Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: ”Olen menettänyt parhaat vuodet” -opiskelijoiden kokemuksia korona-ajasta

Vierailija
03.02.2022 |

Ihan hyvää ajattelua, mutta ihan samalla tavalla me kaikki muutkin etätyöläiset on kärsitty. Siis työtähän se opiskelukin on ja niitä sosiaalisia kontakteja kaipaa etätyöläisetkin.

Ehkä tässä korostuu vähän se nuoren ihmisen aikakäsitys, että elämää jotenkin etenee vääjäämättömästi johonkin ja nyt juuri ne kriittiset vuodet meni ohi. Keski-ikäisyyden lähestyessä tuntuu, että perspektiivi muuttuu, kun huomaa, ettei se elämä ihan niin mene.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008545625.html

Kommentit (901)

Vierailija
341/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä kurjuudessa räytyvät opiskelijat olisivat tehneet paremmin, jos olisivat saaneet olla päättäjien asemassa?

Vierailija
342/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luuseri nyt olisivat ilman kavereita, vaikka se kuuluisa joku muu olisikin jotain opiskelijatapahtumia järjestänyt. Kun siihen tutustumiseen edelleen vaaditaan se, että ITSE ottaa yhteyttä muihin, oli metodi mikä tahansa.

Tuolla nuo normaalit etäopiskelijat sopivat luennon jälkeen tapaavansa puistossa myöhemmin. Kun baarit olivat auki, tapasivat sielläkin. Se vaan vaati sitä, että 1. joku ehdotti asiaa, 2. ainakin yksi ilmoitti osallistuvansa 3. menivät oikeasti paikan päälle.

MITEN otat yhteyttä kun et tiedä keitä he on???

No kysyy siellä zoomissa puhelinnumerot? Tai ryhmätöitä tehdessä? Tai etätapaamisissa?

Sitä paitsi jokaisessa oppilaitoksessa on järkätty jotain livenäkin.

Kaikissa kouluissa ei ole ollut livetapaamisia. Tiedoksesi myös, että massaluennoilla opiskelijat eivät usein edes voi avata mikkiä zoomissa, koska opetushenkilökunta haluaa välttyä turhalta vahinkohälyltä. Se on siis estetty. Myöskään ryhmätöitä ei ole valtaosalla kursseista.

No nyt menee jo ihan naurettavaksi. Onhan siellä nyt mahdollistettu ihan jokaikisessä oppilaitoksessa ottaa yhteyttä muihin. Kursseilla on moodle-ympäristöt, joissa saa keskustella, on ryhmätöitä jne. Nyt ei tarvitse ihan hölmöksi heittäytyä ja leikkiä, että kaikki yhteydenpito on blokattu ja kielletty. 

Alkaa tuntua, että syy yksinäisyyten kaikilla ei ole sittenkään se korona.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse ymmärrän opiskelijoiden turhautumisen. Se oli aikaa jolloin eli ja asuin yksin, ellei ollut solussa tai parisuhteessa. Kaverit ja yhdessä olo muiden kanssa oli tärkeää ja nykyisin katsottuna paljon hyviä muistoja, joille voi itsekseen hymähdellä mielessään, että onneksi eli nuorena ja nyt voi nauttia elämän seesteisyydestä.

Nykyisin on parisuhde ja kumppani, jonka kanssa on voinut jakaa korona-ajan ajatuksia ja sosiaalisen kontaktin tarpeita, vaikka etätöiden vuoksi ei ole muita ihmisiä pitkiä aikoja nähnytkään.

Itse olen enemmän introvertti, mutta kuitenkin ambivertti eli kaipaisin niitä kahdenkeskisiä ja mielenkiintoisia keskusteluja. Toki myös tutkisin mielelläni elämää ja maailmaa, joten matkustamisen jääminen harmittaa. Siksi opiskelijana tässä ajass sitä olisi kaivannut juurikin niitä merkityksellisiä keskusteluja viinilasi kädessä niiden ihmisten kanssa, jotka osaavat alaa opiskelevina asioita analysoida ja pallotella. Osa opiskelijoista samoilta kursseista eivät ole koskaan tavanneet toisiaan, joten tuollaiset merkitykselliset keskustelut jää pois.

