Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15-vuotiaani on raskaana ja haluaa pitää lapsen, mutta

Vierailija
08.06.2015 |

poikaystävä jätti saman tien kun asiasta kuuli. Ehkäisykeskustelut on käyty (tyttö väittää että ehkäisy vaan petti eikä sitä laiminlyöty), samoin aborttikeskustelut ja tulevaisuuskeskustelut.

Hän on vakuuttunut, että haluaa pitää lapsen. Asuu kotona vielä, ja NYT MINÄ HALUAN KUULLA TEENKÖ KARMEAN VÄÄRIN JOS EHDOTAN SEURAAVAA MITÄ OLEN MIETTINYT.

Eli, sanoisin tytölle, että saa asua kotona lapsineen niin kauan kun suinkin haluaa, ja minä hoitaisin lapsen päivisin (ainakin) jotta saisi käydä normaalisti koulunsa loppuun. Olen joka tapauksessa kotona vielä meidän nuorimman kanssa (joka täyttää kohta 2v), ehkä Kelan kanssa saisi sovittua asian noin. Aion sanoa, että olen aina heidän tukenaan ja hoidan lasta niin paljon kuin on tarvis.

Mutta tuleeko tässä nyt tehtyä joku karnidaalimoka, että tyttö ei itse opi siihen vastuuseen ja välttyy tekemästä itsenäisiä päätöksiä, jos ajattelee että äiti hoitaa sen sitten kuitenkin.. Hän on vahvasti tunneihminen kuten olen itsekin :/

Mitä mun pitäis tehdä?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:14"]Nyt on pakko kysyä kuulutteko vl uskontoon? 15 vuotias ei todellakaan ole valmis äidiksi, on viellä murrosikäinen, entäpä sitten kun maailman huvit kiinnostaa? Kaverit? Nuoruus? 15 vuotias on liian nuori päättämään viellä elämästään, nyt pitäis vanhemmilla alkaa jo soida, ette voi antaa murkku ikäisen ryhtyä äidiksi, se on teidän vastuussa kunhan täyttää 18W!!! Ajattele nyt, oma lapsesi kaksivuotias, ja tyttäresi synnyttää, ikä eroa tulee 3v. Tyhhmää tulla tänne edes kyselemään. Pitäis vanhempien tietää jo tuossa vaiheessa mitä pitäisi tehdä! [/quote] Ymmärrät varmaan, ettei aborttiin voi pakottaa 15-vuotiasta, jolla on itsemääräämisoikeus? Puhumattakaan siitä, millaisia ongelmia jatkossa voisi koitua pakotetusta abortista. Miten itse toimisit tässä tilanteessa? Ap kuulostaa todella hyvältä ja tyttärensä parasta ajattelevalta äidiltä, noin toimisin varmasti itsekin. Kukaan ei tietenkään toivo lapsestaan teiniäitiä, mutta joskus elämä vain tapahtuu ja sen kanssa sitten eletään.

[/quote]

Ymmärrän kyllä. mutta murkkuikäinen ei todellakaan voi alkaa äidiksi! Murkkuikä just alkanut, teinivuodet viellä edessä. Säälittää jo nyt tulevan lapsen kannalta, ja viellä kun lapsen isä ja vanhemmat suhtautuu noin! Tyttären äitinä en noin suhtaantuis, jotain vastuuntuntoa pitäis heilläkin olla ja vähän järkeä päässä.

Vierailija
62/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keskustelisin tyttären kanssa ja tekisin hänelle asiat selviksi, hän on lapsensa ensisijainen huoltaja ja sinä vain tukemassa häntä. Vaikutat ihanalta äidiltä. Tsemppiä sulle !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:25"]

Teineillä on usein ruusuinen kuva vauvoista. Ei tiedetä raskausvaivoista, vartalonmuutoksista, synnytyskomplikaatiioista, yövalvomisista ja mahdollisesti vauvan terveysongelmista kun ympärillä toitotetaan: "kaikki menee hyvin." Totuus iskee kasvoille ja kovaa.

