Kiina-luokka Meilahden ala-asteella
Hei!
Löytyisikö täältä joku, jonka lapsi on hakenut opiskelemaan kiinaa Meilahden ala-asteelle? En nyt siis tarkoita kaksikielistä opetusta, vaan sitä suomenkielistä luokkaa, jossa on A-kielenä kiina. Olen lukenut, että luokalle on vaikea päästä, mutta kokeen sisällöstä en tiedä yhtään mitään.
Meillä siis mietinnässä pistämmekö lapsen hakemaan tuolle luokalle ensi vuonna. Hän on hyvin ujo ja jos koe on jonkinlainen haastattelu, jossa testataan suomen kielen käyttöä, voin jo aika varmasti sanoa että turha edes yrittää. Lapsi on myös kaksikielinen ja sen takia ei ole myöskään se kaikkein monipuolisimmin suomea puhuva lapsi, joskaan ei myöskään jäljessä ikätasostaan. Kaksikielisyyden ansiosta hän kuitenkin käsittää hyvin eri kielten eroja, joten jos koe olisi soveltamiseen painottuva ja tehtäviä ratkottaisiin suht itsenäisesti johonkin paperille, hän saattaisikin päästä sisään.
Kaikki tieto asiasta otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:45"]
On, enkku alkaa kolmosella kaikilla.
[/quote]
Mulla alkoi saksa kolmosella.
No kiinaa lukevilla toka a-kieli on ainakin nykyään enkku. Saksan/ruotsin voi ottaa nelosella.
Ei voi ottaa. Jos ykkösellä alkaa kiina, niin kolmosella enkku ja kutosella ruotsi. Kasilla voi valita c-kielen, jos haluaa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:41"]
Lapsi ei muista enää enkä ollut itse siellä sisällä, mutta täyttivät varmaankin lomaketta open ohjeen mukaan. Liekö ollut esimerkiksi kuvia apuna, sanatunnistusta jne. Haastattelu se ei ole, sen tiedän, ja testiryhmäkin oli suuri, olisiko ollut lähemmäs 40 siinä luokassa. Oma lapseni on ujo ja hitaasti lämpiävä, eikä se ole ollut tuolla ongelma! Kiinan ope on kiva, luokanopet on olleet ihania.
[/quote]
Hyvältä kuulostaa. Haastattelussa lapseni ei tosiaan varmasti pärjäisi, mutta "tehtäviä" ratkoo ilokseen.
Ai mitä ei voi ottaa? Jos kiina alkaa ekalla, enkku alkaa komosella ja nelosella voi ottaa ruotsin tai saksan. Tiedän tämän ihan varmasti, koska lapseni on ko. koulussa ja lukee kiinaa, enkkua ja ruotsia juurikin noin!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:58"]
Meilahdessa on myös A1 kielinä ruotsi ja Oulunkylästä löytyy A1 kielenä ranska. Oletan että asutte länsi-Helsingissä.
[/quote]
Voiko noihin kouluihin hakea/mennä vaikka eivät olisi omia lähikouluja? Olisivat kyllä selvästi kauempana, koska asumme Meilahden koululta etelään päin.
ap
Kaikkiin painotuksiin voi mennä muualtakin, koska niihinhän pyritään. Ei mekään Meikussa asuta.
Hei, onko lapsen äidinkielet kenties suomi ja ruotsi? Tai suomi ja kiina? Kysyn uteliaisuudesta, sillä olen harkinnut ko kouluun hakua myös omien lasteni kohdalla. Ovat suomenruotsalaisia, joilla kiinalaisia sukujuuria.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 17:21"]
Hei, onko lapsen äidinkielet kenties suomi ja ruotsi? Tai suomi ja kiina? Kysyn uteliaisuudesta, sillä olen harkinnut ko kouluun hakua myös omien lasteni kohdalla. Ovat suomenruotsalaisia, joilla kiinalaisia sukujuuria.
[/quote]
Hei! Suomi ja englanti ovat kotikielinä. Se on osasyy tähän pohdintaan, sillä haluaisimme koulussa A-kieleksi jonkun muun kuin englannin... Kiinaan meillä ei ole muita yhteyksiä kuin kiinnostus. Asumme lähellä ko. koulua, joten sikälikin se olisi hyvin varteenotettava vaihtoehto. Jos vain lapsella olisi mahdollisuuksia tuo pääsykoe läpäistä. Oletko sinä kuullut mitään hakuprosessista?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:30"]
Olen ollut oppilaana meikussa lapsena. Kiinan luokalle kait pääsee ensisijaisesti lapset joilla kiina on kotikielenä tai jotka ovat esim. adoptoitu kiinasta.
[/quote]
Hei ja kiitos vastauksesta. Meilahdessa on kuitenkin kaksi kiinaluokkaa. Tuo mihin viittaat on kaksikielinen kiinaluokka, jossa osa opetuksesta on kiinaksi. Oma lapseni hakisi sille luokalle, jossa opetus on suomeksi mutta A-kieli on kiina, kuten aloituksessa mainitsin.
ap
Olen ollut oppilaana meikussa lapsena. Kiinan luokalle kait pääsee ensisijaisesti lapset joilla kiina on kotikielenä tai jotka ovat esim. adoptoitu kiinasta.
A-kiina on Helsingin kielilukiossa ja Ressussa Hesassa. Muista kaupungeista en tiedä.