Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi viet lapsen päiväkotiin jos itse olet töissä?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni vanhempi sanoo että lapsi jää jostain paitsi jos ei tuo lasta päiväkotiin. Jää paitsi mistä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa ainaki on "päikky".

Lapsi menee päiväkotiin kun täyttää 3 kun halutaan se ruotsinkieliseen. Kotikielenä käytössä suomi, mies vois puhua ruotsia vaan se on hankalaa kun meist muista kukaan muu ei puhu yhtään ruotsia :D Mut päiväkodissa sit tulee se ruotsikin väkisin.

Vierailija
22/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen kotielämä teillä oikein on, kun teidän lapset haluaa riemuiten mennä päiväkotiin ja olla siellä mieluummin kuin kotona. Mun lapset ovat olleet parissa eri päiväkodissa ja jokainen heistä halusi aina olla mieluummin kotona kuin mennä päiväkotiin, jos olisivat saaneet valita. Ihan tuntuivat viihtyneen päiväkodissa ja heillä oli kavereita siellä, mutta silti olisivat kuitenkin valinneet kotona olon. Ikävä kyllä, molemmat vanhemmat olimme töissä, minä sentään vain osa-aikaisesti, kun lapset olivat pieniä. Ihan tavallista arkea me kotona vietimme, että tuskin siitäkään oli kyse, että kotona olisi ollut niin superhauskaa aina.

En osa sanoa millaiset paivakodit suomessa on. Oma muisto on lammin, vaikka olin ulkopuolinen ja jopa kiusattu.

Taalla missa lapseni kavi paivakodin niin se oli oikeasti huippupaikka. Oli leikkeja, retkia, askartelua, vierailevia tahtia (elaimia, mummoja yms.) Oli kasvimaa ja leikkikentta missa oli telttaa, kiipeilytelinetta yms. Sitten sai paattaa halusiko paivakodin paivan aikana lapsen uimakouluun ja muskariin.

Lapseni halusi menna paivakotiin ja nyt samalla tavalla tahtoo menna kouluun, koska siella on kivaa ja on paljon kavereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatetuksi tuleminen on jokaisen lapsen oikeus. Varhaiskasvatuksen saanti parantaa oleellisesti lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä.

Uskoo ken tahtoo 🤣🤣🤣

Vierailija
24/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen kotielämä teillä oikein on, kun teidän lapset haluaa riemuiten mennä päiväkotiin ja olla siellä mieluummin kuin kotona. Mun lapset ovat olleet parissa eri päiväkodissa ja jokainen heistä halusi aina olla mieluummin kotona kuin mennä päiväkotiin, jos olisivat saaneet valita. Ihan tuntuivat viihtyneen päiväkodissa ja heillä oli kavereita siellä, mutta silti olisivat kuitenkin valinneet kotona olon. Ikävä kyllä, molemmat vanhemmat olimme töissä, minä sentään vain osa-aikaisesti, kun lapset olivat pieniä. Ihan tavallista arkea me kotona vietimme, että tuskin siitäkään oli kyse, että kotona olisi ollut niin superhauskaa aina.

Mun kahdesta vanhimmasta lapsestani toinen on ollut mieluiten kotona ja toinen puolipäiväisenä hoidossa, silloin kun on ollut mahdollisuus antaa heidän valita. Niin että minkälainen se meidän kotielämä on oikein ollut, mitä sinä sanoisit?

Vierailija
25/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi kävi päiväkodissa leikkimässä pari kertaa viikossa vaikka olin kotona.

Vierailija
26/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kaverit voisi olla syy haluun mennä päiväkotiin? Kyllä se toisten ikäisten seura yleensä on aika tärkeää kolmesta tai neljästä ikävuodesta ylöspäin vaikka kotona olisi miten

Tässä niitä syitä, miksi kotona oleva vanhempi vie lapsen päiväkotiin, muitakin toki varmasti on:

- vanhemman fyysinen tai psyykkinen sairaus

- kotona runsaasti työllistävä vauva

- vanhempi on sairaan, kotona olevan lapsen omaishoitaja

- vanhempi on (oletettavasti) hetkellisesti työtön, eikä halua menettää lapsen päiväkotipaikkaa

- lapsi on hoidossa lastensuojelun tukitoimenpiteenä

Siinä nyt muutama syy. Kyllähän noita itsekin pystyy keksimään, kun vähän miettii.