[/quote]

Kyllä mun tytär tietää, mm. tämä keskustelu käytiin kun raskaus selvisi, ihan muistin virkistykseksi - vaikka hänellä on hyvässä muistissa vielä pikkuveljen koliikkiaika jolloin ei itsekään saanut nukuttua vaikka minä ja mieheni vauva hoidettiinkin, muistaa miten oksensin kuopuksesta monta kertaa viikossa rv 30 asti, on nähnyt mun suonikohjut, raskausarvet jne..

Hän vaan sanoo itkusilmin miten kauhea suojeluvaisto hänelle tuli heti sitä pientä kohtaan, enkä voi enkä halua mitätöidä hänen tunteitaan vaan siksi että hän on vasta 15v. Itse muistan liian kirkkaasti sen tunteen. Tyttö on empaattinen, herkkä ja tunnollinen (ei mikään bilettäjä), en kestä edes ajatusta mitä painostettu abortti (= käytännössä se etten tukisi, vaan uhkaisin heittää pihalle jos ei tee niin kuin minä sanon) hänen psyykeelleen tekisi. Eihän tämä mikään ideaalitilanne ole, mutta näillä nyt mennään.

AP

Vierailija
64/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:14"]

Nyt on pakko kysyä kuulutteko vl uskontoon? 15 vuotias ei todellakaan ole valmis äidiksi, on viellä murrosikäinen, entäpä sitten kun maailman huvit kiinnostaa? Kaverit? Nuoruus? 15 vuotias on liian nuori päättämään viellä elämästään, nyt pitäis vanhemmilla alkaa jo soida, ette voi antaa murkku ikäisen ryhtyä äidiksi, se on teidän vastuussa kunhan täyttää 18W!!! Ajattele nyt, oma lapsesi kaksivuotias, ja tyttäresi synnyttää, ikä eroa tulee 3v. Tyhhmää tulla tänne edes kyselemään. Pitäis vanhempien tietää jo tuossa vaiheessa mitä pitäisi tehdä!

[/quote]

Emme kuulu, miten niin?

Ja sinäkö siis pakottaisit tyttäresi aborttiin? Miten ihmeessä sen käytännössä edes tekisit?

AP

[/quote]

Ketään ei voi pakottaa, mutta ymmärrät varmaan itsekkin lapsia tehneenä ettei 15 vuotias ole valmis äidiksi, ja siinä teet suuren virheen jos alat tyttäresi lapselle "vara äidiksi". Kokeile puhua hänelle ja kokeile yrittää hänen ymmärtää ettei lapsen saaminen ole vaan sitä että se pulllautetaan ulos ja se siitä, yritä saada hänet ymmärtämään että hän joutuu kantaa vastuunsa siitä siihen asti kunnes lapsi täyttää 18. 

Vierailija
65/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti olisi ainoa järkevä ratkaisu tilanteessanne

Vierailija
66/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:34"]

[/quote]

Vaikka olisi, niin abortin tyrkyttämisestä ei taida olla hyötyä.

Vierailija
67/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot tyttärellesi miten hänen kroppansa tuhoutuu ja ulkonäkö muuttuu, liioittelet kaikkea ja yrität tehdä kaikkesi saadaksesi hänet aborttiin. 15-vuotias ei todellakaan ole valmis äidiksi.

Vierailija
68/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Samaa mieltä. Synnytyskää ei varmasti noin nuorelta ole mikään helppo.

Vierailija
69/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:34"]

[/quote]

Samaa mieltä. Synnytyskää ei varmasti noin nuorelta ole mikään helppo.
[/quote] Kätilönä voin sanoa nuorten naisten olevan luonnonlahjakkuuksia synnytyksessä.

Vierailija
70/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:34"] Abortti olisi ainoa järkevä ratkaisu tilanteessanne [/quote]   Samaa mieltä. Synnytyskää ei varmasti noin nuorelta ole mikään helppo. [/quote] Kätilönä voin sanoa nuorten naisten olevan luonnonlahjakkuuksia synnytyksessä.

[/quote]

En usko, tuossa iässä naisen kehitys viellä kesken. 

