Ovatko lumi-ja pihatöiden tekeminen niin vastenmielistä että sen vuoksi asut kerrostalossa?
Olen asunut koko ikäni omakotitalossa. Olen miettinyt sitä miksi ihmiset asuvat mieluummin kerros- tai rivitaloissa kuin omakotitalossa. En näe syyksi muun kuin pihatyövelvoitteet. Eihän ne mukavia sinänsä olekaan, mutta kunto kasvaa lumia kolatessa ja kesäisin on mukava puuhastella omassa pihassa. Eli ei ne NIIN kamalia ole ne puutarhatyöt.
Kommentit (50)
Minua ei kiinnosta lumityöt eikä pihatyöt eikä talon korjaushommat. Lisäksi Helsingin keskustassa on vähänlaisesti omakotitaloja.
Todella outo kysymys. Itsekin asun ok-talossa muttei tulisi mieleenkään kysyä tuollaista. Jokainen asuu niinkuin parhaaksi itselleen katsoo.
No onhan ne ihan kamalia. Muitakin syitä kerrostaloasumiseen on, mutta nuo painaa kyllä melkoisesti.
Ha, ei lumityöt kiinnosta kaikkia omakotitalo-asujiakaan. naapuri yrittää nakittaa omat lumityönsä meidän hommiksi koska "itse ei kerkeä". Siellä asuu 4 tervettä ihmistä ja mamma juoksee pitkin maantietä naama punaisena lenkillä muttei osaa tarttua lumikolaan.
asun omakotitalossa, mutta muuttaisin mieluusti nimenomaan kerros-tai rivitaloon siksi., ettei tarvitsisi tehdä mainitsemiasi hommia. Kukaan ei vaan ole kiinnostunut ostamaan vanhaa taloani,
Vierailija kirjoitti:
Ha, ei lumityöt kiinnosta kaikkia omakotitalo-asujiakaan. naapuri yrittää nakittaa omat lumityönsä meidän hommiksi koska "itse ei kerkeä". Siellä asuu 4 tervettä ihmistä ja mamma juoksee pitkin maantietä naama punaisena lenkillä muttei osaa tarttua lumikolaan.
Et voi tietää ovatko terveitä.
Kyllä meillä kerrostalossakin lumitöitä tehdään. Ei huoltomies ehdi joka paikkaan samalla hetkellä jos on satanut paljon lunta, sitten lapioimme osan pihasta itse. Ei ole ongelma, viihdyn kerrostalossa joka kaiken lisäksi sijaitsee aivan tavallisessa lähiössä.
Hyväkuntoinen omakotitalo kivalla paikalla pk-seudulla ei ole keskituloisen ulottuvissa, eikä perhettäni saisi suostuteltua minnekään maalle. Tykkään kyllä puutarhanhoidosta, mutta tämä rivaripiha riittää. En kaipaa remontti- ym. huolia.
Omakotitalon suuret kustannukset ja tosiaan nuo jatkuvat pikku työt ovat se suurin syy. Lisäksi en ole ikinä asunut OKT:ssa, niin en edes ymmärrä mitä siinä pitäisi kaivata.
Itsevetävä ruohonleikkuri leikkaa ruohikon, lumilinko kolaa lumet, moottorisaha kaataa puut ja karsii ne, auto vie roskat jäteasemalle, lehtipuhallin puhdistaa pihan lehdistä ja painepesuri pesee terassin ja laatoituksen.
Itselleni jää hommaksi nykäistä koneita käyntiin ja ulkoiluttaa niitä muutaman kerran vuodessa :-)
EIIIII, lumityöt on ihania ja siksi muutin pois kennostotalosta, kun en halunnut maksaa ulkopuolisille lumitöiden tekemisistä. Ihanaa silottaa piha pois lumesta ja leikkailla penkat ja penkkojen kulmat sileiksi. Olen nyt Sunnuntai illasta saakka silotellut reunoja ja tänään tulee valmista. On tosi hienot 90° kulmat ja 60° vinotetut penkereet.
Eiköhän suurin osa asu kerrostaloissa joko sijainnin tai lompakon suuruuden perusteella. Haluaa asua keskustassa, missä ei ole omakotitaloja saatavilla, tai ei ole yksinkertaisesti varaa omakotitaloon.
Olen lapsena asunut ok-talossakin, mutta viihdyn kerrostalossa parhaiten. Ehkä siksi, että haluan asua kaupungissa, kuitenkin keskuspusto on tuosa ihan naapurissa.
Lumityöt on ihan ok, tosin jos tulee tuollainen myräkkä kuin alkuviikosta joutuu yöunista tinkimään. OK-talossa on myös kalliita remontteja ja koko ajan jotain väsäämistä. MInulla on mökki jossa väsäämiseen menee koko kesä ja vielä vene jota väsätään keväällä ja syksyllä joten on tavallaan ylellistä kun talvella voi tyytyväisenä kääntää kylkeä lämpimässä sängyssä kun aurat kolaavat ulkona. Niitä isoja remppoja toki tulee myös kerrostaloon, mutta niistä selviää rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tietää ovatko terveitä.
Kyllä minä tiedän, muuten en olisi edes noin kirjoittanut.
Asumisessa minulle tärkeintä on sijainti lähellä palveluja, lisäksi asumisen turvallisuus ja helppous.
Joten kerrostalo on hyvä valinta. Eipä ole kauppiaat ja kerjäläiset rimputtelemassa ovikelloa eikä naapurin aikamiespoika ammuskele huvikseen kohti.
Ei pelkoa murroista, ei tuhopoltoista, ei homeesta tai putkirikosta, ei pitkiä sähkökatkoja myrskyllä.
Tiesithän ap, että murtokeikat kohdistuvat pääasiassa omakotitaloihin, koska niihin pääsee aina halutessaan sisälle?
Mikä onkin, että joillekin ei edes auto riitä nysän jatkeeksi vaan sellaisena käytetään asumismuotoakin.
Lumitöiden tekeminen on nautinnollista -57 Fordson traktorilla, ajalta kun miehet ja ajoneuvot oli rautaa! Innolla aina odotan suuria lumimääriä jotta Fordsonin saa pöräyttää käyntiin ja custom putkesta lähtee komiat mörinät! Helposti menee minkä tahansa kinoksen läpi lumiketjuilla.
Samoin traktorimallisella ruohonleikkurilla ajaminen jääkylmä kalja mukana on kesäisin mitä mukavinta puuhaa!
Lumityöt on ihan kivoja, mutta ei niiden takia montaa sataa tuhatta euroa ottaa lainaa. Ja kyllä se huoltoyhtiö kerrostaloissa muutakin tekee...
Asuisin omakotitalossa, mutta minulla ei riitä varat talon hankintaan.
Pihatyöt ovat syynä. Sinänsä kyllä olisi ihanaa asua omakotitalossa, jossa olisi iso hyvin hoidettu puutarha jos olisi varaa palkata puutarhuri sitä hoitamaan.
Itse en jaksaisi puutarhaa kitkeä ja kastella ja talvella tehdä lumitöitä. Erityinen kauhistus olisi jos olisi vielä katuosuus vastuulla. Haluan olla kesät talvet vapaa lähtemään pitemmillekin matkoille ( kun koronatilanne suo) ilman että tarvitsee huolehtia siitä kuka tekee lumityöt tai kastelee istutukset ja leikkaa nurmikon poissaollessani.
Nautin kyllä kävelystä omakotialueilla ja hoidettujen pihojen katselusta.
Helsingin keskustassa on vähän omakotitaloja. Asuin niissä lapsuuteni, en näe mitään syytä miksi asuisin enää.