Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin kiltteyttä on alettu pitämään huonona piirteenä?

Vierailija
09.09.2025 |

Olen vakavissani järkyttynyt, kun työharjoitteluni päättyi ja tuli arvioinnin aika.

En saanut huonoa palautetta mistään paitsi siitä, että olen liian hellä ja kiltti. Ihmisten kanssa työskennellään ja sellaisessa työssä missä minusta olisi suotavaa olla hellä ja kiltti. 

En osannut edes kuvitella, että huono palaute voisi koskea omasta mielestäni tavallaan hyvää ja toivottua piirrettä. 

Miestäni myös ärsyttää, kun olen kuulemma huono kasvattaja ja siinäkin syynä se että olen kiltti. 

Alkaa tuntua, että olen jotenkin viallinen tai huono ihminen vaikka haluan vain hyvää muille ihmisille. 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se huonoa, jos olet niin kiltti, että kiltteyden aihettamat sivuvaikutukset (uupuminen, kiire, ahdistuminen, marttyyrointi esim.) aiheuttavat sulle vaikeuksia tai huonoa oloa. Jos ei, niin tuskin kiltteydessä mitään pahaa on.

Vierailija
2/9 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa sille ettei arvioija arvosta ko. piirteitä. Älä ota henkilökohtaisesti, me muut tykätään kilteistä, kunhan et anna muiden polkea sinua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ainakin koulussa kiltteys oli huono juttu. Olisi pitänyt olla reipas. Samaa vaaditaan edelleen. Aina hiukan ärsyttää kun taas jossain lehdessä on juttu kuinka kiltit tytöt on taas jollakin tavalla /c:stä.  

En silti osaa olla muuta. Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
4/9 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä. Työkkäri testasi minua kerran sen tiimoilta mihin hommiin sopisin. Sopisin minne vaan... mutta pitivät pitkän saarnan siitä että multa puuttuu kunnianHIMO kokonaan. Heille se oli tarpeellinen ja hyvä ominaisuus. Minä pidän kunnianhimoa jotenkin arveluttavana ominaisuutena. En siis tee mitään tyydyttääkseni kunnianHIMOANI. 

Vierailija
5/9 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltteydestä tuli rikos v 1986

Vierailija
6/9 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et osaa laittaa rajoja hankalille ihmisille, kiltteys on ongelma.

Vierailija
7/9 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Työkkäri testasi minua kerran sen tiimoilta mihin hommiin sopisin. Sopisin minne vaan... mutta pitivät pitkän saarnan siitä että multa puuttuu kunnianHIMO kokonaan. Heille se oli tarpeellinen ja hyvä ominaisuus. Minä pidän kunnianhimoa jotenkin arveluttavana ominaisuutena. En siis tee mitään tyydyttääkseni kunnianHIMOANI. 

Kunnianhimoton = luuseri.

Vierailija
8/9 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se huonoa, jos olet niin kiltti, että kiltteyden aihettamat sivuvaikutukset (uupuminen, kiire, ahdistuminen, marttyyrointi esim.) aiheuttavat sulle vaikeuksia tai huonoa oloa. Jos ei, niin tuskin kiltteydessä mitään pahaa on.

Joku oli jo tuohonkin antanut alapeukkua, mutta onhan se oikeasti niin, että jos olet sillä tavalla liian kiltti, että et pidä puoliasi, niin kärsit siitä itse. Alistut kaikkeen, teet työt muidenkin puolesta, jne. Silloin sinusta tulee äkkiä hyväksikäytettävä kynnysmatto, kun työpaikalla yleensä on aina niitä muita, jotka todellakin pitävät puolensa. Sitä ehkä edellinenkin tarkoitti. Tottakai kiltteys on muuten pelkästään hyvä luonteenpiirre. Nykymaailmassa on ihan liian vähän kilttejä ihmisiä..

Vierailija
9/9 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ap oli harjoittelussa lasten/nuorten parissa. Myös monessa muussa paikassa sosiaalialalla kiltteys ei useinkaan ole hyvä asia. Silloin tulee herkästi huijatuksi, hyväksikäytetyksi, yli kävellyksi. Kiltteys voi olla jopa vaarallista.

Sosiaalialalla täytyy yleensä olla jämäkkä ja jämpti. Ja silti voi ja kannattaa olla ihminen ihmiselle, vaikka ei olisikaan kiltti.