Miksei kirjastoja ja teattereita yms. laiteta maksulliseksi?
tai maksetaanhan ne veroissa mut vois kirjastoon olla pieni vuosimaksu. Teatterien ja varsinkin jonkun oopperan tukeminen voitais lopettaa kokonaan.
Kommentit (52)
Onhan se 20-50 euron teatterilippu melkein ilmainen...ap, museoihinkin on yleensä pieni pääsymaksu.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 16:41"]
...ja varsinkin jonkun oopperan tukeminen voitais lopettaa kokonaan.
[/quote]
"Pitäähän sitä tukea, ettei se kaadu!"
Regina Mälkki, Ihmisten Puolue
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:29"]Minun mielestä raha voitaisiin poistaa maksuvälineenä kokonaan. Kaikesta pitäisi maksaa työllä. Voisi kerryttää itselleen omalle tililleen sykevyön kanssa fyysistä työtä, jolla saisi ostettua jotain fyysistä. Sitten voisi kerryttää itselleen tuntimääräisyyteen perustuvaa henkistä ja aivotyötä. Sillä saisi lunastettua samanverran ajattelutyötä. Tämä minun innovatiivinen ideani oli vain muutaman minuutin arvoinen. Juutalaiset eliitti banksterit jotka ovat rikastuneet rahaa kauppaamalla ja koronkiskonnalla, eivät ehkä hyväksy tätä. Mutta heidän on vähän pakko jos koko maailma lähtee tähän ideaani mukaan. Loppuu ihmisten orjuuttaminen ja tyhjillä meriteillä munien heiluttelu. [/quote] Menepä sinäkin töihin niin ei ole aikaa jauhaa tämmöstä paskaa. Millähän ajalla luulet ihmisten oikean työn lisäksi tommosta tekevän?
[/quote]
Miten tyhmä ihminen voi oikeasti olla? Sillä työajalla!!!!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:29"]Minun mielestä raha voitaisiin poistaa maksuvälineenä kokonaan. Kaikesta pitäisi maksaa työllä. Voisi kerryttää itselleen omalle tililleen sykevyön kanssa fyysistä työtä, jolla saisi ostettua jotain fyysistä. Sitten voisi kerryttää itselleen tuntimääräisyyteen perustuvaa henkistä ja aivotyötä. Sillä saisi lunastettua samanverran ajattelutyötä. Tämä minun innovatiivinen ideani oli vain muutaman minuutin arvoinen. Juutalaiset eliitti banksterit jotka ovat rikastuneet rahaa kauppaamalla ja koronkiskonnalla, eivät ehkä hyväksy tätä. Mutta heidän on vähän pakko jos koko maailma lähtee tähän ideaani mukaan. Loppuu ihmisten orjuuttaminen ja tyhjillä meriteillä munien heiluttelu. [/quote] Menepä sinäkin töihin niin ei ole aikaa jauhaa tämmöstä paskaa. Millähän ajalla luulet ihmisten oikean työn lisäksi tommosta tekevän?
[/quote]
Minkä "oikean työn"? :D Jos siis ei olisi rahaa,ei olisi mitään "oikeaa työtä" josta saadaan rahapalkkaa,vaan ihmiset tekisivät sitä mitä osaavat ja saavat vastineeksi jonkun muun osaamaa työtä. Jossainha on jo joku tällainen systeemi,siis tällä tavalla:http://www.aikapankit.fi/?page_id=49 mutta koko yhteiskunta olisi yhtä aikapankkia. Itse olen sitä mieltä,että voitaisiin siirtyä kivikautiseen talousjärjestelmään,eli omavaraisuuteen ja vaihtokauppaan.Tosin aihdonvälineenä voisi olla yhtä hyvin tavaraa kuin työpanostakin,mitä nyt kukakin omistaa/osaa ja tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:02"]
[/quote]
Minkä "oikean työn"? :D Jos siis ei olisi rahaa,ei olisi mitään "oikeaa työtä" josta saadaan rahapalkkaa,vaan ihmiset tekisivät sitä mitä osaavat ja saavat vastineeksi jonkun muun osaamaa työtä. Jossainha on jo joku tällainen systeemi,siis tällä tavalla:http://www.aikapankit.fi/?page_id=49 mutta koko yhteiskunta olisi yhtä aikapankkia. Itse olen sitä mieltä,että voitaisiin siirtyä kivikautiseen talousjärjestelmään,eli omavaraisuuteen ja vaihtokauppaan.Tosin aihdonvälineenä voisi olla yhtä hyvin tavaraa kuin työpanostakin,mitä nyt kukakin omistaa/osaa ja tarvitsee.
[/quote]
Taitaa olla toivotonta luopua tästä nykyisestä taloussysteemistä kun oravanpyörässä juoksevat lampaat eivät pysty kuvittelemaan mitään aikapankkeja.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
Taitaa olla toivotonta luopua tästä nykyisestä taloussysteemistä kun oravanpyörässä juoksevat lampaat eivät pysty kuvittelemaan mitään aikapankkeja.
[/quote]
Totta,mutta kiva ajatusleikki toisin kuin AP:n "kaikki kiva maksulliseksi"-ajatus.
T:Nytkin ilmaisessa kirjatossa surffaava lukutoukka
Kirjasto on ehkä viimeinen paikka jossa saa yksinäinenkin olla, vaikuttamatta kummajaiselta ja maksamatta mitään. Oletko ap koskaan muuttanut esimerkiksi yksin opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle?
