miksi niin moni haluaa opiskella opettajaksi?
Miksi niin moni nainen haluaa opiskella opettajaksi vaikka työllistyminen ei ole varmaa?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 07:52"]
Miksi niin moni nainen haluaa opiskella opettajaksi vaikka työllistyminen ei ole varmaa?
[/quote]
se on niin tosi löysää duunia ja siinä on tunteihin nähden kova palkka ja järjettömät lomat.
Ihan hyvää keskustelua. Olen ollut luokanopettajan virassa reilun 15 vuotta. Parasta taitaa tässä työssä olla nämä kesä-hein-ja elokuu.
Täytyy varmaan kommentoida, että olen naisopettaja. Opetan rikkinäisissä farkuissa ja kun hermot menevät, käyn röökillä. En kirjaa läksyunohdoksia, en meinaa muistaa läksyjä edes antaa. Vedän joissakin koulun säännöissä mutkat suoriksi. Tunnen oppimisvaikeudet ja niiden tukitoimet erinomaisesti. Huolehdin ja välitän oppilaista liki kuin omista lapsista. Luokassa kova kuri, vaikka joskus nauretaan lattialla vedet silmissä. Työ on helvetin rankkaa. En jaksaisi, jos 45 minuutin välein ei olisi kahvitauko ja 10 viikon kesälomaa. T. Yläkoulun erityisluokanopettaja
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:45"]
Ja vuodessa voisit suorittaa opettajan pedagogiset opinnot, jolloin olisit pätevä opettamaan omaa alaasi kaikissa oppilaitosmuodoissa.
Eikö ole vuotta aikaa vai mikä on ongelma?
[/quote]
Tämä siis vastauksena DI:lle, joka katuu, ettei suorittanut opettajan opintoja.
[/quote]EI valitettavasti ole mahdollisuutta muuttaa paikkakunnalle, jossa tuo olisi mahdollista. Toinen juttu on se, ettei tällä paikkakunnalla ole oppilaitosta johon voisin mennä opettamaan omaa alaani. Lähin yliopistokaupunki on sen verran kaukana, ettei onnistuisi vaikka irtisanoisi itsensä. En nyt kuitenkaan muuta eri kaupunkiin kuin perheeni.
Itse olen juuri siinä ammatissa joka on unelmatyöni erityisopettajana alakoulussa. Vaikka duuni on äärimmisen rankkaa en vaihtaisi sitä mihinkään muuhun. Kun saa oppilaille onnistumisenkokemuksia ja itseluottamuksen nostettua, parempaa palkintoa ei voi olla. Itselläni on enimmäkseen oppilaita, joilla nimenomaan oppimisenongelmaa (jonkin verran myös käyttäytymisen haasteita) ja siksi itsetunto äärimmäisen heikko. Rajat, hyvä työympäristö ja monipuoliset oppimismenetelmät tuovat iloa ja motivaatiota näillekin oppilaille, jotka usein on isossa luokassa mollattu maanrakoon. Kun itse opiskelin oli suuri pula opettajista, nyt tilanne on suht hyvä, joskin erityisopettajista pula edelleen, mutta tilanteet muuttuvat. Opinnot kestää 5 vuotta ja koskaan et tiedä mikä tilanne on silloin kun valmistut, oli ala mikä tahansa. Suosittelen kaikille, että valitsee kuitenkin alan jossa viihtyy tai josta on helppo jatkokouluttautua jos tilanteet muuttuvat. Opettajan työtä ei kaikki jaksa. Nytkin meillä yksi nuori naisopettaja sai keväällä burn outin ja kolmen kuukauden sairasloman jälkeen päätti vaihtaa alaa.
Mun lapsen kohdalle osuneet huippuopet.ka ei oo ollut koskaan alle 9 ei myöskään lukiossa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:25"]
Minä taas ihmettelen, miksi kukaan haluaa olla opettaja? Yliopiston ja (huippu)lukion ymmärrän, mutta joku tavallinen lähiön ala-aste/yläaste ... miksi?
Ja se jännä jako miesopettajien ja naisopettajien välillä. Toinen puoli on enemmän rentoa, osaavaa ja innostavaa, kun toinen puoli taas enemmän kuivaa, kalsakkaa, ymmärtämätöntä. Ja yleistin! Tiedän! Mutta silti. En vain ymmärrä.
[/quote]
Miehet pääsevät paljon helpommin opettajakoulutukseen joten sanoisin kyllä että miesopettajilla osaaminen on keskimäärin heikompaa. Rentous ja innostavuus taas lienee enemmän persoonasta kiinni kuin sukupuolesta.
[/quote]
täsmälleen samaa mieltä. Jo OKL:ssä suurin osa miesopiskelijoista oli niitä, jotka menivät siitä, mistä aita on matalin.
Saman huomaa valitettavasti myös työelämän puolella, suuret puheet ja esitykset, vähäiset toiminnat. Miesopettajat ovat usein oppilaiden mielestä niitä kivoja opettajia, otetaan rennosti, poissaoloilla tai tekemättömillä läksyillä ei niin väliä jne. - ja muut opettajat sitten myöhemmin korjaavat näitä jälkiä, mm. huomaamatta jääneitä oppimishäiriöitä ja muuten heikkoja tuloksia. Harva opettaja haluaa sellaisen luokan, jonka opettaja on aiemmin ollut mies (=järjetön työmaa).
Ja kuten kaikissa asioissa, myös tässä on poikkeuksia :) Mutta suurin osa tietämistäni miesopettajista on juuri niitä, joide jälkiä muut joutuvat korjailemaan (enkä tarkoita nyt siivoamista tms.).
[/quote]mun lapsella oli miesope 3-6 ja ja yli 9
No tuo "työllistyminen ei ole varmaa" on taas samaa bullshittiä, kun täällä puhuttu korkeakoulutettujen työttömyys. Yksikään oikeaa alaa opiskellut korkeakoulutettu ei ole työtön kauaa, jos ei itse halua pitää taukoa ansiosidonnaisella.
Oikeilla aloilla tarkoitan tekniikkaa sekä oikeus-, kauppa- ja lääketiedettä.
Näiden alojen työttömyys ja työn saannin vaikeus on eri eri sfääreissä kuin jonkin perus FM:n. Samoin palkkaus - ylöspäin.
Sama pätee opettamiseen. Kun on oikeat opetettavien aineiden yhdistelmät, sinut revitään käsistä eikä ole mitään ongelmia päästä töihin. Jonkin historianopettajan työllisyys on ollut kyllä hänen tiedossaan jo siinä vaiheessa, kun hän on opiskelemaan hakenut.
Turha syyttää kaikkia muita omista huonoista valinnoista ja oikea koulutus antaa todella hyvät eväät elämään kaikin puolin. Ei tarvi jokaista satasta laskea ja lukea täällä naureskellen "porvareista", jotka tienaavat 2500€ kuussa :D
Perinteiset kolme hyvää syytä; kesä, heinä ja elo ?
Jep, itsekin yliopisto-opiskelijana ihmettelen tätä ilmiötä. Luokanopettajan työllistyminen epävarmaa, liksat ei niin hyvät ja työoloissakin riittää parannettavaa. Ilmeisesti työn status on vielä niin hyvä. Vähän sama juttu kuin poliisillakin, jonne hakijoita riittää.
Naapurimaassamme Ruotsissa tilanne opettajakoulutuksen suhteen aivan toinen.
Minä taas ihmettelen, miksi kukaan haluaa olla opettaja? Yliopiston ja (huippu)lukion ymmärrän, mutta joku tavallinen lähiön ala-aste/yläaste ... miksi?
Ja se jännä jako miesopettajien ja naisopettajien välillä. Toinen puoli on enemmän rentoa, osaavaa ja innostavaa, kun toinen puoli taas enemmän kuivaa, kalsakkaa, ymmärtämätöntä. Ja yleistin! Tiedän! Mutta silti. En vain ymmärrä.
ei ole muuta elämää kuin koulu joten opettajana olo on hyvä jatke sille :P
LOMAT! Itse olen DI ja olen katunut, etten opiskellut opettajaksi. Opettajilla on oikeasti todella hyvä palkka, kun miettii kuinka paljon on vapaa-aikaa.
