Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos on työuupunut työtön eikä saa töitä koska haastatteluissa huomataan uupumus?

Vierailija
02.02.2022 |

Vuosien ajalta kertynyt työuupumus kiireisestä ja kuormittavasta työstä, jossa mahdollisuuksiin ja osaamiseen nähden kohtuuttomat vaatimukset. Määräaikainen työ loppui järkyttävän uupumuksen kourissa ja nyt olen ollut kuukausia työtön eikä työuupumus hellitä millään. Pääsen haastatteluihin mutta uupumus näkyy minusta jotenkin ja työn saaminen karahtaa siihen. Olen levännyt, ulkoillut, yrittänyt hoitaa itseäni jne mutta uupumus ei parane mihinkään. Akateeminen koulutus on ja ihan hyvä cv eli ne on kunnossa. Mitä teen? Miten uupumus paranisi? Ja miten voi saada töitä jos on uupunut?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole enää työuupumusta

Vierailija
2/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain työttömänä vuoden sairasloman uupumuksen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä diagnoosilla? Uupumuksella ei saa sairauslomaa.

Vierailija
4/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuin tervehtyä ensin.

Vierailija
5/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupumus diagnoosilla.

Vierailija
6/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon uupumisesta voi kestää kauan toipua oikeasti täysin kuntoon. Anna itsellesi aikaa ja armoa. Saat olla uupunut ihan rauhassa. Älä kiirehdi. Se vain jatkaa uupumustasi. Yritä löytää iloa elämääsi. Ilo piristää. Suosittelen self help- kirjojen lukemista. Ne auttavat positiivisen asenteen löytymiseen.

Vierailija
7/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupumus diagnoosilla.

Ei se ole mahdollista. Jos et usko niin lue vaikka tästä https://www.aamulehti.fi/terveys/art-2000007452610.html

Vierailija
8/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon uupumisesta voi kestää kauan toipua oikeasti täysin kuntoon. Anna itsellesi aikaa ja armoa. Saat olla uupunut ihan rauhassa. Älä kiirehdi. Se vain jatkaa uupumustasi. Yritä löytää iloa elämääsi. Ilo piristää. Suosittelen self help- kirjojen lukemista. Ne auttavat positiivisen asenteen löytymiseen.

Mikä tähän auttaa? Mitään paranemista ei ole tapahtunut. Ap

Vierailija
9/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin pakeille jos uupuminen ei omista ponnistuksista huolimatta helpota. Ei ole mitään järkeä aloittaa uutta työtä (jos semmoinen napsahtaisi haastattelussa) jo valmiiksi henkinen saldo miinuksen puolella.

Vierailija
10/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupumus diagnoosilla.

Ei se ole mahdollista. Jos et usko niin lue vaikka tästä https://www.aamulehti.fi/terveys/art-2000007452610.html

No sitten lääkäri laittoi väärän diagnoosin.

Vierailija
11/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muka palkatonta sairaslomaa saa uupumus-diagnoosilla?

Vierailija
12/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan molempien osapuolien etu, jos asia tulee ilmi työhaastattelussa.

Vierailija
13/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka palkatonta sairaslomaa saa uupumus-diagnoosilla?

Saa, palkkaa siitä ei tarvitse maksaa.

Vierailija
14/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta se on silloin palkatonta.

Palkallinen sairasloma uupuneille annetaan yleensä masennusdiagnoosilla.

Vierailija
15/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti huomataan. Ihan tarpeeksi on noita saikuttajia ainakin julkisella sektorilla eikä niistä meinaa päästä eroon millään.

Vierailija
16/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voi olla myös työttömyysuupunut. Sitä kai kutsutaan myös "syrjäytymiseksi", mutta työttömyysuupumus on parempi sana.

Vierailija
17/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että tarkoitat hyvää, mutta ärsyttää tuo "anna itsellesi aikaa ja armoa".  Milläs annat jos joku työkkäri painaa niskaan tai rahat on lopussa? Kaikilla ei ole mahdollisuutta taloudellisesti olla tekemättä mitään ja siksi puolikuntoiset ihmiset ovat työelämässä vaikka kuuluisivat sairaslomalle. Ja nuo self help-kirjat ei auta todellisessa uupumuksessa yhtään mitään. Ei mitään.

-ohis

Vierailija
18/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupumus diagnoosilla.

Olitko mukana kun kävin lääkärissä?

Vierailija
19/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen luuseri ei ansaitsekaan työpaikkaa.

Vierailija
20/29 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet uupunut, eikä uupumus hellitä, niin ethän sä silloin ole työkuntoinen etkä voi töitä saadakaan. Kuka hullu nyt palkkaisi töihin ihmisen, joka ei lähtökohtaisestikaan kykene töihin.

Uupumus näkyy ihmisestä yleensä niin, että asenne menee huonoksi, aloitekyvyttömäksi, haluttomaksi ja negatiivisesti. Ihminen kyynistyy ja katkeroituu. Usein sitä ei tunnista itse. Siihen auttaa aapeenkin mainitsemat lepäämnen, ulkoilu ja itsen hoitaminen (ml. hyvä ruoka ja uni), mutta usein se vaatii myös jotain henkistä muutosta. Maiseman vaihdos voi auttaa. Uusi harrastus voi auttaa. Terapia tai keskustelut esim kuntoutussairaanhoiajan kanssa voivat auttaa. Coaching tai työnohjaus voi auttaa.

Kylmä tosiasia on (ja minulla on tässtä itselläni kokemusta) että uupumus ei johdu työpaikasta, sen huonossta ilmapiiristä eikä edes huonosta johtamisesta. Samassa työpaikassa moni muu selviää samoista olosuhteista melkein täysissä voimissa. Noilla tekijöillä on merkitystä, mutta ne eivät ole koko juttu. Olennainen tekijä - ja se ainoa, johon voit vaikuttaa - olet sinä itse ja se, miten sinä reagoit noihin tekijöihin. Voit yrittää vastata mahdottomiin vaatimuksiin mahdottomissa olosuhteissa tai voit tehdä sen mihin pystyt ja antaa lopun valua vetenä hanhen selästä. Tämä vaatii sitä henkistä muutosta sinussa.