Vierailija
27/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä. Toinen meistä vanhemmista on maisteri ja toinen tohtori. Entäs teillä?

Mitä teidän koulutus kertoo teistä ja kotielämästänne muuta kuin että lesoilette koulutuksellanne?

Vierailija
28/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä. Toinen meistä vanhemmista on maisteri ja toinen tohtori. Entäs teillä?

Kertooko se mitään kotielämästä?

Vierailija
29/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin tietenkin että miksi viet lapsen päiväkotiin jos itse olet kotona?

- Ap

Silloin, kun laki lapsen kunnallisesta päivähoito-oikeudesta laadittiin, tämän päivän lasten isovanhemmat ajatteli, että se on jokaisen lapsen etu ja oikeus, perhetaustasta ja tukiverkostosta riippumaton ja vanhemmat itse osaavat kyllä päättää parhaaksi katsomallaan tavalla, viekö lapsensa hoitoon vai ei, mutta yhteiskunnan pitäisi tarjota tasavertaiset palvelut lapselle, perhetaustasta riippumatta. Varmaan perustui omaan kokemukseen, kun niin moni joutui jättämään lapsensa oman onnensa nojaan.

Ja perheet ovat niin erilaisia, samoin lapset.

Perheessä voi olla sairautta, uupumusta, taloudellisia ongelmia, väkivaltaa, alkoholiongelmia, myös hyvissä perheissä tai oli rikas tai köyhä, jolloin yhyeiskunnan palvelut ovat niin lapsen kehitykselle, kuin perheelle. Ja vauvatkin ovat niin erilaisia.

Ja se kunnallinen päivähoito voi olla myös lääkärin tai muun viranomaisen suositus esim. jos lapsella puheen kehityksessä ongelmia, kielen ja kulttuurin, muun kehityksen jne.

En oikein ymmärrä, miksi juuri lapset pitäisi olla yhteiskunnan palveluiden ja virikkeiden ulkopuolella ja sitä vielä jotkut paheksuvat, kun samaan aikaan jopa hyvätuloisille valtio syytää rahaa liikuntaan, kulttuuriin ja taiteeseen, virkistykseen, työterv.hoitoon jne. mutta lapset olisivat kaiken ulkopuolella ja perheet pitäisi pärjätä yksin.

Yhtähyvin voidaan kysyä, miksi jotkut vanhukset käyvät yhteiskunnan järjestämissä päiväkerhoissa, eikö ne voi olla kotona tai omaishoitajat vie hoivakeskukseen hoitoon päiväksi, vaikka ovat kotona.

Monessa maassa lapset menevät kouluun 4v ja Ranskassa pakollinen koulu alkaa 3v.

Vierailija
30/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣 Oletteko jotain lasten- ja kodinhoidon maistereita ja tohtoreita?

Vierailija
31/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ainakin vietiin lapsia ihan vaan seurakunnan kerhoon, kun olin kotona lasten kanssa. Ei tarvinnut viedä päiväkodista kenenkään tarvitsevan paikkaa ja lapset pääsi silti leikkimään muiden lasten kanssa! Ei se haitannut yhtään, että kerhosta piti maksaa kausimaksuja, koska se oli todella mukana paikka ja pienet ryhmät.

Vierailija
32/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me ainakin vietiin lapsia ihan vaan seurakunnan kerhoon, kun olin kotona lasten kanssa. Ei tarvinnut viedä päiväkodista kenenkään tarvitsevan paikkaa ja lapset pääsi silti leikkimään muiden lasten kanssa! Ei se haitannut yhtään, että kerhosta piti maksaa kausimaksuja, koska se oli todella mukana paikka ja pienet ryhmät.[/quote

Makin vein lapsen paivittain kerhoihin ja retkille. Ei vaan ole sama kuin paivakoti, jossa osallistuu arjen askareisiin ja tietaa miten toimitaan. Itse koin ne kahtena aivan erilaisena asiana, vaikka kumpkin oli hauska.

Vierailija
33/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomessa edes viedä pieniä lapsia hoitoon ja jossakin vaiheessa oli Suomessa eniten kotiäitejä Eu-maista.

Yleensä lapsen kodin ulkopuolinen varhaiskasvatus aloitetaan n. 2-3v iässä, jolloin sosiaaliset taidot, ryhmätyöskentely, ikäistensä seurassa leikit korostuvat ja niiden taitojen opetteleminen aloitetaan ryhmässä.

