Lähtisitkö matkalle tässä tilanteessa? Jos niin miten?
Olemme kolmihenkinen perhe, lapsi 3,5-vuotias. Minä haluaisin syksyllä matkalle erääseen kohteeseen, josta olen haaveillut jo vuosia. Miestä ei tunnu kiinnostavan joko matka ollenkaan tai se kohde ainakaan. Hänkin saisi halutessaan kyllä lomaa, mutta keksii mitä kummallisimpia syitä miksi emme voi lähteä matkalle. Että taloa (rivitaloasunto) ei voi jättää viikoksi vahtimatta, ei halua jättää autoa minnekään ulos parkkiin viikoksi jne. Tulkitsen, että ei halua oikeasti lähteä. Ei kyllä suostu jäämään lapsen kanssa kotiinkaan, jos minä lähtisin tuolle matkalle yksin. Ei ilmeisesti suostu olemaan viikkoa erossa lapsesta niin, että menisin kaksin lapsen kanssa. Toisaalta minua pelottaa lähteä kaksin lapsen kanssa, kun ei ole toista aikuista siellä sitten yhtään katsomassa lapsen perään, jos joudun vaikka käymään vessassa, on kaikki matkalaukutkin siinä jne.
En ole päässyt pitkään aikaan minnekään matkalle. Tekisi todella paljon mieli mennä.
Kommentit (28)
Eikö mies ylipäätänsäkään tykkää matkustamisesta
vai koskeeko tämä nyt vain tätä yhtä kohdetta ja sinun toivettasi? Kyllähän se nyt kannattaa kysellä mistä kenkä puristaa.
Vierailija kirjoitti:
vai koskeeko tämä nyt vain tätä yhtä kohdetta ja sinun toivettasi? Kyllähän se nyt kannattaa kysellä mistä kenkä puristaa.
Sillä on varmaan lentopelko, ei vaan halua myöntää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt lopetat tuon tossupallona olemisen, varaat matkan ja ilmoitat miehelle ajankohdan. Tuon ikäisen kanssa pärjää jo vallan mainiosti, ei ole mitään todellista syytä miksei hän voisi jäädä lapsen kanssa kotiin! Ja vastavuoroisesti jäät sitten itse joskus lapsen kanssa kotiin ja mies pääsee omille menoilleen. Mutta nyt on tärkeintä että sinä pääset relaan ja toteutat unelmasi. Pikkulapsivaihe on raskasta ja on täysin ok haluta lomaa siitä.
Tämä ei ole käytännössä mahdollista, että vain lähden, koska mies joutuu usein olemaan iltoja töissä ja lapsi on päiväkodissa minun työaikojen mukaan vain päivällä. Jos mies ei ota lomaa töistä, niin hän ei ole kotona. Ap
Jos miehellä on vaikka lentopelko jota ei kehtaa tunnustaa? Ja pelkää myös että sinulle ja lapselle käy jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lopetat tuon tossupallona olemisen, varaat matkan ja ilmoitat miehelle ajankohdan. Tuon ikäisen kanssa pärjää jo vallan mainiosti, ei ole mitään todellista syytä miksei hän voisi jäädä lapsen kanssa kotiin! Ja vastavuoroisesti jäät sitten itse joskus lapsen kanssa kotiin ja mies pääsee omille menoilleen. Mutta nyt on tärkeintä että sinä pääset relaan ja toteutat unelmasi. Pikkulapsivaihe on raskasta ja on täysin ok haluta lomaa siitä.
Tämä ei ole käytännössä mahdollista, että vain lähden, koska mies joutuu usein olemaan iltoja töissä ja lapsi on päiväkodissa minun työaikojen mukaan vain päivällä. Jos mies ei ota lomaa töistä, niin hän ei ole kotona. Ap
Onko miehellä lomaviikkoja vielä käyttämättä? Löytyykö teiltä tukiverkkoa; olisko isovanhemmista apua miehesi iltavuorojen ajaksi? Järjestelykysymys.
Suhtautuuko mies yleensäkin vastaanhangoitellen kaikkeen uuteen ja arkirutiineista poikkeavaan?
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä. Suhteemme alkuaikoina hän usein puhui miten tykkää matkustamisesta ja miten galuaisi matkustaa paljon. Tietenkin uskoin. Silloin meillä ei ollut rahaa matkustaa, joten ei matkustettu. Nyt kerrankin olisi matkaa varten rahat kasassa, mutra tilanne onkin sitten tämä. Olen minä yrittänyt keskustella, mutta en saa miehestä irti muuta kuin tuollaisia, että ei halua jättää kotia viikoksi vahtimatta jne. Ap
Käykää asiasta ihan rehellinen keskustelu ilman syyllistämistä. Kysy mieheltäsi haluaako hän lähteä matkalle. Ole valmis perustelemaan miksi sinun on päästävä juuri tuohon kohteeseen (muutakin kuin "olen aina halunnut käydä siellä", konkreettisia asioita, esim. tietty museo/kirkko/muu nähtävyys).
Kuulostaa siltä, että haluais kyllä reissuun mutta ehkäpä ilman lasta? Ei kehtaa sanoa suoraan, keksii mitä erikoisempia vastaväitteitä.
Joka siis on ihan ymmärrettävää sekin. Ei loma ole _lomaa_ pienen lapsen kanssa. Jatkuvaa vahtimista ja samat rutiinit kuin kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että haluais kyllä reissuun mutta ehkäpä ilman lasta? Ei kehtaa sanoa suoraan, keksii mitä erikoisempia vastaväitteitä.
Joka siis on ihan ymmärrettävää sekin. Ei loma ole _lomaa_ pienen lapsen kanssa. Jatkuvaa vahtimista ja samat rutiinit kuin kotonakin.
Tätä en tullut edes ajatelleeksi. Meillä ei kuitenkaan ole mitään paikkaa minne laittaa lapsi viikoksi, isovanhemmat ei ota edes yhdeksi yöksi. Ap
Minulla on lentopelko ja haluan silti lähteä. Miehellä tietääkseni ei ole lentopelkoa. On lennellyt työn puolesta joskus eikä ole vaikuttanut siltä että jotenkin ahdistaisi. Ap
Minä odottaisin, että lapsi hiukan kasvaa, tuon ikäinen väsyy reissussa ja ainakin yksin viihdyttämisestä on kova homma, ehkäpä minä ainakaan nauttisi koko reissusta. Käske miehen ottaa lomaa ja olla lapsen kanssa ja sinä käyt reissussa, sitten mies saa halutessaan mennä johonkin.
3,5 vuotiaan kanssa voi jo matkustaa ihan hyvin. Oma lapseni oli 4,5-vuotias, kun olin ensimmäisen kerran yksin hänen kanssaan viikon ulkomailla, mutta sitä ennen hän oli jo ollut mukana 3-4 matkalla niin, että isänsäkin oli mukana. Tietysti lapsi rajoittaa; ei häntä kiinnosta pyöriä jossain museossa tuntikausia jne, mutta jos kyseessä on rantakohde niin et varmaan ole kulttuurimatkalle lähdössä muutenkaan.
Eli kysy vielä mieheltä, onko hän varma ettei halua mukaan, ja sen jälkeen varaa matka itsellesi ja lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei suostu ottamaan lomaa, hän palkkaa lapselle iltatöidensä ajaksi hoitajan. Piste.
Etkö voisi lähteä reissuun lapsen ja jonkun kaverisi/sukulaisen kanssa ? Esim.minä lähtisin mielelläni oon jo täti-ikäinen ja voisin vahtia lastasi osan ajasta.