Vierailija
71/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko kysyä kuulutteko vl uskontoon? 15 vuotias ei todellakaan ole valmis äidiksi, on viellä murrosikäinen, entäpä sitten kun maailman huvit kiinnostaa? Kaverit? Nuoruus? 15 vuotias on liian nuori päättämään viellä elämästään, nyt pitäis vanhemmilla alkaa jo soida, ette voi antaa murkku ikäisen ryhtyä äidiksi, se on teidän vastuussa kunhan täyttää 18W!!! Ajattele nyt, oma lapsesi kaksivuotias, ja tyttäresi synnyttää, ikä eroa tulee 3v. Tyhhmää tulla tänne edes kyselemään. Pitäis vanhempien tietää jo tuossa vaiheessa mitä pitäisi tehdä!

[/quote]

Emme kuulu, miten niin?

Ja sinäkö siis pakottaisit tyttäresi aborttiin? Miten ihmeessä sen käytännössä edes tekisit?

AP

[/quote]

Ketään ei voi pakottaa, mutta ymmärrät varmaan itsekkin lapsia tehneenä ettei 15 vuotias ole valmis äidiksi, ja siinä teet suuren virheen jos alat tyttäresi lapselle "vara äidiksi". Kokeile puhua hänelle ja kokeile yrittää hänen ymmärtää ettei lapsen saaminen ole vaan sitä että se pulllautetaan ulos ja se siitä, yritä saada hänet ymmärtämään että hän joutuu kantaa vastuunsa siitä siihen asti kunnes lapsi täyttää 18. 

[/quote]

Kyllä me olemme puhuneet, ja paljon olemmekin. Kauanko sitten vielä pitää puhua - niin kauan kunnes hän murtuu? :( Aikaakaan ei ole loputtomasti. Tyttö itki että auta äiti, minulla on vain sinut (sen jälkeen kun poikaystävälle tuli iso pupu pöksyyn) :(

Ei minustakaan 15-vuotias ole valmis äidiksi (ehtisi täyttää 16 ennen kuin lapsi syntyisi), mutta ei myöskään ole valmis siihen, että hänet painostetaan aborttiin vasten omaa tahtoaan. Miksi tekisin mielestäsi niin ison virheen jos alankin - en nyt sanoisi varaäidiksi - mutta täysipainoisesti tukemaan ja auttamaan häntä lapsen kanssa?

AP

Vierailija
72/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko käynyt lääkärin puheilla? 

Laki sanoo näin:

Alaikäinen saa osallistua päätöksentekoon hoidostaan, mikäli hän on "RIITTÄVÄN KEHITTYNYT" siihen. Onko hän, sen päättää hoitava lääkäri. Mitään ikärajaa ei ole laissa sanottu eli tämä jää täysin lääkärin harkintaan. Alaikäinen, jonka katsotaan olevan riittävän kehittynyt osallistuakseen päätöksentekoon hoidostaan, voi myös kieltää huoltajiltaan tiedonsaannin terveydentilastaan.

Vierailija
73/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä huonoakaan siitä voisi seurata, että tuet lastasi ja lastenlastasi? 15-vuotias on vielä ihan pentu itsekin. Annat paremmat evää tulevaisuuteen, kun pidät huolta vielä molemmista. Mutta niin, että nuori ymmärtää oman vastuunsa.

Vierailija
74/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:56"]

Kyllä me olemme puhuneet, ja paljon olemmekin. Kauanko sitten vielä pitää puhua - niin kauan kunnes hän murtuu? :( Aikaakaan ei ole loputtomasti. Tyttö itki että auta äiti, minulla on vain sinut (sen jälkeen kun poikaystävälle tuli iso pupu pöksyyn) :(

Ei minustakaan 15-vuotias ole valmis äidiksi (ehtisi täyttää 16 ennen kuin lapsi syntyisi), mutta ei myöskään ole valmis siihen, että hänet painostetaan aborttiin vasten omaa tahtoaan. Miksi tekisin mielestäsi niin ison virheen jos alankin - en nyt sanoisi varaäidiksi - mutta täysipainoisesti tukemaan ja auttamaan häntä lapsen kanssa?

