Kaupat on velvoitettava laittamaan hinnat nettiin
Täytyy määrätä laki, joka velvoittaa kaupat julkaisemaan hintansa ja sellaisessa muodossa että ulkopuoliset toimiat voivat käyttää dataa hintavertailujen yms. aineiston julkaisemisekisi.
Tämä olisi kuluttajan kannalta suuri palvelus, voisit vertailla hinnat ennen kauppaan menoa ja suunnata sinne, mistä saat ostoskorisi halvimmalla.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:49"]
Sääntelyä on purettava, ei yhtään idioottimaista lakia lisää Suomeen. Jokainen olkoon tai pysyköön pois netistä, ihan miten itse haluaa, niin luonnolliset kuin oikeushenkilötkin.
[/quote]
Säätelyä nimen omaan on purettava, nythän kaupat sopii hintoja, siis anteeksi, "vaihtavat" hintatietoja.
Paras keino säätelyn purkamiseksi ja kartellien estämiseksi on julkisuus.
Hinnat nettiin, perkele niin kuin olisi jo!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:49"]
Sääntelyä on purettava, ei yhtään idioottimaista lakia lisää Suomeen. Jokainen olkoon tai pysyköön pois netistä, ihan miten itse haluaa, niin luonnolliset kuin oikeushenkilötkin.
[/quote]
Säätelyä nimen omaan on purettava, nythän kaupat sopii hintoja, siis anteeksi, "vaihtavat" hintatietoja.
Paras keino säätelyn purkamiseksi ja kartellien estämiseksi on julkisuus.
Hinnat nettiin, perkele niin kuin olisi jo!
[/quote]
Tampio.
Miten se "hinnat nettiin" vaikuttaisi kauppojen hintatietovaihtoihin?
Tuo on hyvä idea. Päivättäistavarakaupan kilpailu toimii Suomessa nykyään niin huonosti (K- ja varsinkin S-ryhmän valta-asema), että hintojen julkisuuden tuoma lisääntynyt kilpailu olisi kyllä hyödyksi. Hinnat voisi velvoittaa lisäämään esim. yhteen valtion ylläpitämään tietokantaan. Toisaalta tuossa pitäisi kyllä olla julkaisuvelvoitteen suhteen joku liikevaihtoraja, esim. torimyyjää ei oikein ole järkevää velvoittaa hintojen julkaisuun.
Aloittajan kaltainen kekseliäs ja aloitteellinen ihminen voi perustaa ihan itse kansalaisliikkeen, jossa kansalaiset itse näpyttelevät ja päivittävät kauppojen hintatietoja foorumilleen omalla ajallaan.
Minä en halua kauppojen hinnoissa maksaa taas yhtä pakollista ruikkausta vain siksi, että joku pihi kyttää aamusta iltaan kotonaan hintatietoja, kun ei kestä maksaa maitopurkista euroa, kun jostain saa 95 sentillä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:32"]
Aloittajan kaltainen kekseliäs ja aloitteellinen ihminen voi perustaa ihan itse kansalaisliikkeen, jossa kansalaiset itse näpyttelevät ja päivittävät kauppojen hintatietoja foorumilleen omalla ajallaan.
Minä en halua kauppojen hinnoissa maksaa taas yhtä pakollista ruikkausta vain siksi, että joku pihi kyttää aamusta iltaan kotonaan hintatietoja, kun ei kestä maksaa maitopurkista euroa, kun jostain saa 95 sentillä.
[/quote]
Kaikilla vähänkin isommilla kaupoilla on kassajärjestelmä, mistä hinnat saadaan viivakoodin perusteella ilman, että niitä tarvitsisi syöttää käsin kassakoneeseen. Sieltä samasta järjestelmästä hinnat voisi tarvittaessa saada aika pienellä vaivalla johonkin julkiseen tietokantaan.
Jos toimiva kilpailu alentaisi ruoan hintaa vaikkapa 10 prosenttia niin sillä olisi valtava positiivinen vaikutus joka ylittäisi huomattavasti sen julkisen hintatietokannan ylläpitämisen kulut.
Nykyään on muuten se tilanne, että systemaattisesti hintoja hyllyjen reunoista keräävät ihmiset potkaistaan herkästi kaupasta pihalle.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:19"]
Mistä resurssit ja rahat?
[/quote]
Kaupoilta. Ei tässä kovin isoista summista puhuta tai mistään vaikeasta toimenpiteestä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:19"]
[/quote]
Kaupoilta. Ei tässä kovin isoista summista puhuta tai mistään vaikeasta toimenpiteestä.
[/quote]
Mietippä uudelleen. Meidän piti listata pienen kioskin tuotteet tietokoneelle uudestaan ja siinä meni kolme viikkoa kolmesta viiteen työntekijällä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:12"]Nykyään on muuten se tilanne, että systemaattisesti hintoja hyllyjen reunoista keräävät ihmiset potkaistaan herkästi kaupasta pihalle.
