen päiväkodissa ja heillä oli kavereita siellä, mutta silti olisivat kuitenkin valinneet kotona olon. Ikävä kyllä, molemmat vanhemmat olimme töissä, minä sentään vain osa-aikaisesti, kun lapset olivat pieniä. Ihan tavallista arkea me kotona vietimme, että tuskin siitäkään oli kyse, että kotona olisi ollut niin superhauskaa aina.

Vierailija
14/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotipaikan menetys Ruotsissa jos ei lapsi seuraa scheemaa eli tule sovituksi ajaksi.

Vierailija
15/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen kotielämä teillä oikein on, kun teidän lapset haluaa riemuiten mennä päiväkotiin ja olla siellä mieluummin kuin kotona. Mun lapset ovat olleet parissa eri päiväkodissa ja jokainen heistä halusi aina olla mieluummin kotona kuin mennä päiväkotiin, jos olisivat saaneet valita. Ihan tuntuivat viihtyneen päiväkodissa ja heillä oli kavereita siellä, mutta silti olisivat kuitenkin valinneet kotona olon. Ikävä kyllä, molemmat vanhemmat olimme töissä, minä sentään vain osa-aikaisesti, kun lapset olivat pieniä. Ihan tavallista arkea me kotona vietimme, että tuskin siitäkään oli kyse, että kotona olisi ollut niin superhauskaa aina.

Ihan hyvä. Toinen meistä vanhemmista on maisteri ja toinen tohtori. Entäs teillä?

Vierailija
16/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otsikkoon vastaisi ensin: tulis aika äkkiä lasu jos päikkyikäinen olisi yksin päivät kotona🤣

Ja sitten tuo varsinainen... Työttömänä oli pakko. Piti olla valmis ottaan työpaikka heti vastaan, eikä päikkypaikka ainakaan silloin (2002-) ollut ihan vaan ilmoitusluontoinen asia, vaan ajoittain jopa kiven alla.

Mikä ihmeen "päikky",missä moinen sanahirviö on käytössä!

Vierailija
17/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä. Toinen meistä vanhemmista on maisteri ja toinen tohtori. Entäs teillä?

Ja mitäköhän teidän pelkät tittelit kertoo kotielämästänne? Me ollaan ihan vain kokki ja hoitsu. Jos se nyt kiinnostaa.

Vierailija
18/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanpas näin. Mun pihassa on 32 taloutta. Kun mun oma lapsi oli pieni,25v sitten,niin täällä oli noin 20lasta,lisänä nuo naapuripihojen lapset. Leikkivät milloin kenekin pihoilla ja kodeissa. Tunnettiin vanhemmat jne. Pihoilla leikki raikui.

Nyt tässä pihassa on noin 5lasta ja nekin ovat kaikki päiväkodissa. Tuossa hiekkalaatikolla käy kaksi pikkupoikaa silloin kun mummo on kotona.

Eli kyllä se on niin että kaikki sinne päiväkotiin pääsee/haluaa/joutuu,se on sitä nykyaikaa.

Ja AP,joskus ovat sosiaaliset syyt siihen että lapsi on päiväkodissa. Syytä ei sulle kerrota tietenkään.

Syy voi olla sairaus mikä tahansa,jaksamattomuus,mielenterveysongelmat,alkoholismi,muu laiminlyönti. 

Älä pohdi syitä. 

Lapset saavat hoitoa,ruokaa,kavereita,leikkejä ja aikuisia,ainakin osan päivää.

Hyvä siell on olla ja ryhmäytyä,sosiaalistua.

(mulle ois pienenä tehny päiväkoti hyvää,vieraita kun tuli,menin piiloon!)

Vierailija
19/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen usein miettinyt. Musta se on outoa, että päiväkotiin mennään mielummin kun ollaan kotona. Kyllä se koti pitäisi olla numero 1 paikka. No toisaalta jos lapsi on ma-pe hoidossa klo 7-17 niin enemmänhän ne on arkena päiväkodissa kun kotona ja näkevät hoitajiaan enemmän kun vanhempiaan….

Vierailija
20/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatetuksi tuleminen on jokaisen lapsen oikeus. Varhaiskasvatuksen saanti parantaa oleellisesti lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä.