1v. hihkuu kirkossa --> ulos?
Käytin sukulaiseni viikonloppuna kirkossa jumalanpalveluksessa, ja otin 1-vuotiaani mukaan. Lapsi huomasi että kirkossa kaikuu kivasti, joten silloin tällöin hän päästeli "hi!"-riemun hihkaisuja ja kuunteli onnellisena ääntään. Ei siinä mitään, mutta parin viikon päästä osallistumme häihin. En haluaisi aiheuttaa yhtään mielipahaa kellekään, ja mietin, kestääkö kirkkohäät muutaman iloisen hihkaisun vai menenkö vain heti ulos jos hihittely alkaa? Älyttömän kantava ääni lapsella ei ole, eikä kyse parkumisesta siis. Pari itse on lapsirakas ja lapset häihin tervetulleita.
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:41"] [quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:26"] Itseä ei kylle haittaa lapsen hihkaisut, eikä kyllä varmaan Luojaakaan, jonka edessä siellä kirkossa ollaan. Se, jota haittaa, menköön itse ulos. [/quote] Ihanan klassinen ja kliseinen asenne: minä kiljun toisten häissä, minä pärrään mopolla ihan missä tahdon, minä poltan tupakkaa parvekkeella, ja jos se jotakuta haittaa, menköön itse pois. Ja jumalakin on takuulla samaa mieltä juuri minun kanssani, joten painukaa te muut pois vain. [/quote] Jeesus sanoi "antakaa lasten tulla minun tyköni" ja muutenkin oli tunnettu siitä, että hän toivoi aikuistenkin olevan enemmän niinkuin lapset, joten jos kuka niin Jumala ei ainakaan pahaksi pane Herran huoneessa lapsen hihkumista. En polta, vaan vastustan parveketupakointia, koska se on terveydelle haitallista (lapsen iloiset hihkaisut eivät). Omissa häissäni tosiaan ne saavat poistua, joita lapsivieraiden ilon kiljahdukset haittaavat. Sellaisten ihmisten olisi syytä tutkia sieluaan: "mikä minussa on vialla, kun pienen lapsen (lähes vauvan) ilon hihkaisut saavat otsasuoneni näin pullottamaan?" [/quote] Ihana! Minun häissäni saa hihkuu ja iloita lapset ja aikuiset, sen sijaan itku ja huuto -koskee sekä lapsia että aikuisia- olisi parasta tehdä ulkona.
[/quote]
No kamala. Omissa häissäni saa olla surullinen ja itkeä jos itkettää. Sen sijaan jos vanhemmat kannustavat turhaan huomionhakuisuuteen, siinä ei ole mitään söpöä.
Lasten kaltainen on taivasten valtakunta. Mistä ap tietää, millaisia lapset olivat tuohon aikaan. en luule että vapauksia oli ihan yhtä paljon kuin suomalaisilla lapsilla. Lapsuutta ei ollut.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:26"]
Itseä ei kylle haittaa lapsen hihkaisut, eikä kyllä varmaan Luojaakaan, jonka edessä siellä kirkossa ollaan. Se, jota haittaa, menköön itse ulos.
[/quote]
Ihanan klassinen ja kliseinen asenne: minä kiljun toisten häissä, minä pärrään mopolla ihan missä tahdon, minä poltan tupakkaa parvekkeella, ja jos se jotakuta haittaa, menköön itse pois. Ja jumalakin on takuulla samaa mieltä juuri minun kanssani, joten painukaa te muut pois vain.
[/quote] Jeesus sanoi "antakaa lasten tulla minun tyköni" ja muutenkin oli tunnettu siitä, että hän toivoi aikuistenkin olevan enemmän niinkuin lapset, joten jos kuka niin Jumala ei ainakaan pahaksi pane Herran huoneessa lapsen hihkumista. En polta, vaan vastustan parveketupakointia, koska se on terveydelle haitallista (lapsen iloiset hihkaisut eivät). Omissa häissäni tosiaan ne saavat poistua, joita lapsivieraiden ilon kiljahdukset haittaavat. Sellaisten ihmisten olisi syytä tutkia sieluaan: "mikä minussa on vialla, kun pienen lapsen (lähes vauvan) ilon hihkaisut saavat otsasuoneni näin pullottamaan?"
[/quote]
Mutta muistaakseni Jeesus oli sitä mieltä, että "tehkää muille se, mitä toivotte muiden tekevän teille" eli suomennettuna: ottakaa muut huiomioon, älkää ottako itsellenne vapauksia ohi muiden. Miksi Jeesusta aina tulkitaan siten, että hän antaa ihmisille oikeuksia sen sijaan että ymmärrettäisiin, että hän panosti ensisijaisesti velvollisuuksiin ja vastuuseen.
[/quote] Ja tämän vuoksi aikuisten tulisi ymmärtää lapsen käyttäytyminen (siis kun kyse on ilonhihkaisuista), eikä ajaa heitä sen takia pois. Ei kirkossa tarvitse olla kuin kusi sukassa. Pappia voi etukäteen pyytää käyttämään mikrofonia, jotta hänen äänensä kuuluu, vaikka lapsilta lähtisi iloisia ääniä. Se "tehkää muille ihmisille, kuten toivotte itsellenne tehtävän", ei missään tapauksessa tarkoittanut, että tällä käskyllä ajetaan lapsia pois hänen luotaan, sillä "lapsien kaltaisten on taivasten valtakunta". Täynnänsä vilpitöntä iloa, riemua ja hihkaisuja. Ajattele sinä seuraavaksi syvällisesti, mitä tuo käsky tarkoittaa. Se koskee myös sinua ja etenkin sinua, kun kyse on lapsesta.
[/quote]
Eli sinusta taivasten valtakunta on itsekkäiden valtakunta?
Sallikaa lasten tulla minun tyköni on yleensä ymmärretty siten, että Jumalan armo koskee myös lapsia. Sitä ei ole ymmärretty niin, että vanhempien ei tarvitse ottaa muita huomioon, koska heillä on lapsia ja nämä saavat tehdä ihan sitä mitä tahtovat.
Jeesus ei sanonut, että huonotapaisten lasten on taivasten valtakunta. Kunnioita isääsi ja äitiäsi taas on löytyy käskynä Raamatusta ja se pitää sisällään sen, että vanhempien velvollisuus on kasvattaa lapsensa yhteiskunnan jäseniksi jopa niin, että opettaa niitä olemaan kiljumatta kirkossa. Vaikka se oman lapsen hihkuminen on niiiiin kivaa.
[/quote] Kaksivuotiaasta lapsesta ei pysty vielä sanomaan, että hän olisi huonotapainen. Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta, tarkoittaa sitä, aikuisten tulisi oppia lapsilta jotain vilpittömyydestä ja suvaitsevaisuudesta. Isää ja äitiä tulee kunnioittaa ja heidän tulee lasta kasvattaa, mutta ilon tukahduttamista se ei tarkoita. Siitä kasvaa vain lisää.. no sinuja. Huutamista ja raivoamista ei pidä sallia, mutta nyt ei puhuttu siitä.
Yhteiskunnan jäsenyyden ei tarvitse tarkoittaa sitä, että kirkossa pitää istua hiljaa ja totisena. Se on kuin jostakin 1800-luvulta. Ennemminkin kirkkoa pitäisi tuoda suuntaan, jossa siellä iloitaan, hihkutaan juuri kuten lapset sitä Jeesuksen armoa ja sovitusta.
[/quote]
Mikä ihmeen vimma lapsiperheillä on pilata muiden vihkimistilaisuudet? Tämä ketju kertoo siitä, miksi lapsettomat häät ovat ainoa oikea tapa juhlia. Ei tarvitse antaa kirkon ovella kuulosuojaimia vieraille, jotta nämä eivät häiriinny lasten vilpittömästä ilosta (lue: vanhempien välinpitämättömyydestä).
[/quote]
Mitä jos se on yksi ja sama hullu näissä ketjuissa, joka jankkaa siitä että toisia ihmisiä kunnioittava lapsi on pieksetty hiljaiseksi joka kannusta lastaan koko ajan olemaan esillä, koska sen kautta saa itselleen ja heikolle itsetunnolleen pontta?
