15-vuotiaani on raskaana ja haluaa pitää lapsen, mutta
poikaystävä jätti saman tien kun asiasta kuuli. Ehkäisykeskustelut on käyty (tyttö väittää että ehkäisy vaan petti eikä sitä laiminlyöty), samoin aborttikeskustelut ja tulevaisuuskeskustelut.
Hän on vakuuttunut, että haluaa pitää lapsen. Asuu kotona vielä, ja NYT MINÄ HALUAN KUULLA TEENKÖ KARMEAN VÄÄRIN JOS EHDOTAN SEURAAVAA MITÄ OLEN MIETTINYT.
Eli, sanoisin tytölle, että saa asua kotona lapsineen niin kauan kun suinkin haluaa, ja minä hoitaisin lapsen päivisin (ainakin) jotta saisi käydä normaalisti koulunsa loppuun. Olen joka tapauksessa kotona vielä meidän nuorimman kanssa (joka täyttää kohta 2v), ehkä Kelan kanssa saisi sovittua asian noin. Aion sanoa, että olen aina heidän tukenaan ja hoidan lasta niin paljon kuin on tarvis.
Mutta tuleeko tässä nyt tehtyä joku karnidaalimoka, että tyttö ei itse opi siihen vastuuseen ja välttyy tekemästä itsenäisiä päätöksiä, jos ajattelee että äiti hoitaa sen sitten kuitenkin.. Hän on vahvasti tunneihminen kuten olen itsekin :/
Mitä mun pitäis tehdä?
Kommentit (83)
Olet kyllä ihana äiti ja tuleva mummi! Asioilla on tapana järjestyä. Kun vauva on syntynyt, olette kaikki tyytyväisiä ratkaisuun. Vai kuka antaisi oman lapsenlapsen kuolla terveenä? Eli abortoida.
Siskoni teki 15-vuotiaana abortin. Ei taida vieläkään olla siitä selvinnyt. Lapsi olisi nyt. 44-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:14"]
Nyt on pakko kysyä kuulutteko vl uskontoon? 15 vuotias ei todellakaan ole valmis äidiksi, on viellä murrosikäinen, entäpä sitten kun maailman huvit kiinnostaa? Kaverit? Nuoruus? 15 vuotias on liian nuori päättämään viellä elämästään, nyt pitäis vanhemmilla alkaa jo soida, ette voi antaa murkku ikäisen ryhtyä äidiksi, se on teidän vastuussa kunhan täyttää 18W!!
[/quote]
Virhe on tapahtunut siinä vaiheessa, kun 15-v:lle ei ole tehty selväksi ettei seksi vielä kuulu tuonikäisen elämään, koska sen mahdollisista luonnollisista seurauksista tulee todella suuria ongelmia. Mutta eipä sille enää mitään voi, hyvä että isoäiti nyt on tukemassa tapahtuneen seurauksien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:34"]
Abortti olisi ainoa järkevä ratkaisu tilanteessanne
[/quote]
Samaa mieltä. Synnytyskää ei varmasti noin nuorelta ole mikään helppo.
[/quote] Kätilönä voin sanoa nuorten naisten olevan luonnonlahjakkuuksia synnytyksessä.
[/quote]
Nuoren lantio ei useinkaan ole valmis raskauteen ja synnytykseen, repeämisiä ym tulee helpommin. Sano sinä mitä sanot, mutta fyysisesti teini-ikä ei ole ideaali synnytykseen, vaan nainen on siihen kunnolla valmis yleensä vasta parikymppisenä.
Ap, mielestäni olet valinnut ainoan hyvän tavan toimia, tuet tytärtäsi mihin tahansa hän päätyykin. Mutta hyvä on kyllä sopia asiat valmiiksi, nää on varmaan niitä juttuja johon saatte myös lastensuojelulta apua ja tukea.
Olen samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa siitä, että 15-vuotias ei ole vielä valmis äidiksi, ainakin oma 14-vuotiaani on kaukana siitä kypsyystasosta. Mutta turha sitä on tuskailla, kun pulla on jo uunissa, nyt pyritään minimoimaan vahingot.
Tuttavan 16-vuotias tuli yllättäen raskaaksi ja he päätyivät sellaiseen ratkaisuun että nuoripari asuu ensimmäisen vuoden tytön perheen kotona. Tyttö kävi koulua pääasiassa etänä ja mummo hoiti lasta oman pesueensa ohella. Ainakin tässä alkuvaiheessa kokemukset ovat hyvät.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:34"]
[/quote]
[/quote] Kätilönä voin sanoa nuorten naisten olevan luonnonlahjakkuuksia synnytyksessä.
[/quote]
Nuoren lantio ei useinkaan ole valmis raskauteen ja synnytykseen, repeämisiä ym tulee helpommin. Sano sinä mitä sanot, mutta fyysisesti teini-ikä ei ole ideaali synnytykseen, vaan nainen on siihen kunnolla valmis yleensä vasta parikymppisenä.