Harmittaa ihan opiskelijoiden puolesta. Opiskeluaika oli oikeasti merkityksellistä aikaa. Täynnä syvällisiä ja merkityksellisiä keskusteluja.

Vierailija
344/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole mitään muuta nähnytkään koko koronan aikana kuin nuoria ryhmissä tuolla ostareilla ilman maskia. Voi nyyh. Vai että on mennyt elämä hukkaan.

Vierailija
345/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin nämä nuoret olisi "sosiaalisesti eristäytyneitä", tuolla viilettävät haalareissa ryhmissä ainakin meidän paikkakunnalla

"Parhaina vuosina" ihmisen elimistö palautuu nopeimmin alkoholin vaikutuksista. Sen jälkeen alkoholista palautumisen parhaat vuodet on menetetty.

Vierailija
346/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan toki, mikä se tällainen ylipiston kaveripalsta on? 

Perustatte itse ryhmäpuhelu piirin ja höpisette keskenänne. Vai pitääkö Kunnan tämäkin järjestää?

-eri

Vierailija
347/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä opiskelijat voi muuttaa väliaikaisesti takaisin lapsuudenkotiin, jos etäopiskelussa ei ole paikkakuntaan sidottu? Itse ainakin pyytäisin lapseni takaisin kotiin, jos olisivat jo pois kotoa muuttaneet. Siitä saisi opiskelija jotain seuraa ja ryhtiä päivärutiineihin. Opiskelua, ruuanlaittoa perheen kanssa,  lautapelejä, saunomista ym. puuhaa nuorempien sisarusten kanssa. Vai pitääkö olla niin itsenäisiä, että kerran kun on pois muuttanut, ei voi enää palata takaisin?

Vierailija
348/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä opiskelijat voi muuttaa väliaikaisesti takaisin lapsuudenkotiin, jos etäopiskelussa ei ole paikkakuntaan sidottu? Itse ainakin pyytäisin lapseni takaisin kotiin, jos olisivat jo pois kotoa muuttaneet. Siitä saisi opiskelija jotain seuraa ja ryhtiä päivärutiineihin. Opiskelua, ruuanlaittoa perheen kanssa,  lautapelejä, saunomista ym. puuhaa nuorempien sisarusten kanssa. Vai pitääkö olla niin itsenäisiä, että kerran kun on pois muuttanut, ei voi enää palata takaisin?

Varmasti moni näin tekeekin, mutta se ei auta tutustumaan uusiin ihmisiin ja kiinnittymään opiskelupaikkakunnalle. Hyvä ja läheinen perhe on muuten vahvuus kenelle tahansa.

Vierailija
349/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin nämä nuoret olisi "sosiaalisesti eristäytyneitä", tuolla viilettävät haalareissa ryhmissä ainakin meidän paikkakunnalla

Koko korona-ajan on ollut uutisissa juttua, miten juuri opiskelijapiireissä ja juhlissa korona on levinnyt. Ja nyt nämä kakarat itkevät, kun ollaan muka niin eristyksissä. Hohhoijaa. Täällä päin ainakin ei ole mitään muuta nähnytkään kuin jengeissä pyöriviä opiskelijoita, jotka ei välitä mistään koronatoimenpiteistä mitään.

Vierailija
350/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että tällä parhaat vuodet tematiikalla viitataan jotenkin vapauteen.

Vierailija
351/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat nuoret aloitti opiskelut korona-aikaan ja varsin värikäs seuraelämä tuntuu olevan. Ovat tavanneet kurssikavereita kirjastoissa, kahviloissa ja yliopiston julkisissa tiloissa. Kumpikin on edennyt opinnoissa normaalisti ja toinen löytänyt seurustelukumppanin. Baareissakin ovat juosseet.

Minulle ei nyt ihan avautunut miksi niin moni jää yksin kotiin? Voihan etäluentoon osallistua mistä vain.

Kas kun lapsen opiskelupaikkakunnalla ei ole mikään auki. Ei ole sitä kirjastoa, eikä julkisia tiloja, kahvilatkin meni kiinni, ruokakaupat jättivät auki. Edes apteekkiin ei päässyt.

Tuli sitten kotiin pariksi kuukaudeksi.

Kerrotko vielä missä opiskelupaikkakunnalla oli näin koko 2 vuoden ajan? Kuulostaa epäuskottavalta. Ja voi kai sitä tavata kerhotiloissa tai vuoroin jonkun kotona. Kyllä sitä on ennenkin kykitty ahtaasti.

Ainakaan Aallossa ei ole ollut lähiopetusta kuin muutamilla. Minulla ei ole ollut yhtään opetustapahtumaa livenä kampuksella maaliskuun 2020 jälkeen, enkä todellakaan ole ainoa.

Jännää, että meillä on näin eri kokemus Aallosta. Itsellänikään ei ole ollut läsnä luentoja, se on totta, mutta kyllä meillä on ainakin tuutoreiden järkkäämät whatsapp-ryhmät, opintoporukan oma whatsapp-ryhmä, sitten on ay:n kaikki tapahtumat ja niitä live tapahtumiakin on ollut. Kuten tiedät, niin työskentelytiloja on saanut varata, ryhmätöitä ollaan saatu tehdä ja toteuttaa ihan sillä tavalla kuin on tahdottu ja zoomit ja MyCoursesin keskustelualustat on mahdollistaneet verkostoitumisen. On sovittu baareihin menoa ja sitten on koko ajan kasvatettu sitä kaikenmaailman tukitoiminnan määrää, nytkin on keväällä tuo "minä riitän kurssi" ja sen lisäksi vähintään 10 muuta tukitoimikurssia ja juttua. On career-sivusto, jossa alkaa juuri nyt cv-koulutukset, työantajien kanssa verkostoitumiset jne. Minusta tuota verkostoitumista ja puuhaa on joka sormelle ja varpaalle. 

Näiden lisäksi on Aallon kerhot, yhdistykset, kuorot, seurat.. 

Vierailija
352/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyyh. Että ihan kaksi vuota mennyt pilalle. Mä oon ollut masentunut ikävuodet 12-30. Siinä sitä nuoruus vasta on pilalle mennytkin.

Vierailija
353/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa täällä kommentoivista ei tunnu tajuavan nuorten elämää ollenkaan. Jo ennen koronaa nuoret olivat yhteydessä toisiinsa lähinnä whatsappin, snapchatin, tiktokin tms avulla. Tai sitten pelasivat jotain videopeliä kaikki omissa kodeissaan jutellen siinä samalla. Siskontyttäreni vaihtoi koulua koronan aikana, oli tutustunut snäpissä luokkatovereihin jo ennen kuin koulu alkoi. Näkemättä toisiaan. Kyllä se on ihan omasta viitsimisestä kiinni, tutustuuko toisiin vai ei, oli korona tai ei.

Nyt ei puhuta koululaisista vaan opiskelijoista.

Kyllä se on todella vaikeaa päästä vieraalla paikkakunnalla yksinänsä tutustumaan muihin, jos ei ole mitään lähitilaisuuksia.

Oma opiskelijani on ekstrovertti ja kova ja sitkeä, joten hän yritti jo koko kesän luoda niitä kontakteja siellä yliopistolla ja onnistuikin.

Silti hänkin itki kertaalleen lokakuussa yksinäisyyttään, koska se elämä oli taaaaaaas supistunut sinne omaan huoneeseen, kaikki kiinni, kirjastoa myöten.

Itki kertaalleen lokakuussa yksinäisyyttä. Eikö tuollainen olisi ihan normaalia nuoren elämää ilman koronaakin? Itse olen myös ihan sosiaalinen tapaus, mutta ei mulla yliopistossa montaa ystävää ollut ja nekin jäi aika pinnallisiksi.

Ei ole normaalia. Normaalia ei ole sekään että elämä supistuu sinne yhteen huoneeseen vuodesta toiseen.

Nyt ollaan todella huolestuneita terveiden, hyvinvoivien ja henkisesti normaalien koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvoinnista tämän 2 vuoden takia.

Mihin on unohdettu ne nuoret jotka jo 10v+ jumittuvat sipsien kanssa pelikoneen ääreen, ne joiden terveys on mennyttä jo parikymppisenä huomattavan liikkumattomuuden ja lihomisen seurauksena ja joiden pää ei kestä sosiaalisia suhteita lainkaan kun eivät ole kanssakäymistä koskaan oppineet. Ne jotka putosivat vuosia sitten pois kaveriporukoista, jotka eivät pääse armeijaan, eivät löydä kumppania eikä ystäviä, eivät työtä eikä tulevaisuutta. Kukaan ei huomaa surra heidän menetettyä elämäänsä!

2 vuotta on oikeasti pikkujuttu johon täytyy vain osata suhtautua. Kun yksi "ovi" jumittaa pitää koittaa avata toinen. Tai ikkuna. 

No moni niistä nuorista nyt päätyy tuon saman porukan jatkoksi. Kaikki vaan uusia ovia aukomaan, eikö niin?

Vierailija
354/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtiihän tuossa vielä. 

Moni tuttu on pyörinyt vielä seitsemäntenä ja kahdeksantena vappuna opiskelijahaalareissa. 

Vierailija
355/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat nuoret aloitti opiskelut korona-aikaan ja varsin värikäs seuraelämä tuntuu olevan. Ovat tavanneet kurssikavereita kirjastoissa, kahviloissa ja yliopiston julkisissa tiloissa. Kumpikin on edennyt opinnoissa normaalisti ja toinen löytänyt seurustelukumppanin. Baareissakin ovat juosseet.

Minulle ei nyt ihan avautunut miksi niin moni jää yksin kotiin? Voihan etäluentoon osallistua mistä vain.

Kas kun lapsen opiskelupaikkakunnalla ei ole mikään auki. Ei ole sitä kirjastoa, eikä julkisia tiloja, kahvilatkin meni kiinni, ruokakaupat jättivät auki. Edes apteekkiin ei päässyt.

Tuli sitten kotiin pariksi kuukaudeksi.

Kerrotko vielä missä opiskelupaikkakunnalla oli näin koko 2 vuoden ajan? Kuulostaa epäuskottavalta. Ja voi kai sitä tavata kerhotiloissa tai vuoroin jonkun kotona. Kyllä sitä on ennenkin kykitty ahtaasti.

Ainakaan Aallossa ei ole ollut lähiopetusta kuin muutamilla. Minulla ei ole ollut yhtään opetustapahtumaa livenä kampuksella maaliskuun 2020 jälkeen, enkä todellakaan ole ainoa.

Jännää, että meillä on näin eri kokemus Aallosta. Itsellänikään ei ole ollut läsnä luentoja, se on totta, mutta kyllä meillä on ainakin tuutoreiden järkkäämät whatsapp-ryhmät, opintoporukan oma whatsapp-ryhmä, sitten on ay:n kaikki tapahtumat ja niitä live tapahtumiakin on ollut. Kuten tiedät, niin työskentelytiloja on saanut varata, ryhmätöitä ollaan saatu tehdä ja toteuttaa ihan sillä tavalla kuin on tahdottu ja zoomit ja MyCoursesin keskustelualustat on mahdollistaneet verkostoitumisen. On sovittu baareihin menoa ja sitten on koko ajan kasvatettu sitä kaikenmaailman tukitoiminnan määrää, nytkin on keväällä tuo "minä riitän kurssi" ja sen lisäksi vähintään 10 muuta tukitoimikurssia ja juttua. On career-sivusto, jossa alkaa juuri nyt cv-koulutukset, työantajien kanssa verkostoitumiset jne. Minusta tuota verkostoitumista ja puuhaa on joka sormelle ja varpaalle. 

Näiden lisäksi on Aallon kerhot, yhdistykset, kuorot, seurat.. 

Hyvä, että tuli jonkun nykyisen opiskelija konkreettista tietoa. Juuri tätä tuolla aiemmin tarkoitin, mutta kun omasta valmistumisesta on jo yli 10 vuotta, niin en tiedä nykyisitä verkkoympäristöistä.

Vierailija
356/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi nyyh. Että ihan kaksi vuota mennyt pilalle. Mä oon ollut masentunut ikävuodet 12-30. Siinä sitä nuoruus vasta on pilalle mennytkin.

Ja haluat muille samaa? Miksi?

Vierailija
357/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtopäätös?

*eri

Vierailija
358/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä amiksesta valmistuu esim kampaajia joiden tutkinnosta suuri osa on hankittu etänä ja jotka ovat itsekin täysin epävarmoja omasta ammattitaidostaan. Kuitenkin ammattiopiskelijat tuntuvat jäävän keskustelun ulkopuolelle.

Vierailija
359/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtopäätös?

*eri

Tuosta vähättelevästä sävystä ainakin. "Voi nyyh että ihan kaksi vuotta". Ei kuulosta kovin empaattiselta.

Vierailija
360/901 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä yhden päivän tiedotetteet kaikesta ylimääräisestä tekemisestä 

Virtuaalinen Summer Job Day 2022

Etsi kesätöitä & opinnäytetyötoimeksiantoja virtuaalisessa Summer Job Day 2022 tapahtumassa! Summer Job Day 2022 järjestetään virtuaalisesti JobTeaserissä 20.1.2022. Lisäksi tarjolla on CV- ja LinkedIn -klinikka 19.1.2022 osana messuja!

Virtuaalisessa tapahtumassa kuulet kerralla monien työnantajien kesätyömahdollisuuksista ja opinnäytetoimeksiannoista Summer Job Pitch -webinaarin aikana. Lisäksi tapaat työnantajia virtuaalisissa Q & A sessioissa webinaarin jälkeen! JobTeaserissä voit myös tutkia työnantajien sivuja & työpaikka- ja opinnäytetyöilmoituksia.

Osana Summer Job Day -tapahtumaa järjestetään useita CV- ja LinkedIn -klinikka sessiota 19.1.2022. Klinikalla käyt läpi ansioluettelosi tai LinkedIn -profiilisi ammattilaisen kanssa! Kaikki klinikoiden vetäjät tulevat näytteilleasettajina toimivista työantajaorganisaatioista.

Ilmoittautuminen tapahtumaan & klinikalle on auki.

Lisätietoja & ilmoittautuminen tapahtumaan JobTeaserissä.

Meioosi 11.02.2022

Mikä on Meioosi? Noh, sukusolujen tumanjakautuminen, mutta myös Inkubion fuksien järkkäämät bileet! Lisätietoja tulossa!

Ilmoita halukkuudestasi järjestää Jäynäkilpailua

Otaniemen jäynäkilpailu on vuosittain järjestettävä tapahtumakonsepti, jossa promotaan jäynäkulttuuria ja valitaan vuoden paras aaltolaisten tekemä jäynä. Jäynäkilpailua järjestää Jämerän Toiminnan Kilta ry, jonka muodostama porukka tunnetaan myös nimellä Autokoulu. Yhdistys on kutsukerho, johon 5–15 ihmistä saa vuosittain kutsun. Voit ilmoittaa innokkuutesi jäynäkilpailun järjestämistä kohtaan ja lukea lisätietoa Jäynän verkkosivuilla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän