pyöräilykypärä
Jos pyöräilet lapsen kanssa, onko teillä kypärät? Molemmat vai ainoastaan lapsi?
Istuuko lapsi istuimessa vai kärryssä tai onko teillä " vedettävä pyörä"
Kommentit (71)
Jouduin viime kesänä onnettomuuteen pyöräillessäni, kun ajoin epähuomiossa auton alle tietä ylittäessäni. Minulla ei ollut kypärää, ja se isku minkä päähäni sain ei unohdu koskaan. Saan kiittää onneani, että selvisin vain tikatulla päällä, mustelmilla ja aivotärähdyksellä. Tuosta on jäänyt pyöräilykammo, mutta jos enää ikinä nousen pyörän selkään, niin kypärä tulee kyllä olemaan päässä. Olen myös muistuttanut läheisiäni kypärän käytöstä tämän jälkeen ja toivoisin, että ihmiset ymmärtäisivät ettei kyseessä ole mikään harmiton "pikku pyllähdys" kun vauhdissa lentää korkealta pyörän selästä asfalttiin.
No tänään kuoli taas yksi pyöräilijä, joka löi päänsä katuun. Helvetin ikävä tapaus ja en tiedä käyttikö kypärää, mutta veikkaan ettei.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 21:54"]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015081320176534_uu.shtml
Olikohan kypärää?
[/quote]
ei vissi
[/quote]
Oli. Iltalehden ensimmäisessä uutisessa oli kuva pyöräilijästä tapaturman jälkeen ja tuossa kuvassa näkyi kypärä. Nyt tuo kuva on kai jo poistettu.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 21:54"]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015081320176534_uu.shtml
Olikohan kypärää?
[/quote]
ei vissi
[/quote]
Oli. Iltalehden ensimmäisessä uutisessa oli kuva pyöräilijästä tapaturman jälkeen ja tuossa kuvassa näkyi kypärä. Nyt tuo kuva on kai jo poistettu.
[/quote]
ok, ainakin tossa helsinki uutisissa lukee että ei
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 20:02"]
Vaikka olisit taitava ajaja niin joku muu saattaa ajaa sinun päälle. Esim. minun kylkeen ajettiin suojatiellä kun aurinko häikäsi autokuskia.
[/quote]
Ajoitko pyörällä suojatiellä? Oliko se pyörätien jatke eli tyhjää katkoviivojen välissä? Jos ei ollut, olit väistämisvelvollinen.
[/quote]
Ei sillä ole väliä, onko kyseessä pyörätien jatke vai suojatie noin niin kuin väistämisvelvollisuuden kannalta. Suojatielle (pelkälle sellaiselle) ei edes pitäisi päätyä pyöräillen tai sitten on ajanut jalkakäytävää (pelkkä sellainen) pitkin. Jos on ajanut kevyen liikenteen väylää pitkin suojatielle, se on käytännössä pyörätien jatke, riippumatta siitä onko viivoituksessa katko vai ei (osa maalauksista on uusimatta). Pyörätien jatke / suojatie ei anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta.
Mutta tämähän meni ihan ohi varsinaisen aiheen.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 21:41"]
Kai teillä on apupyörät kanssa? Ei hyvää päivää ettekö pyörää osaa ajaa.. Se kypärä on niin typerän näköinen että
[/quote]
Kyllä minä omiin ajotaitoihini luotan, mutta muihin tienkäyttäjiin en.
Perheessäni (2+2) kaikki käyttää pyöräillessä kypärää. Aina. Ajan 3000 - 4000 km vuodessa pyörällä, ilman kypärää olisi tosi alaston olo. Sama kun ajaisi autoa ilman turvavyötä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:24"]
Fillarikypärässä häiritsee se, että fillari on sellainnen leppoisa vekotin, jolla käydään kaupassa ja ties millä lyhyillä asioilla ja sitten pitää kantaa sitä kypäräö mukana. Mopoilla ja moottoripyörillä kypärä ei haitannut samalla tavalla, koska varsinkaan mp:llä ei lähtenyt parin sadan metrin takia liikenteeseen.