AP

[/quote]

Älä suotta jatka väittelyä. Tyttäresi tekee oman päätöksensä, sinä et ole voinut muuta kuin keskustella hänen kanssaan vaihtoehdoista. Mitään virhettä et ole tekemässä, päin vastoin. On hienoa että olet valmis auttamaan tytärtäsi ja tukemaan hänen päätöksiään. Hänelle tämä on paljon vaikeampaa kuin kenellekään muulle. Jos ja kun tytär on varma että aikoo pitää lapsen, siirrytte asiassa eteenpäin ja alatte järjestellä asioita uuden elämäntilanteen mukaisiksi.

Vierailija
75/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:57"]

Oletteko käynyt lääkärin puheilla? 

Laki sanoo näin:

Alaikäinen saa osallistua päätöksentekoon hoidostaan, mikäli hän on "RIITTÄVÄN KEHITTYNYT" siihen. Onko hän, sen päättää hoitava lääkäri. Mitään ikärajaa ei ole laissa sanottu eli tämä jää täysin lääkärin harkintaan. Alaikäinen, jonka katsotaan olevan riittävän kehittynyt osallistuakseen päätöksentekoon hoidostaan, voi myös kieltää huoltajiltaan tiedonsaannin terveydentilastaan.

[/quote]

Emme ole käyneet lääkärissä (vielä).

AP

Vierailija
76/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Emme kuulu, miten niin?

AP

[/quote]

[/quote]

AP

[/quote]

Oletko sanonut lapsellesi että hän joutuu kantamaan vastuun pienestä kunnes hän täyttää 18? Ja tähän tuumasi mitä? Helppoa ei ole sinulla eikä varmasti tyttärelläsikään. Lapsen synnyttyä muuttaako tyttösi johonkin vai asuuko lapsen kanssa teidän tykönä? Helpompi vaihtoehto varmasti asua teidän luona ja entä menojen tulleen (mitä nyt murkku iässä tulee) voi mummulle ja papalle jättää hoiviin?

Vierailija
77/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 01:06"]

[/quote]

Emme kuulu, miten niin?

AP

[/quote]

[/quote]

AP

[/quote]

Oletko sanonut lapsellesi että hän joutuu kantamaan vastuun pienestä kunnes hän täyttää 18? Ja tähän tuumasi mitä? Helppoa ei ole sinulla eikä varmasti tyttärelläsikään. Lapsen synnyttyä muuttaako tyttösi johonkin vai asuuko lapsen kanssa teidän tykönä? Helpompi vaihtoehto varmasti asua teidän luona ja entä menojen tulleen (mitä nyt murkku iässä tulee) voi mummulle ja papalle jättää hoiviin?

[/quote]

Olen sanonut ja kyllä hän sen tietää, eri asia toki miten käsittää tai edes voi käsittää tuon ikäisenä sitä seuraavaa 18v vastuuta toisesta, kun ei ole edes itse vielä niin vanha :/

Kyllä saa meillä asua vastakin, tilaa on hyvin ja mun mies (ei tytön biologinen isä, mutta isäpuoli yli 10v ajalta, ja nuorimmaisteni isä) sanoi, että on tukena ja apuna myös mihin vaan päädytään.

Kiitos paljon viesteistänne ja että olen saanut tänne purkaa, olen itkenyt taas niin paljon.. Minun pieni ihana tyttöni, ikinä en hänelle tällaista tilannetta toivonut enkä osannut odottaa :/

AP

Vierailija
78/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te aborttijankkaajat voisitte miettiä vähän.. Ei varmasti mikään paras tilanne tuossa iässä tulla äidiksi, mutta... Mulle tehtiin abortti 15-vuotiaana, olin kahden vaiheilla ja kaduttihan se jo heti sillon. Sen verran kovasti kaduttikin että viina maistu ja koulussakäyminenkin meinas jäädä.

Nyt olen 30v ja 3 vuotta sitten parin vuoden yrityksen jälkeen selvis etten lapsia voikaan enää saada. JOS joku olis sillon aikanaan painostanut/pakottanut mut sen abortin tekemään, voitte kuvitella seuraukset.

Vierailija
79/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausbuumi 14-17v tytöillä säälittävää ei vanhemmat elätä ja ei oo helppoa vauva aika t.yks äiti

Vierailija
80/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi lapsen abortointi olisi parempi kuin syntyminen rakastavaan perheeseen, etenkään kun teini ei edes halua aborttia