pyöräilykypärä
Jos pyöräilet lapsen kanssa, onko teillä kypärät? Molemmat vai ainoastaan lapsi?
Istuuko lapsi istuimessa vai kärryssä tai onko teillä " vedettävä pyörä"
Kommentit (71)
Niitä pyöräilykypäriä saa nykyään jo ihan tyylikkäitäkin ettei näytä siltä kuin olisi avaruusalus laskeutunut päähän. Meillä on ainakin kaikilla kypärät päässä kun ollaan pyörällä liikenteessä. Aikaisemmin kun oli vain yksi lapsi kulki istuimessa ja nyt kun kaksi lasta niin kärryssä perässä ja aina kypärät päässä.
Ennen lapsia ei tullut kypäriä käytettyä, mutta esimerkin vuoksi piti opetella.
Ja asumme siis maalla.
Käytän aina pyöräillessä kypärää (pohjois-Karjalassa). Samoin lapseni 4v ja 7v.
Silloin kun meillä oli kyyditettäviä lapsia, niin kummallakin oli kypärä. Itse käytän kypärää edelleen, en tosin ihan aina. Jos fillaroin lähikauppaan, alle 1km, ei yhtään tien ylitystä, niin en ota kypärää mukaan. Mutta aina jos käyn pyöräilemässä kuntoilun vuoksi, niin kypärä on päässä. Lapset sen sijaan ovat lopettaneet kypärän käytön yläkouluikäisinä. Odotan mielenkiinnolla että sujahtaako kypärä taas jossain vaiheessa takasin päähän kun tulevat aikuisiksi, vanin on nyt 21v, eikä käytä kypärää, mutta luulen että voisi alkaa taas käyttämään.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 20:02"]
Vaikka olisit taitava ajaja niin joku muu saattaa ajaa sinun päälle. Esim. minun kylkeen ajettiin suojatiellä kun aurinko häikäsi autokuskia.
[/quote]
Suurin osa omista pyöräillessä tapahtuneista läheltäpititilanteista liittyy jalankulkijoihin, lenkkeiliöihin ja koiriin sekä niiden taluttajiin. Muutama päivä sitten lähestyin takaa oikeaa reunaa samaan suuntaan lenkkeilevää poikaa, jolla oli tietysti napit korvissa, eikä kuullut mitää. Juuri kuin olin siirtynyt toiseen reunaan ohittamaan tätä, niin sälli heitti U-käännöksen ja hyvä että ei lyöty naamojamme yhteen kun väistin asfaltin ulkopuoleta tämän ohi.
Tuollaisessa tilanteessa menee helposti nurin ja siinä kuperkeikkoja heitellessä olisi ihan kiva että on kypärä päässä.
Autojen kanssa törmäykset ovat tietysti vakavampia, mutta niihin osaa varautua paremmin, koska niitä voi tapahtua lähinnä vain teiden ylityksissä.
Lapsen kanssa pyöräillessä käytän kypärää ihan esimerkin vuoksi. Siitä voi olla apua pikku törmäilyssä tai kaatuessa, mutta tuskin auttaa jos auton kanssa osuu kohdakkain. Ovat niin heppoisia ja huonosti istuvia.
Kypärä on päässä niin minulla, miehellä kuin lapsellakin, oli pyöräilykokoonpano mikä hyvänsä (yksin tai yhdessä). Mies oli perheestä viimeinen, joka alkoi käyttää kypärää. 11v lapsikaan ei ole vielä kertaakaan kyseenalaistanut kypärän käyttöä, vaikka täällä meillä päin on surullisrn yleistä, että pienetkin lapset pyöräilevät ilman kypärää.
Miksihän sairaalaan töihin polkevilla lähes kaikilla on kypärä? Muualla näkee huomattavasti vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:33"]
Stadissa käytetään aikas hyvin kypärää mutta maalla näkee vähän käytettävän!
[/quote]
Joo, jos liikenne tuntuu vähän vaaralliselta, niin se kypärä menee helpommin päähän.
Itse olen huomannut että todennäköisimmin kypärä löytyy kuntopyöräilijöiden päästä, se on melkein kaikilla. Seuraavaksi parhaiten kypärää käyttää pienten lasten vanhemamat ja pienet lapset sekä työmatkapyöräilijät, näillä on useinmiten kypärä päässä.
Teineillä kypärää näkee aika havoin, samoin satunnaisilla pyöränkäyttäjillä, kuten siksi että promillet ei salli autolla ajoa.