[/quote]
Miksi sitä pitää kantaa mukana? Itse jätän joskus pyörän koriin, joskus ripustan pyörän sarveen ja keskustassa laitan lukon mukaan kiinni. Sen verran edullinen investointi, että ei olisi katastrofi jos katoaisi.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:24"]
Fillarikypärässä häiritsee se, että fillari on sellainnen leppoisa vekotin, jolla käydään kaupassa ja ties millä lyhyillä asioilla ja sitten pitää kantaa sitä kypäräö mukana. Mopoilla ja moottoripyörillä kypärä ei haitannut samalla tavalla, koska varsinkaan mp:llä ei lähtenyt parin sadan metrin takia liikenteeseen.
[/quote]
Mä lukitsen kypäräni kiinni pyörään samalla lukolla, millä pyöränkin lukitsen. Ei tarvi raahailla mukana.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:31"]Lapsella on kypärä, itse en noin helvetin tyhmän näköistä styroksipottaa päähäni laita, aikuinen ihminen näyttää tyhmälle idiootille styroksipotta päässä.
[/quote]
Paremmalta se näyttää ku aivovamma tai orpo lapsi..
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:33"]
Stadissa käytetään aikas hyvin kypärää mutta maalla näkee vähän käytettävän!
[/quote]
olen huomannut sama, olen nyt mökillä ja pyöräilemme kypärät päässä täälläkin mutta eihän paikkakuntalaiset käytä
Lapsella on kypärä, itse en noin helvetin tyhmän näköistä styroksipottaa päähäni laita, aikuinen ihminen näyttää tyhmälle idiootille styroksipotta päässä.
Käytän ja lapset käyttää. Täälläkin yhden hengen säästänyt kypärä. Olisi vain tajuttu säästää se kolaroitu kypärä, niin siitä olisi voinut päätellä kuinka ne jäljet päässä olisi jotain hirveää.
Tää on vähän kakspiippuinen juttu. Harrastan pyöräilyä liikuntamuotona ja silloin mulla on aina kypärä päässä, olin sitten menossa maantielenkille tai maastoon. Kaupunkiajossa mulla on kypärä päässä 90% kerroista, etenkin jos olen menossa vain paikasta A paikkaan B. Esimerkiksi appivanhemmille syömään 10 kilometrin päähän. Jos olen menossa keskustaan kaupoille kiertelemään, niin nykyään jätän helposti kypärän pois. Sitä on hankala kantaa mukana kaupasta toiseen, vie paljon tilaa laukussa ja on aina tiellä. Lisäksi ainakin täällä Tampereella keskustassa ajaminen on tehty niin vaikeaksi, että vauhdit eivät juuri juoksuvauhdista eroa. Jatkuvasti on rotvallia ja yhdistettyä kevyenliikenteenväylää, jossa täytyy ajaa todella hitaasti ja varovasti muutenkin. Jos jään pyörällä auton alle, niin yhtä lailla olisin jäänyt auton alle siinä tilanteessa kävellenkin. Eikä mulla ole kävellessä kypärää...
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 08:34"]
Niitä pyöräilykypäriä saa nykyään jo ihan tyylikkäitäkin ettei näytä siltä kuin olisi avaruusalus laskeutunut päähän. Meillä on ainakin kaikilla kypärät päässä kun ollaan pyörällä liikenteessä. Aikaisemmin kun oli vain yksi lapsi kulki istuimessa ja nyt kun kaksi lasta niin kärryssä perässä ja aina kypärät päässä. Ennen lapsia ei tullut kypäriä käytettyä, mutta esimerkin vuoksi piti opetella. Ja asumme siis maalla.
missäpäin pöräilette
[/quote]
15 vuotta olen käyttänyt kypärää pyöräillessä. Yhden kerran unohtui vahingossa, ja oli ihan "alaston" olo.
Vaikka olisit taitava ajaja niin joku muu saattaa ajaa sinun päälle. Esim. minun kylkeen ajettiin suojatiellä kun aurinko häikäsi autokuskia.
[/quote]
Pyöräilijöille ei kyllä ole suojateitä olemassakaan. Oliko autolijalla kolmio, vai oliko hän kääntymässä?
[/quote]
Ajoitko pyörällä suojatiellä? Oliko se pyörätien jatke eli tyhjää katkoviivojen välissä? Jos ei ollut, olit väistämisvelvollinen.