Onko joku lähipiirissäsi yhtäkkiä ns. "Flipannut"?
Minun äitini äiti. Lapset oli 6-ja 4-vuotiaita, kun kirjoitti voirasian kanteen "en jaksa enää" ja lähtenyt. En ikinä tavannut häntä. Oli kuulemma ollut ihan ns. Normaali ennen tuota.
Kommentit (75)
Sukulaiseni myös sai muistinmenetyksen, mutta ei parantunut ennalleen vaikka muisti palautui. Valui takaisin nuoruuteensa, ja hänellä on pieniä lapsia. Ei halua ottaa niistä enää vastuuta, ei halua olla miehensä kanssa jne, muuttui siis täysin eri ihmiseksi. :( Toivotaan että paranee, mutta käytös on vain niin outoa ettei kukaan oikein tiedä mitä odottaa seuraavaksi..
Minä itse, kun iski psykoosi päälle. Aivan järkyttävä kokemus, sillä en muista mitään. Paitsi joitain pieniä kohtauksia. On todella pelottavaa herätä sairaalasta letkuista keskellä yötä melkein kuolleena.
Olin silloinkin vielä aivan sekaisin ja koska pelästyin todella paljon (en tiennyt missä olen) niin hyppäsin ylös sängystä ja aloin repimään letkuja irti käsistäni yms. ja aloin huutamaan, että "missä mä oon, mikä paikka tää on, keitä te olette". Jouduin siitä kai johonkin pehmustettuun huoneeseen ja minuun piikitettiin joitain erittäin vahvoja rauhoittavia, koska olin niin agressiivinen ja peloissani.
Sen jälkeen en muista taaskaan mitään. Seuraava muistikuva on, kun hoitaja taluttaa minua pitkin käytävää ja esittelee suljetun osaston tiloja. Ja minä vain itkin ja laahustin zombina (lääkkeiden vaikutuksesta) hänen perässään.
Olin romahtanut täysin, koska elämäni oli silloin aivan kamalaa. Jossain vaiheessa vaan päässä napsahti, koska kroppa tai mieli ei enää jaksanut sitä kaikkea. Jälkeenpäin kuulin, että olin yrittänyt mm. lyödä äitiäni ja muutenkin olin käyttäytynyt todella omituisesti. Enkä todellakaan ole sellainen ihminen, että ikinä, koskaan löisin äitiäni tai yhtään ketään. Olin haahuillut ties missä n. 3 päivää, ennenkuin minut löydettiin (silloin, kun meinasin kuolla). Alkaa itkettää, kun mietinkin kaikkea tuota, mitä tapahtui.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 22:45"] Kaverini. Oli just mennyt kihloihin poikaystävänsä kanssa, jonka kanssa oli seurustellut kolme vuotta. Oli paria viikkoa aiemmin aloittanut masennuslääkityksen ja olivat viettämässä iltaa kaveriporukalla yhden kotona, kunnes oli ykskaks juossut parvekkeelle ja hypännyt alas viidennestä kerroksesta :( Oli kuulemma vaikuttanut hetkeä ennen ahdistuneelta, mutta kukaan ei osannut odottaa tuota mitä tapahtui. [/quote] Muistan kuulleenni että joissain masennuslääkkeissä on kohonnut itsemurhariski juuri ekojen käyttöviikkojen aikana, etenkin nuorilla ihmisillä? Tietääkö joku pitääkö tämä paikkansa? [/quote] On aika paljon muitakin riskejä. Aiheutta mm. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön huonolla tuurilla.
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Toivottavasti noista varoitetaan hyvin selkeästi kun lääkitys aloitetaan.
[/quote]
Itseasiassa todella monessa mielialalääkkeessä lukee sivuoireiden kohdalla, että se aiheuttaa itsemurha-ajatuksia. Eikä näistä todellakaan varoiteta.
Tätini, jonka kanssa en ollut ollut pitkiin aikoihin tekemisissä, soitti (lankapuhelinaikaan) minulle ja käski minun lopettaa hänen ikkunansa takana hiippailun. Oli tosi äreä puhelu.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 22:49"]
Joo, Antti Tuisku, aina kun Haddaway soi, ja sit peto on irti! :O
[/quote]
joo se laittaa pöydän täydeltä viinaa kurkusta alas horisee kuinka maailma on auennut suutellee kaikkia ja kaikkea niin että sylki lentää ja hoitsut vie sen aina pilkun aikaan pois.. tiijän kun kuulin radiosta.
Kummitätini pikkusisko sekosi kesken muuttopuuhien. Oli muuttamassa ensimmäiseen omaan asuntoon ja ihan juoksi ja hyppäsi ikkunan läpi katuun.
Tämä jotenkin traumatisoi minut lapsena, ja aikuisenakin pelkään, että teen samoin.
Yksi tuttu meni psykoosiin (?), yritti mennä presidentinlinnaan varoittamaan presidenttiä ufohyökkäyksestä. Hoitoonhan se siitä joutui=pääsi, ja hoidon avulla sai kaiken sen verran kuntoon ettei ole ollut mitään vastaavaa tuon jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 22:45"]
Kaverini. Oli just mennyt kihloihin poikaystävänsä kanssa, jonka kanssa oli seurustellut kolme vuotta. Oli paria viikkoa aiemmin aloittanut masennuslääkityksen ja olivat viettämässä iltaa kaveriporukalla yhden kotona, kunnes oli ykskaks juossut parvekkeelle ja hypännyt alas viidennestä kerroksesta :( Oli kuulemma vaikuttanut hetkeä ennen ahdistuneelta, mutta kukaan ei osannut odottaa tuota mitä tapahtui.
[/quote]
Muistan kuulleenni että joissain masennuslääkkeissä on kohonnut itsemurhariski juuri ekojen käyttöviikkojen aikana, etenkin nuorilla ihmisillä? Tietääkö joku pitääkö tämä paikkansa?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 22:45"] Kaverini. Oli just mennyt kihloihin poikaystävänsä kanssa, jonka kanssa oli seurustellut kolme vuotta. Oli paria viikkoa aiemmin aloittanut masennuslääkityksen ja olivat viettämässä iltaa kaveriporukalla yhden kotona, kunnes oli ykskaks juossut parvekkeelle ja hypännyt alas viidennestä kerroksesta :( Oli kuulemma vaikuttanut hetkeä ennen ahdistuneelta, mutta kukaan ei osannut odottaa tuota mitä tapahtui. [/quote] Muistan kuulleenni että joissain masennuslääkkeissä on kohonnut itsemurhariski juuri ekojen käyttöviikkojen aikana, etenkin nuorilla ihmisillä? Tietääkö joku pitääkö tämä paikkansa? [/quote] On aika paljon muitakin riskejä. Aiheutta mm. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön huonolla tuurilla.
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Toivottavasti noista varoitetaan hyvin selkeästi kun lääkitys aloitetaan.
[/quote]
Itseasiassa todella monessa mielialalääkkeessä lukee sivuoireiden kohdalla, että se aiheuttaa itsemurha-ajatuksia. Eikä näistä todellakaan varoiteta.
[/quote]
Sivuoireisiin on merkattava kaikki haittavaikutukset, vaikka niitä olisi vain 1:1000 ja vaikka haitta ei johtuisi lääkkeestä (muttei pystytä todistamaan, ettei johdu). Esim. joku on ottanut lääkettä X ja hypännyt parvekkeelta -> haittavaikutuksiin lisätään äkkikuolema. Joku toinen on ottanut lääkettä Y ja tätä on kutittanut jostain päin vartaloa -> haittavaikutuksiin lisätään kutina.
Isäni serkku, lapsena ja nuorena oli ollut oikein mukava ja reilu kaveri. Kunnes lähti yliopistoon lukemaan lakia... Sen jälkeen muuttui narsistiseksi ja väkivaltaiseksi hirviöksi. Uhkaillut isääni ilman mitään syytä, pahoinpidellyt naisystäväänsä, ja on myös työpaikkakiusaaja. Kyseessä on vielä varsin tunnettu henkilö tällä alueella, korkeassa virassa, ja hävettää kun tuo kaheli on juuri meidän suvussa. Vaikka emme olekaan enää missään tekemisissä ja ko. mies on myös laittanut omasta aloitteestaan välit poikki suurimpaan osaan sukua.
Emme kertakaikkiaan tiedä mitä helvettiä oikein tapahtui tuolle miehelle. Liekö nuorempana osannut paremmin manipuloida ja peitellä narsismiaan.
Minä itse pari vuotta sitten. En halua asiaa jakaa täällä. Kaikki hyvin nut, oikeastaan paremmin kun ennen. Tuli vaan mitta täyteen ja muutin elämäni täysin, perheeni tosin kärsi tästä
Sisko. Meni salaa naimisiin jonka jälkeen sekosi uskontoon: alkoi vihata lähisukulaisia koska ovat eri uskoisia emmekä noudata hänen uutta uskontoaan, käyttäytyy oudosti, juoruilee, puhuu pahaa selän takana ja esitti edesspäin "mukavaa", luopunut vanhasta tyylistään ja myös vanhoista ajatuksistaan, aloitti kyräilyn ja vastaamattomuuden esittäen itse pyhimystä, kannattaa rikollisia ja näkee vikoja päihteettömissä ihmisissä muissa ei, säälii kuolleita ihmisiä ja elossa elovia sukulaisia välttelee, tukee ja katselee pettävää miestään eikä usko että mies pettää ehkä sisko pettää itsekin kun hyväksyy kaiken, ajattelee että hänelle kuuluu tietyt etuoikeudet ja muille ei, on kateellinen, arvostelee toisia naisia eikä arvosta toisten harrastuksia, hommaa lapsia ja tykkää niistä niin kauan kun ne ovat pikkuvauvoja ja sitten kun ovat isompia ei enää välitä yhtä paljon kuin vauva-aikana, halveksuu erilailla eläviä ihmisiä ja on sitä mieltä että kaikkien naisten olisi pakko hommata suurperhe halusi tai ei!
Setäni, kun skitsofrenia puhkesi. Oli siihen asti ollut tavallinen nuorimies, sitten ykskaks flippasi vanhempiensa luona kylässä ollessaan. En tiedä tapauksesta paljoa (perheelle vieläkin rankka aihe ja tabu), tiedän vain että pakkopaidassa vietiin.
Kaverini on myös sairastanut psykoosia, oli alkanut myös jonkinlaisena paniikinomaisena raivokohtauksena, jossa luuli hänen kimppuunsa hyökättävän ja alkoi raivokkaasti taistella näitä näkemiään hyökkääjiä vastaan.
[/quote]
Ei tuo nyt ihan noin mene. Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön (myöhemmin lyhennän ihan vain bipoksi) kuuluu mania- ja masennusvaiheita. Jos bipo-potilas menee lääkärille masennusvaiheessa, niin mitä tekee lääkäri? Määrää tietenkin masennuslääkkeet. Ne eivät kuitenkaan auta bipoon vaan pahentavat tilannetta siinä vaiheessa, kun maniavaihe tulee päälle ja potilaalla alkaa mennä vähän liian lujaa.
Ihmiset sitten silmät kirkkaina väittävät (niin kuin täälläkin!), että masennuslääkkeet aiheuttavat kaksisuuntaisen mielialahäiriön. Voi hyvä tavaton sentään!
Ei tosiaankaan ole kovin tavatonta, että lääkärit erehtyvät masennuksesta ja biposta, sillä niissä on tosiaankin osittain samanlaisia oireita. Potilas itse saattaa pitää maniajaksoaan normaalina olotilanaan, koska ei tiedä muusta. Bipohan on tosiaankin synnynnäinen, perinnöllinen sairaus. Jos suvussa on bipoja, todennäköisesti niitä on vastaisuudessakin. Tämä kannattaa mainita lääkärille mennessä, jotta lääkäri osaa määrätä oikeanlaisen hoidon.
Lakatkaa puhumasta höpöjä, kun ette tiedä.
Joo, mun bileKaveri Antti ja sillon oli kyllä Peto irti!!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 22:27"]
Ex mieheni. Kännissä alkoi heitellä tavaroita pitkin seiniä, huusi minulle että lopeta lopeta lopeta, vaikka istuin sohvalla (paniikissa) ihan hiljaa. Normaalisti oli siis tosi kiltti ja rauhallinen mies.
[/quote]
Maiskutitko, mässytitkö, ähkitkö, tikistelitkö tai narskutitko hampaitasi?
Mä pelkään et itse flippaan. Oon masentunut ja nyt on nornaaliakin raskaampi hetki menossa...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:13"]
[/quote]
[/quote]
Ei pitäisi aiheuttaa, jos on masennus. Mutta jos on virheellisesti masennukseksi diagnosoitu kaksisuuntainen, voi aiheuttaa. Mahdollista varsinkin jos bipo puhkeaa masennusjaksolla.