Musta on ihan mahtavaa, että vuoden alusta poistui 0.50snt varausmaksu aikuisiltakin. Niin ihanan helppoa vaan klikata haluamansa kirjat koriin ja odottaa ilmoitusta, koska ne saa noutaa lähikirjastosta. Luen kuitenkin paljon, ja tuollainen summa on opiskelijalle aika iso lopulta :)
Koska olet käynyt maksuttomassa teatterissa? Ai niin, et ole varmasti käynyt edes maksullisessa. Puhumattakaan oopperasta.
Maksuton teatteri, mitä? Ei ole kuule olemassakaan.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 16:47"]
Oletko ap koskaan muuttanut esimerkiksi yksin opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle?
[/quote]
Ai toi ap opiskelemaan? Ei elämäm koulussa paljon kirjastoja tarvita.
TAASKO pitää jauhaa tästä samasta aiheesta? EIKÖ se edellinen ketju riittänyt sulle?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 16:41"]
tai maksetaanhan ne veroissa mut vois kirjastoon olla pieni vuosimaksu. Teatterien ja varsinkin jonkun oopperan tukeminen voitais lopettaa kokonaan.
[/quote]
Porvoossa varmaan on maksuttomia teattareita,muualla teatterissa käyminen on kallista lystiä.AP vastasit itse omaan kysymykseesi:siksi maksamme veroja(yhdessä maailman kalleimmista maista),että saisimme rahoille vastinetta,kuten ilmaiset kirjastot.Se on koko homman idea.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 16:55"]
TAASKO pitää jauhaa tästä samasta aiheesta? EIKÖ se edellinen ketju riittänyt sulle?
[/quote]
En ole nähnyt edellistä ketjua,mutta asioista jauhaminenhan kuuluu AV:n perinteisiin!
Talousneroko se on herännyt päikkäreiltä? Hei, mee takas petiin, ei tota jaksa kukaan lukea.
Pentujen pitäisi olla kesälläkin koulussa.
Miksei köyhiä ja vähävaraisia tapeta väkivaltaisesti torilla? Ei menisi montaa viikkoa kun joka päivä kaikkien kaupunkien ja kylien toreilla teloitettaisiin kerralla vaikka 100 kpl arvottomia paskapummeja.
Mitä köyhä edes kirjastossa tekee, eihä ne osaa lukeakaan, ja jos osaavat, lukevat vääriä kirjoja. Mikäli sattuvat oikeaa kirjaa lukemaan vahingossa, eivät ainakaan siitä mitään tajua. Likaavat vain kirjan sivut saastaisilla sormillaan.
Samaa mieltä! Aiheuttaisi paljon vähemmän pahaa kuin nyt kaavaillut säästötoimet. Jos olisi vaikka lainausmaksu edes 10senttiä/kirja, niin siitä tulisi valtakunnallisesti iso rahasumma. Ja kaikenlaiset apurahat teattereille ja oopperalle yms. saisi kyllä lopettaa heti - maksakoon ne, jotka niitä käyvät katsomassa - minäkin joudun pulittamaan n. 100€ konsertista, jos sellaiseen haluan (ulkomaiset pop/rock-yhtyeiden Suomen konserttien liput on tuota luokkaa - ja silti myydään katsomot täyteen).
Samaan syssyyn voisi vähentää YLE:n TV ja radiokanavat yhteen ja laittaa loput vaikka maksulliseksi kanavapaketiksi tai mainosrahoitteiseksi - on ihan älytöntä, että niitä maksetaan yhteisestä pussista. Yksi kanava riittää hätätiedotteita yms. varten ja julkiseen tiedonvälitykseen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 17:20"]
Samaa mieltä! Aiheuttaisi paljon vähemmän pahaa kuin nyt kaavaillut säästötoimet. Jos olisi vaikka lainausmaksu edes 10senttiä/kirja, niin siitä tulisi valtakunnallisesti iso rahasumma. Ja kaikenlaiset apurahat teattereille ja oopperalle yms. saisi kyllä lopettaa heti - maksakoon ne, jotka niitä käyvät katsomassa - minäkin joudun pulittamaan n. 100€ konsertista, jos sellaiseen haluan (ulkomaiset pop/rock-yhtyeiden Suomen konserttien liput on tuota luokkaa - ja silti myydään katsomot täyteen).
Samaan syssyyn voisi vähentää YLE:n TV ja radiokanavat yhteen ja laittaa loput vaikka maksulliseksi kanavapaketiksi tai mainosrahoitteiseksi - on ihan älytöntä, että niitä maksetaan yhteisestä pussista. Yksi kanava riittää hätätiedotteita yms. varten ja julkiseen tiedonvälitykseen.
[/quote]
Iso rahasumma, mutta myös entistä enemmän ihmisiä jotka eivät lue ja sivistä itseään. Jos ei lue lapsena, ei luultavasti lue aikuisenakaan.
[/quote]
Ei tämä pidä välttämättä paikkaansa. Mun tuntemat lenkkeilevät aikuiset on just niitä, jotka oli koulussa aina viimeisiä hiihtokisoissa ja otettiin viimeisenä joukkueeseen. Toisaalta yllättävän moni entinen nuori urheilulupaus löysi kauppiksen, oikiksen tms. kirjat tossa parikymppisenä ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin ei todellakaan voi sanoa etteivätkö olisi lukeneet!