Pihassamme 5vuotias kiusaaja.
Rivitalopihassamme pyörii 5 vuotias tyttö, joka kiusaa yksin tai kaverinsa kanssa muita lapsia. Huutelee inhottavia. Nakkelee niskoja. Pyytää leikkiin ja sit kun toinen innostuu niin peruukin sitten lällätellen ym. Oon yllättäny sen jopa kaivelevan meidän postilaatikkoa. Mulla on itsellä on 5v ja 6v lapset jotka ei ikinä käyttäytyis ketään kohtaan tolleen. Oon sanonu mun lapsille et eivät leikkeis kiusaajan kanssa kun tekee myös sitä et tulee pyytää leikkimään ja leikkii hetken ja keksii sit jotain ilkeetä mistä tulee mun lapsille paha mieli. Mut silti mun lapset aina tasasin väliajoin menee ns halpaan ja sanovat et antavat vielä mahdollisuuden jos ei enää kiusais! Mitä mun pitäis tehdä tälle asialle? Oon sitä mieltä et kiusaaminen pitäis kitkee heti alkuunsa mut oon ihan kädetön tässä tilanteessa.
En tiedä missä asunnossa tyttö asuu et voisin puhuu sen äidille. Asuu siis seuraavassa rivarissa, ei samassa. Lisäks äitiä en tunne muuta kun ulkonäöltä ja oon varmaa kerran sille puhunut (on hieman erikoinen) Siihen ei siis törmää koskaan. Tää yks kerta oli poikkeus tapaus kun ekaa kertaa ikinä kyseli tytön perään. Ollaan ihmetelty myös miksi tyttö voi tunteja pyöriä meidän pihalla ja kukaan ei koskaan perään katso tai kysele. Mut se on jo toinen juttu. Kertokaa mulle oi av-mammat miten kiusaamisen saa loppumaan niin et kaikilla ois kivaa. Tai mitä voin sanoa kun seuraavan kerran kuulen sen taas tölväsevän jotain ilkeetä jollekin lapselle!
Kommentit (6)
Olet kai fyysisesti isompi kuin tämä 5-v tyttö? Viet naamasi 10 cm hänen naamastisi, tujotat silmiin ja sanot että se kiusaaminen loppuu nyt
Etkö voisi yrittää jutella sen tytön kanssa, jos äitiä et voi lähestyä. Joku ongelmahan sillä pikkulikalla on kuin tuollaista tekee. Jos kerran on teidän pihalla, kerro, että teidän pihalla on sellaiset säännöt, ettei ketään kiusata. Tuon ikäinen saattais ehkä aikuisen puhetta kuunnellakin ja ottaa opikseen.
Sanot suorat sanat. Pitääkö tääkin sulle selittää? Mä en kersojen anna silmille hyppiä.
No, puhu suoraan sille lapselle.
Ei tarkoita sitä että kiellät lapsiasi leikkimästä, eikä sitä että sadattelisit ipanalle että mikä on kun ei osaa käyttäytyä.
Sanot suoraan jos lapsi tekee ikävästi, ja sano myös mihin se johtaa. Jos häiriköi teidän pihassa, niin pyydä menemään omaan pihaansa kunnes haluaa taas leikkiä muiden kanssa.
Ei ole sinun velvollisuutesi kasvattaa vieraiden lapsia, mutta ei ole myöskään sinun velvollisuutesi tapella lastesi tappeluita. Että josko olisit vaikka se naapurin turvallinen, reilu aikuinen? Lällättelijällä ei välttämättä sellaista ole kotonaan...
Up