Itse hain kasvatustieteitä opiskelemaan, koska luokanopettajan työ on aina ollut haaveeni, viihdyn lasten seurassa ja minusta on mielenkiintoista, kun he kasvavat ja oppivat uutta. Luonteeni on sopiva sekoitus lapsenmielisyyttä ja korkeaa moraalia ja hyviä käytöstapoja, että uskon olevani hyvä opettaja ja kasvatattaja. Luokanopettajan työ on aina ollut kutsumusammattini, palkka (joka on ihan riittävä mielestäni) ja lomat ovat vain mukava bonus :)
[/quote]
Tätä luonne-eroa minäkin ihmettelen. Miespuoleiset opettajat, joita olen tavannut niin oppilaana kuin vanhempanakin, edustavat sellaista itsensä kanssa hyvin sinuiksi olevaa, rentoa tyyppiä. Naisopettajat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ovat juuri sellaisia huumorintajuttomia ja kuivan asiallisia.
No, he varmaan ovat niitä kympin tyttöjä, joita opiskelijavalinta suosii. Opettajan ammatti jos mikä, vaatii luonnetta ja heittäytymistä. Onneksi, meillä on lasten kohdalle sattunut myös muutama helmi naisopettajien joukossa (jos kohta kyllä ihan surkeitakin tapauksia) ja itse muistan vieläkin esim. lukion uskonnonopettajani, homomiehen joka sai niinkin kuivaan oppiaineeseen eloa ja kiinnostusta. Uskonto todistuksessa 10 ja reaaliaineista se kantava voima. Enkä ole uskovainen ollenkaan, hyvä opettaja sai kiinnostumaan aiheesta.
Kyllähän opettajat kai aika hyvin työllistyvät ja kun sen viran saa, se on tyyliin ikuinen vaikka tekisit kaiken ihan vaan vasemmalla kädellä. Pitkät lomat, lyhyet päivät ja mahdollisuus mm. palata hoitovapaalta töihin kesäksi ja sitten taas jatkaa hoitovapaata ym. ihmejutut, jotka tulee opettajille muista ammattiryhmistä poiketen.
Haluavat helpon työn, jossa on palkka suhteessa tehtyyn työhön kohdallaan.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:01"]
No tuo "työllistyminen ei ole varmaa" on taas samaa bullshittiä, kun täällä puhuttu korkeakoulutettujen työttömyys. Yksikään oikeaa alaa opiskellut korkeakoulutettu ei ole työtön kauaa, jos ei itse halua pitää taukoa ansiosidonnaisella.
Oikeilla aloilla tarkoitan tekniikkaa sekä oikeus-, kauppa- ja lääketiedettä.
[/quote]
Et sitten yhtään seuraa työttömyystilastoja. DI- ja KTM-työttömyys on kasvanut hurjasti. Seuraapa vaikka Akavan sivuja. Insinöörejä on enemmän työttömänä kuin humanisteja.
[/quote]
Miehet pääsevät paljon helpommin opettajakoulutukseen joten sanoisin kyllä että miesopettajilla osaaminen on keskimäärin heikompaa. Rentous ja innostavuus taas lienee enemmän persoonasta kiinni kuin sukupuolesta.
Ja vuodessa voisit suorittaa opettajan pedagogiset opinnot, jolloin olisit pätevä opettamaan omaa alaasi kaikissa oppilaitosmuodoissa.
Eikö ole vuotta aikaa vai mikä on ongelma?
Minkä takia pitää kyseenalaistaa ihmisten erilaiset mielenkiinnon kohteet. Tuskin kukaan haluaa opiskella alaa, joka ei kiinnosta ihan vaan sen takia että sillä tutkinnolla työllistyy. Itse olen kouluttaunut hoitoalalle, mikä ei oikeastaan ole edes minun ala ollenkaan. Kouluttauduin vain siksi, että töitä oli varmasti tiedossa ja koulutus löytyi paikkakunnaltani. Nyt harmittaa oikeasti, koska olen vuosia tehnyt töitä joista en edes pidä. Kärsinyt kolmivuorotyössä, joka on terveydelleni haitallista. Onneksi pääsin vaihtamaan alaa, ja ovet opettajankoulutukseen aukesivat. Muutan töiden perässä vaikka Lappiin, jos en lähempää töitä opettajana saa. Mutta mielummin opiskelen alaa, joka oikeasti kiinnostaa ja jossa on motivoitunut työskentelemään. Silloin työpanos on kaikkien kannalta optimaalisinta.