Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Miehen pakkomielteinen tapa ”käydä yhdellä” baarissa vähintään kerran viikossa

Vierailija
02.02.2022 |

Koronarajoitusten takia baarissa käyminen on tietysti ollut vähäisempää, mutta ulkomailla työmatkoilla käy joka ikinen ilta ”yhdellä oluella,” vaikka tietää mitä ajattelen asiasta. Nyt pelkään, että tilanne riistäytyy käsistä kun tulee kevät ja baarit aukeaa. Normaalisti kevät-kesäaikaan miehen on pakko päästä ”yksille” vähintään 2 krt viikossa. Itse ei näe tässä mitään pahaa, eikä ole koskaan antanut aihetta epäillä että pettäisi tms. Saan esim. vapaasti lukea miehen kännykkää ja tietokonetta ja hän vastaa yleensä aina puhelimeen ja viesteihin ja kertoo missä on, saan myös aina lähteä baariin mukaan jos haluan (yleensä en). Silti tuntuu ettei tämä voi olla ihan normaalia käytöstä parisuhteessa olevalta. Meillä siis eka lapsi syntymässä kesällä ja parisuhde muuten kaikin puolin hyvä, tämä baarissa hyppääminen on ainoa asia mikä hiertää.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa lukea?

Sanoin että mies saa vapaasti nähdä kavereitaan ja harrastaa, en ole mustasukkainen ja minullakin on omaa elämää. Ainoa mitä en ymmärrä, on miehen pakottava tarve käydä YKSINÄÄN kaljalla pari krt viikossa. Ja tosiaan joskus juo vain yhden kaljan, mutta useimmiten sen 2-5.

Tämä oli varmaan ap?

Mä uskon tasan, ettet ole kontrolloiva etkä mustasukkainen. Noin se mullakin meni, en ymmärtänyt, mikä on riippuvuuden voima.

Eli aluksi se on ollut jotain tekemistä, ja sitä on tullut siellä ulkomailla tapa. Ehkä on alkanut sillä, että haluaa olla sosiaalinen ja ihmisten seurassa. Silloinhan riittäisi, että ottaa lehden ja kupin kahvia, ja istuu niiden kanssa

Mutta juuri tuossa kohtaa se menee riippuvuuden puolelle, kun se seura ei ole enää se syy. Eli mennään yksin, tai mennään ihan kenen kanssa vaan, tai otetaan kotona yksin, kun vaimo on mennyt nukkumaan. Ja aletaan lähteä kaikkiin kissanristiäisiin, jotta saa syyn ottaa. Ja kun muut niissä ottaa yhden, tämä yksi ottaa viisi.

Viisi olutta on muuten aika paljon, eikä selity "seurustelulla". Seurusteluun riittää yksi tai enintään kaksi. Viisi tarkoittaa, että vähempi ei enää tunnu missään, ja on pakko saada pikku nousuhumala. Ja ilmeisesti vielä monta kertaa viikossa, ei edes viikon päätteeksi rentoutus perjantaina saunan päälle tai jotain. Vaan se alkaa olla ainoa tapa "rentoutua".

Ymmärrän kun apllä on terve suhde alkoholiin, että hän ei vielä ymmärrä, mistä tässä on kyse. Valitettavasti se tulee vuosien myötä tutuksi.

Ja muuten, jos hän sanoo ottaneensa yhden, on ottanut viisi. Ja jos sanoo ottaneensa viisi, on varmaan päälle vielä väkeviä. Näin se menee. "Mistä tietää, että alkoholisti valehtelee? Hän avaa suunsa".

Olen asunut 20 vuotta ulkomailla ja tuntuu että vain Suomessa nimenomaan yksin juomista demonisoidaan. Ja tietyistä lounaalla/päivällä tai lasten seurassa lasillisten ottamista. Muualla maailmassa tällaista tuomitsemista todellakin ihmetellään.  Se on ihan sama juoko aamulla, päivällä, illalla, yksin vai seurassa.

Jos ihmisellä on alkoholiongelma, hänellä on se, vaikka hän joisi kaikkien (suomalaisten itse keksimien) "sääntöjen" mukaan. Ja jos ongelmaa ei ole, sitä ei ole vaikka joisi yksin viiniä klo 11. Ettekö tosiaan tajua tätä?

Kaikilla alkoholijuomista pitävillä tai niitä rentoutumiseen käyttävillä EI ole alkoholiongelmaa, eivätkä he automaattisesti valehtele juomisestaan (paitsi minäkin varmaan valehtelisin tuollaiselle nipottajalle), eikä se - hui kauhistus - yksin juotu drinkki vaikuta elämään mitenkään muuten kuin positiivisesti.

Vierailija
82/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama keskustelu, kun joku kysyy, onko miehelläni alkoholiongelma.

Voisi myös sanoa, että kenenkään ei tarvitse elää alkoholin ehdoilla, ei sen vaimonkaan. Jos miestä pitää vahtia, suhteessassa on jotain pahasti vialla, ja on mahdollisesti väärät ihmiset yhdessä.

Ap, jos sinulla on ongelma, se on ihan todellinen ongelma teidän suhteelle. Älä mene siihen halpaan, että koet että ongelma on vain sinun päässä. Sinulla on oikeus haluta suhteelta jotain, esim luotettava raitis mies. Suomessa voi olla vaikea löytää, mutta sitä saa haluta silti.

Kukaan ei voi täällä huutoäänestyksellä sanoa, että sinä olet väärässä ja mies oikeassa. Vain sinä tiedät, mikä sinun elämän todellisuus ja arki on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet nyt ei usein käy tapaamassa toisiaan kahviloissa, vaan baarissa. Miltä "Vaimolla pakkomielle käydä vähitään kerran viikossa kahvilassa" otsikko kuulostaisi?

Vierailija
84/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Näin olemm tehneet jo 18 vuotta.

Meille ei tulisi mieleenkään käydä baarissa ”yksillä” tai useammilla. Ei minulla eikä miehelläni. Ei koskaan. Ei ikinä.

Vierailija
85/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2-5 ei ole yhdellä käymistä. Luulisi tuohon määrään jo aikaakin vierähtävän baarissa turhan kauan. En kattelis viikottain tuota menoa

Mutta porvoolaiset naiset hankkiutuvat tuossa tilanteessa raskaaksi. Paljon jännempi vaihtoehto.

Vierailija
86/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ehkä sittenkin virhe kysyä täällä yhtään mitään. Järkyttävän negatiivisia ja ilkeitä vastauksia, tuntuu että kaikki käännetään tahallaan kysyjää vastaan. En voi olla miettimättä, että noinko todella vastaisitte myös kasvotusten ja omalla nimellänne? Vastenmielinen palsta.

Kyllä vastaisin, mutta usein ihmiset ovat sokeita omalle tilanteelleen. 

AP kirjoitti, että lukee miehensä viestit yms. Ja jos toisen baarireissut tympii, niin onko nyt ihan fiksuin vaihtoehto hankkiutua raskaaksi? 

Vierailija
87/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ezkimo

"Sit alko tulee niit sääntöi, mä en saanu ziigaa baywatchii

Tv: stä, enkä viipyy kahta minuuttii kauempaa wc: ssä

Sanoit mua paskaluuseriks kaikkien mun frendien ees ja

Luulit, ett mä oon käyny jokaisen tutun muijan persees

Samal mun vanhemmat alko huolestuu, "poika nii

hiljaiseks on muuttunu", mä aloin dokaa, vetää kamaa

Ett olisin tarpeeks turtunu, kestää kaiken sen paskan painon ja

Jossen ollu tarpeeks murtunu, enkä voinu tilanteelle mitää, ku

Luulin, ett ei rakkaus oo muuttunu

Must tuntuu, ett sä nautit siit, ett pystyit vetää mua pleksii,

Potkii mua kiveksii ja saada mun olon paskaseksi

Mut sit mä tapasin toisen tytön, ja pystyin eka kertaa

Avautuu, olee vaa sylis ja itkee ja parkuu

Se kerto mulle miten väärin itelleni mä tein

Ja näytti miten sairas tilanne oli, ku en pystyny sitä enää näkee"

Vierailija
88/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että keskustelu on mennyt rakentavampaan suuntaan ja koen, että osa teistä jopa aidosti ymmärtää fiiliksiäni. Kiitos siitä.

Vierailija
89/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen mies. Oppi tavan, kun asui vuosia Saksassa.

Hän kuluttaa alkoholia paljon, mutta ei hän alkoholisti ole. Ei tule kotiin kännissä, ei peru lupauksiaan sen takia. Tietty onhan se huolestuttavaa, kun tarvii yhdet rentoutuakseen. Siinä on aina vaara luisua syvemmälle.

Mutta sanon kuitenkin, että älä stressaa. Huolehtiminen ei auta mitään. Vaatiminen taas tappaa rakkauden.

Juuri näin. Tosi monessa maassa käydään töistä ruokatunnillakin pikku tuopilla. Englannissa työkeikoilla olen tuohon monessa isossakin firmassa törmännyt. Ranskassa vedetään viiniä vastaavasti ruokatunnilla sapuskan kanssa.

Suomessa ei tulisi kuuloonkaan vetää olutta tai viiniä ruokiksella töissä.

Vierailija
90/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinulla ei ole yhtään ystävää, olet täysin riippuvainen miehestäsi.

Vierailija
91/91 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinen pikku Untuvakerä kirjoitti:

Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Näin olemm tehneet jo 18 vuotta.

Meille ei tulisi mieleenkään käydä baarissa ”yksillä” tai useammilla. Ei minulla eikä miehelläni. Ei koskaan. Ei ikinä.

Untuvakerä tietää, mikä on oikea tapa elää. Kannattaa kuunnella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän