15-vuotiaani on raskaana ja haluaa pitää lapsen, mutta
poikaystävä jätti saman tien kun asiasta kuuli. Ehkäisykeskustelut on käyty (tyttö väittää että ehkäisy vaan petti eikä sitä laiminlyöty), samoin aborttikeskustelut ja tulevaisuuskeskustelut.
Hän on vakuuttunut, että haluaa pitää lapsen. Asuu kotona vielä, ja NYT MINÄ HALUAN KUULLA TEENKÖ KARMEAN VÄÄRIN JOS EHDOTAN SEURAAVAA MITÄ OLEN MIETTINYT.
Eli, sanoisin tytölle, että saa asua kotona lapsineen niin kauan kun suinkin haluaa, ja minä hoitaisin lapsen päivisin (ainakin) jotta saisi käydä normaalisti koulunsa loppuun. Olen joka tapauksessa kotona vielä meidän nuorimman kanssa (joka täyttää kohta 2v), ehkä Kelan kanssa saisi sovittua asian noin. Aion sanoa, että olen aina heidän tukenaan ja hoidan lasta niin paljon kuin on tarvis.
Mutta tuleeko tässä nyt tehtyä joku karnidaalimoka, että tyttö ei itse opi siihen vastuuseen ja välttyy tekemästä itsenäisiä päätöksiä, jos ajattelee että äiti hoitaa sen sitten kuitenkin.. Hän on vahvasti tunneihminen kuten olen itsekin :/
Mitä mun pitäis tehdä?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:44"]
Miten sulla ap voi nuorin olla 2v.? Oletko joku vitun mummoäiti? Yöööhh!!! Eli teinikin haluaa vauvan, kun äitikin puskee niitä vanhoilla päivillään, kunnon wt-perhe.
[/quote]
Mun esikoinen oli 15 kun nuorin lapsemme syntyi, olin tuolloin 37v ja kaukana mummoiästä. Nyt 42v ja edelleen todella kaukana mummoiästä-
Tietysti olet apuna ja tukena. Varmasti tytöllä on myös äidilliset tunteet omaa vauvaa kohtaan.
Luonto sen järjestää jo odotusaikana.
Nuorilla on yleensä se harhaluulo, että jos penis vedetään pois vaginasta ennen siemensyksyä niin ei voi tulla raskaaksi. Ehkä tässä on käynyt niin.
Kiitos kommenteista.
Ei mulla ole sydäntä edes yrittää pakottaa tytärtä aborttiin saati häätää pois kotoa, mutta nämä tulevaisuuden hoito- ja vastuukysymykset mietityttää, kun vaikka mitä sovittaisiin nyt, niin...
Ei minun tietenkään ole pakko hoitaa lasta, mutta mietin, että ihan hyvin voisin (ainakin päivisin) niin tehdä, jotta tyttö saisi normiajassa käytyä koulunsa eikä syrjäytyisi kaveripiiristään sen enempää kuin väkisinkin tulee tapahtumaan. En myöskään usko, että minulla olisi sydäntä laittaa vielä vauvaikäinen lapsenlapseni päivähoitoon vieraalle (ellei lapsen äiti siis niin itse halua).
Vauvan isän vanhemmat tietävät raskaudesta, sieltä tuli vain tyly viesti, että eivät usko ennen isyystestiä (emme tiedä mitä poika on kotonaan paniikissa sepittänyt, kyseessä kuitenkin tyttären ensimmäinen ja ainoa poikaystävä ja itsekin poika sen tietää varsin hyvin).
Sain esikoistyttären 20-vuotiaana nuoruuden suhteesta, nykyisestä avioliitosta on pari pienempää, joista nuorempi tosiaan kohta 2v. En tiennytkään aiemmin olevani mummoäiti synnyttäessäni kuopuksen 33-vuotiaana, tai wt :)
AP
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:44"]
Miten sulla ap voi nuorin olla 2v.? Oletko joku vitun mummoäiti? Yöööhh!!! Eli teinikin haluaa vauvan, kun äitikin puskee niitä vanhoilla päivillään, kunnon wt-perhe.
[/quote]
Itse sain nuorimmaiseni 39-vuotiaana, puoli vuotta siitä esikoinen sai ensimmäisen lapsensa 19-vuotiaana. En ollut mielestäni mikään mummoäiti, vaikka siinä sitten pikkuvauvan äitinä mummoksi tulinkin.
Kannattaa muuten selvitellä jo ajoissa koulun kanssa, miten 'äitiysloman' aikainen opiskelu hoituu.
Jo odotuaikana voi varmaan tehdä tehtäviä ja kokeita eteenpäin ja loman aikana käydä koululla vaikka vain kokeissa ja opiskella muuten kotona.
Meillä lapsi opiskeli kotona melkein koko 8 luokan ja koko 9 luokan. 8 luokan tentti omalle koululle ja 9 luokalle pääsi nettiperuskoulun projektiin. Hän sai peruskoulun päättötodistuksen ihan normaalissa aikataulussa. Ongelmien syyä oli kiusaaminen
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:01"]
Kiitos kommenteista.
Ei mulla ole sydäntä edes yrittää pakottaa tytärtä aborttiin saati häätää pois kotoa, mutta nämä tulevaisuuden hoito- ja vastuukysymykset mietityttää, kun vaikka mitä sovittaisiin nyt, niin...
Ei minun tietenkään ole pakko hoitaa lasta, mutta mietin, että ihan hyvin voisin (ainakin päivisin) niin tehdä, jotta tyttö saisi normiajassa käytyä koulunsa eikä syrjäytyisi kaveripiiristään sen enempää kuin väkisinkin tulee tapahtumaan. En myöskään usko, että minulla olisi sydäntä laittaa vielä vauvaikäinen lapsenlapseni päivähoitoon vieraalle (ellei lapsen äiti siis niin itse halua).
Vauvan isän vanhemmat tietävät raskaudesta, sieltä tuli vain tyly viesti, että eivät usko ennen isyystestiä (emme tiedä mitä poika on kotonaan paniikissa sepittänyt, kyseessä kuitenkin tyttären ensimmäinen ja ainoa poikaystävä ja itsekin poika sen tietää varsin hyvin).
Sain esikoistyttären 20-vuotiaana nuoruuden suhteesta, nykyisestä avioliitosta on pari pienempää, joista nuorempi tosiaan kohta 2v. En tiennytkään aiemmin olevani mummoäiti synnyttäessäni kuopuksen 33-vuotiaana, tai wt :)
AP
[/quote] En nyt sano että tässä niin on välttämättä käynyt, mutta pettämistä tapahtuu myös nuorten keskuudessa, ehkä jopa enemmän kuin aikuisten keskuudessa. Varsinkin siinä iässä kun laetaan käymään kaupungilla ja bileissä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:01"]
Kiitos kommenteista.
AP
[/quote]
Kyllä asiat alkavat tästä järjestyä, yksi kerrallaan. Kannatan lämpimästi sitä että hoitaisit tyttäresi lasta sitten kun tytär jatkaa koulua. Mikä voisi olla lapselle parempaa kuin olla isoäidin hoidossa omassa kodissa. Pidätte vain huolen siitä, että kyseessä on samankaltainen päivähoitotilanne kuin jos lapsi olisi päiväkodissa. Muun ajan vastuu on tyttärelläsi. Isyystestit todistavat aikanaan poikaystävän lapsen isäksi, kenties siinä vaiheessa sekä isä että isovanhemmat ovat vähän rauhoittuneet, varmasti tämä on ollut shokki heillekin.
Yritä puhua järkeä tytölle ja aborttiin.
Nyt on pakko kysyä kuulutteko vl uskontoon? 15 vuotias ei todellakaan ole valmis äidiksi, on viellä murrosikäinen, entäpä sitten kun maailman huvit kiinnostaa? Kaverit? Nuoruus? 15 vuotias on liian nuori päättämään viellä elämästään, nyt pitäis vanhemmilla alkaa jo soida, ette voi antaa murkku ikäisen ryhtyä äidiksi, se on teidän vastuussa kunhan täyttää 18W!!! Ajattele nyt, oma lapsesi kaksivuotias, ja tyttäresi synnyttää, ikä eroa tulee 3v. Tyhhmää tulla tänne edes kyselemään. Pitäis vanhempien tietää jo tuossa vaiheessa mitä pitäisi tehdä!
Kyllä minusta fiksumpaa olisi jos tytär pitää välivuoden koulusta ja keskittyy ihan vauvan hoitamiseen ja kiintymyssuhteen luomiseen. Sen jälkeen takaisin koulunpenkille.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:18"]
Lastensuojeluilmoitus tehtävä.
[/quote]
Ohis vastaa että lasu tulee automaattisesti mukaan silloin kun alaikäinen saa lapsen
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:14"]Nyt on pakko kysyä kuulutteko vl uskontoon? 15 vuotias ei todellakaan ole valmis äidiksi, on viellä murrosikäinen, entäpä sitten kun maailman huvit kiinnostaa? Kaverit? Nuoruus? 15 vuotias on liian nuori päättämään viellä elämästään, nyt pitäis vanhemmilla alkaa jo soida, ette voi antaa murkku ikäisen ryhtyä äidiksi, se on teidän vastuussa kunhan täyttää 18W!!! Ajattele nyt, oma lapsesi kaksivuotias, ja tyttäresi synnyttää, ikä eroa tulee 3v. Tyhhmää tulla tänne edes kyselemään. Pitäis vanhempien tietää jo tuossa vaiheessa mitä pitäisi tehdä!
[/quote]
Ymmärrät varmaan, ettei aborttiin voi pakottaa 15-vuotiasta, jolla on itsemääräämisoikeus? Puhumattakaan siitä, millaisia ongelmia jatkossa voisi koitua pakotetusta abortista. Miten itse toimisit tässä tilanteessa? Ap kuulostaa todella hyvältä ja tyttärensä parasta ajattelevalta äidiltä, noin toimisin varmasti itsekin. Kukaan ei tietenkään toivo lapsestaan teiniäitiä, mutta joskus elämä vain tapahtuu ja sen kanssa sitten eletään.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:18"]
Lastensuojeluilmoitus tehtävä.
[/quote]
Lastensuojelu taitaa joka tapauksessa olla mukana kuvioissa.
Teineillä on usein ruusuinen kuva vauvoista. Ei tiedetä raskausvaivoista, vartalonmuutoksista, synnytyskomplikaatiioista, yövalvomisista ja mahdollisesti vauvan terveysongelmista kun ympärillä toitotetaan: "kaikki menee hyvin." Totuus iskee kasvoille ja kovaa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:14"]
Nyt on pakko kysyä kuulutteko vl uskontoon? 15 vuotias ei todellakaan ole valmis äidiksi, on viellä murrosikäinen, entäpä sitten kun maailman huvit kiinnostaa? Kaverit? Nuoruus? 15 vuotias on liian nuori päättämään viellä elämästään, nyt pitäis vanhemmilla alkaa jo soida, ette voi antaa murkku ikäisen ryhtyä äidiksi, se on teidän vastuussa kunhan täyttää 18W!!! Ajattele nyt, oma lapsesi kaksivuotias, ja tyttäresi synnyttää, ikä eroa tulee 3v. Tyhhmää tulla tänne edes kyselemään. Pitäis vanhempien tietää jo tuossa vaiheessa mitä pitäisi tehdä!
[/quote]
Emme kuulu, miten niin?
Ja sinäkö siis pakottaisit tyttäresi aborttiin? Miten ihmeessä sen käytännössä edes tekisit?
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:00"]Nuorilla on yleensä se harhaluulo, että jos penis vedetään pois vaginasta ennen siemensyksyä niin ei voi tulla raskaaksi. Ehkä tässä on käynyt niin.
[/quote]
Voi tulla tottakai ja me teemme näin koska tiedämme sen riskin. Tätä jatkunut kuitenkin jo melkein vuosi ja vielä vahinkoa ei ole tapahtunut. Pillereitä en voi syödä kauheiden sivuvaikutuksien takia ja kortsusta trauma kun se meinasi jäädä kerran sisään. Tiedän vastuutonta ja typerää mutta olemme jo parikymppisiä ja jos "vahinko" käy niin otamme vastuun.
Olet hyvä, rakastava äiti. En minäkään ajaisi tytärtäni pois kotoa. Mieluummin vauva kuin abortti.