Kun kypärätön pyöräilijä tulee vastaan, niin usein tulee mieleen että siinä joku elämäntaparetku on menossa terassikeirrokselle.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:15"]
Lapsen kanssa pyöräillessä käytän kypärää ihan esimerkin vuoksi. Siitä voi olla apua pikku törmäilyssä tai kaatuessa, mutta tuskin auttaa jos auton kanssa osuu kohdakkain. Ovat niin heppoisia ja huonosti istuvia.
[/quote]
milainen kypärä sulla?
Meillä koko perhe käyttää kypärää. Lapset 14v, 10v ja 5v + me vanhemmat.
Meillä käydään joka päivä pyörälenkillä. Miehellä on pyörässä se istuin, ollaan ostettu tytölle ulkomailta sellanen kypärä johon ei tarvitse hattua, mulla ei ole kypärää mut miehellä on.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 08:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:41"]
Tää on vähän kakspiippuinen juttu. Harrastan pyöräilyä liikuntamuotona ja silloin mulla on aina kypärä päässä, olin sitten menossa maantielenkille tai maastoon. Kaupunkiajossa mulla on kypärä päässä 90% kerroista, etenkin jos olen menossa vain paikasta A paikkaan B. Esimerkiksi appivanhemmille syömään 10 kilometrin päähän. Jos olen menossa keskustaan kaupoille kiertelemään, niin nykyään jätän helposti kypärän pois. Sitä on hankala kantaa mukana kaupasta toiseen, vie paljon tilaa laukussa ja on aina tiellä. Lisäksi ainakin täällä Tampereella keskustassa ajaminen on tehty niin vaikeaksi, että vauhdit eivät juuri juoksuvauhdista eroa. Jatkuvasti on rotvallia ja yhdistettyä kevyenliikenteenväylää, jossa täytyy ajaa todella hitaasti ja varovasti muutenkin. Jos jään pyörällä auton alle, niin yhtä lailla olisin jäänyt auton alle siinä tilanteessa kävellenkin. Eikä mulla ole kävellessä kypärää...
[/quote]
Minä jätän sen kypärän lukolla pyörään kiinni.
[/quote]
Melkoinen tilaisuus vandalistille... Mun pyöräilykypärä maksoi melkein 200 euroa, joten en mielelläni jätä sitä valvomatta roikkumaan mihinkään lukkoon.
Aina oon käyttäny kypärää, arvostan aivojani sen verran paljon. Mielenkiintoista kun olen nyt siinä iässä, että osa kavereista alkaa vaivihkaa palata kypäränkäyttöön. Osa taas ei taida aikuistua koskaan ja niiden puolesta saa sit pelätä.
N18
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:32"]lapsi istuu istuimessa ja kypärä päässä mutta itse en käytä omistan kyllä mutta ... noloa
[/quote]
Lisääntyminen on noloa ja sinulla on lapsi...
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:15"]
[/quote]
Ensinnäkin, jos törmäät auton kanssa, niin todennäköisesti osut jollain ikävällä tavalla tienpintaan. Ja silloin on hyvä olla suojaus päässä.
Toisekseen, jos kypärä ei istu hyvin päässä se on vaarallainen ja sinun tulee hankkia parempi. Omituisia selityksiä sinulla.
[/quote]
millainen kypärä käytät
Kai teillä on apupyörät kanssa? Ei hyvää päivää ettekö pyörää osaa ajaa.. Se kypärä on niin typerän näköinen että
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 21:38"]
Kypärä on WT
[/quote]
millainen semmonen on?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:41"]
Tää on vähän kakspiippuinen juttu. Harrastan pyöräilyä liikuntamuotona ja silloin mulla on aina kypärä päässä, olin sitten menossa maantielenkille tai maastoon. Kaupunkiajossa mulla on kypärä päässä 90% kerroista, etenkin jos olen menossa vain paikasta A paikkaan B. Esimerkiksi appivanhemmille syömään 10 kilometrin päähän. Jos olen menossa keskustaan kaupoille kiertelemään, niin nykyään jätän helposti kypärän pois. Sitä on hankala kantaa mukana kaupasta toiseen, vie paljon tilaa laukussa ja on aina tiellä. Lisäksi ainakin täällä Tampereella keskustassa ajaminen on tehty niin vaikeaksi, että vauhdit eivät juuri juoksuvauhdista eroa. Jatkuvasti on rotvallia ja yhdistettyä kevyenliikenteenväylää, jossa täytyy ajaa todella hitaasti ja varovasti muutenkin. Jos jään pyörällä auton alle, niin yhtä lailla olisin jäänyt auton alle siinä tilanteessa kävellenkin. Eikä mulla ole kävellessä kypärää...
[/quote]
Minä jätän sen kypärän lukolla pyörään kiinni.