Milloin olivat 70-luvulla syntyneiden optimaaliset asunnonostoajat?
Älkää sitten vastatko, että aina kannattaa ostaa yhtä paljon asunto, vaan oikeita pohdintoja siitä, milloin sen ei rikkaan 70-lukulaisen olisi pk-seudulla kannattanut toimia, ottaen huomioon niin korkotason kuin asuntojen hinnat. Viiltäkää näin veistä mun rinnassa!
Kommentit (27)
eka asunto ostettu -98. Se oli hyvä sijoitus. Niillä rahoilla isompaan 01. Sekin oli vielä ok sijoitus. Kun olisi tuolloin 98 älynnyt ostaa asunnon helsingin keskustasta... mutta kun niitä asunnon ostoja ei tuolloin ajateltu sijoituksena vaan ostettiin kotia.
Olen syntynyt -71 ja ostin ensiasunnon Helsingissä 1995. Äiti takasi vasta valmistuneen ensimmäisen asuntolainan ja korko oli ensimmäiset kaksi vuotta kiinteä 6 prosenttia, joka oli silloin hyvä diili. Sen jälkeen korko vain laski.
syntynyt -76, ensiasunto pk-seudulta 2001. Vähän aikasemin olis vielä saanut halvemmalla. Hinnat selvästi karkas käsistä tuossa 2005 lähtien
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:17"]
-98 sain halvalla. N1974
[/quote]
Ok. Olin tuolloin ensimmäisessä työpaikassani harjoittelijan palkalla. Olitko sinä itse missä tuolloin eli miten onnistui? Pelkällä lainarahallako? Asutko samassa asunnossa edelleen?
[/quote]
Sain silloin ensimmäisen kunnon työpaikkani, ja ostin heti asunnon. Ihan kokonaan en ostanut lainarahalla, mutta lähes. Asun talossa edelleen, ja nykyhinta alueella on reilusti yli kaksinkertainen.
Muuta vaikka Satakuntaan. Täällä on aina optimaalista ostaa asunto. Oli sitten millä vuosikymmenellä tahansa syntynyt.
Noin 96- 98, jos lainalla osti. Sitä ennen oli vielä korot ihan tolkuttoman korkeat, vaikka toki asuntojen hinnat ihan minimaaliset. Itse kerkesin mukaan kelkkaan -98. Ensimmäisen vuoden aikana asunnon arvo nousi 15 % ja sitä oli jo edeltänyt muutaman vuoden ajan noususuhdanne.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:23"]
Jos oot syntynyt 1970-luvun alussa, niin se kaikkein paras tilanne, jossa johonkin olisi ollut mahdollisuus, oli 1992-5. Jos siis oli, etkä itse ollut laman lyömä. Näin siitä huolimatta, että korot olivat kovat - koska hinnat olivat todella alhaalla.
Tavanomainen asunnonostohetki on kai yleensä siinä kolmenkymmenen korvila. Eli 1970-lukulaisten kohdalla 2000-luvulla. Kyllä siihenkin hyviä vuosia mmahtuu, ja korkokehityd on ollut tosi kivaa siinä vuosikymmenen puolivälin tienoilla. Niihin marginaaleihin jos ei tarvinnut myöhemmin koskea, oli hyvä.
sitä, milloin asunto kannattaa ostaa, vaikuttaa kyllä aika paljon myös se, milloin sellaista tarvitsee. Vaikka oisit ostanut sen 1993, mutta jos jouduit sen parin vuoden sisään myymään esim muuton takia, et vittanut mitään.
[/quote]
Juuri näin. Itse ostimme ensimmäisen asuntomme nuorina parikymppisinä -92 Asp-lainalla. Korot huitelivat 11%:ssa, mutta silloisessa asp-lainassa oli muistaakseni jokinlainen korkotuki. Asunnon myimme 2006, jolloin asunnon hinta oli moninkertaistunut, tosin niin oli uudenkin asuntomme hinta kalliimpi, joten rahat menivät siihen. Mutta jos ajatellaan että olisimme ostaneet ensiasunnon vasta 2006, niin olisimme saaneet ottaa todella ison lainan. Sinänsä olimme todella onnekkaita ja kiitän tästä äitiäni, joka painosti aikanaan laittamaan asp-tilin heti kun se oli iän puolesta mahdollista. Myöhemmin asuntojen hintojen noustessa asp-järjestelmä muuttui huonoksi, koska siinä oli ylärajat ostettavan asunnon neliöhinnoille.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:07"]
No ennen 2002.