[/quote]
Missä näin tapahtuu? Kerro mitä kävi.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:19"]
[/quote]
[/quote]
Ei kovin isoista summista? Sinulla ei taida olla minkäänlaista tietoa paljonko tuollaisen järjestelmän kehittäminen nettisivuineen ja kaikkineen maksaa, jopa miljoonia
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:32"]
[/quote]
Kaikilla vähänkin isommilla kaupoilla on kassajärjestelmä, mistä hinnat saadaan viivakoodin perusteella ilman, että niitä tarvitsisi syöttää käsin kassakoneeseen. Sieltä samasta järjestelmästä hinnat voisi tarvittaessa saada aika pienellä vaivalla johonkin julkiseen tietokantaan.
Jos toimiva kilpailu alentaisi ruoan hintaa vaikkapa 10 prosenttia niin sillä olisi valtava positiivinen vaikutus joka ylittäisi huomattavasti sen julkisen hintatietokannan ylläpitämisen kulut.
[/quote]
Eli se ei vielä riitä, että Suomen ruokakauppa on Euroopan keskittynein, vaan haluaisit suosia suuria toimijoita vielä lisää?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:48"]
Ei kovin isoista summista? Sinulla ei taida olla minkäänlaista tietoa paljonko tuollaisen järjestelmän kehittäminen nettisivuineen ja kaikkineen maksaa, jopa miljoonia
[/quote]
Miljoonia se maksaa vaan, jos se tilataan Tiedolta tai Accenturelta. Sitä paitsi päivättäistavarakaupan liikevaihto vuodessa on miljardeja.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
" VR:n uusi lipunmyyntijärjestelmä maksoi 15 miljoonaa euroa. Sen rakentaminen kesti kolme vuotta. Järjestelmä kesti käytössä noin kolme tuntia. "
Jep. Tuossa vähän luettavaa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:50"]
Eli se ei vielä riitä, että Suomen ruokakauppa on Euroopan keskittynein, vaan haluaisit suosia suuria toimijoita vielä lisää?
[/quote]
Pienimmät kyläkaupat, kioskit ja vastaavat joissa ei ole viivakoodeja käytössä voi yhtä hyvin jättää järjestelmän ulkopuolelle (liikevaihtoraja). Ne ovat joka tapauksessa minimaalinen tekijä jos katsotaan päivittäistavarakauppaa kokonaisuutena.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:32"]
[/quote]
[/quote]
Mitenkäs meinasit siirtää tiedot järjestelmästä toiseen? Copypastella? Kassajärjestelmä ei ole mikään excel, missä voisit viedä tiedot komennolla "vie".
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:52"]
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/nain-vr-sotki-lippujarjestelmansa-miksi-it-projektit-epaonnistuvat/ " VR:n uusi lipunmyyntijärjestelmä maksoi 15 miljoonaa euroa. Sen rakentaminen kesti kolme vuotta. Järjestelmä kesti käytössä noin kolme tuntia. " Jep. Tuossa vähän luettavaa.
[/quote]
Avainsana: Accenture
Toisaalta voi päivittäistavarakaupan kilpailuun puuttua myös esim. pilkkomalla Keskon ja SOK:n. Tosin se on vähän vaikeammin toteutettavissa kuin tämä hintojen julkisuus.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:55"]
Mitenkäs meinasit siirtää tiedot järjestelmästä toiseen? Copypastella? Kassajärjestelmä ei ole mikään excel, missä voisit viedä tiedot komennolla "vie".
[/quote]
Siellä on tietokanta, joka on tarvittaessa mahdollista "viedä". Nytkin ne tiedot saa sieltä ulos muihinkin tarkoituksiin kuin kassakuittia varten jne. Ja jos ei helposti onnistu, niin seuraavassa versiopäivityksessä tehdään muutos, että homma lähtee onnistumaan.
Suhteellisen monella kaupallahan tiedot ovat jo julkisia, varsinkin niillä joilla on myös nettikauppa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:55"]
[/quote]
Siellä on tietokanta, joka on tarvittaessa mahdollista "viedä". Nytkin ne tiedot saa sieltä ulos muihinkin tarkoituksiin kuin kassakuittia varten jne. Ja jos ei helposti onnistu, niin seuraavassa versiopäivityksessä tehdään muutos, että homma lähtee onnistumaan.
Suhteellisen monella kaupallahan tiedot ovat jo julkisia, varsinkin niillä joilla on myös nettikauppa.
[/quote]
Kassakuitit kyllä menevät sen saman kassajärjestelmän kautta.
Kuka tekee uuden versiopäivityksen ja paljonkohan se tulee maksamaan ja kuka sen maksaa?