Eikö lapset enää nykyisin enää kävele koulusta kotiin?
Asun erään alakoulun vieressä ja iltapäivällä on tasatunnein lähikadut ihan tupaten täynnä autoja.
Ihmettelen, että eikö nykylapset saa enää nykyisin ollenkaan omaa vapautta? Itse kävelin aina itse koulusta kotiin ja välillä jäätiin esim. puistoon hetkeksi leikkimään kavereiden kanssa. En muista, että ketään olisi tultu aina hakemaan autolla koulusta. Osa toki meni taksilla, jos se oli tarpeen.
Omat vanhemmat olivat arkisin töissä vähintään neljään ja työmatkat päälle, niin ei siinä ehtinyt hakea. Ehkä nykyiset etätyötä mahdollistavat tämän, mutta eikö se ole vähän haitallista lapsen kehitykselle, jos ei tarvitse vastata itse edes koulumatkoista tai harrastuksiin menosta?
Kommentit (10)
98% ajasta mun lapset kävelee. Jos on aivan kamala keli ja olen kotona, voin viedä.
Ei kai missään koulussa enää tasatunnein mikään tunti lopu? Omat lapseni kulkevat tuon 400m kävellen, mutta esim viereisessä kansainvälisessä koulussa missä on paljon ulkomaalaisia, käyvät vanhemmat tai autonkuljettajat hakemassa lapset vaikka matkaa ei olisi enemmän.
Monella omien lasten luokkakavereilla on ainakin hyvin aikataulutettua menemiset, on vanhemmilta toisille vaihtoa tai harrastuksia joihin pitää lähteä hyvissä ajoin jne.
Näin siis Helsingissä.
Meillä harrastukset alkoi parina päivänä niin, että pitää lähteä autolla heti. Muuten ei ehdi.
Millaisella yleistyksellä nyt teet tätä ihmettelyäsi? Oletko oikeasti laskenut montako autoa on odottamassa ja tiedätkö paljonko koulussa on oppilaita? Ottavatko autot kyytiin oppilaita, koulun henkilökuntaa vai onko ne kenties wolt-kuskien autoja…
Jos oppilaita on esimerkiksi 400, niin myös autoja pitäisi olla 400. Se on valtava määrä ja melkein vaatisi jo ison parkkihallin. Jos niitä odottavia autoja on todellisuudessa vaikka 10, niin enää vähän reilu pari prosenttia lapsista haetaan. Heillä voi olla vaikka hammashoito, harrastus, tai vaikka kipeä polvi.
Vastauksena ihmettelyysi: Kyllä kävelee. Minulla on kaksi lasta, jotka kävelevät koulumatkat niin voin nyt yleistää tämän koskemaan kaikkia lapsia myös siellä teillä päin.
Vierailija kirjoitti:
Millaisella yleistyksellä nyt teet tätä ihmettelyäsi? Oletko oikeasti laskenut montako autoa on odottamassa ja tiedätkö paljonko koulussa on oppilaita? Ottavatko autot kyytiin oppilaita, koulun henkilökuntaa vai onko ne kenties wolt-kuskien autoja…
Jos oppilaita on esimerkiksi 400, niin myös autoja pitäisi olla 400. Se on valtava määrä ja melkein vaatisi jo ison parkkihallin. Jos niitä odottavia autoja on todellisuudessa vaikka 10, niin enää vähän reilu pari prosenttia lapsista haetaan. Heillä voi olla vaikka hammashoito, harrastus, tai vaikka kipeä polvi.
Vastauksena ihmettelyysi: Kyllä kävelee. Minulla on kaksi lasta, jotka kävelevät koulumatkat niin voin nyt yleistää tämän koskemaan kaikkia lapsia myös siellä teillä päin.
No ei varmastikaan koulun ihan jokaista oppilasta haeta, mutta autoja on kyllä niin paljon notkumassa koulun lähellä etenkin klo 14, että on tullut tällainen ilmiö mieleen.
Ap
Meillä on lapsi ajanut koulumatkan aina pyörällä, matkaa 2,5km yhteen suuntaan. Valis
Vierailija kirjoitti:
No vähän vaikea on kuule kävellä 15 kilsaa. Ja julkisiin ei voi päästää.
Suurimmalla osalla alakoulun oppilaista on lyhyehkö koulumatka ja/tai taksikyyti.
Miksi lapsia ei voi päästää julkisiin? Minusta lapsillekin pitää olla vapautta mennä ja kulkea yksinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla alakoulun oppilaista on lyhyehkö koulumatka ja/tai taksikyyti.
Miksi lapsia ei voi päästää julkisiin? Minusta lapsillekin pitää olla vapautta mennä ja kulkea yksinkin.
Ap
Korona.