[/quote
Ok. Olin tuolloin hieman yli 30 eli olisi pitänyt onnistua. Olin vaan noihin aikoihin työtön, palkattomissa harjoitteluissa ja pitkiä aikoja ulkomailla. Elämä on.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:17"]
-98 sain halvalla. N1974
[/quote]
Ok. Olin tuolloin ensimmäisessä työpaikassani harjoittelijan palkalla. Olitko sinä itse missä tuolloin eli miten onnistui? Pelkällä lainarahallako? Asutko samassa asunnossa edelleen?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:23"]Jos oot syntynyt 1970-luvun alussa, niin se kaikkein paras tilanne, jossa johonkin olisi ollut mahdollisuus, oli 1992-5. Jos siis oli, etkä itse ollut laman lyömä. Näin siitä huolimatta, että korot olivat kovat - koska hinnat olivat todella alhaalla.
Tavanomainen asunnonostohetki on kai yleensä siinä kolmenkymmenen korvila. Eli 1970-lukulaisten kohdalla 2000-luvulla. Kyllä siihenkin hyviä vuosia mmahtuu, ja korkokehityd on ollut tosi kivaa siinä vuosikymmenen puolivälin tienoilla. Niihin marginaaleihin jos ei tarvinnut myöhemmin koskea, oli hyvä.
sitä, milloin asunto kannattaa ostaa, vaikuttaa kyllä aika paljon myös se, milloin sellaista tarvitsee. Vaikka oisit ostanut sen 1993, mutta jos jouduit sen parin vuoden sisään myymään esim muuton takia, et vittanut mitään. [/quote]
Kiitos pohdinnoista. Herätti ajatuksia, mutta... 1992 eli ylioppilaskeväänä ei tullut mieleen ostaa asuntoa. Mamma ja pappa eivät betaalanneet. Mitenkähän tämän vuoden ylioppilailla? Ei taitaisi neuvo enää päteä ja ei heilläkään varmaan asunnonosto ensimmäisenä käy mielessä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:23"]Mä olen ostanut ekan yksiöni vuonna 2002 ja sen jälkeen useammankin asunnon (siis aina myynyt pois vanhan tietysti, ei minulla mitään ylimääräistä rahaa ole ollut), ja ikävä kyllä täytyy sanoa että koskaan en ole voittoa asunnoilla tehnyt. En tappiotakaan, mutten myöskään voittoa. Remonttikulut olen suunnilleen saanut pois myydessä, mutta siis itse omin käsin tehdyn halvan remontin, en mitään kallista.
Silti on ollut kannattavaa asua omistusasunnossa nämä vuodet, koska kyllähän lainaa lyhennellessä omaisuus karttuu vaikkei myyntivoittoja olekaan tullut.
Nykyisestä kodistani en tiedä josko olisi vähemmän arvoinen kuin ostettaessa vuonna 2009, nyt on vähän huonolta näyttänyt isojen perheasuntojen hintakehitys. Mutta siltikin lainan lyhentäminen on todennäköisesti kuitannut mahdolliset tulevat myyntitappiot.[/quote]
Hei! Onko tämä tarina pk-seudulta?
Ostin -95 Helsingin keskustasta kolmion. Neliöhinta oli tuolloin n. 1300 euroa. Myin asunnon 12 vuoden asumisen jälkeen, neliöhintaan n. 5190 euroa.
1995 asuntojen hinnat olivat alimmillaan tosin korot pyöri 8 % paikkeilla.
70-lukulaisillakin voi olla melkein kymmenen vuotta ikäeroa keskenään, olipa hölmö avaus.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:05"]
70-lukulaisillakin voi olla melkein kymmenen vuotta ikäeroa keskenään, olipa hölmö avaus.
[/quote]
Kysymykseni kattaa kaikki 70-luvulla syntyneet. Oikeastaan voisin laajentaa myös 60-luvun lopulla syntyneisiin. ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:56"]
1995 asuntojen hinnat olivat alimmillaan tosin korot pyöri 8 % paikkeilla.
[/quote]Valtio myös tuki hyvin asuntotuotantoa. Korkotuetun osaomistusasunnon tuolloin pääkaupunkiseudulta ostaneet osuivat kultasuoneen - myyntihinta lyötiin lukkoon 1995 ja kovanrahanasuntoja niistä tuli 10 vuoden päästä. Iso osa vastikkeesta rahastoitiin kauppahintaan (talletettiin osaomistajan tilille).
Olisikohan aika avata tämä taas käytäntöön, jotta nuorilla olisi jotain saumaa sijoittautua pk-seudulle.