Kyllä useimmilla tuntuu olevan järki tallella, ja tajuavat, että oman lapsen äänet ovat ilo vain niille lapsen vanhemmille.
Ei kenellekään muulle.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:51"] [quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:43"] Viime kesänä vihkimisseremoniassa oli paikalla hihkujalapsi ja rääkyjälapsi. Siinä alttarilla kuulee valitettavan hyvin kaiken metelin eikä oikein osaa keskittyä papin puheeseen, kun takaa kuuluu HIH tämän tästä. Häpeän. Käännyin ympäri ja ilmoitin, että tämä seremonia jatkuu vasta sitten kun kuulen omat ajatukseni. Nämä ovat minun hääni, eivät kirkon akustiikan testaustilaisuus. Kaksi perhettä ei tullut hääjuhlaan. Hyvä niin. [/quote] Minäminäminä hirviömorsian. Miksi edes menitte kirkkoon, jos kuvittelet, että sinun oikeutesi on siellä määräillä seurakuntalaisia? Et ole missään ylemmässä asemassa, vaikka olitkin morsian. Olit Jumalan kasvojen edessä pyytämässä siunausta avioliitolle seurakunta todistajanasi, eikä se ole mikään nimeltään mikään seremonia. [/quote] jumalanpalvelus on avoin tilaisuus, mutta kyllä häihin saa valita vieraansa. Ja häät on seremonia, ei sakramentti. [/quote] Häihin saa valita vieraansa, mutta kirkkoon tuloa et voi estää keltään. Vaikka minä voisin tulla häihinne istumaan kirkkoon, eikä kukaan voisi ajaa minua pois. Kirkkoja ei voi varata vaan seurakunta saa tulla sinne. Puheessakin sanotaan "Jumalan ja tämän seurakunnan läsnäollessa kysyn sinulta..." [/quote] koetahan mennä johonkin kalliiseen kirkkokonsertttiin. Kokeile ja katso kuin käy. tajuatko, mitä sillä seurakunnalla tarkoitetaan. Ei koko seurakuntaa verotukseklisessa,hallinnollisessa mielessä, vaan paikalle kokoontuneen ihmisten, tÄmän seurakunnan. Enhän minäkään saa huutaa kurkkusuorana kirkossa, tai hyppiä ja pomppia. Nykyvanhemmat eivät osaa kasvattaa lastaan ja opetttaa käytöstä. Se opetus olisi lapsenkin etu. Katsokaa vaikka kuinka eläinemot kaitsee jälkeläsiään, kyllä ne aika nopeasti puuttuu eihaluttuun käytökseen. En ymmärrä miksei huutavaa lasta voi viedä ulos kirkosta tai ainakin takaosaan. Ei se lapsi siitä välitä, mutta kaikki muut olisivat onnellisia. [/quote] Sillä 1-vuotiaalla valitettavasti ei ole mitään itsekontrollia ja kultakalan muisti. Ei voi odottaa niin pieneltä täydellistä ymmärrystä tavoista ja käytöksestä. Niin pieni ei osaa vielä edes puhua, just pysyy pystyssä.
[/quote]
mutta siksi niitä ei laiteta itsekseen mihinkään vaan sillä on sinut, joka pidät huolen, että hän ei aiheuta haittaa kenellekään. sitä varten on vanhemmat ja jos ei kykene, niin soitto jonnekin lastenkotiin vaikkapa.
Kyllä on kireä pipo jos ei lapsen pintä hihkumista kestä kirkossa. Ei kun eturiviin vaan.
Itse en kyllä enää aio mennä ollenkaan kirkkoon häitä katselemaan. En jaksa istua kovalla kirkon penkillä kuuntelemassa papin paskan jauhantaa ja pitkäveteisten virsien veisuuta. Ei tylsempää hommaa olekaan.
Yksi tai kaksi hihkaisua ei haittaa, mutta kolmannella kiikuttaisin pikapikaa ulos.