Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotiaani on raskaana ja haluaa pitää lapsen, mutta

Vierailija
08.06.2015 |

poikaystävä jätti saman tien kun asiasta kuuli. Ehkäisykeskustelut on käyty (tyttö väittää että ehkäisy vaan petti eikä sitä laiminlyöty), samoin aborttikeskustelut ja tulevaisuuskeskustelut.

Hän on vakuuttunut, että haluaa pitää lapsen. Asuu kotona vielä, ja NYT MINÄ HALUAN KUULLA TEENKÖ KARMEAN VÄÄRIN JOS EHDOTAN SEURAAVAA MITÄ OLEN MIETTINYT.

Eli, sanoisin tytölle, että saa asua kotona lapsineen niin kauan kun suinkin haluaa, ja minä hoitaisin lapsen päivisin (ainakin) jotta saisi käydä normaalisti koulunsa loppuun. Olen joka tapauksessa kotona vielä meidän nuorimman kanssa (joka täyttää kohta 2v), ehkä Kelan kanssa saisi sovittua asian noin. Aion sanoa, että olen aina heidän tukenaan ja hoidan lasta niin paljon kuin on tarvis.

Mutta tuleeko tässä nyt tehtyä joku karnidaalimoka, että tyttö ei itse opi siihen vastuuseen ja välttyy tekemästä itsenäisiä päätöksiä, jos ajattelee että äiti hoitaa sen sitten kuitenkin.. Hän on vahvasti tunneihminen kuten olen itsekin :/

Mitä mun pitäis tehdä?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:14"]

Nyt on pakko kysyä kuulutteko vl uskontoon? 15 vuotias ei todellakaan ole valmis äidiksi, on viellä murrosikäinen, entäpä sitten kun maailman huvit kiinnostaa? Kaverit? Nuoruus? 15 vuotias on liian nuori päättämään viellä elämästään, nyt pitäis vanhemmilla alkaa jo soida, ette voi antaa murkku ikäisen ryhtyä äidiksi, se on teidän vastuussa kunhan täyttää 18W!!

[/quote]

Virhe on tapahtunut siinä vaiheessa, kun 15-v:lle ei ole tehty selväksi ettei seksi vielä kuulu tuonikäisen elämään, koska sen mahdollisista luonnollisista seurauksista tulee todella suuria ongelmia. Mutta eipä sille enää mitään voi, hyvä että isoäiti nyt on tukemassa tapahtuneen seurauksien kanssa.

[/quote]

Toi kommenttisi alku oli vähän turha. Kyllä mun äiti ainakin (ja varmasti moni muukin) "teki selväksi" ettei seksi kuulu 15vuotiaan elämään, silti sitä harrastin ja niin tekee tuhannet muutkin teinit, ihan ilman että kertoo äitille tai äiti osais edes arvata.

Vierailija
22/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:46"]Miksi vitussa 15v haluaa pilata elämänsä? Ei tuo ole vastuunkantamista vaan uhkarohkeaa tyhmyyttä. Lasta ei pidä pitää jos ei voi siitä huolehtia.
T.15v itsekin.
[/quote]
Silloin huolehtiikin ehkäisystä ja huolella, tai pidättäytyy seksistä. Abortti ei ole ehkäisykeino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua käy sääliks ap.n mies, oonko ainoo? oma muksu ollu koliikki pentu ja nyt ku se on kasvanu (2w), tytär puoli on vääntämässä uutta vauvaa taloon vaimon vastuulle, huhhei. Ap sanoi että mies tukee, taitaa vaan olla liika kiltti sanomaan suoraan ettei tämä homma vetele.

Vierailija
24/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pisti silmään heti, että sinä hoitaisit vauvaa päivät ja lapsen äiti muulloin. Mites olet ajatellut imetyksen onnistuvan jos tyttäresi haluaa lasta imettää? Ehkä tuo keskustelu sinun pitäisi käydä tyttäresi kanssa läpi. Kasvaa se lapsi varmasti korvikemaidollakin, mutta kun se rintamaito vaan on parempi vaihtoehto lapselle jos lapsen äiti imettämään kykenee. Koulusta voi varmasti ottaa välivuoden tai opiskelee kotona ja tenttii. Koulu on toki tärkeä juttu mutta niin on syntyvä lapsikin. Koulu voi odottaa vaikka vuoden, lapsi ei.

Vierailija
25/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:45"]

Mulla pisti silmään heti, että sinä hoitaisit vauvaa päivät ja lapsen äiti muulloin. Mites olet ajatellut imetyksen onnistuvan jos tyttäresi haluaa lasta imettää? Ehkä tuo keskustelu sinun pitäisi käydä tyttäresi kanssa läpi. Kasvaa se lapsi varmasti korvikemaidollakin, mutta kun se rintamaito vaan on parempi vaihtoehto lapselle jos lapsen äiti imettämään kykenee. Koulusta voi varmasti ottaa välivuoden tai opiskelee kotona ja tenttii. Koulu on toki tärkeä juttu mutta niin on syntyvä lapsikin. Koulu voi odottaa vaikka vuoden, lapsi ei.

[/quote]

Pullosta voi syöttää myös rintamaitoa ja maidontulo säilyy pumppauksella yllä.

-ei ap

Vierailija
26/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:na veisin tytön lääkäriin ja etukäteen valmistelisin lääkärin puhumaan tytön aborttiin. Vois ammattilaista kuunnella enemmän kuin läheisiä.

Vierailija
27/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:45"]

[/quote]

Pullosta voi syöttää myös rintamaitoa ja maidontulo säilyy pumppauksella yllä.

-ei ap

[/quote]

Pullosta syötetty lapsi ei välttämättä suostu takaisin rinnalle koska pullosta tulee maito helpommin. Kaikilla ei myöskään maito heru pumppaamalla vaan ainoa konsti on ottaa vauva rinnalle. Eikä lapsen äitiä voi tähän pakottaa muutenkaan vain koulun takia. Vuoden tauko koulusta tai kotiopetuksessa olo ei varmasti vesitä kenenkään koulunkäyntiä.

Vierailija
28/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö niiden jo 15v jakaa itseään, ihan kakaroita vielä. Minä olen ilkeä äiti ja kehottaisin aborttiin tai hakemaan uuden kortteerin. Kun yleensä se lapsi jää sille mummolle alkuhuuman kadotessa. Mun tytär on onnksi jo 18 eikä seurustele, koulu ensin sitten muut asiat.

Vierailija
29/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:45"]Mulla pisti silmään heti, että sinä hoitaisit vauvaa päivät ja lapsen äiti muulloin. Mites olet ajatellut imetyksen onnistuvan jos tyttäresi haluaa lasta imettää? Ehkä tuo keskustelu sinun pitäisi käydä tyttäresi kanssa läpi. Kasvaa se lapsi varmasti korvikemaidollakin, mutta kun se rintamaito vaan on parempi vaihtoehto lapselle jos lapsen äiti imettämään kykenee. Koulusta voi varmasti ottaa välivuoden tai opiskelee kotona ja tenttii. Koulu on toki tärkeä juttu mutta niin on syntyvä lapsikin. Koulu voi odottaa vaikka vuoden, lapsi ei.
[/quote] 15v on raskaana ja täysimetyksen onnistuminen on suurin huoli??? Pientä suhteellisuudentajua kiitos.

Vierailija
30/83 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:45"]Mulla pisti silmään heti, että sinä hoitaisit vauvaa päivät ja lapsen äiti muulloin. Mites olet ajatellut imetyksen onnistuvan jos tyttäresi haluaa lasta imettää? Ehkä tuo keskustelu sinun pitäisi käydä tyttäresi kanssa läpi. Kasvaa se lapsi varmasti korvikemaidollakin, mutta kun se rintamaito vaan on parempi vaihtoehto lapselle jos lapsen äiti imettämään kykenee. Koulusta voi varmasti ottaa välivuoden tai opiskelee kotona ja tenttii. Koulu on toki tärkeä juttu mutta niin on syntyvä lapsikin. Koulu voi odottaa vaikka vuoden, lapsi ei. [/quote] 15v on raskaana ja täysimetyksen onnistuminen on suurin huoli??? Pientä suhteellisuudentajua kiitos.

[/quote]

Ei kai vanhemman ikä ole mikään este vauvan imettämiselle? Jos hän on kerran lapsensa päättänyt pitää on mietittävä muitakin vaihtoehtoja kuin aborttia ja siihen painostamista. Imetyksen onnistuminen on monelle äidille tärkeää eikä ikä tee tässä välttämättä mitään poikkeusta. Muistutin tästä puolesta juuri sen  takia, että se monelta unohtuu kun kohkataan äidin nuoresta iästä ja unohdetaan kaikki muu.

Vierailija
31/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan sanot tytölle, että sinä et sitten lasta hoida ja saa muuttaa vauvansa kanssa ensikotiin ja jos sossu järjestää heille oman asunnon niin sitten sinne. Jotain vastuuta sentään tyttärellekin. 

Vierailija
32/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa kyllä mitään neuvoksi, mutta tsemppiä (ja nostoa)!
T. Itsekin 15-vuotias

Vierailija
33/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tekisin aivan samoin kuin sinä jos joutuisin tuohon tilanteeseen. Tosin hivuttaisin pikkuhiljaa vastuuta lapsesta lapsen äidille.

Tietysti olet lapsesi tuki ja turva. Myös poikaystävän vanhemmille pitää ilmoittaa asiasta.

Vierailija
34/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsen asua kotona, mutta tee selväksi, että sinä et ole lapsen äiti, joten tyttäresi saa hoitaa lasta itse. Toki sinä sitä lastakin voit hoitaa, mutta älä anna tyttären vaipua siihen uskoon että voisi mennä rellestää kun sinä joka tapauksessa lasta hoitaisit..

Vierailija
35/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas vastuuttomat vanhemmat ja yksinkertaisesti tyhmä 15-vuotias, että on tuollaiseen ryhtynyt.

Vierailija
36/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että annat tytön asua kotona. Ehdota lapsen hoidon suhteen sellaista, että kun tyttäresi jatkaa koulua, hoidat lasta päiväaikaan mutta muuten tyttäresi on vastuussa.

Vierailija
37/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aborttiin et voi pakottaa, se on selvä. En myöskään pidä hyvänä ajatuksena sitä, että heivaisit tyttäresi omilleen, kuten joku ehdotti. Siitä aiheutuu haittaa sekä hänelle että vauvalle. Parasta lienee, että autat tytärtäsi, mutta et suinkaan tee kaikkea hänen puolestaan. Mikäli olisi mahdollista lapsen synnyttyä pitää yksi välivuosi opiskeluista, olisi se varmaan hyvä. Tytär loisi hyvän äitisuhteen lapseensa ja oppisi tämän hoitoa. Kun taas jatkaa koulua, on lapsen jättäminen sinulle periaatteessa sama kuin päivähoitoon vieminen, käytännössä helpompi ja parempi jopa. Kuulostat hyvältä ja järkevältä sekä ennen kaikkea rakastavalta vanhemmalta! Onnea teille kaikille tulevaisuuteen. :)

Vierailija
38/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tytär ei voisi asua vielä kotonanne, jos tilaa on? Mutta ihan itse hoitaisi lapsen, ja sitten kun äitiysloma loppuu lapsi päiväkotiin ja tytär jatkaa opiskeluja? Miksi sinun pitäisi hoitaa lapsi?

Vierailija
39/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön pitäisi ihan itse hoitaa vauvansa ja jatkaa koulua myöhemmin. Miten vauvan ja tytön välisestä suhteesta voi tulla hyvä ja normaali jos heti palaa kouluun. Ainakin äitiysloma kotona.

Vierailija
40/83 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toimisin niinkuin sinä olet suunnitellut.

Peruskoulun päättötodistus on todella tärkeä ja sen saamisessa tukisin lasta ehdoitta. Sen jälkeen lapsi on jo niin iso, että voi mennä päiväkotiin ja äiti opiskelemaan haluamaansa alaa. Kotona antaisin vielä asua, mutta olettaisin että äiti hoitaa oman lapsensa ja esim. olettaisin että halutessaan hoitoapua, hän myös sitä pyytäisi.

Voisin tehdä jopa niin, että raskausaikana kirjaisin asiat paperille ja allekirjoittaisin 'ehdot' tyttäreni kanssa.Lastensuojelu on ilmeisesti automaattisesti alaikäisen äidin elämässä mukana, voisin tehdä sopimuksen myös 'kolmikantana' lastensuojelun kanssa.

Ehdoissa olisi esim. se minkä aikaa hoitaisin lasta päivisin, se että lapsen äiti hoitaa lasta illat / yöt. Äidin mahdolliset vapaaillat tai vkl. Ja jos tytär lipsuisi ehdoista ja vastuu vauvasta liukuisi minulle, niin sopisin että lapsi myös otettaisiin huostaan ja sijoittettaisiin minun hoitooni.

Tyttären ei siis kuulu saada kivaa nukkea, jolla voi leikkiä kun haluaa ja heittää sitten nuken äidin hoitoon jos ei hoito ei huvita. 

Vastuun pitää olla lapsen äidillä. Hoitoapua voi antaa.