[/quote]
Sinä tiedät kätilöä paremmin? Good for you.
Abortti. Sori nyt vain, mutta lapsesi on liian nuori päättämään loppuelämänsä asioista itse.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:46"]Miksi vitussa 15v haluaa pilata elämänsä? Ei tuo ole vastuunkantamista vaan uhkarohkeaa tyhmyyttä. Lasta ei pidä pitää jos ei voi siitä huolehtia.
T.15v itsekin.
[/quote]
Tilanne olisikin täysin eri ellei tytön äiti olisi antamassa täyttä tukeaan lapsen kasvatuksessa. Jo 15-vuotiaista löytyy hyvin erilaisia ihmisiä, joille sopii erilaiset ratkaisut. Tämä tuleva teiniäiti saa varmasti lapselleen niin hyvät lähtökohdat kuin tuossa tilanteessa on mahdollista, eikä kukaan sen kummemmin kärsi. Nuoruus on teiniäidillä tietysti erilainen kuin muilla ja iso vastuu on harteilla jo nuoresta, mutta sitä varten on perhe tukemassa. Teiniäitejä on ollut aina ja varmasti myös tulee olemaan.
Ap, haluan vain sanoa että olet aivan ihana äiti. Elämä ei tosiaan mene aina niin kuin suunnittelee/haluaa, mutta sitten vain eletään sen kanssa mitä vastaan tulee - just niin kuin olet tehnytkin parhaalla mahdollisella tavalla eli tukemalla tytärtäsi silloin, kun hän eniten sinua tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No tuo nyt ei ole kätilöä nähnytkään vaan joku pedofiili-Pena siellä fantasioi. 15-v on todellakin keskeneräinen nainen eikä synnyttämiseen fyysisesti valmis! -ohis
Hei ap,
kuulostat ihanalta äidiltä. Ajattelet selvästi tyttäresi parasta, kun olet suunnitellut hoitavasi vauvaa kotona.
Olet kuitenkin itsekin miettinyt tyttäresi vastuuta ja äidiksi kasvua, ja mielestäni näiden seikkojen sekä tytön ja vauvan kiintymyssuhteen kannalta olisi parasta, jos hän siirtyisi jotenkin muovattuun opetussuunnitelmaan vauvan ekan elivuoden ajaksi. Tyttö voisi pitää äitiyslomaa, ja siinä sivussa sitten erillissopimuksin tenttiä peruskoulun kursseja ja vauvan ollessa tarpeeksi iso mennä sitten suorittamaan pk:n loppuun ja hakea jatko-opintoihin. Kannattaa kysyä koulun opolta erilaisista vaihtoehdoista, millä peruskoulua voi suorittaa mahdollisimman paljon kotoa käsin.
On tärkeää, että tytöllä säilyy kontakti kavereihinsa, mutta on myös fakta, ettei hänen elämänsä tämän valinnan jälkeen voi eikä kuulu jatkua normaalina teinitytön elämänä. Mielestäni keskeisin tehtäväsi ei ole järjestellä tytön asioita siten, että hän pääsee mahdollisimman helpolla, vaan tukea häntä kasvamaan mahdollisimman itsenäiseksi ja vastuuntuntoiseksi äidiksi.
Voisitte sopia yhteisiä pelisääntöjä vauvan hoitoajoista: se että tyttö jää kotiin asumaan ei voi tarkoittaa, että hänellä on ilmainen lastenhoitaja käytössä 24/7, vaan tarvittaessa ja erikseen sovittaessa, kuten itsenäistyneilläkin vanhemmilla. Lisäksi voisitte sopia lyhyen - ja pitkän aikavälin tavoitteita tytön ja vauvan elämään: esim tavoiteaika peruskoulun suoritukselle, tavoiteaika lapsen päivähoidon aloittamiselle ja tytön jatko-opintojen aloittamiselle. Näin ohjaat häntä myös kohti parempaa elämää ja parhaasi mukaan ehkäiset virheiden uusimisen - moni alaikäisenä äidiksi tullut saa toisenkin lapsen hyvin nuorena ja jää matalasti tai ei ollenkaan koulutetuksi, koska identifioi itsensä teiniäidiksi ja toimii sen mukaisesti.
Olen itse tullut raskaaksi 18-vuotiaana lukion ollessa kesken, ja lapsen isä on yhä ilolla elämässä mukana näin vuosienkin jälkeen, joten olen todellakin itse päässyt helpommalla kuin tyttäresi. Olin siis ikäni puolesta valmis itsenäistymään, eikä meidän vauva vaatinut lapsuudenperheiltä juuri elämänmuutoksia tai sopeutumista, joten tilanne on eri, mutta jaan silti kokemukseni nuorena äidiksi kasvamisesta.
Minun omassa äidiksi kasvamisessa tärkeintä oli motivaatio ja vakaa tahtotila olla hyvä äiti, pärjätä elämässä, kouluttautua pitkälle ja tarjota lapselle samanlainen kasvuympäristö, kuin mitä varttuneempienkin vanhempien lapsilla on. Minulle oli kunnia-asia hoitaa vauva itse (toki vanhempana olen todennut että apuakin voi ja pitää ottaa vastaan..) ja taistella teiniäitiyttä koskevia tilastoja ja stereotypioita vastaan. Toivoisin, että tämä sama asenne tavottaisi tyttäresi nuoresta iästään huolimatta, sillä se todella kantaa eteenpäin!
Kouluttauduin maisteriksi hyväpalkkaiselle ja äärimmäisen kiinnostavalle alalle, sain mieheni kanssa toisenkin lapsen ja olemme vuosi vuodelta lähestyneet unelmiamme, jotka olivat ensin ajokortteja ja autoja, isompaa vuokra-asuntoa, opiskelu- ja työpaikkoja ja matkustelua, ja myöhemmin omaa yritystä, omaa asuntoa, ja lisää matkustelua.
Aikuisena olemme toki tajunneet, että tärkeitä kasvuvuosia jäi välistä ja mm yliopistossa olisi ehkä ollut kivempaa vapaana ja lapsettomana, mutta toisaalta olemme kuitenkin onnellisia ihanasta nuoresta perheestämme ja hyvästä elämästä - kaikkea ei voi saada yhtäaikaa! Näitä nuoruusvuosia jää tyttärelläsi väliin vielä useampia, mutta kyllä sen kanssa oppii elämään. Asiat vain eivät mene kaikkien kohdalla samalla tavalla.
Toivon kaikkea parast sinun tyttärelle ja hänen tulevalle vauvalle!
Teet karhunpalveluksen itsellesi kun alat kakkosäidiksi munmotettavallesi. Teinitytär on lapsen äiti, et sinä, ja hän mielellään syö palan kakusta säästääkseen loput. Jos haluaa oikeasti äidiksi, kantaa vastuunsa ja hoitaa koulunsa myöhemmin loppuun.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:51"]Jos lapsesta ei pysty huolehtimaan niin sitä varten on isovanhemmat (niin kuin esim ihana kultainen ap:n äiti)
[/quote]
Ei vaan sitä varten on abortti.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Koska joku netissä sanoo olevansa kätilö niin se myös oikeassa elämässä on kätilö?
t. Paavi
Aika kylmiä ihmisiä osa vastaajista. Kiinnostais tietää ootteko itse ollu ap:n tilanteessa. Toivottavasti ette. Minusta ap toimii juuri niin kuin äidin pitääkin. Mun lapset on vasta pieniä mutta ei tulis mieleenkään tuossa tilanteessa heittää omaa lasta pois kotoa tai pakottaa aborttiin.
Olen itse 15v jaa ajatus jo siitä että olen raskaana HIRVITTÄÄ. Toivon kaikkea hyvää tyttärellesi ja onneksi sinä olet hänen tukenaan, koska voin sanoa että tuollainen tilanne noin nuorelle on taatusti raskas!
Pistää muuten vihaiseksi tuo poikaystävä... jättää nyt noin vai kun on itsekkin ollut osallisena asiaa
Voimia ap ja kaikkea hyvää teille, kuulostatte ihanalta perheeltä! Ja onnea tulevasta lapsen lapsesta =)
Ap. on siis itsekin vasta 35? Jos nyt laskin oikein. Itse sain sen ikäisenä vasta ekan oman vauvan ja ap.sta on tulossa jo mummo, hassu ajatus :) Mutta niin ne on tilanteet erilaisia. Viisautta teille vaikeisiin päätöksiin ja ihanaa että olet noin täysillä tyttösi tukena.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:15"]
Olen itse 15v jaa ajatus jo siitä että olen raskaana HIRVITTÄÄ. Toivon kaikkea hyvää tyttärellesi ja onneksi sinä olet hänen tukenaan, koska voin sanoa että tuollainen tilanne noin nuorelle on taatusti raskas! Pistää muuten vihaiseksi tuo poikaystävä... jättää nyt noin vai kun on itsekkin ollut osallisena asiaa
[/quote]
Pojille ja valitettavasti myös miehille se vaan on niin helppoa paeta vastuuta ja pestä kätensä koko hommasta. Ihan liian helppoa. Mulla on kokemusta ihan aikuisikäisestä miehestä, joka vahinkoraskauden tullessa häipyi kovaa vauhtia takavasemmalle, painosti mua aborttiin ja haukkui, ja tuttavilleen oli puhunut ettei se varmaan edes ole hänen lapsi. Olin itse "jo" 22v ("mies" 25v), ja asuin omillani, mutten olisi minäkään selvinnyt siinä tilanteessa ilman oman äidin tukea. Äitiin voi luottaa, miehiin ei.
Ei hyvää päivää! Miksi ihmeessä kukaan ei ole järkevä ja vie tyttöä aborttiin?