Vierailija
34/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alle 4-vuotiasta ole mitään järkeä raahata päiväkotiin, jos on itse kotona. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni enkä sitä päin naamaa sano kenellekään.

Meillä esikoinen meni pph:lle 1-vuotiaana, kun menin takaisin töihin, sai jäädä taas kotiin 2,5v kun jäin toisesta lapsesta äitiyslomalle.

Kävi 3-vuotiaana seurakunnan kerhossa ja lisäksi käytiin avoimessa päiväkodissa ja perhekerhossa välillä porukalla. Molemmat menivät sitten päiväkotiin kun nuorempi oli 1v 8kk. 

En siis vastuta pienten päivähoitoa, mutta vastustan yhteiskunnan resurssien haaskaamista silloin kun voi itse hoitaa omat lapsensa jos on kotona, samoin arvelen että pienelle lapselle on vain etua siitä että saa olla kotona vanhemman kanssa pidempään.

Vierailija
35/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanaikaista keskustelua. Päiväkoti ei tänä päivänä enää ole mikään hoitopaikka vaan se on varhaiskasvatusyksikkö. Varhaiskasvatuksen lähtökohtana ovat lasten omat tarpeet eikä suinkaan vanhempien työssäkäynti.

Vierailija
36/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me ainakin vietiin lapsia ihan vaan seurakunnan kerhoon, kun olin kotona lasten kanssa. Ei tarvinnut viedä päiväkodista kenenkään tarvitsevan paikkaa ja lapset pääsi silti leikkimään muiden lasten kanssa! Ei se haitannut yhtään, että kerhosta piti maksaa kausimaksuja, koska se oli todella mukana paikka ja pienet ryhmät.

Meillä seurakunnan kerho oli maksuton, mutta ei siellä oikein mitään oppinutkaan. Esikoinen jäi sosiaalisesti toistaitoiseksi, vaikka vein erilaisin kerhoihin monta kertaa viikossa.

Paremmin ovat perheessämme sopeutuneet ne lapset, jotka aloittivat hoidon n. 3-vuotiaina.

Vierailija
37/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jää paitsi hoidosta ja ruoasta, jos olen itse töissä, ja lapsi ei ole päiväkodissa.

Vierailija
38/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kaverit voisi olla syy haluun mennä päiväkotiin? Kyllä se toisten ikäisten seura yleensä on aika tärkeää kolmesta tai neljästä ikävuodesta ylöspäin vaikka kotona olisi miten

Tässä niitä syitä, miksi kotona oleva vanhempi vie lapsen päiväkotiin, muitakin toki varmasti on:

- vanhemman fyysinen tai psyykkinen sairaus

- kotona runsaasti työllistävä vauva

- vanhempi on sairaan, kotona olevan lapsen omaishoitaja

- vanhempi on (oletettavasti) hetkellisesti työtön, eikä halua menettää lapsen päiväkotipaikkaa

- lapsi on hoidossa lastensuojelun tukitoimenpiteenä

Siinä nyt muutama syy. Kyllähän noita itsekin pystyy keksimään, kun vähän miettii.

Juuri näin. Kyllä jokainen luulisi pystyvän keksimään eri syitä, miksi lapsi on hoidossa, vaikka toinen vanhempi kotona.

Ap. haluaa olla moraalin vartija ja laiittaa lukijan keksimään syitä, jotta voi aloittaa moraalisaarnan ja haukkua ja syyllistää lapsensa hoitoon vieviä vanhempia, vaikka päivähoito-oikeus on lakiin perustuva oikeus.

Vierailija
39/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen usein miettinyt. Musta se on outoa, että päiväkotiin mennään mielummin kun ollaan kotona. Kyllä se koti pitäisi olla numero 1 paikka. No toisaalta jos lapsi on ma-pe hoidossa klo 7-17 niin enemmänhän ne on arkena päiväkodissa kun kotona ja näkevät hoitajiaan enemmän kun vanhempiaan….

Niin. Ja ajattelepa, että jos menet töihin, kuten useimpien meistä täytyy mennä, näet arkisin enemmän työkavereitasi kuin omia lapsiasi.

Tiedä vaikka alkaisit rakastaa työkavereita enemmän kuin lapsiasi.

Vierailija
40/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut kerhoja mihin viedä, siksi kävi päiväkodissa pari kertaa viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän